Kapu, 1990. június (3. évfolyam, 6. szám)

Film - video - könyv

tolányi nyelvi bravúrja; Kafka „írástudója”; Kassák; Örkény; Hamvas és többek között a már em­lített Justh, akitől a parafonon való konverzáció során gyönyörű ven­dégszövegeket olvashatunk. Érezhetjük a száz évvel korábbi Párizst; Sarah Bernhardt fehér­arany rokokó budoárját; a franciát, aki szellemesen, kacagva, a néme­tet, aki lomhán, nehézkesen, az an­golt, aki durván, érzelmesen, a ma­gyart, aki vadul és szenvedélyesen részeg. Ezzel szemben a médium (1988 írójának) Budája a Heuréka Bár nevű füstös kocsmából áll, ba­rátnői (oh, pardon, inkább csak női): Würm Szilvi, Jakubovics Ica helyettes segédszínésznő, Dafka Margit.. . stb. Barátai hipochonde­­rek, narcisztikusok, bálna alakúak, hínáremberek, középszerűek, alko­holisták, önpusztítóak, degenerál­­tak . .. stb. És ez utóbbiak lázad­nak, csak úgy a teremtőik ellen, a világ ellen anélkül, hogy ők egyéb­ként bármit is teremteni tudnának. És itt válik újra fontossá a „nemkí­vánatos személy”, aki hasonlatos Mikszáth nemkívánatos osztályá­hoz. Önfelszámolás, felülemelkedés, mind a kettő. Ám míg Mikszáth a tehetetlenek belenyugvásával, ad­dig a médium Schopenhauer „még­­is­ etikájával” véli megtalálni a ki­utat. Tudja, hogy fölösleges írni, mert nem értik meg, mert nincs esé­lye rá, hogy örökkön állót alkosson, mert tudja, hogy a pillanatnak, a politikának nem szabad lefeküdnie, mégis ír, hátha sikerül saját magát oly mértékben kiterjesztenie, hogy mások ezáltal szabadabbakká vál­hatnak, hátha sikerül olyan kérdé­seket megoldania, amire mások nem képesek. Meghalhatunk és meg kell hal­nunk, mint ahogy K. az írástudó ön­gyilkos lesz az első részben, de (a médium szerint) van egy másik le­hetőségünk is: az az ember, aki ama bizonyos archimédeszi fix ponttá, a Szabadság-Origóvá lesz, aki maga válik születő és önmagát szülő sza­badsággá, a nietzschei isten­ember, aki egyszerre teremtő és teremtett. Aki leszámol a szavakkal, nem al­kot fogalmat a dolgokról, csak hagyja, hogy a képzetek átfolyjanak rajta, amorf, lágy áramlással. Kovács Nándor KÖNYV A tárgyilagosság tisztessége Hanák Tibor: A nélkülözhetetlen bírálat (Kerék könyvek, München 1983) és a Nyitott szemmel (Sodali­­tas, Bécs 1987) c. könyveiről Hazai olvasónak még akkor is vi­szonylag ritkán jut kezébe az emig­ráns irodalom egy-egy darabja, ha érdeklődik iránta, esetleg többé-ke­­vésbé hivatásszerűen foglalkozik is az íróemberekkel és munkáikkal. Különösképpen vonatkozik ez a fi­­lozófiai/esztétikai jellegű művekre, melyek még nehezebben jutottak át a hivatalos ellenőrzés szűrőjén, s a dolog természetéből fakadóan „szel­lemi csempészáruként” is ritkábban kerülnek be az országba. Ezért ami­lyen szégyenletes, talán olyan ért­hető is, hogy Hanák Tibor: A nél­külözhetetlen bírálat, illetve Nyi­tott szemmel című kötetei csak most, a szellemi sorompók felnyitá­sa után kerültek el hozzám (is). Érthető ugyan, mégsem menti sem saját tájékozatlanságomat, sem a hivatalos hazai könyvkiadás vét­kes mulasztásait azzal a szerzővel szemben, akit egyértelműen