Kanadai Magyar Munkás, 1966-1967 (38. évfolyam, 1-47. szám)

1967-06-08 / 42. szám

**­S* *SZEMLE ÚJ KÖNYVEKRŐL : *¥¥***¥**¥¥*¥¥*¥¥**¥¥************++********++**.*** Dr. Marék Antal: AZ EMBERISÉG HARCA A FÁJDALOM ELLEN VALÓBAN igazi harc folyt, ke­mény háború az ember kegyet- lenkedő ellensége: a fájdalom el­len. Évezredeken át, jóformán az eszmélés pillanatától. És ki­derül ebből az érdekes s érde­kesen megírt könyvből, hogy a küzdő, áldozatosan harcoló em­bernek külön kellett megvere­kednie, s gyakran életre-halálra, embertársainak ostobaságával, irigységével, rosszakaratával. Nemcsak sebesültjei s halottai voltak a küzdőknek, hanem, ami ennél is megrendítőbb: élőha­lottjai, tébolydákba kergetett hősei is. Végül mégis győzött az értelem, a tudás. S ha még ma sincs birtokában az emberiség a fájdalom teljes kiküszöbölésé­nek, joggal lehet remélni, a fej­lett gyógytechnika mellett,hogy talán rövidesen legyőzi az em­ber kegyetlenkedő ellenfelét. En­nek a küzdelmes és győzelmes harcnak mély, morális jelentősé­gét hangsúlyozza a kitűnő szer­ző: az ember emberséges maga­tartását az életben. MEDICINA *+ 1967 június 8 KANADAI MAGYAR MUNKÁS Summa VAN VALMI szorongásféle ma­napság a tudománnyal foglalko­zók körében. Mélységesen ag­gasztja őket — szerte a világon — az információ dilemmája. Az “adatrobbanás” középpontjába került ember általános tájéko­zatlansága egyre nő. Paradox állítás ez, de sajnos, igaz. Sűrű­ségének növekedésével arányo­san csökken a hirzuhatag meg­­emészthetőségének hatásfoka. E hír valóban meglepő, így infor­mációtartalma elég magas. Úgy hiszem, túlnő a dürrenmatti (Fi­zikusok) problematikáján is, mert társadalmi jelentősége most van kifejlődőben, növeke­dőben. Szüntelenül nő az a meglevő szakadék, amely a polgárok so­kaságát a tudományos kutatók­tól elválasztja. Dr. Gerald J. Holton, a Ka­­linga-díjas (Kalinga-díj: a tu­domány terjesztésében — egye­temessé tételében — elért kivá­ló teljesítményt évente jutalma­zó UNESCO-díj) harvardi fizi­kus-professzor — aki igazán nem vádolható azzal, hogy nem próbálkozott meg mindennel, hogy tudományát közelebb hoz­za a nem szakemberekhez — meséli a következőket: 1908-ban mestere, M. Bridgeman — akit 1946-ban a magasnyomások fi­zikájában elért kiváló eredmé­nyeiért Nobel-díjjal tüntettek ki — dolgozatot készített “A hi­gany nyomással szembeni el­lenállásról”. Erről — az egyéb­ként kitűnő, de teljesen klasszi­kus típusú munkáról könnyen beszélhetett tanítványainak — akár az elsőéveseknek is­­— még akkor is, ha ezek történetesen nem kívántak specializálódni a fizika területén. Ma ez teljesség­gel lehetetlen. “Mi már nem tud­juk megmagyarázni — állapítja meg szomorúan s ugyanakkor mélységes szorongással Dr. Hol­ton professzor — még a felsőbb éves specialista hallgatóink zö­mének sem, annál kevésbé a szé­les közönségnek, azokat az ere­deti kutatásokat, amelyeket a tudomány még ismeretlen terü­letei föltárásáért folytatunk.” A kutatók fokozatosan, de kérlel­hetetlenül elszakadnak ember­társaiktól. Felrémlik az az álla­pot, amidőn már az értelmiség, az intellektuelek széles rétegei sincsenek kapcsolatban a tudás bármely területén (a természet­­tudományok kebelében is) fo­lyamatban levő, élvonalbeli ku­tatásokkal. Az ignoranciának ez az állapota azután végleg para­lizálja az értelmiséget mint o­­lyant — és főleg ez