Új Szó, 1970-1971 (42. évfolyam, 1-50. szám)

1970-09-26 / 5. szám

fi W­M r­h,r % ______________________ __ A Hazádnak rendületlenül «hv _ r==~^. Légn -■■■ ^ New Word Volume 42. évfolyam — No. 5 Toronto, Ont. 1970 szeptember 26 óra 10 cent Szövetségi-tartományi hatalom összefogása a dolgozók ellen A központi parlament október 5-én megnyitó ülésszakán új munkásellenes jogalkotást ké­szül előterjeszteni a Trudeau­­kormány. A tartományi kormá­nyok ugyancsak új, szigorúbb törvényekkel akarják lehetetlen­né tenni a bérharcokat. Az or­szág gazdaságának urai erős nyomást gyakorolnak a kor­mányra. Követelik a sztrájkok törvénytelenítését elsősorban a posta­munkások, állami tisztvise­lők, közalkalmazottak sztrájkjo­gának visszavonását. Eddig három tartományi kor­mány fordult hatalmi erőszak al­kalmazásával a sztrájkoló mun­kások ellen. Mind a három új törvényhozással fenyegeti­­ a szakszervezeti mozgalmakat. Fel­háborodással vette tudomásul a vezető gazdag társadalmi osz­tály, hogy a szakszervezetek fi­gyelmen kívül hagyták a kor­mány bérpolitikáját, amely az évi bérjavítást 6 százalékra a­­karta korlátozni. Saskatchewanban Ross That­cher miniszterelnök sürget új törvényt a bérharcok ellen. Sztrájkellenes törvényhozással fenyegette meg a Pulp, Sulphite and Paper Mill Workers szak­szervezetet, melynek tagjai 8 százalékos bérjavítást biztosító szerződés kiharcolása után szün­tettek sztrájkot. Québecben törvényerejű ren­delettel fordult a kormány 40 ezer építkezési munkás bérharca ellen. Az új rendelet értelmében napi $50.000 bírsággal büntethe­tő a sztrájkot vezető szakszerve­zet, a sztrájkoló tagok pedig személyenként havi 100 dollár bírsággal. British Columbia kormánya júliusban iktatta a Mediation Commission Act nevű törvényét az építkezési munkások sztrájk­ja ellen. Különösen a postások sikere fáj a monopóliumoknak és kor­mányuknak. Mint ismeretes, 70 ezer postás nyert 3 évre érvényes új szerződést 55 cent órabér ja­vítással. HADAT ÜZENTEK AZ AUTÓGYÁROSOK Az óriási autógyárak tulajdo­nosainak egységfrontja áll szem­ben az amerikai és kanadai gyá­rak dolgozóival. Sztrájkot kény­­szerített a szakszervezetre (Uni­ted Auto Workers) először a General Motors, s nyomban utá­na a Ford és a Chrysler. A há­rom hatalmas vállalat nem volt hajlandó jóhiszemű tárgyalások­ba bocsájtkozni a szervezett dol­gozók bizottságával, s ezzel ki­zárta a szakszervezetet. A lejárt­ szerződés 3 éve alatt oly magasra emelkedett az ame­rikai munkás megélhetési költ­sége, hogy azt 42 cent órabérja­vítással egyenlíthetné csak k. Az 1967-ben aláírt kollektív szer­ződésnek a megélhetés költségé­re vontkozó paragrafusa viszont csak 16 cent kártérítésről gon­doskodott, így az autóipari mun­kás óránkénti munkabére 26 centtel alacsonyabb mint volt 3 évvel ezelőtt, az órabér vásárló­képességét tekintve. Hasonló helyzetben van a kanadai mun­kás is. Leonard Woodcock, UAW-el­­nök szerint a sztrájkot főleg az­zal robbantották ki az autóipar tulajdonosai, hogy a munka se­bességének növelését, a munká­sok panaszainak figyelmen kívül hagyását sürgetik. Mr. Woodcock