Kalligram, 2006 (15. évfolyam, 1-12. szám)
2006-11-01 / 11-12. szám
Ford. John Éva. In uő: A történetem terhe. Osiris, 1997.251-279. Krétakör Színház: Feketeország. Bemutató: 2004. október 1. Millenáris Teátrum. Szereplők: Bánki Gergely, Csákányi Eszter, Gyabronka József, Katona László, Láng Annamária, Mucsi Zoltán, Nagy Zsolt, Péterfy Borbála, Rába Roland, Sárosdi Lilla, Terhes Sándor, Tilo Werner, Tóth Attila mű. írták: a játszók: Jeli András, Moldvai Márk, Veress Anna, Schilling Árpád és Tasnádi István. Díszlettervező: Ágh Márton. Jelmeztervező: Kiss Julcsi. Dramaturg: Ari-Nagy Barbara. Rendező: Schilling Árpád. A rouissance az az„obszcén gyönyör”, amelyet a Másikkal való„valódi"találkozás jelent, és azért fenyegető, mert a rá irányuló vágyfantázia tudatosulása az én dezintegrációjához vezethet: ,,[v]an egy szakadék, ami örökre elválasztja egymástól a szubjektum létezésének fantáziabeli lényegét szimbolikus és/vagy imaginárius identifikációinak »felszínesebb« módjaitól. Az ugyanis soha nem lehetséges számomra, hogy (a szimbolikus integráció értelmében) teljesen felvállaljam létezésem fantáziabeli lényegét. Ha túlságosan megközelítem, a szubjektum aphanisise következik be: elveszti szimbolikus konzisztenciáját.. ."Zizek a nemi erőszakról való fantáziálást hozza a rouissance lehetetlenségének egyik példájaként:„bár meglehet, hogy (bizonyos) nők álmodoznak az áldozattá válásról, azonban ez a tény nem csupán nem igazolja az aktuális erőszakot, hanem még erőszakosabbá teszi. [...] az a tény, hogy az erőszak saját titkos beállítottságunkkal összhangban történt, még rosszabbá teszi.. ."Zizek: Inherens... 10. bek. Zizek: Áldozzunk... 138. White: Irodalmi... Zizek: Passions... 24. „Itt azonban szembe kell néznünk azzal a paradoxonnal, hogy a szerbek által elkövetett bűnök gyalázatossága egyáltalán nem csökkenti e mítoszok [ti. »a szerb történelmi tapasztalat meséjé«-nek] hitelességét és tragikus szépségétZizek: Áldozzunk... 137. „Ez a magyarázata a támadások és a hollywoodi katasztrófafilmek között volt, gyakran emlegetett asszociációnak: a megtörtént elgondolhatatlan a fantázia tárgya volt, így hát, bizonyos tekintetben, Amerika azt kapta, amiről fantáziáit, és ez jelentette a legnagyobb meglepetést." Zizek: Passions... 16. (A részlet saját fordításom: K.V.) Zizek: Áldozzunk... 139. 29 30 31 32 33 34 Kérchy Vera (1978): PhD-hallgató az SZTE Irodalomelmélet oktatási programján. Kutatási területe a színház posztmodern elméletei, a színház és a dekonstrukció kapcsolata, Zsótér Sándor rendezései. 1 Az előadás (rövidebb formában) elhangzott a Pannon Egyetem Színháztudományi Tanszéke és a Magyar Tudományos Akadémia Színház és Filmtudományi Bizottsága által rendezett„Színház és politika"konferencián 2006. május 8-án. 2 Metz Katalin: Zanzásított, groteszk történelem. In Magyar Nemzet, 2002. november 5. 3 Koltai Tamás: Az ám, hazám. In Élet és irodalom, 2002. november 1. 4 Földes András: Politika, kabaré, nagyárpi, nagyárpi. In http://index.hu/ kultur/klassz/kreta 1006 (Letöltve: 2006. július 27.) 5.,.. .az obszcén sötét tartomány, túl azon, hogy aláássa a publikus hatalom civilizált formáját, inherens támogatójaként is szerepel.” Slavoj Zizek: Az inherens törvényszegés avagy a hatalom obszcenitása. Ford. Csabai Márta. In Thalassa, 1997/1 .Online szöveg: http://www.c3.hu/scripta/thalassa/ 97/01 /08ziz.htm. 7. bek. (Letöltve: 2006. június 24.) (A továbbiakban: Zizek: Inherens...) 6 Csáki Judit: Az anyag rejtett lelke. In Magyar Narancs, 2004/42. 7 Tompa Andrea: Időszavak. In Ellenfény, 2004/8. 