az, ami szo­rongással tölti el napjaink kuta­tóit. Dr. Robert Oppenheimerről, a széles rétegekben közismert, nemrég elhunyt nagy fizikusról és humanistáról jegyezi fel ba­rátja, Pierre Auger„ hogy életé­nek utolsó 20 évét a tudomány embereit az emberiség széles ré­tegeitől mindjobban elválasztó távolság felett érzett mélységes aggodalma fátyolozta be. Op­penheimer nem volt csupán (és talán nem is elsősorban) elmé­leti fizikus­­— írja Auger — ő egész ember volt, a gondolat és az erkölcsi elmélkedés embere, akinek ereje abban a hatásban állott, melyet hallgatóira s ta­lán még inkább azokra gyako­rolt, akik “látták” őt gondolkod­ni. Lassan, kételkedve kereste a szavakat, melyekkel mély és igaz gondolatait kifejtette, hogy hirtelen megtalálva a megfelelő kifejezést — tiszta, mély kék szemeit hallgatóira emelve — felejthetetlen élményt nyújt­son.” A McCarthy-ista boszorkány­üldözés mélyen elszomorította, de büszkén vállalta a vele járó meghurcoltatást, visszautasítva az alantas vádaskodást. Az idők múltával azonban egyre inkább a már említett információ-para­­doxon vizsgálata felé fordult, és 1965-ben lemondva princetoni igazgatói állásáról, visszavonult, hogy történelmi és filozófiai sí­kon megpróbálja megérteni mindazt, amit és ahogyan a tu­domány az emberi élet számára adott a múltban és adhat a jö­vőben. Emléke előtt zászlót hajt az egész haladó emberiség. E nagy kutató, gondolkodó és emberbarát kimagasló tanár­­egyénisége is volt korának. Elő­adásai, tudománynépszerűsítő cikkei, rádió- és televíziós köz­leményei messze földön híressé tették nevét, Ő mégis szüntele­nül kételkedett. “Hogy lehet az —­ tette fel a kérdést­­—­ hogy ma, amikor a tudomány szinte mindenütt, úgyszólván egyete­mesen jelen van, ugyanezt a tu­dományt mégsem értik meg e­­gyetemesen, mindenütt és min­denkor a széles nagyközönség köreiben? Mi az oka annak a szakadásnak, amely kutató és polgár között kétségtelenül vi­lágméretekben fennáll és egyre mélyül? Ez a kérdés aggasztja ma a Kalinga-díjas Holtontól Oppen­­heimeren át Eugen Pora akadé­mikusig korunk jeles és tudós gondolkodóit. A tudományt terjeszteni kü­lönösen szép valami, de talán nem is olyan könnyű feladat. Itt van előttem volt tanárom­nak, Dr. Fényes Imrének, a bu­dapesti Eötvös Loránd Egyetem elméleti fizika professzorának legújabb könyve: Fizika és vi­lágnézet. Szerzője több mint 20 éve foglalkozik — az elméleti fizika oktatása és kutatói mun­kája mellett — a tudomány e­­gyetemessé tételének problémá­jával, a tudományok és filozófia kapcsolatával, egyszóval­ azzal, hogyan lehet az elvont ismerete­ket széles körben terjeszteni, át­hatni velük az embereket s ez­által igazabbá tenni az életet. E téren szerzett tapasztalatait — életének konklúzióit — tartal­mazza, bizonyos vonatkozások­ban, ez a könyv, mely kitűnően világítja meg azt a gondolatot, hogy tudást — legyen az bármi­lyen természetű — felületes munkával nem lehet megszerez­nünk, azért mindig komolyan meg kell dolgozni, és nemcsak annak, aki nyújtja, hanem an­nak is — és főleg — aki igény­li azt. Nem elég informálódni erről is, arról is, hanem sokol­dalú és mélyen megalapozott tu­dást kell szerezni — különösen az információ-paradoxon emlí­tett zsákutcájába jutunk, a tel­jesen paralizált értelmiség nem kívánatos állapotába. E követ­keztetés megvalósításának mi­kéntjén elmélkednek