kijelentette, hogy nem fog a szakszervezet aláírni szerződést mindaddig, amíg 157 üzem 157 szakszerve­zeti tárgyaló bizottsága megelé­gedésére nem lesz megállapodás. A kanadai üzemekben dolgozó Magyar Mozgalmas, zenés élményben volt része a torontói magyarság­nak a múlt hét végén. Magyar művészek léptek fel a Ryerson Theatreben. A “Túl az Operencián” című vidám operett került bemutatásra, ifj. Latabár Kálmán, Mednyánszky Ági, Zen­­tai Anna, Puskás Sándor és Lakatos Sándor és teljes cigány­­zenekara közreműködésével. A Budapest Tavernban Vára­­dy Zsuzsa előadóműésznő és Vé­­csei Ernő örök­ szép magyar slágerek szerzője, kezdték meg kanadai vendégszereplésüket. A könnyűzene kedvelői mu­lasztást követnek el, ha nem hallgatják meg őket. A Pátriában a gyönyörű han­gú Jákó Vera műsorát pedig, nagyon kellemes meglepetésként, a legnagyobb élő magyar cigány­prímás, Lakatos Sándor és népi­zenekara egészítette ki szombat este. Sajnos Lakatos e sorok megjelenésekor már New York­­ban lesz. De sikerült interjút csinálnom Lakatos Sándorral, és ha virtuózi hegedűjátékát olva­sóink nem is élvezhették, azért az Uj Szó hasábjain a híres pri­­más gondolatait és üzenetét tol­mácsoljuk. Lakatos Sándor nyilatkozata az Uj Szónak: Reporter: Első útja Észak- Amerikába? Lakatos: Igen. Reporter: Mikor érkeztek és mi a programjuk? Lakatos: Szeptember 15-én ér­keztünk Montrealba, 19-én To­rontóba, innen New Yorkba me­gyünk és valószínűleg fellépünk más amerikai városokban is. Reporter: Milyen más orszá­gokban muzsikált eddig? Lakatos: Tengeren túlon most vagyunk először. De a kontinen­sen Londontól Moszkváig, Skan­dináviát sem kihagyva, minden fővárosban bemutatkoztunk. Ját­szottunk koncert­termekben, és mulatókban egyaránt. Reporter: Mi a benyomása Kanadáról? Lakatos: Sok új látnivaló van. Montreal és Toronto nagyon jó benyomást keltett. Reporter: Volt-e kellemetlen élménye a külföldi turnéi során? Lakatos: Nem mondhatnám. Elvégezzük a dolgunkat. Szeret­nek bennünket. Reporter: Véleménye a Kana­dába szakadt magyarságról? munkások szakszervezeti bizott­ságai állást foglaltak a munka­gyorsítás ellen, követelik a mun­kások egészségvédelmének töké­letesítését, nagyobb szakszerve­zeti képviseleteket a gyárakban, a béregyenlőtlenség megszünte­tését, a kötelező túlórázás fel­számolását. A világ legnagyobb utóipará­nak (General Motors szervezett dolgozói 32.000 követelést állí­tottak össze 150 amerikai és ka­nadai GM-gyárban. Egy szakszervezeti nyilatko­zat szerint majdnem aláírta a Chrysler az új szerződést, ami­ Lakatos. Végtelenül kedves mindenki. Mindent beleadunk a műsorba, az összes művészven­dégekkel együtt a legjobbat akarjuk nyújtani a külföldön élő magyarságnak. A közönség nem is marad adós hálájával. Tegnap is a Pátriában, felejthetetlen él­ményként fog megmaradni az a fergeteges vastaps. Ön is ott volt, hallhatta. Reporter: Kedvenc nótája? Lakatos: Nincs. Minden nótát egyformán szeretek. Reporter: Kedvenc étele? Lakatos: Pörkölt, galuskával. Reporter: Van-e honvágya hosszabb külföldi fellépések ide­jén? Reporter: Mindég van. Min­denhol