Állami Gimnázium, Kaposvár, 1913

Az egyetemes történelem középiskolai anyagának kiszemelése. I. Ókor. (V. osztály.) Az Orsz. Középisk. Tanáregyesület Történelmi Reform-Bizottsága elé terjesztett javaslat. Történettanításunkban — mint az dr. Jankovich Béla vall . és köz­­okt. miniszternek az Orsz. Közokt. Tanácshoz intézett leiratából, valamint a Történelmi Reformbizottságnak eddigi munkálataiból kitűnik — na­gyobb változás készül az alsó osztályokban (I—IV.); a felsőbb osztályok tantervében ilyen gyökeresebb változtatásra nincs szükség, a keretek a kipróbált régiek maradnak. Más kérdés, hogy e kereteket hogyan töltsük ki? Revízió alá kell vennünk itt is a tanítás anyagát, mert kétségtelen, hogy egyetemes tör­ténelmi tanításunk sok felesleges lomot cipel magával. Ezt a munkát egyébként már megkezdték kartársaink közül Takács György1) és Csóka Lajos( 2); az én feladatom e munkának továbbvitele, rendszerbe fog­lalása. A kiszemelést természetesen az elején kezdem: az V. osztály — az ókor — anyagánál. Mégsem foghatok addig a dologhoz, amíg előbb az elveket meg nem állapítom, amelyek szerint az anyag kiválogatását eszközlöm. Jelenlegi Utasításaink is hangsúlyozzák, hogy a történeti anyag rendkívüli bősége elkerülhetetlenné teszi, hogy iskolai tanítása elé kor­látokat állítsunk. Hangsúlyozza, hogy az egyetemes és nemzeti történe­lem „legfontosabb“ tényeit kell a tanuló emlékezetébe vésni. Az Uta­sítások fent említett bírálói meg azt kívánják, hogy csak azt tanítsuk, ami a múltban is fontos volt, azt okvetlenül mellőznünk kell, ami már akkor se volt döntő jelentőségű. Csak azt kell eldönteni, mi hát igazán a fontos esemény? Mert különböző nézőpontból különböző dolgok, események lehetnek fontos 1) Orsz. Tanáregyesületi Közlöny 1913|14. évf. 8. sz. 2) Magyar Középiskola 1914. ápr. 15-i sz.

Next