más és más vonatkozásban Valer Neacu, Eugen Pora és Nicolae Teodo­­rescu akadémikusok is, s ezt a teljes tudást — pontosabban a tudomány elmélyült és széles el­sajátítását és terjesztését — ké­ri tanártól és írtól egyaránt pártunk főtitkára. De lehet-e — és ha igen, ak­­(Folytatása a 7. oldalon) A NAGYTEKINTÉLYŰ angol világlap (amely május óta má­sodszor módosítja hagyományos tördelését, legutóbb úgy, hogy temetika szerint csoportosítja híreit, jelentősebb kommentárja­it a szerző nevének feltüntetésé­vel közli, s személyi jellegű ap­róhirdetéseit az utolsó oldalon jelenteti meg), amióta egyesült a “The Sunday Times” c. lap­pal, még többet foglalkozik a sajtó problémáival, nem ritkán éppen a sajtóban mind gyako­ribb kocentrációval. Cecil King, az International Publishing Corporation elnöke nyugat-európai vonatkozásban sokat mondó adatokkal szemlél­teti a tömörülési folyamat mé­reteit. UNESCO-felmérésekre hivatkozva közli például, hogy 1952-től 1964-ig Dániában 57- tel, Franciaországban 22-vel, Nyugat-Németországban 170- nel, Olaszországban 21-gyel, Hollandiában 15-tel, Norvégiá­ban 12-vel, Svédországban 25-tel csökkent a napilapok száma. Szerinte főként a helyi vi­­szonylatú lapok bírják nehezeb­ben egymás konkurenciáját, mind nagyobb példány­szám szükséges ahhoz, hogy fennma­radásuk biztosított legyen.Bécs­ben 1938-ban még “megélhetett” egy 10.000 példányszámú napi­lap, de 1948-ig már kiestek a 30.000 példányszámon alapuló lapok is, és 1955-ben már csak a 80.000-es példányszámúak meg­jelentetése fizetődött ki. Mind gyakoriabbak az olyan városok, amelyekben csak egy napilap jelenik meg, az “egy­ uj­­ságos városok”. Összesen 41, e­­gyenként 100—500.000 lakosú nyugat-német város közül 1950- ben 16-nak volt két-két napilap­ja, 1960-ban már csak 12-nek. Három újságja 1950-ben még három városnak volt, jelenleg már csak kettőnek van. 1950-ben 10 ilyen nagyságtípusú városnak nem volt napilapja, 10 évvel ké­sőbb már tizenháromnak. Tíz év alatt megkétszerező­dött a napilapok ára, Angliában megháromszorozódott. Mégis az angol lapoknál csak a luxem­burgiak és a spanyolországiak olcsóbbak. technológiákNYUGAT-EURÓPAI SAJTÓ­STATISZTIKA (The Times, 56.886) Török Sándor: A LEGKISEBB ISTEN AZ IRÓ új regénye egy fiatal­emberről szól, akinek élete — a történet kezdetekor — jól olajo­zott síneken fut, s tágas, tiszta rend veszi körül, míg egyszer­re .. . nos, ővele voltaképpen nem is történik semmi, “csak” annak a busznak az utasait éri tömegkatasztrófa, amellyel min­den reggel a munkahelyére szo­kott utazni. Hősünk a halálko­csit egy véletlen folytán lekéste. Ettől kezdve élete felborul, el­vész a rend, s elszánt izgalom­mal, végletes elhatározottsággal keresi az okokat, célokat, élet és halál értelmét. Az eléggé elvon­tan és hosszasan bölcselkedő, ne­hezen követhető regény valójá­ban az individuál-pszichológia irodalmi illusztrációja, művészi kaland az én körül. Érdekessége — és ezzel túllép a külföldi és hazai rokonműveken — az, hogy végül is, bár az analízisét végző ideggyógyász maga a halálban keres menedéket, hősünk vissza­kerül az építő és tervező embe­rek közösségébe. A műnek ez a kétségtelenül pozitív törekvése érződik az "emberkeresést" be­mutató lapokon is, amelyeken számos reálisan ábrázolt mellék­alak vonul fel. (Magvető) 5. oldal A véres ősz kulisszái mögött (Folytatás