Kapu, 1994. június-július (7. évfolyam, 6-7. szám)

MAGYAR MÚLT - Dúcz László: Szent maradunk a turul

34 MAGYAR MULT­ ­ó Gyula már felhívta a figyelmet ar­ra, hogy a pusztai népek övcsattja rangjelző. Itt jól felismerhetően jávor­­szarvasról van szó, de az agancsa nem jávorlapát. A szarvasba - háta közepén - beleoldva egy füles raga­dozó madár. A jelenet nyugodtan el­fogadható párzási pillanatnak, hi­szen két test csak ekkor olvad egy­be, így ez az övcsatt is Emese álmát, azaz a turul legendát idézi, már a szkítáknál is az ie. V-IV. században! Az említett rajzok között minden­képpen közös vonás, hogy vallási szertartások „szereplői” (temetés, templom). Tehát a jelenetek minden­képpen kapcsolatosak az Úrral, az Atyával. Mivel - mint megállapítható -, a madaraknak fülük ábrázoltatott (az újkori ábrázolásokon ez gyakran elmarad, vagy korona van helyette), de tudjuk jól, nincs ilyen testrésze, ezzel szinte rá van írva a nevük, azo­nosításuk, így tehát amelyik ragado­zó madárnak füle van a régészeti emlékeink között, az ugyanannak a madárnak tekinthető. Ez a fül vezet el a nagyszentmik­­lósi kincs madaraihoz is. Ezen jele­neteket elemzésük során nyugodtan elfogadhatjuk megtermékenyítési pil­lanatnak, ha figyelembe vesszük a következőket: - a motívum egy-egy bokályon van, amely edény leányké­réskor (párválasztáskor) használa­tos; - vagy temékeny ágak, vagy életfák között „játszódik” a jelenet, ez szintén az élet keletkezésére utal; - a 2. sz. korsón az asszony nyakába van akasztva a „kopt kereszt”, a há­rom ágú nyaklánc, ami az élet jele, sőt az életfa ágait tartja a nő a két kezében. (10. kép) Molnár V. József szerint a követ­kező modell-képekkel modellezhető­­ek a népművészeti ábráink. (11. kép bővebbet DL: Közöttünk élő turul­madár és MV. J.: Vázlat a természe­tes műveltségről) A hat abrabol egy igen „kínálja” magát, mert már ta­lálkozhattunk vele pl.: a szkíta rúd­­vég díszen. (6. képen) Szerkezetük megegyezik, s a repülő madarat idé­zi. (12. kép) A modell-elem egy há­romszor hármas hálózatban úgy he­lyezkedik el, hogy a kitöltött négyze­tek száma sem a sorokban, sem az oszlopokban nem ismétlődik. Ezen szabályt betartva bővíthetjük a 4x4- es az 5x5-ös és a 6x6-os méretre. (13. kép) Már a 4x4-es ábráról jól ér­ződik, hogy a modell mért repülő ma­dár, de az 5x5-ös modellkép megta­lálható a kusán uralkodó feje fölött, mint a kiterjesztett szárnyú Turul ma­dár (Abdál Kumral dervis álma). (14. kép) Természetesen ez nem a mo­dellkép, csak hozzá igen hasonlatos jelzés. A továbbiakban azt kell figyelem­be vennünk, hogy a nőt sok esetben halként ábrázolják (sellő) népművé­szeink, s azt vehetjük észre, hogy a 6x6-os hálózat „madarára” két hal fektethető úgy, hogy a „madárról” nem lóg le, hanem belesimul. (15. kép) Ha ezt a modellegyüttest ráhe­lyezzük a nagyszentmiklósi bokájok (2. és 7. korsó) madaras képeire, lát­hatjuk, hogy azok tökéletesen mo­­dellezhetőek. A halak­­ ahol egy­mást fedik halkettős, ott, ahol az asszony is „kettős”, hiszen gyerme­ket vár. (16. kép) Ezt igazolja a felső- Tisza vidéki keresztszemes hímzés­minta motívuma, ahol ugyanezekkel a „modell-elemekkel” találkozunk. (17. kép) A hal és a lépcső kapcso­lata a madár jegyében, vagyis a nő és a férfi az Úr akaratából termé­keny. Mivel a modellrendszer elsősor­ban nem az alakzatokat, hanem a tulajdonságokat (belső logikájukat) modellezi, más motívumokat más helyen is értelmezhetünk, így pl.: - szerintem - a következő lisztmező­kanál a Turul legenda (Emese álma) legszebb újkori megformázása. A kanálról jól látszik, hogy ragadozó madár. Görbe a csőre, szeme, füle megformázott, taraja, szárnya csak felölt. Tehát az ősi szkíta füles ma­dárról van szó. A madár hátán a Napkorong, azaz a Nap,­­ az Atya­­ küldötte, tőle jön. A napkoronggal szemben a (kanál pereme) Hold-sar­ló: a nő, azaz az anya. Mindez akkor kezd „működni”, amikor a kenyeret sütő asszony megmeríti a kanalat a lisztben. Még ma is igen sok helyen a kenyeret életnek nevezik. Itt az élet a „szemünk láttára” keletkezik az Úr akaratából - melyet a madár közvetít az anya „ülében”. Csodálatos emlé­ke ősi műveltségünknek, és semmi­képpen nem mondható totem hitnek. (18. kép)

Next