Kalligram, 2001 (10. évfolyam, 1-12. szám)

2001-05-01 / 5-6. szám

lálkoznak: a történeti lét élhetőségének problematikájából, illetve annak létjogo­sultsága megkérdőjelezéséből, melynek csupán felszíni vetülete a különcség ábrá­zolása. Végső okként a történelmet mint egyéni létet dekonstruáló tényező jelenik meg e regényekben, mely kívülálláshoz, elidegenedéshez és dezillúzióhoz vezet. Szövegeink esetében a történeti lét kérdését felvillantó hősök mind visszafelé élnek a történelemben, azaz náluk a kívülállás problematikája anakronisztikus létfor­mában csúcsosodik ki. E jelenség az, melyet a kritika a különcség terminussal illet, mi több, Sőtér egy új kategóriát vezet be az irodalomtudományba: a különcrealiz­mus - napjainkra már erősen megkérdőjelezhető - fogalmát. A dolgozat célja, hogy a kritikai diskurzusban korábban felmerült kérdéseket újra- és továbbgondoljuk, illetve újabbakat fogalmazzunk meg napjaink iroda­lomelméleti tapasztalatainak birtokában. Ám választottunk egy kitüntetett néző­pontot, melyet leegyszerűsítve és összefoglalóan úgy határozhatnánk meg, hogy a szövegek működése érdekelt bennünket. Vagyis nem csupán az, hogy e regények hogyan utalnak (kultúr)történeti kontextusukra, hanem hogy miként lépnek di­alógusba egymással, s hogy e textusok együttes olvasata miként befolyásolja a befogadás folyamatát. Továbbá megpróbáltuk újraértelmezni szövegeink történe­lemhez való viszonyát, mely eddig nem kapott kellő figyelmet, illetve csak konkrét politika- és társadalomtörténeti vonatkozásban keltette fel az elemzők érdeklődését. Bevezetőnk zárásaként engedtessék meg néhány sor a címről is, mely szándéko­san takar túl általános fogalmi kategóriát, s amelyet tulajdonképpen afféle „hívószónak'' szántunk. Ha végignézzük az e regényekről született kritikákat és tanulmányokat, de magukat a szépirodalmi műveket is, szinte mindegyikben kulcsszóként fordul elő a különc megjelölés. Ám ha a cím felől nézzük a műveket, a választás önkényesnek is tűnhet. Felvetődhet a kérdés: miért ezeket, illetve miért csupán ezeket választottuk, hisz más hasonló tematikájú művek is beilleszthetők e csoportba, így például a dolgozatunkban többször is hivatkozott Arany Toldi estéje vagy Asbóth János Álmok álmodója, Jókai Mór Egy magyar nábob­a, Justh Zsigmond Farmusa, Gárdonyi Öreg tekintetese, Mikszáth illetve Krúdy számtalan regénye, a századforduló novellistáinak, pl. Peteleinek elbeszélései, de leginkább Arany László Délibábok hőse című verses regénye. Válogatásunk szempontja egy­szerre volt formai és tartalmi. Elsősorban nagyepikai, illetve prózai szövegek érdekeltek bennünket. Másodsorban nem lehetett figyelmen kívül hagyni e regé­nyek egymásra utalását, melyen nem csupán a motivikus, hanem a szövegszerű ismétlődéseket is értjük. Harmadik szempontunk, amelyet figyelembe vettünk­­s ez volt a domináns kritérium az a tematikus azonosság, mely a művek főhőseit összekapcsolja: a történelem terhével való viaskodás, mely mind individuális szinten, mind a kollektívumhoz való viszonyulás szintjén megjelenik. S így jelöl­tünk ki három regényt, melyek valóban csupán e téma reprezentánsai lehetnek, s nem kimerítő példái annak. Dolgozatunkban tehát egy régi probléma megvilá­gítására teszünk kísérletet egy megváltozott kérdőhorizont felől, a történetiség újragondolása, az intertextualitás, illetve a stilisztikai horizont vizsgálata által. Hol tart ma a kritika? Michael Foucault­ a XIX. századot - pontosabban Mallarmé munkásságát - jelöli meg az irodalomban mint beszédmódban megjelent változás cezúrájának. 70 Rózsafalvi Zsuzsanna

Next