Kapu, 1994. augusztus (7. évfolyam, 8. szám)

MAGYAR MÚLT - Henkey Gyula: Magyarok és szlovákok származásának közös gyökerei

1 * Eredeti jelentése a 3. volt (ég), ebből természetesen jött létre a többi.” (TESz) „LINDSTRÖM (Suomi 1852:58), MUNKÁCSI (ÁKE., SIMONYI) Nyr. XLII, 435 [és SCHIDT (Nyr. 99) iráni szavakkal] vö.av. mainyu- »Geist, Himmel« újperzsa minő »Himmel, Paradies« hozta kapcsolatba” (AMSzkFuEl). A finnugor nyelvek­ben a magyaron kívül csak a mord­­vinban van meg e szó, s a mordvinok „beleestek” népeink vonulási útvona­lába, így közvetlen átvétellel juthat­tak e szóhoz, s azt az -t képzővel sa­ját nyelvükbe honosították. A „menny” igen korán az „Ég”-nek is hasonló ősvallási tartalmat adott: „Adja az Ég, hogy úgy legyen. Elvet­te az Ég”, stb. „Üdvözült gyönyörrel Lelkem ott ül szeme szép egében.” Vör. A legnagyobb földi boldogság az égihez hasonló: a mennyei bol­dogság üdvözültsége. Ezzel szem­ben áll a földi, melyet az üdvözült el­hagy, melyből megszabadul. Az ,,üd(v)” szó ótörök eredetű: „id - senden, entkommen lassen, ver­lassen; modales Hilfsverb: lassen II terket, gönder, kagir” Jelentése: küld, megmenkül(ni hagy), elhagy; stb. Azonos tövű szó, az: „Idug (das vom Himmel geschichte, daher) hei­lig II mukkades” J.: az Égtől (akara­tából / történt, ezért) szent (Gabain: Alttürk, Gramm) Úgy tűnik ősiránt, nem finnugor szó a „menny”. Az ere­deti (belső-ázsiai) hun írásjel jelen­tése: „menny” - amit az ótürk jel­rendszer jele és akrofóniás „m” hangértéke őrzött meg számunkra. Ott a nyílvessző is jelölve van a jel rajzán. Nálunk - a székelyeknél - a kereszténység felvételével, vallás­tartalma változásával? - lett „úd­­hely” a jelentése, mely végül is „cse­reszabatos” - analóg - a „menny” fo­galmával. Székely-hun hangértéke: akrofóniás „ü”. „Nyugat” jelünk - mely elnevezés újkori szó - a nyu­gati „félteke”, a teknős teknőjének a nyugati fele. (23. ábra) Eredetileg a „naplemente”, a Nap „nyugovása” irányát jelölte. „nyugat 1789: „Vitézi” Fordítván nyugotra tsavarj.” J. 1789 k.: „az az égtáj, amerre a Nap lenyugszik, West” Magyar fejlemény: jelentéstapa­dással vált ki a napnyugat birtokos­jelzős összetételből, vö.: 1405 k.: „occidens: nap nugath II nyugati irány” „1577 k.: „naplemente” 1531: nap nyugaty sz. A napnyugat és a napnyugta változata közt hasadás következett be: az első az iránynak, a második a „naplemente” fogalom­nak jelölője lett.” (TESz) Az önállósult „nyugat” szavunk előzménye tehát: nyugalom, nyugo­­vás, (iránya a lemenő Napnak), amerre „nyugoszik” a Nap. Jelünk hangértéke: akrofóniás „rty”. A jel azonos rajzolatú formában jelen van az ótürk jelrendszerben is, ahol hangértéke: „y” (j). Oszmánli „nyugat”, bati. Ótörök szószedetben nem találtam - ahol viszont „p”-vel kezdődő szóként volna esetleg vár­ható,­­ így szinte kizárt, hogy a nyu­gat jele volna. A nyílvessző jelen van az ótürk jelrendszerben, miként a hunban is az „pj”-al (íjfeszítő) együtt, így az íj jelének kell tartanunk, (rajza alapján)­­ amit akrofóniásan vissza is „igazol”: „ya Bogen N­ yay” (Gabain: Alttürk. Gramm.) Igaz, a rajznak „ha­gyományos” (kezdetleges) íj alakja van, nem reflexíj. (23. ábra) A következő részben megismer­kedünk a jelcsalád hátralévő három jelével,­­ és az alapvető, döntő fon­tosságú uráli, „Irbitparti Szikla-raj­zok” megismerésével (és jeltörténeti összefüggéseivel) folytatjuk utunkat régmúltunk még ismeretlenebb és meglepőbb mélységei felé. Henkey Gyula MAGYAROK ÉS SZLOVÁKOK SZÁRMAZÁSÁNAK KÖZÖS GYÖKEREI I. Az első világháború végéig a szlo­vákok a Kárpát-medence azon népei közé tartoztak, amelyek sorsközös­séget vállaltak a magyarsággal. Sok szlovák harcolt együtt a magyarokkal a Rákóczi és az 1848/49-es szabad­ságharcban. A szlovák nép szárma­zására, a „Nagymorva birodalom” ki­terjedésére, valamint a magyar-szlo­­vák kapcsolatok első időszakára vo­natkozó magyar és szlovák nézetek a História 1986/1 számában olvas­hatók. Bár a történeti források gyak­ran ellentmondásosak­­ későbbi idő­pontban foglalnak össze korábbi eseményeket - történeti szempont­ból Györffy György álláspontját tá­masztják alá a népesedéstörténeti, régészeti és embertani adatok és a szlovák Ján Dekan feltevései látsza­nak a legdélibábosabbnak. Györffy szerint a szlávok szétköltözése Ke­­let-Lengyelország és Nyugat-Orosz­­ország határvidékéről a 6. századtól indult meg, így a szlovákok szláv ré­tege sem költözhetett korábban a Kárpát-medencébe. Az avar birodal­mat Nagy Károly 803-ban döntötte meg, így Pribina ezt követően szer­vezhette meg a Német-Római csá­szárságtól függő „Nyitra-szláv” feje­delemségét. Pribinát 833 és 838 kö­zött Mojmir morva fejedelem szám­űzte, aki az előző években egyesí­tette a Morva folyó­ vidéki szlávokat. Mert a honfoglaló magyarok Nyitrát 900-ban foglalták el és szállták meg, a Dunától északra eső, jelenlegi dél­nyugat-szlovákiai területeket, a „Nagymorva birodalom” észak-kisal­földi időszaka nem lehetett hosszabb 62-67 évnél, így szakmailag kifogá­solható, hogy Ján Dekan az itteni 235 éves avar uralmat „Nagymorva birodalom előtti időszakként” említi, részben azért is, mert a 235 éves avar és a 62-67 éves morva uralom közé beékelődik a szlovákok közvet­len őseinek tekintett Nyitra-szlávok 30- 35 éves Pribina-féle fejedelemsége. 25

Next