Kalligram, 2015 (24. évfolyam, 1-12. szám)

2015-10-01 / 10. szám

sági vállalkozássá váltak, s nem ritkán kétes hírű személyek befolyása alá ke­rültek. A csapatok új piacokat hódíta­nak meg (elsősorban a Távol-Keleten), nemcsak a szponzorok cserélődnek, hanem a klubszínek és klubok nevei is. Alig maradt néhány olyan karak­teres futballista, aki számára a klub­hűség mindenek feletti értéket jelent. A bajnoki mérkőzésekre és a nemzet­közi kupamérkőzésekre már csak hor­ribilis összegekért lehet jegyet szerez­ni, ezzel lassan megváltozik a lelátók társadalmi összetétele is. A futball eredendően a kispolgárság és a mun­kásosztály számára nyújtott szórako­zást, a nemzetközi tendenciák szerint azonban éppen ezek a rétegek szorul­nak ki a teljes kontroll alatt tartott stadionokból. Elvesznek a szurkolás klasszikus formái, a labdarúgás las­san színházzá válik. S még ha a kötet ezen szövegeinek („A modern futball ellen”, „A Nagy Test­vér szemmel tart”) főbb állításait akár még árnyalhatnánk is, a legújabb fej­lemény, a fogadási maffia beépülése a futball világába, a szerző szerint is végképp zárójelbe tesz mindent, amit Gazdag a futball hagyományos érté­keiről, a futball identitásképző erejé­ről elmondott. Declan Hill Bunda cí­mű könyvéből tudjuk, hogy a kana­dai oknyomozó újságíró beépült a tá­vol-keleti szindikátusba, így tanúja lehetett annak, amint a bundaszerve­zők megállapodtak a ghánai váloga­tott néhány játékosával a csapat ered­ményeinek manipulálásáról. Mindez a 2006-os világbajnokságon történt, de a tavalyi, brazíliai vébén is akad­tak csapatok, amelyeknél a bunda­maffia tagjai vélhetően sikerrel jártak. A Horvátország—Kamerun (4 :0) mér­kőzést a német Spiegel című lap érte­sülései szerint az afrikaiak hat játékosa adta el - a végeredményt pedig, vala­mint azt, hogy az egyik kameruni já­tékos már az első félidőben piros lapot kap, a szingapúri Wilson Raj Perumal (akinek nemrég A bundakirály címmel könyve jelent meg a magyar piacon) előre megjósolta. Aki látta az emlí­tett mérkőzést, annak számára egy­értelműnek tűnik, hogy mindez nem a véletlenek összjátéka. Perumal sze­mélye egyébként magyar szempont­ból is érdekes. A jelenleg Magyaror­szágon élő, s korábban „mérkőzésszer­vezőként” ismert férfi a Fővárosi Fő­ügyészségen tett tanúvallomása a ma­gyar sportújságírók, a vezető lapok képviselői, a magyar futballszövet­ség és a magyar klubelnökök jelenlé­te nélkül zajlott. „Az egész bundaügy­ben ez a legijesztőbb. A cinizmus és a közöny.” (236.). Gazdag nem túloz: a bundamaffia tevékenységéről szóló hírek, a bírósági tárgyalásokról kiszi­várgó részletek megismerése után ez a sportág már nem ugyanaz, mint ami azelőtt volt. Öngól, kapushiba, kiállí­tás, az utolsó percben szerzett egyenlí­tő gól­­ minden gyanússá vált, amióta „a futballmeccsek manipulálása jöve­delmezőbb iparág lett a maffia számá­ra, mint a drogcsempészet, a prostitú­ció vagy a fegyverkereskedelem” (Ta­hiti, Gauguin, 229.). Gazdag József könyvének elolvasá­sa után nemcsak a futballról tudunk meg számtalan dolgot, hanem magá­ról a szerzőről is. Látjuk magunk előtt a klasszikus műveltségű írót, aki te­kintélyes mennyiségű irodalmi, filo­zófiai és kultúrtörténeti utalás elle­nére sem válik modorossá vagy tu­dálékossá. A szövegek hol tragikusak, hol komikusak, hol játékosak, hol nosztalgikusak, végletekig kicsiszolt, takarékos megformáltságuk, szug­gesztív erejük azonban vitathatatlan. Talán itt találjuk az egyetlen túlzást: a tíz éven keresztül olvasott melléklet majdhogynem teljes anyagához ké­pest a kötetben enyhe túlsúlyba ke­rültek a kétségtelenül fontos kérdése­ket (szurkolók személyiségi jogai, a le­látók eredeti hangulatának és a szur­kolók társadalmi összetételének meg­változása) felvető, ugyanakkor néhol kissé „kiáltvány”-szerű írások (talán az is segített volna az egyes szövegek kontextualitásában, ha a könyvbe be­kerülnek az eredeti megjelenési dátu­mok). Mindemellett látjuk a megrög­zött futballszurkolót is, aki saját es­küvőjét is képes félbeszakítani azért, hogy megnézze kedvenc csapata, a Li­verpool mérkőzésének második fél­idejét a Manchester United ellen. Azt is bevallja olvasójának, hogy ez a tíz évig tartó projekt, a lapszerkesztés valójában egészen másról szólt: „Fut­ballmeccseket nézek, vagyis dolgo­zom. Jól hangzik, nem? Ez a munkám. Vagy inkább: a fedősztorim.” („Are­­nse”, 208.). Futballfüggősége azon­ban, amelyből saját állítása szerint le­hetetlen kigyógyulni, mindnyájunk számára egyetemes tanulságot hordoz. A könyv megszólítja olvasóját, s meg­követeli tőle, hogy szembenézzen sa­ját, másra irányuló függőségeivel is. Gazdag József látszólag csak a fut­ballról beszél, ennek kapcsán azonban olyan - a futball iránt kevéssé érdeklő­dő olvasó számára is fontos - problé­mákról ejt szót, mint a kisebbségi lét­ből fakadó kihívások vagy a ránk ha­gyományozott kultúra lassú eltűnése. A nyelvi megformáltság, a kifinomult humor és a kíméletlen önreflexió mel­lett ez az univerzalisztikus hatás teszi igazán fontos könyvvé az Egy futball­függő naplójából-t. ■ ■ ■ ■ Kiss Tibor Noé 1976-ban született Budapesten, a PTE szociológia szakára járt, majd újságíróként dolgozott. Jelenleg Pécsen él, a Jelenkor folyóirat tördelő­szerkesztője és honlapszerkesztője. Két regénye jelent meg, az Inkognitó (2010) az Alexandra Kiadónál, az Aludnod kellene (2014) a Magvetőnél. GAZDAG JÓZSEF Egy futballfüggő naplójából ¡• >;i mt. - jm * % M* m mM ä»# %

Next