Új Szó, 1969-1970 (41. évfolyam, 1-52. szám)

1969-11-22 / 17. szám

Hazádnak !^g Ír Légy füve óh magyar! Émf iWBf jA ~ JjB Vörösmarty MjB JM A H W New Word Second class mail registration number 1821 Volume 41. évfolyam — No. 17. szám Toronto, Ont. 1969 november 22 Ára 10 cent Tüntető ezrek követelték Torontóban: 1. INTEZE AZ IDŐ LEJÁRT, NIKON KIFELÉ VIETNAMBÓL!" SZOMBAT, november 15-e, ebben az 1969-es esztendőben a civilizált emberiség viharvert útján olyan mérföldkövet állított fel, amelyre évezredek emberi vágya, álma, óhaja íródott fel, kemény elhatározással, tettekben kifejezett dü­börgő léptekkel, hangos morajlással; az ember legszebb jel­szava, életének legnemesebb jelleme íródott e mérföldkőre, egyetlen szóban: BÉKÉT! — BÉKÉT VIETNAMBAN! Ut­cákra, terekre, gyűléstermekbe, templomokba, tantermek­be s más gyülekező helyekre világszerte embermilliók özön­löttek ezen a napon, milliók csendes otthonaikban tüntettek a kivonulókkal; türelmetlen, hangos követelésekkel, ájtatos imákkal, rokonszenves érzésekkel, szónokok buzdító sza­vaival adták tudtára e milliók Amerika hadurainak, a ha­lál aratásán hízó hadiszállítóknak : vessenek véget a viet­nami nép mészárlásának, anyák, gyermekek hamuvá, hús­cafattá, nyomorékká égetésének, egy egész ország, egy ősi civilizáció felperzselésének. Ez az emberi jellemből ki­vetkőzött meztelen agresszió rendítette meg Nixon és mi­litarista társaságának hátor­szágát is, s ébresztette fel az amerikaiak millióinak lelki­ismeretét arra,hogy megálljt kiáltson a vietnami esztelen vérengzés ellen, hogy hazája becsületére haladéktalan és feltétel nélküli kivonulást követeljen Vietnamból. S ahogy milliók sorakoz­tak fel világszerte a múlt szombaton Washingtonba felvonuló legalább negyed­­millió amerikai békeharcos mellé, úgy Kanada is felzár­kózott. Kanadában is milliók ébrednek tudatára annak, hogy Vietnam több már a ré­szére is mint humánus ro­­k­o­n­szenv megnyilatkozás, mint morális felelősség; érzi azt is már, hogy az amerikai imperializmus szennyes há­borúja gazdasági életünk megrontója, hogy a nyo­masztó infláció, a mind erő­szakosabb amerikai benyo­mulás gazdasági, szellemi, morális életünkbe ennek a részt.jósló háborúnak a köz­vetlen következménye. Alap­jában ez az oka az egész fiatal generáció nyugtalan­ságának, lázadó türelmetlen­ségének, s esetenként rom­bolásba hajszoló idegességé­nek. A jelenében Vietnam áll előtte példaként: halált okádó fegyverek nyomán vér­ hullatömeggel borított kietlenné tarolt föld, a jövő­jében mit lát? — feje fölött lebegni szüntelen a kísérte­ties, mindent megsemmisítés­sel fenyegető nukleáris fegy­vereket. Csoda-e ha a re­ménytelenség, kilátásta­lan­ság öleli karjaiba, ha értel­metlenné válik számára a munka, tanulás, az alkotó kedv. Az élet ösztöne, a béke vá­gya hajtotta az utcára a múlt szombaton azt a sok­ezernyi ifjúságot Torontó­ban is, akik — az öttől tizen­­ötezerre becsült — tüntető tömeg legalább nyolcvan százalékát tették ki. Szom­bat délután egy órára hir­dette meg a gyülekezőt a Vi­etnam Mobilization Commit­tee, a tüntetés szervezője, de már a déli órában gyüleke­zett az ifjúság, s 1 órára már hatalmas tömeg költötte meg a Queen’s Park déli tér­ségét, ahol emelt hangulat­ban, gitárok kísérete mellett békedalok hangjainál sora­koztak az oszlopok, vagy kéttucatnyi, különböző pár­tok, szervezetek, egyesüle­tek, intézmények, csoportjai sorakoztak fel. A vietnami háborút elítélő jelszavak, követelések, figyelmezteté­sek tucatjai táblákon, trans­­parenseken hirdették, kiál­tották az egyöntetű akara­tot, ami mind egy mondatba, a Kanadai Békekongresszus röpiratának tömör jelszavá­ba folyt ,össze: “STOP THE WAR,­ MR. PRESIDENT!” Éles, hideg szél feszítette ki a táblák erdejéből is ki­emelkedő zászlókat, mikor a menet háromnegyed kettő körül, mint attól megdagadt folyam ömlött ki a Queen’s Parkból és hömpölygött vé­gig a College St.