Kalligram, 2006 (15. évfolyam, 1-12. szám)

2006-11-01 / 11-12. szám

Ford. John Éva. In uő: A történetem terhe. Osiris, 1997.251-279. Krétakör Színház: Feketeország. Bemutató: 2004. október 1. Millenáris Te­átrum. Szereplők: Bánki Gergely, Csákányi Eszter, Gyabronka József, Ka­tona László, Láng Annamária, Mucsi Zoltán, Nagy Zsolt, Péterfy Borbála, Rába Roland, Sárosdi Lilla, Terhes Sándor, Tilo Werner, Tóth Attila mű. ír­ták: a játszók: Jeli András, Moldvai Márk, Veress Anna, Schilling Árpád és Tasnádi István. Díszlettervező: Ágh Márton. Jelmeztervező: Kiss Julcsi. Dramaturg: Ari-Nagy Barbara. Rendező: Schilling Árpád. A rouissance az az„obszcén gyönyör”, amelyet a Másikkal való„valódi"ta­­lálkozás jelent, és azért fenyegető, mert a rá irányuló vágyfantázia tudato­sulása az én dezintegrációjához vezethet: ,,[v]an egy szakadék, ami örök­re elválasztja egymástól a szubjektum létezésének fantáziabeli lényegét szimbolikus és/vagy imaginárius identifikációinak »felszínesebb« mód­jaitól. Az ugyanis soha nem lehetséges számomra, hogy (a szimbolikus integráció értelmében) teljesen felvállaljam létezésem fantáziabeli lé­nyegét. Ha túlságosan megközelítem, a szubjektum aphanisise következik be: elveszti szimbolikus konzisztenciáját.. ."Zizek a nemi erőszakról való fantáziálást hozza a rouissance lehetetlenségének egyik példájaként:„bár meglehet, hogy (bizonyos) nők álmodoznak az áldozattá válásról, azon­ban ez a tény nem csupán nem igazolja az aktuális erőszakot, hanem még erőszakosabbá teszi. [...] az a tény, hogy az erőszak saját titkos beállítottságunkkal összhangban történt, még rosszabbá teszi.. ."Zizek: Inherens... 10. bek. Zizek: Áldozzunk... 138. White: Irodalmi... Zizek: Passions... 24. „Itt azonban szembe kell néznünk azzal a paradoxonnal, hogy a szerbek ál­tal elkövetett bűnök gyalázatossága egyáltalán nem csökkenti e mítoszok [ti. »a szerb történelmi tapasztalat meséjé«-nek] hitelességét és tragikus szépségétZizek: Áldozzunk... 137. „Ez a magyarázata a támadások és a hollywoodi katasztrófafilmek között volt, gyakran emlegetett asszociációnak: a megtörtént elgondolhatatlan a fantázia tárgya volt, így hát, bizonyos tekintetben, Amerika azt kap­ta, amiről fantáziáit, és ez jelentette a legnagyobb meglepetést." Zizek: Passions... 16. (A részlet saját fordításom: K.V.) Zizek: Áldozzunk... 139. 29 30 31 32 33 34 Kérchy Vera (1978): PhD-hallgató az SZTE Irodalomelmélet oktatási programján. Kutatási területe a színház posztmodern elméletei, a színház és a dekonstrukció kapcsolata, Zsótér Sándor ren­dezései. 1 Az előadás (rövidebb formában) elhangzott a Pannon Egyetem Szín­háztudományi Tanszéke és a Magyar Tudományos Akadémia Színház és Filmtudományi Bizottsága által rendezett„Színház és politika"konferencián 2006. május 8-án. 2 Metz Katalin: Zanzásított, groteszk történelem. In Magyar Nemzet, 2002. november 5. 3 Koltai Tamás: Az ám, hazám. In Élet és irodalom, 2002. november 1. 4 Földes András: Politika, kabaré, nagyárpi, nagyárpi. In http://index.hu/ kultur/klassz/kreta 1006 (Letöltve: 2006. július 27.) 5.,.. .az obszcén sötét tartomány, túl azon, hogy aláássa a publikus hatalom civilizált formáját, inherens támogatójaként is szerepel.” Slavoj Zizek: Az inherens törvényszegés avagy a hatalom obszcenitása. Ford. Csabai Márta. In Thalassa, 1997/1 .Online szöveg: http://www.c3.hu/scripta/thalassa/ 97/01 /08ziz.htm. 7. bek. (Letöltve: 2006. június 24.) (A továbbiakban: Zizek: Inherens...) 6 Csáki Judit: Az anyag rejtett lelke. In Magyar Narancs, 2004/42. 7 Tompa Andrea: Időszavak. In Ellenfény, 2004/8. 