Kapu, 1993. május (6. évfolyam, 5. szám)

KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA - Vicsek Károly: Mit ér a filmes, ha (vajdasági) magyar?

KAPU KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA 66 Mit ér a filmes, ha (vajdasági) magyar? Első játékfilmem (Parlag, 1974) az első olyan magyarul beszélő mozifilm volt, amely Magyarországon kívül ké­szült. A pulai fesztiválon (néhai jugo­szláv filmszemle) elnyerte a rendezői Bronz Arénát és a Belgrádi Filmfőis­kola díját, meghívták Mannheimbe és San Remoba, a vágót és az opera­tőrt is megjutalmazták - a stáb úszott a siker mámorában... A filmet bemutatták a nisi fesztiválon is és amikor Romhányi Ibi a film második percében megszólalt magyarul: „Jó­napot, Máté, megérkezett?” - fütyül­ni kezdett a várszínház ünnepi kö­zönsége. Pedig akkor még boldog in­ternacionalista-kommunista időket éltünk! (Talán azért nem is írták meg az akkori lapok a kisebbségi mozi balkáni fogadtatását.) A következő évben a Parlagot be­mutatták San Remoban, ahonnan egy diplomával tért haza. A fesztivá­lon volt még egy magyar film és egy magyarországi kritikus is. A magyar kritikus egy magyar lapban EGY ÉS FÉL MAGYAR FILM SAN REMOBAN címmel írt a filmszemléről. Persze, a mi filmünk volt a FÉL FILM, mert abban a filmben szerbül is beszél­nek, sőt még egy román sirató is hal­latszik... (Persze írtak mások is rólunk. ,A magyarok és szerbek lakta Vajdaság­nak ez a filmalkotása is azt mutatja - írja Gene Moscowich a TRÓFEÁ-ról - hogy erről e vidékről még több szo­katlan, esetleg meghökkentő filmet várhatunk a jövőben...” Variety, Hollywood, 1979.) Huszonvalahány éve vagyok a szakmában és néhányszor már meg­kérdeztem magamtól, megelőzve má­sokat: kinek és miért csinál a vajda­sági magyar rendező filmet? Mit ke­resnek ezek a zsellér és kubikos iva­dékok filmesek között? 1982-ben a Naplemente című filmem pulai sajtó­­konferenciáján az egyik belgrádi montenegrói filmes már világosan fo­galmazott: Belgrádból kell felül­vizsgálni, ki és milyen filmet forgat a Vajdaságban! Különben is - mondta - az évi egy-két filmet mi is megren­dezhetjük nekik! (Ezek is még IN­TERNACIONALISTA idők voltak, a lapok még mindig nem írtak ilyen ki­szólásokról.) így is lett az évek folyamán. Jöttek a rendezők, délről és északról, ren­dezgették (rendezgetik) filmjeinket, televíziós sorozatainkat, színházi elő­adásainkat és eltékozolták, tönkre­tették a vajdasági film- és vizuális kultúra jelenét és jövőjét. A hakni­brigádok (a rendező és nélkülözhe­tetlen kísérete) szövetségesekre talál­tak a janicsár szerkesztőkben és a janicsár igazgatókban. Az írók pedig, amikor elfogadták a szerkesztők, igazgatók szövegeiket, Belgrádba vagy Budapestre rohangáltak rende­zőért, hogy műveiket méltóan pre­zentálják. Szerencsére Fábri, Jan­­csó, Dömölky, Makavejev, Pavlovic vagy Petrovic foglaltak voltak, vagy nem tudták a szereposztási (és tisz­teletdíj) igényeiket kielégíteni és tá­volmaradtak. Ilyenkor a vajdasági rendező felállhatott a kispadról. Né­ha egészen sikeresek voltak ezek a beugrások. A provinciális (irodalom-közpon­tú?) kultúrpolitikánk megalázta, le­építette, jelentéktelen médiának te­kintette a filmet és a televíziót. Ne­künk (vajdasági magyaroknak) nin­csenek „prágai diákijaink, operatő­rök, rendezők, dramaturgok... De egyetlen budapesti filmes diá­kunk sincs az utóbbi negyven év alatt. Mi Belgrádban, Zágrábban vagy Ljubljanában tanulhattunk; a vajdasági románok, szlovákok, ruszi­nok Bukarestben, Pozsonyban, Ki­­jevben tanulnak, ösztöndíjjal (eddig 14-16-an szereztek diplomát az ope­ratőri, rendezői, dramaturgiai sza­kon). Pedig 1973-ban igazán ígéretes volt a Vajdasági Televízió indulása: az alapító, a Szocialista Szövetség (emlékeztek-e rá még komszocialista barátaim?) úgy határozott, hogy minden évben 6-7 szerb nyelvű és egy nemzetiségi (román, ruszin, szlo­vák vagy magyar) nyelvű televíziós játék, tévédráma készül. Az elmúlt húsz év alatt egy román, két szlovák és öt magyar nyelvű tévédrámát mu­tattunk be. Tizenkét tévéprodukció eltűnt, pedig akkor még nem volt há­ború! És nem is voltak olyan rosszak ezek a filmek, megnyertük a portoro­­zsi jugotévé fesztivált (Fekete gló­busz, 1976.), a Prágai Tavaszon kép­viseltük az országot (Fajkutyák ideje, 1984). 12 TÉVÉFILM! Egy ilyen alko­tás nemcsak az ambiciózus rendező jó vagy rossz produkciója. Ez az író, díszlettervező, operatőr, vágó, zene­szerző, hangmérnök, világosító, a színészek... huszonegynéhány szak­ma bemutatkozása, szenvedélyek, akarások, örömök, könnyek küzdel­me az anyaggal, hogy formába, ke- Jelenet a „Szikkadó földeken" című filmből

Next