jó, de a legjobb otthon. Valahogy úgy vagyok ezzel: a legszebb pillanat az indulás és az érkezés. Reporter: Legkedvesebb ci­gányprímása, aki egyben zene­szerző is? Lakatos: Dankó Pista. A leg­kor a General Motors nyomásá­nak engedve visszalépett. Gene­ral Motors nyomásának engedve törölte a szerződést a Ford is, ami azt jelenti, hogy 132,000 Ford és Chrysler munkás nem részesülhet szakszervezeti véde­lemben. Nem ismerik el a gyár­igazgatóságok az üzembizalmia­kat. A munkások a gyárak kép­viselőihez fordulhatnak csak pa­naszaikkal. Más szóval az ördö­göt az anyjánál kell perbe fog­­niok. Hosszú harcra rendezkedtek be a munkások, komoly segély­alapot épített a szakszervezet, szebb magyar nótákat ő írta. Reporter: Kedvenc itala? Lakatos: Szódavíz. Reporter: Lenne szíves meg­magyarázni ? Lakatos: Mivel saját autómon járok, és otthon rendkívül szigo­rúan veszik az ittas vezetőt, óva­tos vagyok. Hamar elkobozzák az ember jogosítványát, ha nem vigyáz. Az italozást és az autó­vezetést nem lehet össze­egyez­tetni. Reporter: Minden összegezve, boldog, miután Észak-Ameriká­­ba is elhozta a magyar muzsi­kát? Lakatos: Nagyon örülök, hogy a Világszövetség közreműködé­sével Amerikába jöhettem. Első alkalom. Igyekszem maradandó élményt nyújtani az itt élőknek, és ugyancsak maradandó élmé­nyekkel hazatérni. Reporter: Köszönöm az idejét és a figyelmét. Remélem hama­rosan találkozunk, Pesten a Má­tyás Pincében, művészek Torontóban Idegen tőkések aggodalmai Peruban Egyre gondterhesebb az ame­rikai milliomosok helyzete a La­­tin-Amerikában folyamatban lé­vő változások miatt. A napisajtó jelentései szerint tudni szeretnék az amerikai befektetők, mit ter­vez a perui kormány. Bányák, bankok, cukorrépa ül­tetvények, autógyárak, olaj­vál­lalatok tulajdonosai érzik magu­kat szorongatott helyzetben. A perui helyzetnél csak a chilei helyzet miatt aggódnak jobban mióta marxista elnökjelölt nyer­te meg a választásokat. Peruban a katonai diktatúra karók közzé szorította a bánya­bárókat és elrendelte, hogy ez év végéig milliárd dollár erejéig kö­telesek költeni a termelés kor­szerűsítésére, ami azt jelenti, hogy sokkal kevesebb profitot vihetnek ki Peruból. Újabb rendelet kidolgozása van folyamatban Peruban, de annak meghirdetésére nem vár­hatnak a bányabárók. A Peru­ban nyert profit nagyobb részét Peruban kell befektetniük, még­pedig azonnal. A kormány intéz­kedésének éle főleg a következő vállalatok ellen irányul: Cerro, Anaconda, American Smelting, Southern Peru Copper. A már korábban államosított cukorültetvények, földbirtokok volt tulajdonosai, közöttük W. R. Grace, szeretnék tudni, mikor fog a kormány kártérítést fizetni és mennyit. Hasonló helyzetben találják magukat az olajvállala­tok, így például a Jersey Stand­ard tulajdonát képező Interna­tional Petroleum két évvel eze­lőtt végrehajtott államosítása óta várják a volt tulajdonosok a kártérítés kifizetését. Attól tar­tanak az amerikai milliomosok, hogy a kormány készülőben lévő újabb törvénye minden eddiginél nagyobb csapást fog mérni a kül­földiek befektetésére. A bankok államosítása