a 4. oldalról) véres csoportok hatalmi törek­véseit, vagy maguk is faltörő kosként szolgáltak — éppen e­­zeknek a mindenféle szocializ­must gyűlölő erőknek. A keserű tények persze nem kellemesek azoknak, akik (na­gyon is okkal) ragaszkodnak a spontaneitás önigazoló jelzőjé­hez. De miért írta október 27- én a Tagesspiegel: "A felkelők pontosan kidolgozott stratégiai terv szerint jártak el. Rajtaütés­szerűen kezükbe kaparintották Budapest hat ideggócát”? — Mert ez volt a reális valóság. “A lények nem a tömegek spon­taneitása volt, hanem az illegá­lis ellenforradalmi szervezetek tudatossága. Éppen ez a kettős­ség lett az ellenforradalmi szer­vezettség ereje” — írja a szer­ző és részletekbe menő precizi­tással, tömérdek ténnyel tá­masztja alá állításait. A könyv — bár az ellenforra­dalom kitörése négy, a párt e­­lemzésében szereplő komponen­se közül csak egyetlenegyet, a belső, szocialistaellenes erők szervezeteit és összetételét is­merteti — éppen ennek az egy területnek gondos és higgadt felmérésével nagy igényű mun­ka. Megmutatja a viszonylag ki­sebb hatókörű diákszervezkedé­sek módszereit, az indián ro­mantikától a “Forradalmi kö­zépiskolás Diákszövetség”-ig, a­­melynek egyik vezetője, Nényei Zuárd, a Gomel környéki parti­zánvadászatok emberkínzó szer­vezője ... 13 évvel később te­vőleges gyilkos a miskolci vé­rengzésben. Bemutatja a turáni misztikát élesztgető, hegyi tisz­tásokon Hadúrnak áldozó ille­gális csoportocskákat , ame­lyeken csak az hajlamos moso­lyogni, aki nem olvassa el Bónis páter szervezetéről azt is, hogy vezetői közt az Etelközi Szövet­ség, a MOVE, a Magyar Közös­ség régi ágensei, vagy Hlinka, a szlovák fasisztavezér unokaöcs­­cse is ott folytatta ... a régi nótát. Amit a szerző is hangsúlyoz és ami az olvasót is újra meg újra elgondolkoztatja az az, hogy e­­zek a különböző létszámú, múl­tú és jelentőségű csoportocskák viszonylag nyugodtan szervez­kedtek és nem is eredménytele­nül —■ miközben a szocialista rend ellenségeit éveken át mód­szeresen keresték a párton be­lül, amikor a munkásmozgalom régi harcosai közül oly sokan börtönben ültek és hivatalosan minden fórum az éberségről és az osztályharc élesedéséről be­szélt. Ez a valóság — és az eb­ből eredő következtetések is a könyv erősségei közé tartoznak. Hogy azután ezek a csoportok találkoztak, kezet fogtak és hogy az események alakulásában mind nagyobb szerepet játszhat­tak, az az ellenforradalmi szi­tuáció többi tényezőjének isme­retében válik érthetővé. Olyan helyzetben, amikor a tudatos kapitalista restaurációs törekvé­süket legfeljebb ideig-óráig ál­cázó csoportok nem szigetelőd­nek el, mert az elégedetlenség, a korábbi vezetés politikai hi­bái, a munkásosztály szövetségi politikájának helytelen értelme­­zése a középrétegek jelentős ré­szét is szembefordítja a munkás­hatalommal, amikor a revizio­nista hírverés minden jobbról érkező szövetségest demokratá­nak, sőt szocialistának kiált ki­­—­ ezeknek a lebecsült vagy nem is ismert szervezkedéseknek a szerepe megnő, tagjaik az ille­gális találkozók térkép fölé haj­ló ábrándozásától és az “indiá­­nosditól” eljutnak a valóságos fejvadászatig. Nem elkoptatott jelző, ha le­bilincselő olvasmánynak nevez­zük ezt a könyvet. Megjelente­tésével 1956 történetének egyik legjelentősebb összefoglaló is­mertetése látott napvilágot. Baktai Ferenc

Next