8 Autoimmunity: Real and Symbolic Suicides - A Dialogue with Jacques Derrida. In Giovanna Borradori: Philosophy in a Time of Terror. Dialogues with Jürgen Habermas and Jacques Derrida. University of Chicago Press, 2003,85-136. (A továbbiakban: Derrida: Autoimmunity...) 9 .... a valós Másik definíció szerint »patriarchális«, »erőszakos«...” „...3 Másik iránti tolerancia steril, jóindulatú formája [...] kizárja a Valós dimenzióját a Másik által megélt rouissance-ból.Zizek: Inherens... 3. bek. „...a Valóssal való találkozás mindig traumatikus, legalább minimálisan van benne valami obszcén "Zizek: Inherens... 1. bek. 10 „.. .felidézve a posztmodern nézetet, miszerint a„valóság" diszkurzív termék, szimbolikus fikció... [...] A pszichoanalitikus lecke itt az ellenkező: nem szabad összetévesztenünk a valóságot a fikcióval - fel kell tudnunk ismerni a fikcióként megéltekben a Valós kemény magját, melyet csak fikcionalizálás révén vagyunk képesek életben tartani." Slavoj Zizek: Passions of the Real, Passions of Semblance. In uő: Welcome to the desert of the Peal. Five essays on september 11 and related dates. Verso, London-New York, 2002,19. (A továbbiakban Zizek: Passions... A részlet saját fordításom: K. V.) „A pszichoanalízis etikai alapállása, az az irányváltás, amit Lacan a fantázián való átkelésnek (la traversée du fantasme) nevezett el, épp ebben áll: abban, hogy képesek legyünk távolságot tartani még a »leghitelesebb« álmainktól is..."Slavoj Zizek: Áldozzunk az élvezetnek! Ford. Ortózy Ágnes. In Orpheus, 1997/19.130-142.137. (A továbbiakban: Zizek: Áldozzunk...) 11 „.. .maguk a »terroristák« elsősorban nem azért tették [ti. a WTC felrobbantását], hogy valódi anyagi kárt okozzanak, hanem látványos hatása miatt.' Zizek: Passions... 11. (A részlet saját fordításom: K.V.) 12 A budapesti premiert megelőző bemutatóról van szó, amely a beszámolók szerint a zsámbéki nyári fesztivál közönsége körében zajos felháborodást provokált. 13 Tasnádi István - Schilling Árpád: Hazámhazám. Taigetosz csecsemőotthon II. In memoriam Hoch Géza. Bemutató: 2002. október 23. Fővárosi Nagycirkusz, Budapest. Szereplők: Bánki Gergely, Csákányi Eszter, Gyabronka József, Katona László, Láng Annamária, Muci Zoltán, Péterfy Borbála, Rába Roland, Sárosdi Lilla, Scherer Péter, Terhes Sándor, Viola Gábor,Tilo Werner. Zenészek: Lukács Miklós, Novák Csaba, Oláh Kálmán, Szokolay Balázs. Dramaturg: Veress Anna, Kárpáti Péter, Forgách András, Erős Balázs. Díszlettervező: Ágh Márton. Jelmeztervező: Varga Klára. Zeneszerző: Melis László, Lukács Miklós. Koreográfus: Horváth Csaba. Rendező: Schilling Árpád. 14 Hayden White: A történelmi szöveg mint irodalmi alkotás. Ford. Heil Tamás. In uő: A történelem terhe. Osiris, 1997.68-102. (A továbbiakban: White: Irodalmi...) Slavoj Zizek: A nagy Másik nem létezik. Ford. Csabai Márta. In Thalassa, 1998/2-3.34-50. Online szöveg: http://www.c3.hu/scripta/thalassa/ 98/0203/03zizek.htm. 17. bek. (Letöltve: 2006. június 18.) Uo. Uo. Uo. Uo. 22. bek. „A liberális »tolerancia« kárpótolja a lényegétől megfosztott folklorista Másikat (pl. napjainkban a megalopoliszokban található »etnikai konyhák« sokaságával), azonban bármely »valódi« Másikat alapvetően elítél »fundamentalizmusa« miatt.. ."Zizek: Inherens... 3. bek. Uo. 3. bek. Uo. 2. bek. Uo. 1.bek. „A tiszta és feltétlen vendégszeretet, a vendégszeretet maga olyasvalakinek nyílik meg vagy áll nyitva készen, akit se nem vártak, se nem hívtak, valakinek, aki úgy érkezik, mint abszolút idegen látogató, újonnan érkező, azonosíthatatlan, előreláthatatlan, egyszóval teljességgel más." Derrida: Autoimmunity... 2003,128-129. (A részlet saját fordításom: K.V.) Hayden White: A történelmi cselekményesítés és az igazság problémája. Zizek: Áldozzunk... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28