-en, s éles kanyarral fordult a Bay St. széles úttestére s marsolt a Városháza Térre. A menet élén a Vietnam Mozgósító Bizottság testülete haladt, s utánuk tömött sorokban az egyetemi ifjúság, a középis­kolák diáksága, a Kanadai Nők Kongresszusa, a Béke­­kongreszus, az ukránok, zsi­dók kultúrszervezetei, a World Federalist csoport, az NDP, a Kommunista Párt, az Ifjú Kommunista Liga, Viet­nam a Vietnamiaké csoport­ja, a szélső­balosokat is magában foglaló új bal fia­tal népes serege, marsoltak az autómunkások (UAW), a ZSÁKUTCÁBAN AZ AMERIKAI IMPERIALIZMUS Írta: Rácz László MINDJÁRT elöljáróban kijelentem, hogy nem a vietnami piszkos háborúról akarok véleményt nyilvánítani. Mert ma már nem szorul bizonyításra, hogy az amerikai impe­rializmus Délkelet-Ázsiában leplezetlenül terjeszkedni akaró külpolitikája csúfosan meghiúsult. Csakúgy, mint a második világ­háború végével új életre ébredt francia im­perializmus háborús vállalkozása ugyanott. Ez alkalommal az amerikai imperializmus egy másik égető problémáját, Latin-Ameri­­ka zűrzavaros helyzetét kívánom megvilá­gítani. Abból az alkalomból, hogy Nixon el­nök október 31 -i elvi jelentőségű sajtónyi­latkozatában kiutat ajánlott ebből a nyil­vánvalóan átlábolhatatlan útvesztőből.Mind­járt leszögezem, hogy az ipari és katonai u­­ralkodó csoport buzgó szószólója, Nixon ja­vaslatai Latin-Amerikát illetőleg a semminél is kevesebbet érnek. Pedig több mint kilenc hónapi gondolkodási idő állt rendelkezésé­re. Nem is szólva arról, hogy előzőleg ta­nácsadója és Latin-Amerika viszonyainak minden hájjal megkent szakértője, Nelson Rockefeller, összesen 82 pontban részletez­te számára a tennivalókat. Hogy miként le­hetne az amerikai imperializmus süllyedő hajóját biztos révbe irányítani. Minden jel arra mutat, hogy Nixon — Rockefeller ja­vaslatainak nagy részét — túl radikálisnak találta és elvetette. Mert nem hajlandó elis­merni, hogy az amerikai imperializmus ezen a földrészen zsákutcába jutott, honnan nin­csen kiút. Mindenképpen érthető a csalódás és elke­seredés az amerikai érdekelt imperialista kérök részéről. Hiszen az amerikai neo-ko­­lonializmus legértékesebb és kiadósabb pia­cának közelgő elvesztése fenyeget. Latin- Amerika u.i. nem csak földrajzi közelsége és természeti kincsekben való gazdagsága, hanem főként ipari visszamaradottsága mi­att, évtizedek óta milliárdos gyarmati jöve­delmet juttat a különböző amerikai trösztök és nagyipari vállalatok részvényeseinek. Hogy ez a gyarmati extra-profit mennyire túlhaladja a nagytőke munkanélküli jöve­delmét magában az USA-ban, hadd álljanak itt a következő hivatalos adatok (az Egye­sült Nemzetek statisztikája és a nagytőke sajtója, a “FORTUNE" közlései alapján): (Folytatása a 8. oldalon) A VILLONGÁSOK GYÖKEREI FELHÍVTA a közfigyelmet a sajtó, rádió és néhány te­levízió program a társadal­munkban sűrűn megismétlő­dő nyugtalanságra, villon­gásra és az erőszak alkalma­zására. A tárgyanyagot ösz­­szeállító “szakemberek” ál­lítják, hogy a marakodás, verekedés, patvarkodás, erő­szakoskodás, villongás az emberek