Új Szó, 1969-1970 (41. évfolyam, 1-52. szám)

1970-02-14 / 28. szám

1970 február 14 ÚJ SZÓ AZ AUTÓIPARI FRONT . Hamarosan megkezdődnek a kanadai és az amerikai autópiaai munkások és az autóipar tulaj­donosainak képviselői között az 1970-es bértárgyalások. Az autó­ipari hatalmasságok propagan­­dája mindkét országban engedé­kenységre akarja megdolgozni a szervezett dolgozókat. Szeretnék a munkások harciasságát lecsa­polni. A Chrysler-gyárak Dodge­­részlegében dolgozó Hamtramck, Mich.-i munkás nyilatkozata rá­világít az autóipari gazdák tak­tikájának egy részére. Túlórá­zásra kötelezik a munkásokat, majd menesztik őket. íme a Dodge-munkás nyilatkozata. Komor kezdete van az 1970-es évnek számunkra. Városom na­pisajtójának első oldalán, nagy fejléc közli: “Az autóipar 41,000 munkást meneszt. A General Mo­tors 12 szerelő üzemet zár le né­hány napra és elbocsájt 3,800 röviddel ezelőtt felvett munkást. A Ford-gyárak ebben a hónap­ban 29,000 autóval kevesebbet termelnek, mert másfél millió eladatlan múlt évi és idei gyárt­mányú új autó vár vevőkre.” Ahol én dolgozom és a Chrys­ler más telepein, beleértve De­­troitot és Windsort is, január első hetében 37,000 munkást me­nesztettek. A gyárigazgatóság nem nyilatkozik, csak azt mond­ja, hogy maradjunk otthon, ké­sőbb majd visszahívnak ben­nünket. Úgy látszik, hogy az autó­eladás elérte csúcsfokát, 7 hó­nappal hamarabb, mint a múlt évben vagy a múlt év előtti években, mert az autóárak ma­gasak, a háborús infláció elsze­gényít bennünket. Hol a hiba? A Chrysler-igazgatóság első­nek jelentette, hogy meglassult az autók értékesítése. Hasonlóan nyilatkozott a General Motors és a Ford is. A piac zsugorodásá­nak okára természetesen nem mutatnak rá. Egyelőre azonban csak a Chrysler zárt le teljesen. Milyen kihatással van ez a Chrysler-munkásokra ? A Chrysler-részlet 1-es számú vonala, amely a Barracuda, Dart és a Challenger nevű kocsikat adja ki, nálunk, Hamtramck, Michiganben, zárva volt decem­ber 19 és január 12 között. Ez alatt az idő alatt velem együtt 3,500 vesztette el keresetét. A menesztett munkások fele nem jogosult munkanélküli pótse­gélyre, mert egy évnél rövidebb időt dolgoztunk. Nem nehéz el­képzelni, hogyan teltek el ünnep­napjaink heti 50 dollár munka­­nélküli biztosításon. A hamtramcki Dodge-gyár fő­részlege állítja elő a Valiant Duster nevű középnagyságú ko­csikat, valamint a Challenger­­kocsikat, ugyancsak a 2-es szá­mú vonalon. Ezeknek a kocsik­nak a gyártása december 23 és január 5 között szünetelt, majd egy heti termelés után ismét le­zárt és 5,500 embert menesztett. Fele ezeknek a munkásoknak nem jogosult teljes munkanélküli kártérítésre, mert 7 évnél keve­sebb ideje dolgoznak. Sokan csak az utolsó két év óta dolgoztak. Csak az a munkás jogosult meg­kapni kártérítésül keresetének 95 százalékát aki legalább 7 évet dolgozott. Provokálnak Az történik a leépítések folya­matában, hogy nem a termelés­­csökkentés arányában bocsájt­­ják el a munkásokat,hanem töb­bet, vagyis ugyanannyi kocsi elő­­állítására kevesebb munkást hívnak vissza, mert a munkát meggyorsítják. Ezzel természete­sen sztrájkot provokálnak, vagy tiltakozó munkabeszüntetéseket, ami kedvez a vállalatnak, mert kevés a rendelés. Erős provoká­ció hatása alatt tört ki sztrájk a General Motors Fisher Body te­lepének 2-es számú Szerelő vona­lán Flint, Michiganban, szeptem­ber 24-én. A Chrysler is lehetet­lenné szeretné tenni a munkások szolidaritását a leépítésekkel, mielőtt megkezdődnek a szerző­désújító és bértárgyalások. Hosz­szú, forró és éhezte­tő nyarat kí­vánnak nekünk az autóbárók. Minden elképzelhető módon oda­hatnak, hogy olcsón megússzák a bértárgyalásokat 1970-ben. Mint ismeretes, őrületesen