Kalligram, 2019 (28. évfolyam, 1-12. szám)

2019-03-01 / 3. szám

már nem nélkülözhette a fokozatosan módosuló, az erő­szak és a türelem folyamatosan változó egyensúlyán ala­puló konszenzust. ’5 A világ teremtését egyfajta (Orbántól korántsem idegen) áthallással lényegében intellektuális síkon is elgondolható, zavaros-sötét semmi-állapot előzi meg („Ez az ős, ez az ős, ez az ősköd itt”),­ melyből lénye­gében egy passzív-véletlen aktus (a „hősködő” atom „kábulása”) hozza létre az élet tobzódását: „kifut a fa­zékból a mennybolt”? A világ így kialakuló működésé­re sajátos logika, afféle bumfordi rend válik jellemző­vé: „általános relativitás, / mely relatív ugyan, de általá­nos, / mert több pontján is a semmivel határos, / amiben, mint majdan az őstulok, / fel-alábolyongnak a kvantu­mok”.­ E sajátos, bohókás összefüggésrendszer (tehát: általunk ismert világunk) kialakulása a semmiből va­lamivé vezető út a prológusban (Nyitány) lényegében az ősködtől az ősgomolyig vezető folyamatként jele­nik meg: „ez az ős, ez az ős, ez az ősgomoly”.­ A folya­mat leírásában nem találunk isteni beavatkozásra uta­ló momentumokat, de azokat kizárókat sem. Ez a mű címével összefüggésben voltaképp késleltetésként fel­fogható feszültségfokozó eljárás készíti elő az angya­lok színrelépésének humoros-meglepő, váratlan hatá­sát a Nagygyűlés a teremtés kezdetén egységben. Lénye­ges momentum, hogy a teremtés kezdetén (annak el­ső momentuma gyanánt) tartott nagygyűlés első fel­szólalója az Első Angyal, aki, mint emlékezhetünk rá a szereplők felsorolásából, „teljesen hülye”? A menny­béli kulisszák közt lényegében képviselői felszólalásra emelkedő, inkompetens illető a formális megszólalási formulák közhelyesen üres retorikai sémáit halmozza, beleértve a terpeszkedő, kiforgatott kifejezések haszná­latát is :„megkezdjük e gyűlés színrevitelét”?’ A terem­tés dicséretének ecsetelésébe a korszak hivatalos, párt­állami retorikájára emlékeztető szólamok keverednek: „az a töretlen lendület, az a nehézségeken úrrá levő / al­kotókedv és teremtőerő, / mely mindig megtalálja a helyes utat”'6 vagy: „az Úrnak az a dicső és egyedülálló, /párat­lanul nagyszerű és forradalmi tette, / mellyel örökre be­írta nevét / az általa teremtett történelembe. ”11 A komi­kus hatást fokozza, hogy a dicshimnusz (ahogy a sza­kasz címe is elárulja) a teremtés kezdetén, nem pedig bevégeztével, a lezajlott munkafolyamat végpontján, annak eredményeit kiértékelve hangzik el, tehát lénye­gében üres és jelentéstelen - egyetlen kommunikációs gesztusa kimerül a hízelgő optimizmus hallatásában. A mű megjelenésekor, az ún. érett kádárizmus korsza­kában már magában ez, az (akaratlanul is) önmagát leleplező beszédhelyzet alkalmazása is komikus hatást válthatott ki, az olvasó számára ismerős konnotációkat, ismert retorikai konvenciókat felidézve. A Harmadik Angyal (aki, ugyebár, „ha mód van rá, viszonylag értelmes’)12 fölszólalásában már felsejlenek a teremtés, mondhatni, „gyártási aspektusának” konst­rukciós és kivitelezési hibái. Különösen jellemző mo­mentum, hogy az Úr az ég teremtéséhez nem megfe­lelő alapanyagot használt, olcsó, spórolós megoldása azonnal észlelhető problémákhoz vezet: „Nem mon­dom, probléma lesz elég, / vegyünk csak egy olyan apró­ságot, mint az ég, / ami sohasem lesz egészen tiszta / és meglátszik majd rajta, / hogy az Úr a semmiből fasizta, / és folyton dörög és beázik”. A visszafogott teremtés­kritikát is magában rejtő angyali felszólalás természe­tesen sajátos vörös farokkal zárul (mivel „...hogy jön ez és a többi az alkotás öröméhez, / amit a lélek teremtés közben érez!’). „Éljen bölcs tanítónk és nagy vezérünk az Úr! ! Éljen és virágozzék az egész az úr!’15 A közvetlenül ez után következő, Az ember meggyú­­rása című szakasz esetében a kor átlagemberének, pon­tosabban: a korban államilag idealizált eszményi em­bernek a karikatúráját hozza létre az Úr, azét az em­berét, akinek „fejében nincs kárhozatos eszme”'6, s már eleve „kezében egy brossúrával”'7 teremti, valamint „fe­je helyén egy plakát ”18 található. Magyarán eleve utasí­tások és szabályok szerint élt életre teremttetik (lénye­gében hivatalnoknak, kádernek), ideológiailag meg­felelően orientált, feje (tehát agya mint gondolatai és érzelmei helye), valamint arca (tehát legfőbb megkü­lönböztető jegyeinek, individualitása legfontosabb­­legfeltűnőbb kívülről leolvasható markereinek szim­bóluma) helyett is egyenarcként viseli a propaganda egyik legfontosabb felületét, a plakátot. Személyisé­gének főbb (előirányzott) jellemzői: „munkacsatában meg nem előzik, / remekül szervez és jól időzít, / edzés­ben van ősztől őszig, / nem iszik, nem nőzik, / minden feladatra rátermett: / üdv a teremtett kádernek.”19 A Má­sodik angyal kritikai észrevételeire nem fogékony Űr az éghez hasonlóan az ember teremtését is összecsap­va végzi el (Az ember receptje [az Űr szakácskönyvéből] című passzus alapján: föld mellett csapvízből, tyúk­tojásból, élesztőből, puskaporral és kaporral fűszere­zett massza gyanánt), mégpedig abból a célból, hogy elmondhassa: „a gazdasági versenyben az Úri egy fény­évvel vezet.” Mindezek olyan (noha nagyívűen álta­lánosított) tréfák, melyekben (korántsem véletlenül) egyszerre fogalmazódik meg a kor gyártási és építési­építkezési eljárásaival járó hibák kritikája, valamint az erre az időszakra jellemző, az esztétika és az elkülönít­­hetőség helyett a funkcionalitásra és homogenizálásra helyezett hangsúly 21 és „a szocialista ember” képzeté­nek személyiségkorlátozó és -torzító elgondolása kö­zötti párhuzam, az agresszív egységesség megformálá­sának szándékában. Ez az Orbán művében felismert összefüggés anyag- és térformálás, valamint az egyén személyiségbeli (uniformizáló akaratú) átalakítási prog­ramja közt lényegében azt a kapcsolatot láttatja, ami­ről György Péter is beszél korábban már idézett mű­vében: „Ugyanakkor és ugyanott volt jelen a folyamatos elnyomás és a társadalmi egyenlőség megteremtésének ”s­

Next