Kamikaze, iulie-decembrie 2011 (Anul 2, nr. 27-52)

2011-07-20 / nr. 29

MANIFESTUL Vă plac Turul Franței, doamna Udrea? - Vă interesează ciclismul? l-am întrebat pe socrul meu care nu-și dezlipea ochii de pe Eurosport. -Nu, da’ mă uit la peisaje... La fel ca socrul meu, peste un miliard de suflete de pe întreg Mapamondul „vizitează“ din fotoliu traseul pe care se desfășoară Turul Franței, ciclismul fiind singura competiție de la care se transmit și peisaje. Mereu în continuă schimbare de culori, castele, corturi, dealuri, vii, orășele cu mușcate la geam, munți, baloane, serpentine, grătare, râuri, ramul. Ba chiar, anul ăsta, se transmit și rețete culinare specifice fiecărei zone în care se desfășoară câte una dintre cele 21 de etape ale „Marii Bucle“. O costă ceva pe sora Franța cele trei săptămâni de publicitate, zi-lumină, la cele 160 de televiziuni din tot atâtea țări care preiau competiția? Nimic! Nada! Naia! Ba chiar organizatorii mai încasează și vreo 50 de milioane de euro din drepturile de televizare. Numai pe marginea șoselei se adună vreo 15.000.000 de gură-cască, de vreo patru ori mai mult decât la Bute în fața televizorului. Din care 5.000.000 sunt turiști străini, de patru ori mai mulți decât vin în România tot anul! înțelegeți cum unde bat eu, doamna ministru? Ia să vedem cum stăm și noi cu „Mica Buclă“. Turul Ciclist al României, născut în 1934, a demarat anul acesta, de la Mamaia, fără taxă de barieră (sper), străbătând dulcile dealuri ale Dobrogei, a luat-o prin câteva județe eronate, Ialomița, Galați, Brăila, Vaslui, pentru ca să apuce calea Neamțului și să dea ocol mirificei Bucovine, să coboare iar prin Neamț, în Harghita, după care în Mureș, prin frumuseți ce-ți taie respirația, acolo unde nu s-a tăiat vegetația, ca mai apoi să lase în urmă bisericile fortificate ale Sibiului și pe cele cu ceas ale Brașovului, pentru a o lua pe Valea Prahovei în jos, către București, unde primarul Oprescu a promis că-i va aștepta pe cicliști la sosire și n-a mai ajuns. Cine a transmis, cine a urmărit cursa? Nici dracu’! Doar o mână de rutieriști amatori care i-au așteptat pe concurenți la Bâlea Lac și câțiva ziariști români, pasionați de fenomen. Susținătorul principal, BRD, a dat anul acesta 190.200 de lei, ceva mai puțin decât îl costă pe un sponsor al Tour de France să-și bage o mașină împopoțonată în caravana publicitară. Și anul acesta sunt vreo 160 de mașini în caravană! Fondul total de premii al „Micii Bucle“ a fost de 25.000 de euro. Fondul francezilor depășește 3.000.000 de euro. Câștigătorul cursei de anul acesta, Andrei Nechita, a încasat 2.900 de euro. Anul trecut, Alberto Contador a ridicat 450.000 de euro. Dopaj! N-are sens să mai continuăm comparațiile. Nici raportul dintre PIB-urile celor două țări nu justifică uriașul decalaj. Poate doar la premiile de etapă: un 723 de euro la noi, 8.000 la ei! Păi, dacă tot avem niște bani europeni, care nu pot fi cheltuiți decât pentru promovarea prin sport a imaginii României, nu mai bine organizăm o „Buclă Medie“, să sară și Turul nostru la o categorie superioară? Să treacă și prin Buzău, Maramureș, Alba, Cluj, Argeș, Buzău și prin Deltă, via Transfăgărășan? Că Valea Oltului ce-o avea? Sau Buzăul. Ca să-ți vină starurile, sponsorii multinaționali și vreo 4.000 de ziariști acreditați ca în Hexagon, trebuie să dai premii grase - cam cât ne-au costat frunza și meciul lui Bute la un loc, însă cu 3-4 milioane în premii îi vezi și pe Contador, și pe Cancellara, și pe frații Schleck pedalând pe la Babadag. N-ar fi mare efort, statul Kazahstan a băgat mai mult în fundul echipei Astana. De cazări, mese și dans se pot ocupa consiliile județene pe propriile speze. Știați că în Franța primarii plătesc dacă vor să treacă Thrul și pe la ei? Sigur, mai trebuie niște bănuți, dar nu mai mulți decât s-au cheltuit ca Năstase să schimbe mingi cu magrebienii pe străzile Parisului, în timp ce Nadia făcea flic-flacuri și Hagi o mie pe dreptul, sub ochii înguști de uimire ai turiștilor chinezi. Măcar dacă am avea ce să le propunem legat de acești mari sportivi: bojdeuca Nadiei, un muzeu al figurilor lui Năstase, statuia lui Hagi, mare cât a lui Iisus de la Rio de Janeiro. (Ce râzi, bă, „Mustață“!?) Dar n-avem! N-om încasa noi 120 de milioane, ca francezii, dar nici bani n-om pierde. Mai ales pe termen lung. Un secret, doamna ministru. Cicloturiștii care vor veni să refacă traseul sunt exact ce ne trebuie. Nu-s pretențioși, nu vor autostrăzi, stele Michelin sau aqualand în curte. Oferta noastră modestă le este arhisuficientă. Cu un duș, un cearșaf curat și o omletă cu ouă de țăran i-am mulțumit. Sunt atât de obosiți încât seara pică lați, nici de preț nu mai întreabă la venire. Și n-ar fi bine să luăm de-acum opțiunea pentru o felie din tortul de 20 de miliarde de euro, cât va atinge piața turismului pe două roți în 2020? Și vă mai dau un pont pentru Șefu’. Așa cum Turul Franței a călcat cu roțile și prin Olanda, Belgia sau Italia, așa și Turul României poate să treacă pe la Chișinău. Cum ar suna? Putin, imediat! 1 948 490 »8 10011 RÁzmeűcii Concurs. Kamikaze îți pune ochiul la contribuție și vinul pe masă! Bonus: un sifon, plin și el! Și în numărul ăsta stau ascunse de soare și de poftele necunoscătorilor șase sticle de vin Pietroasa. Ca să le câștigi, trebuie să le găsești prin pagini, să trimiți la redactia.kamikazeonline.ro titlurile în care s-au ascuns și să ai noroc la tragerea la sorți. Sifonul pe care-l vedeți alături a fost confecționat și umplut la sifonăria de lângă redacția noastră și va ajunge tot la câștigătorul sticlelor, pentru că așa suntem noi, atenți la toate detaliile care fac plăcere cititorului! [Sticlele de săptămâna trecută au fost câștigate de domnul cititor Marian Constantin, căruia îi urăm și pe această cale sănătate și dimineți cu cap limpede!]