túl­­óráztattak bennünket, amikor megkezdték az 1970-es modellek gyártását. Sok munkás oly sokat túlórázott, hogy heti keresete elérte a $250-t. Ennek véget ve­tettek. Senki sem keres ma töb­bet heti $125-nál. Az elbocsáj­­tottak százai persze semmit sem keresnek. Ha a szakszervezetünk és a Chrysler között érvényesített szerződés nem tette volna a túl­órázást kötelezővé, senkit sem dolgoztathattak volna hetenként 7 napot, aminek köszönhetjük, hogy most munka nélkül va­gyunk. Olyan szerződésre van szüksé­günk, amely nem kötelez el ben­nünket túlórázásra. Garantálnia kell az új szerződésnek a túl­órázás önkéntességét, hogy ne kelljen 4 hónapon át őrületes iramban dolgoznunk, aztán egy­re kevesebbet, majd semmit, így bántak velünk akkor is, amikor még nem volt szakszervezetünk. Évente 8 hónapon át keveset vagy semmit sem dolgoztunk. Baleseteket okoz A túlórázás veszélyt jelent. A fáradt, kimerült munkás elveszti éberségét, figyelmességét és minden pillanatban baleset ér­heti. Az autóipar 1969-ben kétmil­liárd dollár ($2,000,000,000) tisz­ta hasznot hajtott be. Ugyan­annyit mint 1968-ban és 1967- ben. Ebből a pénzből fizethet az autóipar heti 40 órás munkabért heti 30 órás munkahétért. Mutogatják a művezetők, elő­­munkások és a tisztviselők a munkásoknak, hogy a sajtó je­lentései szerint az autógyárak igazgatóságainak tagjai lemon­danak most a bonuszról, ám el­hallgatják azt, hogy 1968-ban és 1967-ben hétmillió dollárt kap­tak bonusz címén. $1,557,739,736 osztalékot fi­zettek ki a kanadai részvénytár­saságok a részvényeseiknek 1969-ben, túlszárnyalva minden előbbi kifizetéseket közel 6 szá­zalékkal. Ezzel szemben az 1968. évi ugyancsak rekordtörő oszta­­lékkifizetések összege egy mil­liárd 476,995,410 dollár volt. Az utolsó 11 év során minden egyes évben növekedett a részvényesek jövedelme. A Bongard, Leslie and Co. ezen jelentését a Toron­tóban megjelenő országos for­galmú konzervatív “Globe and Mail” nevű napilap közölte. ★ ★ ★ Az Állami Statisztikai Hivatal (DBS) jelentette, hogy a múlt év októberében a munkanélkü­liek száma 8,142,000 (Toronto Star) . 4 4 Kanada főbb iparaiban túl­szárnyalták a bérjavítások az ár­emelkedést a múlt évben 2 szá­zalékkal. Ily arányú volt tehát a tényleges bérjavítás. Ezt a szö­vetségi kormány munkaügyi mi­nisztériuma állapította meg 636 vezető iparban dolgozó 1,730,000 szervezett munkás kollektív szer­ződésének alapján. (Globe and Mail) 4 4 4 177,800,000 bushel búzát és lisztet szállított külföldre az Egyesült Államok, Kanada, Au­sztrália és Argentína az 1969. termésévben augusztustól szá­mítva, ami 12 százalékos csök­kenést jelent az előző évi export­hoz képest. Kanada búzafeles­lege 1,534,600,000 bushel. Soha­sem volt Kanadának ennyi ela­datlan búzája. (Globe and Mail) Tények-Adatok ★ ★ * 1 A NAGYVÁLLALATOK 1968. évi profitja—adóbevallások alapján —$2,754,000,000 volt ... A részvényeseknek $3,987,000,000 jutott. (Országos Statisztikai Hivatal). LAKOSSÁG 1966-BAN Afrika 311,000,000 Észak-Amerika 294,000,000 Dél-Amerika 166,000,000 Ázsia 1,827,000,000 Európa 448,000,000 Szovjetunió 231,000,000 Óceánia 17,500,000 Összesen 3,295,000,000 3 oldal iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Üdvözöltük a "Hetek Csoportja" még élő hírneves festőművészét Hét jeles festőművész, Frank Carmichael, Lawren Harris, A. Y. Jackson, Franz Johnston, Ar­thur Lismer, J. E. H. MacDonald és Fredrick Varley, kiket a ka­nadai történelem 1920 óta “Group of Seven” néven ismer, a múlt század vége felé kezdték rajzolni szeretett szülőföldjük tájait, országépítő népét; festeni mindent, amit ez az ország a látó szemeken jelent, nyomorlakások­tól kezdve palotákig, szépségek­től áradó, színes tájaktól kezdve a