8 Autoimmunity: Real and Symbolic Suicides - A Dialogue with Jacques Derrida. In Giovanna Borradori: Philosophy in a Time of Terror. Dialogues with Jürgen Habermas and Jacques Derrida. University of Chicago Press, 2003,85-136. (A továbbiakban: Derrida: Autoimmunity...) 9 .... a valós Másik definíció szerint »patriarchális«, »erőszakos«...” „...3 Másik iránti tolerancia steril, jóindulatú formája [...] kizárja a Valós dimenzióját a Másik által megélt rouissance-ból.­Zizek: Inherens... 3. bek. „...a Valóssal való találkozás mindig traumatikus, legalább minimálisan van benne valami obszcén "Zizek: Inherens... 1. bek. 10 „.. .felidézve a posztmodern nézetet, miszerint a„valóság" diszkurzív termék, szimbolikus fikció... [...] A pszichoanalitikus lecke itt az el­lenkező: nem szabad összetévesztenünk a valóságot a fikcióval - fel kell tudnunk ismerni a fikcióként megéltekben a Valós kemény magját, me­lyet csak fikcionalizálás révén vagyunk képesek életben tartani." Slavoj Zizek: Passions of the Real, Passions of Semblance. In uő: Welcome to the desert of the Peal. Five essays on september 11 and related dates. Verso, London-New York, 2002,19. (A továbbiakban Zizek: Passions... A rész­let saját fordításom: K. V.) „A pszichoanalízis etikai alapállása, az az irány­váltás, amit Lacan a fantázián való átkelésnek (la traversée du fantasme) nevezett el, épp ebben áll: abban, hogy képesek legyünk távolságot tar­tani még a »leghitelesebb« álmainktól is..."Slavoj Zizek: Áldozzunk az élvezetnek! Ford. Ortózy Ágnes. In Orpheus, 1997/19.130-142.137. (A továbbiakban: Zizek: Áldozzunk...) 11 „.. .maguk a »terroristák« elsősorban nem azért tették [ti. a WTC fel­­robbantását], hogy valódi anyagi kárt okozzanak, hanem látványos ha­tása miatt­.' Zizek: Passions... 11. (A részlet saját fordításom: K.V.) 12 A budapesti premiert megelőző bemutatóról van szó, amely a beszámolók szerint a zsámbéki nyári fesztivál közönsége körében zajos felháborodást provokált. 13 Tasnádi István - Schilling Árpád: Hazámhazám. Taigetosz csecsemőotthon II. In memoriam Hoch Géza. Bemutató: 2002. október 23. Fővárosi Nagycirkusz, Budapest. Szereplők: Bánki Gergely, Csákányi Eszter, Gyabronka József, Ka­tona László, Láng Annamária, Muci Zoltán, Péterfy Borbála, Rába Roland, Sárosdi Lilla, Scherer Péter, Terhes Sándor, Viola Gábor,Tilo Werner. Zenészek: Lukács Miklós, Novák Csaba, Oláh Kálmán, Szokolay Balázs. Dramaturg: Ve­ress Anna, Kárpáti Péter, Forgách András, Erős Balázs. Díszlettervező: Ágh Márton. Jelmeztervező: Varga Klára. Zeneszerző: Melis László, Lukács Mik­lós. Koreográfus: Horváth Csaba. Rendező: Schilling Árpád. 14 Hayden White: A történelmi szöveg mint irodalmi alkotás. Ford. Heil Tamás. In uő: A történelem terhe. Osiris, 1997.68-102. (A továbbiakban: White: Irodalmi...) Slavoj Zizek: A nagy Másik nem létezik. Ford. Csabai Márta. In Thalassa, 1998/2-3.34-50. Online szöveg: http://www.c3.hu/scripta/thalassa/ 98/0203/03zizek.htm. 17. bek. (Letöltve: 2006. június 18.) Uo. Uo. Uo. Uo. 22. bek. „A liberális »tolerancia« kárpótolja a lényegétől megfosztott folklorista Má­sikat (pl. napjainkban a megalopoliszokban található »etnikai konyhák« sokaságával), azonban bármely »valódi« Másikat alapvetően elítél »fun­damentalizmusa« miatt.. ."Zizek: Inherens... 3. bek. Uo. 3. bek. Uo. 2. bek. Uo. 1.bek. „A tiszta és feltétlen vendégszeretet, a vendégszeretet maga olyasvala­kinek nyílik meg vagy áll nyitva készen, akit se nem vártak, se nem hív­tak, valakinek, aki úgy érkezik, mint abszolút idegen látogató, újonnan érkező, azonosíthatatlan, előreláthatatlan, egyszóval teljességgel más." Derrida: Autoimmunity... 2003,128-129. (A részlet saját fordításom: K.V.) Hayden White: A történelmi cselekményesítés és az igazság problémája. Zizek: Áldozzunk... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Next