Állami Polgári Fiúiskola, Kalocsa, 1923
Az iskolai év története Iskolánk életében annak megszervezése óta kétségkívül legfontosabb dátum 1924 március 26. E napon kezdték meg új iskolánk építését. A szervezés után két esztendeig a beltéri róm. kath. elemi iskola épületében tanítottunk, majd átköltöztünk a mai ideiglenes iskolaépületbe, amit boldogult Várady L. Árpád érsek úr adott át használatra az iskolának. Az ideiglenes iskolahelyiségek azonban évről-évre kevésbé feleltek meg a célnak. A tanulók száma rohamosan szaporodott s az aránylag kicsiny helyiségekben a fiúkat nem lehetett megfelelő módon elhelyezni. Növelte a bajt, hogy nélkülöznünk kellett a rajztermet s a megfelelő tornatermet is. A most záródó iskolai évre 175 tanuló iratkozott be s így nyilvánvalóvá lett, hogy az iskola végleges elhelyezéséről okvetlenül gondoskodni kell. A legnagyobb szükségben jött segítségünkre Dulovits Árpád miniszteri tanácsos úr, aki a város és az iskola iránti szeretetétől indíttatva kieszközölte, hogy dacára a mai nehéz és rendkívüli körülményeknek, az állam maga építtet minden követelménynek megfelelő épületet a polgári fiúiskola számára. A múltban az Alföld kultúrájának rovására inkább a határmenti, nagyrészt nemzetiségi vidékek iskoláira költött az állam óriási összegeket. Dulovits miniszteri tanácsos úrnak, a polgári iskolai ügyosztály vezetőjének az érdeme, hogy a minisztérium gondoskodó figyelme az Alföld felé fordult és az Alföld nagyobb községeiben szervezett számos polgári iskola segítségével igyekszik pótolni a múlt időknek majdnem helyrehozhatatlan mulasztásait. Az iskola 1200 négyszögöl nagyságú telkét a város legszebb, legegészségesebb részén, a Kálvárián, Kalocsa városa adta, csere útján megszerezvén azt a kórház területéhez tartozó szántóföldből. A vidéki, különösen pedig a tanyai és falusi tanulóink szülei gyakran panaszkodnak, milyen nehéz gyermekeiket elhelyezni. E bajon internátus létesítésével kellene segíteni, ami nagy mértékben könnyítené meg az értékes tanulóanyagot szolgáltató tanyai és falusi fiúk taníttatását. * * Amint a behratások eredményét megállapítottuk s láttuk, hogy a tanulók száma nagyon megnövekedett, az igazgató azonnal lépéseket tett a helybeli illetékes tényezőknél, hogy az első osztály párhuzamosításával szükségessé váló helyiségről idejében gondoskodni lehessen. Amikor tapasztalta, hogy *