alaptermészete. Az ember fejlődéstörténelme en­nek ellenkezőjét bizonyítja. Az ember lényegileg társa­dalmi lény, szeret embertár­villanyipari munkások (UE) szakszervezetei — a wellan­­di UE osztag soraiban több magyar is —, a puebeci nem­zeti mozgalom képviselői, a nemzetiségi csoportok tag­jai, a munkás—diák egyesü­lés, az Egyesült Farmmunká­sok Uniója és még számos más aktív békecsoport, köz­tük az Amerikai Száműzöt­­tek Uniója,­­az amerikai had­seregből dezertált és behí­vást megtagadók itt élő tag­jai. Az impozáns tüntető me­net oszlopait metsző szél fo­gadta a Városház Téren, de azt nem érezte senki, a tö­meget hevítette a szónokok beszédei és a saját elszánt akarata, s aztán még az is, amikor egy 30—35 főnyi el­lentüntető csoport bevonult a térre, egy ukrán, jugoszláv, litván vegyes csőcselék, a fa­siszta Birch Society néhány tagjával keverve. Láttukra (Folytatása a 2. oldalon) savai közösen, együttműköd­ve dolgozn, kerüli az össze­csapásokat, nem szereti a perpatvart, ellenzi a háború­kat, nem akar erőszak halá­los áldozata lenni. Az ember heves kifakadá­­sait provokáció okozza a leg­több esetben­, erőszak alkal­mazására bizonyos érdekkö­rök tanítják, ráveszik az em­bereket. Tud az erőszak al­kalmazására betanított em­ber erőszakos lenni, szó sincs róla, de az erőszak alkalma­zása, a mások életére táma­dás nem alaptermészete az embernek. Legalábbis nem alaptermészete a kiegyensú­lyozott, a normális ember­nek. Hamis az az elmélet, hogy az ember alaptermészete pa­rancsolja a kilengéseket, a fegyelmezetlenséget, a du­hajkodást. Politikailag reak­ciós elmélet ez, mely igazol­ni akarja a tőkés rendszer kizsákmányolást és háború­­csinálást. A katona azért megy háborúba ölni, mert besorozták, erőszak alkal­mazására tanították, vagy mert elhitették vele, hogy a tőkések érdeke az ő érdeke is. Az emberek észjárása és magaviselete azt a társadal­mat tükrözi, amelyben él. A tőkés rendszerben az erősza­kot belenevelik az emberek­be. A beteg kapitalista rend­szer nevel beteg lelkű, ab­normális embereket. A tőkés rendszer légköre erőszakkal van megfertőzve. A kapita­lizmus szentesíti az erősza­kot, magasztalja, dicsőíti az erőszakot. Dr. Fredric Wertham mon­dotta : “Az emberi erőszak prototípusa az az ember, aki meggyilkolja a másik em­bert. A gyilkolás nem közön­séges eset . . . megsemmisít egy pillanat alatt egy embe­ri organizmust és annak min­den lehetőségeit. Rémes kér­dés elé állít ez bennünket. Az áldozattal kell rokon­szenveznünk.” Az egyéni gyilkosság, az egyes emberek által elköve­tett emberölés jelentősége elhalványul például a náci Németország öldöklése vagy az Egyesült Államok vietna­mi tömegmészárlása mellett. Dr. Wetham a kérdés gyöke­rére mutatott: szentnek és sérthetetlennek kellene len­nie az emberi életnek. Rengeteg társadalmi prob­léma egyike az erőszak. A­­míg a szocialista országok­ban igyekszik a vezetés meg­teremteni az Új Embert, az erőszaktól undorodó embert, addig olyan társadalmi rend­szert akarnak építeni, amely kigyomlálja az emberekből a hajlamot erőszak alkalma­zására, neveli az embereket szeretetre, embertársaik i­­ránti megértésre, hogy az é­­let szebb és jobb lehessen. Kötelessége lenne minden ország társadalmának lehe­tővé tenni mindenki számá­ra, hogy elfoglalhassa a ne­ki való helyet a társadalom­ban és örömmel végezze munkáját, boldog lehessen. Bolond társadalomban oko­san élni nem könnyű dolog. Becstelen társadalomban be­csületesnek lenni igen nehéz dolog.

Next