Kanadai Magyar Munkás, 1947. január-július (18. évfolyam, 25-52. szám)

1947-03-06 / 34. szám

A farmerek éppúgy vágynak KAN­A­D­A­I MAGYAR Segítük a lerombolt és a* jobb életre, mint a munkások Kill fck I I | Ez elmaradott országokat HARCOLJUNK II |^| 1^ JUL TERMETTUNK VÁLLT VALLHOZ VETVE! ■ ▼ » ^ ^ ^ A VILAGSZABADSAGÉRT! A­­ VASÚTTÁRSULAT NEM AKARJA KIMUTATNI JÖVEDELMÉT:FELEMELTÉK 1,55 dollár egy busel búza a belpiacon A préri tartományok farmer­­sága, sőt az egész ország hala­dó népe feszülten figyeli, váj­jon a közlekedési biztossági ta­nács meg fogja-e engedni a va­­suttársulatoknak, hogy a teher­­áruk fuvardiját felemeljék a nyugatkanadai vonalakon. Ez a kérdés azért is közvet­lenül érinti a farmerságot — a keleti és nyugati tartományok vasútvonalain érvényben levő a­­ránytalan fuvardijak mellett—, mert a vasúttársulatok kérelmé­nek kivizsgálása közben a szö­vetségi kormány úgy döntött, hogy a malomtulajdonosoknak eddig fizetett termelői segélyt nem szünteti be. Ugyanis a szövetségi kormány rendelete folytán a belpiacon eladott búza buserjának árát 1,55 dollárra emelték a közel­múltban. Ezzel a búza belpiaci ára annyi lesz, amennyiért Nagybritániának adják a búzát. A búza bel- és külpiaci árának ilyen arányosítását már régóta követeli a farmerság. De ugyanakkor, amikor a termelői segélyek fizetését egy­másután beszüntette Ottawa, most úgy határozott, hogy a ma­lomtulajdonosok segélyezését tovább folytatja — a közkasz­­szából. Ez azt jelenti, hogy kö­rülbelül 30.000.000 dollárt fi­zetnek ki évenként a malomtu­lajdonosoknak, hogy azok pro­fitja sértetlen legyen. MIT TAKARGATNAK A VASUTTÁRSULATOK? E sorok írásakor a közlekedé­si biztossági tanács még nem döntött a vasuttársulatok kérel­me fölött. Az ügy kivizsgálás a­­latt van. A nyugati tartomá­nyokban levő vasútvonalakon tervbe vett — illetve kérelme­zett — 30 százalékos fuvardíj­­emelést Ontario és Quebec kivé­telével, mindegyik tartományi kormány ellenzi — a népi szer­vezetek támogatásával. A vasúttársulatok képviselői azt a látszatot igyekeznek kel­teni, mintha a vasúti fuvardíj­ak felemelése nélkül bukásnak néz­nének elébe. Közben kényelme­sen »elfelejtik« azt a tényt, hogy 1944-ben 119 százalékkal több nyers bevételük volt, mint 1939-ben. Mr. R. C. Vaughan, a Cana­dian National Railway elnöké­nek, valamint George A. Wal­ker, a Canadian Pacific Rail­way alelnökének a tartományo­kat képviselő ügyvédek kereszt­kérdéseire adott válaszaikban állították: 1. A fuvardíjak 30 százalékos felemelése szükséges az üzem­költségek, valamint a költségek »rendkívüli emelkedésé«-nek és a bevételek csökkenésének fede­zésére. 2. A CPR társulat 1946. évbe­li jövedelmének esése, az 1944. évi jövedelemhez viszonyítva, súlyosan kihatna a CPR hitelei­re. 3. A CPR társulat ama jöve­delmeit, melyek nem a vasútvo­nalakból származnak, a fuvardí­jak megállapításánál ne vegyék figyelembe. KERÜLŐ VÁLASZOK A keresztkérdések tüze alatt, Mr. Walker csak általános vá­laszokat adott konkrét kérdé­sekre. Nem akarják részletesen magyarázni forrásaikat, a teher­szállítástól eltekintve. Minden lehetőt elkövetnek annak megakadályozására, hogy Nyugatkanadában levő 18.000.000 akernyi földjük, az express-szállítási, távirdai, vagy a british columbiai Consolida­ted Mining and Smelting Com­­panynál befektetett részvényeik jövedelmére fényt vessenek. Azt a látszatot igyekeznek kelteni — a nép megtévesztésé­re —, mintha a fuvardíjak fel­emelését a munkabérek feleme­lése miatt kérnék. A kihallgatások még folynak. A farmerságnak, Nyugatkana­­da — valamint az egész ország — lakosságának fel kell sora­koznia, hogy a vasúttársulatok népnyúzó törekvéseit megaka­dályozhassuk.