a jelen­kori magyar bölcselet nagyjai közé kell sorolnunk (ha csak fele olyan tisztességesek akarunk lenni, mint ő maga velünk). Hanák ugyanis nem ellenség, de kitűnően felké­szült, nagy tárgyi tudással rendel­kező ellenfél; nem antimarxista, hanem vitára mindig kész (és isme­retei révén vitaképes) nem marxis­ta, s mindenekelőtt­ rendelkezik az­zal a tulajdonsággal, amivel hazai „ellenlábasai” közel sem minden esetben bírtak/bírnak, de amely minden igazán kvalitásos gondolko­dó sajátja: a tárgyilagosság tisztes­ségével. Ez különösen A nélkülözhetetlen bírálat összegyűjtött, a hatvanas évek eleje és 1982 közöttről szárma­zó cikkeiben, kritikáiban figyelhető meg, melyekben Hanák végső so­ron áttekinti a magyar szellemi élet csaknem egész 1945 utáni fejlődé­sét, s nemcsak a hazait, de a nemze­tiségi vagy emigrációs létben fogan­tat is. S nem kirohan, nem lerohan, hanem kulturáltan és megalapozot­tan bírál, méghozzá részrehajlás nélkül, tekintet nélkül arra, hogy a bemutatott gondolkodó vajon a marxizmus vagy valamely más filo­zófiai irány ni­ve-e. Például, miután már felhívta a figyelmet Lukács György Nietzsche-értelmezésének fonákságaira, a következő cikkben már védelmezi őt a hazai vulgár­­marxista „filozófusok” — Révai, Fogarasi és a többiek — kirohaná­saival szemben. (Hazánk különben is „mozgatóelemnek” tekinti Luká­csot „az európai szellemi életben”, akinek „szemlélete éppúgy felrázta a polgári világot, mint ... a mar­xizmus—leninizmust”.) (S ez törté­nik a többi esetben is: bírálja Heller Ágnes marxista etikát teremteni kí­vánó kísérletének hiányosságait, de védelmébe is veszi az általa és az ún. „Budapesti Iskola” többi képvi­selője (Fehér Ferenc, Márkus Má­ria és György, Vajda Mihály) által hirdetett, termékenynek tekintett „társadalomontológiai” koncepciót; mindent megtesz az olyan nem marxista gondolkodók szellemi „re­habilitálására”, mint Szemere Sa­mu vagy Révay József, de kritikusan mutat rá pl. Wagner Lilla szerinte túlzóan freudi Petőfi-értelmezésé­­nek hibáira is. Ugyanolyan értően mutatja be a nemzetiségi (erdélyi, szlovákiai és vajdasági) magyar gondolkodás és irodalom fő vonala­it, mint amilyen objektíven az emig­ráns magyar irodalmat, így pl. Ha­tár Győző vagy Thinsz Géza mun­kásságát kritizálja. Ez a tárgyilagosság és hozzáértés jellemzi a Szabad Európa Rádió­ban 1974—1986 között elhangzott „esszék” szövegét közlő „Nyitott szemmel” írásait is, noha ezek jelle­güknél fogva inkább a nagyközön­séghez szólnak, kevésbé lépnek fel az elemző összegzés igényével. Ez azonban hazánk esetében koránt­sem jelent vulgarizálást vagy felüle­tességet, csupán azt, hogy szövegei közérthetőbbek, megfogalmazásai esetenként sarkítottabbak, s még a nála megszokottnál is jobban törek­szik a szabatos tömörségre. Ugyan­akkor mindvégig megőrzi hozzá- és megértését, akár az ifjúságról, akár a hazai oktatás vagy kultúra helyze­téről legyen is szó; s mindvégig megőrzi a gondolkodókra nézve mindenkor kötelező magatartást: az intellektuális becsületességet s a tárgyilagosság tisztességét. T. Zselensky Péter 73

Next