Kapu, 1995. január (8. évfolyam, 1. szám)

HAZAI TERMÉK - HAZAI MUNKAHELY - Petőfi Sándor verse - Farkas László: Országos iskolai vetélkedő a hazai termékek megismerésére

A mozgalom arra is szeretné fel­hívni a gazdaság irányítóinak figyel­mét, hogy a meglévő kapacitások, termelőüzemek eredményesen használhatók ki abban az esetben, ha nagyobb figyelmet, gondosságot fordítanak erre a - mostanság elég­gé felületesen kezelt - kérdésre és nagyobb felelősséget éreznek meg­lévő nemzeti javaink lelkiismeretes kezeléséért. Budapest, 1995. január 9. Hazai termék - Hazai munkahely Alapítvány Segíts magadon vásárolj okosan Védegyleti dal Van-e szebb lánc a világon, Mint mely minket összefűz? Bűvös karikába gyűjte Minket a szent honfitűz. Sír volt keblünk, és halottja Volt a hazaszeretet; Nagyszerűen üljük e föl­ Támadási innepet! Nemzetünk, e nagy folyó, mely Mindig százfelé szakadt, Egyesítse innepénél A különvált ágakat. Millió és millió száj És egyetlen hang legyen, Mely kiáltsa lelkesedve A magasztos innepen: „Elfogadjuk, bármi durva, Amit a hon méhe szül; Bármi lágy és bármi pompás, Semmit, semmit e kívül!” És ne szóljon áldozatról, Lemondásról senki sem; Kötelesség! mit az ember Hon jóllétéért teszen. S a király a honnak atyja, mint valóban jó atyánk, Karjait kiterjesztendi. És az áldást mondja ránk. Pest, 1844. október-november Petőfi Sándor ORSZÁGOS ISKOLAI VETÉLKEDŐ A HAZAI TERMÉKEK MEGISMERÉSÉRE 1993 nyarán néhány ipari, keres­kedelmi és szolgáltató vállalkozás, belátva azt, hogy az országot el­árasztó, agyonreklámozott külföldi áru lassan kiszorítja a hazai ipar ter­mékeit, vagy a különféle szabad pi­acokon kerül be a kereskedelembe és szinte garancia nélkül használó­dik fel a kiskeresetű emberek ottho­nában, úgy döntött, hogy ez ellen csak egységben lehet fellépni, fel­használva mindazokat a nemzeti ér­zésre utaló eszközöket, melyek a hazai termék felhasználására ösztö­nöznek. Hazánkban jó minőségben előál­lítható áru segítségével kell határt szabni a külföldi termékek beáram­lásának, hiszen ennek eszköze nem lehet - kizárólag - a vámkorlátozás. Kossuth Lajos szavaival élve: „Amit határainkon felállítani nem enged­nek, fel kell állítanunk saját küszöbe­ink előtt.” E gondolatok jegyében fogant meg a Hazai termék - Hazai munka­hely Alapítvány kezdeményezésére az általános iskolák felső tagozatá­ban meghirdetett vetélkedő: ki tud több hazai előállítású terméket felso­rolni. Célunk volt egy olyan társadal­mi réteg megkeresése, amelyet még nem fertőzött meg tartósan a koráb­ban meghirdetett és alkalmazott, minden nemzeti érzést elutasító, a nemzetközi proletariátus összefogá­sán alapuló, eszmei, ideológiai tar­talom nélküli társadalom dialektiká­ja, akik azonosulni tudnak egy egy­szerű, de tartalmában komoly gon­dolatokat ébresztő, hatásában pedig az idősebb nemzedéket érin­tő új eszmei áramlat, a nemzeti ér­zés fogalmával. A Az elmúlt évben a Művelődési Minisztérium rendelkezésünkre bo­csátotta annak a 3768 általános is­kolának a címét, amelynek van fel­ső tagozata. A felhívás utalt a feladat fontosságára, hazai voltára, a peda­gógusi felelősségre és arra a három feladatcsoportra, melyben jelentős­nek gondoltuk a magyar ipart, ahol jelentős eredményeket ért el a ma­gánosítás, és ahol a magánosítás­nak - divatos szóval élve: a privatizációnak - nem voltak rossz következményei a minőségjavítás, il­letve -megőrzés, a hazai munkahely­­teremtés, fejlesztés, illetve megőr­zés vonatkozásában. A vetélkedő célja, hogy a résztve­vő iskolák osztályai, tanulói megis­merjék a mozgalmat, és kutassanak fel, írjanak össze minél több, a ke­reskedelemben található hazai ter­méket az alábbi termékcsoportban: 1. Élelmiszerek, italok (kivéve a szeszes italokat), 2. Háztartásvegyipari termékek, kozmetikai cikkek, 3. Háztartási villamos készülékek. Az iskolákat öt-öt fős csapat kép­viselte. A döntőt 1994. április 23-án ren­deztük egy budapesti iskolában, és az első hat helyezett között három­százharmincötezer forint jutalmat osztottunk ki. A résztvevő iskoláknak a támogatók értékes ajándékokat adtak át és a tanulók sem maradtak híjával a jutalmaknak. Az iskolák lelkesedése a várako­zásunknak megfelelően alakult. 490 iskola jelzett vissza levélben és kér­te az adatgyűjtést elősegítő irányítá­sunkat és egyéb anyagokat a felké­szüléshez. Minden benevezett isko­lát levélben értesítettünk a nevezés elfogadásáról, valamint anyagot küldtünk a vezető tanár munkájának segítéséhez: Petőfi Sándor Védegy­leti dalát, Kossuth Lajos Védegylet­meghirdetését és a magyar ipart ál­talános iskolai szinten ismertető tan­könyv szépirodalmi címjegyzékét.

Next