­ ­ EGY tehén három bor­jút ellett, az ontariói Blyth falu közelében levő farmon. Amint a képen is látható, mindl a három borjú növésnek indult és a tehénnek sem tör­tént semmi baja. A LEN-TERMELÉS FOKOZÁSÁT KÉRIK A tavaszi vetéseknél, illetve a vetési munkák eltervezésénél a lent se hagyja figyelmen kí­vül, figyelmeztet A. M. Wilson albertai gazdasági szakértő. Mr. Wilson kifejtette, hogy tiszta földben a len épp úgy megterem, mint a búza, árpa vagy zab. És mivel a lenre nem káros a fürészbogár, azokon a vidékeken, ahol nagy a fürész­­bogár-járás, sikerrel lehetne lent termelni. Azok a farmerek, akik akarnak lent termelni, gondoskodjanak tiszta vetőmag­ról. FARMMELLÉKLET , ___________________­­ __________________________________________________________...­­ .... . TORONTO.­ONT.. 1947 MÁRCIUS 6. CSÜTÖRTÖK/^ \v^zt^V VETŐMAG TISZTÍTÁSÁT NE HAGYJA TAVASZRA Kénporok használata elősegíti a csirázóképességet J. E. Birdsall albertai ter­mésfel­javítási igazgató figyel­mezteti a gabonatermelő far­mereket, hogy már most gon- GARDINER, VAGY HOGY KÉSZÜL A CSODABOGÁR Jimmy Gardiner, földműve­lésügyi miniszter egy moose jawi újságírónak azt a kijelen­tést tette, hogy »szívesebben látná, ha az ország a turizmus felé halad, mintsem szocializá­lódjon.« Mr. Gardiner úgy lát­ja, hogy a szociális rendszer »mindenek közt a legreakció­­sabb« és szerinte az »a feuda­lizmushoz való visszafejlődés.n­doskodjanak tiszta vetőmagról. A múlt években végzett ellen­őrzések mutatják, mondja,hogy igen sok szemetes vagy csak részben tisztított vetőmag kerül a földbe. Azok a farmerek, a­­kik tiszta gabonát akarnak be­takarítani, kétségkívül gondos­kodnak arról is, hogy tiszta le­gyen a vetőmagjuk. A farmokon használt, kellő­en felszerelt és jól kezelt sze­­relő­rosták is kielégítően kitisz­títják a fűmagokat a vetőmag­ból. Azonban sok kerületben a farmi szerelőrostákat nagyobb vetőmagtisztító üzemekkel vál­tották föl, ahol kiváló munkát végezhetnek a magtisztitással. De mielőtt eme magtisztítók ke­zelőire bíznánk az ügyet, a far­mer nézzen utána, hogy a gép legyen jól beállítva és hogy e­­lőbbi vetőmagból fűmag ne le­gyen a gépben, hogy így egyik­ből a másikba vigye át. Ez szükséges azért, mert hely­telenül kezelt magtisztítással e­­setleg elősegíthetik a fűmagok elterjesztését, noha azok eltá­volítása a cél. Ha esetleg a far­mer kételkedik, kérje ki a he­lyi termésfeljavítási igazgató tanácsát. Ha vetőmag kezeléséhez o­­lyan kénport (mercury dusts) használ, mint a Leytosan és Ce­­resan, ezeket a vetőmag meg­tisztítása után nyomban alkal­mazhatja. Ezzel időt takarít meg tavaszra, amikor úgy is sok a munka. Egyéb szerek helyett inkább tanácsos a föntemlített kénporokat használni, egyrészt azért, mert kezelésük egyszerű, másrészt pedig azért, mert azt így kezelt vetőmagok csírázóké­­pessége is sokkal jobb lesz. MILLIÓKKAL NŐTT AZ IMPERIAL CO. HASZNA Az Imperial Tobacco Co. of Canada Ltd. kiadott évi jelen­tése szerint az 1946-os év tiszta jövedelme, az osztalékok kifi­zetése után $6,265.706 az 1945 évi $5,782.162 szemben. A tár­sulat forgó tőkéje $18,397.090- ról $22,741.999-re emelkedett. AZ A.F.U. HELYET KÉR AZ ÁRTANÁCSBAN Az Alberta Farmers Union igazgatósága Edmontonban tar­tott gyűlésén arra kérte a Me­zőgazdasági Ártanácsot, hogy az uniónak is adjon képviseletet az ártanács tanácsadói bizottsá­gában. J. G. Taggart, az árta­nács elnöke, ígérte, hogy a ké­rést megfontolás alá veszik.

Next