bűztől áradó, szennyes, fertő­zött vizű kikötőkig. A “Group of Seven” utolsó élő tagjával, a 88 éves Mr. Alexan­der Y. Jacksonnal február 1-én volt kiváltságom találkozni, fe­leségem és 19 éves fiunk társa­ságában, a Torontótól 20 mér­földre, északi irányban talál­ható Kleinburg város peremén elterülő McMichael Conservation Collection of Art csodálatos épü­letének elbűvölő képcsarnokai egyikében. Megilletődötten üd­vözöltük őt élete művészetének, az ő Kanadájának elgondolkoz­tató légkörében. Körülöttünk, az óriási teremben, az ő rajzai és festményei tükrözték Kanadát és népét. Az egyik falon, hatalmas betűkkel, ez volt olvasható: “A. Y. Jackson’s Canada.” Ez a több mint 500 rajzot és festményt jelentő elkápráztató galéria Robert McMichael és fe­lesége tulajdona volt 1965-ig, amikor a dúsgazdag fiatal házas­pár a kormánynak ajándékozta, hogy mindenki ingyenesen tanul­mányozhassa, gyönyörködhessen a “Group of Seven” és más mű­vészek Kanadáról készített le­nyűgöző, megrendítő, de sok esetben derűt látó művészetében. Az agastyán Mr. Jackson, ülve maradt rajzasztalánál, ami­kor velünk erősen, de melegen kezet szorított. (Később kezet szorítottunk Mr. McMichaellel is.) Nem kívánt dicsérő szavakat hallani művészetéről. Gyorsan átváltott arra, hogy keresztne­vén szólította Kanada főkor­mányzóját, aki őt az ország ne­vében magas kitünetésben része­sített. Csattogó kacajjal mesélt a főkormányzóval kötött barát­ságáról. Mr. Jackson művészetének hő­sei az alkotó, dolgozó kanadaiak; származás, faj, vallás, politikai filozófia alapján senkit sem kü­lönböztet meg. Hősei a szegény farmer, az ipari munkás, a falusi kisember, de a hazafias kapita­lista is. Kívülről-belülről ismeri Kanadát és népét. Szive tele részvéttel a dolgozó nép iránt. Szeretettel rajzolta, festette az országépítő nép életét és sok esetben végsőkig feszült drámai­­sággal. Mindenkor érezte a dol­gozó emberek lelki háborgásait. Nemcsak hegyeket és völgyeket festett meg csodálatos színekkel, megfestette azt is, ami a társa­dalmi életben, a gazdasági élet­ben csúcsokat, parancsnoki hi­dat, magaslatot, hatalmat vagy völgyeket, a szennycsatorna szintjénél alig magasabb élet­szintet jelent. Művészete tükrözi azt, ami és aki fent van, de azt is, ami és aki lent van. Az óriási képcsarnok épületeit az ősi birtokon, elhagyott, le­rombolt, vagy a haladásnak, vá­rosbővülésnek, fejlesztésnek he­lyet adó, eltávolított ősi farm­épületek, falusi házak gerendái­ból épített falak alkotják, óriási “log cabin”-ok benyomását kelt­ve. Egy igen régi faépület érin­tetlenül áll a portán, amelyet a McMichael házaspár Tapawingo­­nak nevez. (Az indián “Tapawin­­go” szó magyar fordításban “örömhely.”) A sokszáz holdas, dimbes-dom­­bos, vadregényes, helyenként sűrű erdős, rengeteg örökzöldes foltokkal díszített birtok köze­pén épült a képcsarnok, autók számára nagy parkoló térrel, gyermekek számára gyepszőnye­­ges játszótérrel. Elfelejti a látogató a teret a tágas képcsarnokban. Tavasz fa­kad, nyár lángol, ősz pompázik a sok festményen, brilliáns művé­szetben. Mintegy 15 teremben él Kanada frissen, erőteljesen, büszkén, függetlenül idegen el­­uralástól. Fantasztikus látvány tárul a látogatók elé minden te­remben ! És ingyenesen. Egy ha­záját szerető kapitalista házas­pár jóvoltából. Ez a házaspár különösen a fiatalokban szeretné ébresztgetni a hazaszeretetet, a büszkeséget hazájukra. Bájos diáklányok fogadják a látogatókat a galéria egyenruhá­jában minden szombaton és va­sárnap délután 1 órától fél 6-ig. Zárva van a galéria hétfőn és kedden. (Sd­.) KÉPÜNKÖN bal­ról A. Y. Jackson festőművész, jobbra a McMi­chael házaspár Mr. Jackson egyik remekműve előtt, a galéria meg­nyitó ünnepélyén.

Next