folyta­tódik. Újabban a Banco Interna­­cionalt vette át az állam. Itt a részvények 20 százaléka az ame­rikai Chemical Banké volt, 5 szá­zaléka pedig W. R. Grace tulaj­dona. Átvette a kormány az amerikai Chase Manhattantól a Banco Continental részvényeinek 51 százalékát. Két amerikai bank — First National City és a Bank of America — csak ak­kor maradhat Peruban, ha de­cember 30-ig 30 százalékkal több amerikai pénzt hoz Peruba. LAKÁSINSÉG Elgondolkoztató, esetenként szívfacsaró cikkek jelennek meg a torontói napisajtóban a lakás­ínségről. Arról, hogy Torontóban 22.000 család évek óta vár la­kásra. Arról, hogy idős házas­párok, magánosok két-három évig várnak államilag támoga­tott, jutányos bérletű lakásra. Jelentette a napisajtó egyben azt is, hogy a Trudeau-kormány bőkezűen osztogat ki nagy össze­geket az adófizetők pénzéből a gazdagoknak. Például: 74 új katonai jet re­pülőgép, melyek ára összesen 138 millió dollár, a gyárból egyene­sen lomtárba kerül. Az ócskások veszik majd meg potom árért. A C­anadair Ltd. kapott ezen repü­lőgépek előállításáért 215 millió dollár értékű szerződést. Noha ezek a jelgépek a kutyának sem kellenek, folytatják gyártásukat mindaddig, amíg a szerződésben megjelölt számban le nem szál­lítják az utolsó gépet is. Egy másik példa: 50 millió dollárt fizetett a kormány egy repülőhordozó anyaha­jóért és ki tudja mennyit az üzemben tartá­sáért, eladta az ócskásoknak 750 ezer dollárért. Nem csoda, hogy megoldatla­nul marad a lakáskérdés. Ez a pénzherdáló kormány akarta a bérjavításokat 6 száza­lékra korlátozni. Ez a kormány fizet ki adópénzeket a farme­reknek azért, hogy ne termesz­szenek gabonát. Sok a gabona? Hát a katonai repülőgép nem sok? Harmadik példa: 1,000 (azaz ezer) dollárral javítja a kor­mány a bírák havi fizetését. Trudeau politikája növelte a munkanélküliséget. Egyedül To­rontóban $5,700,000 emelkedett a kiadás a jövedelem nélküliek ellátására. Hasonló a helyzet az ország minden táján. Van azonban a kormánynak elegendő pénze bombázó repülő­gépek, tankok, harckocsik stb. megrendelésére, idejétmúlt hadi­gépezet pénzelésére de, nem a lakásínség felszámolására. Közben ujjal mutogatnak a szocialista országok lakásviszo­nyaira, álnokul elhallgatva azt, hogy Kanada a háborúkból meg­gazdagodott, a kelet-európai ál­lamok pedig elszegényedtek. Szobrot kap a léghajók magyar feltalálója Minden kétséget kizárólag megállapították, hogy a­­merev­­vázas kormányozható léghajót, amely a műszaki követelmények­ben Zeppelin nevével azonosult, tulajdonképpen a magyar szár­mazású keszthelyi születésű Schwarz Dávid találta fel. A ma­gyar léghajó 1897-ben Berlinben, a mai Tempelhof-i repülőtéren emelkedett először a levegőbe. A feltaláló a sikert nem érhette meg, mert a Bécsben váratlanul meghalt, Zeppelin gróf pedig — aki Berlinben jelen volt a fel­szállásnál, — a feltaláló özve­gyétől megvette a találmányt és az összes dokumentumokat. Schwarcz Dávid születésének 120. évfordulója alkalmából szü­lővárosában, Keszthelyen, szob­rot kap, emléktáblával jelölik meg szülőházát és utcát is nevez­nek el róla.

Next