Kapu, 1998. november-december (11. évfolyam, 11-12. szám)

KULTÚRA - Radevszki Teodor: A Betlehemes játék

90 KULTÚRA '3Rsadev4xAi (a^e&d&v Q^f­fy$e//eA&med­iáléA A Szenteste misztériuma elkezdődött. A feketeség hatalmas erővel kitört a mélyből, és pillanatok alatt elöntötte a város utcáit, felkúszott a templomok tor­nyaira, és onnan hálaadó himnuszok hátán beborította az égboltot is. Szoro­san átölelte a házakat és fáradtan ráta­padt a gyertyalángoktól derengő ablak­üvegekre. Ezt tette minden évben­­ ezen az estén, őszintén mondva, a Sö­tétség már megunta az évezredes elő­adás ismétlődő történeteit. Az egyetlen feladata­­ felfrissíteni az archaikus bölcsségek megavasodott leheletét szaloncukorkával, és andalító füstölők­kel a napi politika bűzét. A dráma átváltozott vigyorgó kabarébohózattá. A régi kellékekből is csak ő ma­radt. A történelem számí­tott rá, és készségesen tá­mogatta. A Sötétség, sokkal öre­gebb a Bibliánál, nemegy­szer segítségére sietett és színpadot adott számos bibliahős tetteinek: Júdá­­soknak, Pilátusoknak, fára­óknak, hóhéroknak... A ne­vek, rangok és tettek ezer­nyi változata lassan kitöröl­te az emberek emlékeze­teiből e főhősök eredetét. De ez már nem is volt fon­tos. Pusztán a sejtelmes származásuk említése is­­ elegendő csalinak bizonyult a törek­vő nyárspolgárság köreiben, és így szí­vesen látott kérők hírében álltak. Nem voltak válogatósak. Lefeküdtek minden­kivel, aki széttartotta a lábát, sőt a bi­szexuális kapcsolatoktól sem zárkóztak el. A mesebeli erekciójuk hatalmas ter­mést hozott. A génjeik diadalmasan fer­tőzték az utódokat. Nem akármilyen de­mográfiai robbanással veszélyeztetik a bolygónkat! A Sötétség bolyong a városban, ba­rátját keresi­k az öreget. Az öreg az ablak előtt áll egy lapos fém fiaskóval kezében és a Sötétséget bámul­ja. Emlékeit a fiaskóból meríti. Minden korty egy emlék. S mennyi van belőlük... Volt idő például, amikor ő is félt a Sö­tétségtől. Akkor behunyta a szemét és a legtávolabbi zugba menekült. Azután rájött, hogy ezzel csak segít a fekete­ségnek akadálytalanul behatolni és be­ültetni a szívébe az ismeretlentől való félelmet. Félelem az Istentől, a bűntől és a bűnhődéstől. Egyszóval — min­dentől. Hosszú évekig tartott, amíg megértette, hogy a sötétség csak hor­dozója a félelemnek — függöny, amely takarja a szikrázó villanyszéket vagy a napalm vakító ragyogását. Már nem fél, ismeri, a maga módján szereti és meg­érti is kétértelműségét. Megérti, hiszen mint minden másnak, neki is van kül­detése, s annak akarva-akaratlan ele­get kell tennie. A görcsösen ugráló rán­cok az arcán hirtelen megmerevednek. Az ábrázata olyan, mint egy ezernyi re­pedésekkel borított olaj piktúra. Gondol­kodik néhány másodpercig, majd a hangja — arcához hasonlóan — repe­dezetten megszakítja a mumifikált, mozdulatlan csendet. — A világvégéhez mindenkinek hozzá kell járulnia! Bűn ez? Ennek a paragra­fusnak, ha létezne egy ilyen büntető tör­vény —, Jóhiszemű Egyetemes Bűnel­követés lenne a neve. Mert a tanok sze­rint minden újszülött szabad akarattal jön a napvilágra. Olyan utat választ magának, amilyet akar. Jót vagy rosszat-kedve sze­rint. Kezünkben van a lehetőség. — Le­pillant a fiaskót ölelő kezére. — Mindig a gazborította Jó ösvényén indulunk és amíg észhez térünk, máris a kutyabe­lekkel mintázott aszfalton száguldozunk. Hogy kerültünk oda, senki sem tudja. Ge­netikai talány? Lehet. Rágcsálunk az Is­teni Parancsolatok almait és a kivágott csutkákat, egyik a másik után, az erjesz­tett seprővel telített útárokba dobáljuk. — Az öreg elégedetten egy hatalmas kor­tyot ereszt le a torkán, melytől egész teste megrázkódik. — Igazam van, te vén kéjenc? — kihí­vóan kérdi és kissé bizonytalanul lép egyet. Attól a sötétség visszahúzódik, s nem tudni miért, talán elsápadt, mert hir­telen a szemközt levő házak fényei ho­mályosan kirajzolódnak. Azért ő ott ma­rad, nem tágít. Hozzáhajol és észreve­szi, hogy a sötétség nem őt, hanem a fé­lénken pislákoló gyertyák lángjait lesi mo­hó vágyakozással. — Perverz teremtés vagy te, folytatja az Öreg — megbecsteleníted a legártat­lanabb kiskorú szüzet is az ellentmondá­sos tekintélyed megmaradásáért, mert csak így tudsz megfelelni annak a sze­repnek, amit a világ elvár tőled. Büszke vagy, hogy a pokrócod alatt szövőd­nek a legaljasabb gondo­latok, s titokban marad­nak a leggonoszabb tet­tek. Hogy a te ágyadban fogan és pusztul el a leg­több emberpalánta. Hogy bátorítod az öngyilkoso­kat és az erőszakossá­got. A jelenléted őszinte­ségre kényszerít, és olyan titkokat tudsz, ame­lyek sose látnak napvilá­got. — A sötétség — egy, az utcán átsuhanó kocsi fényeit felhasználva — sértődötten hátat fordít. — Jó, jó. Ne húzd fel magadat. Elismerem. Vi­gyázol arra is, hogy sötét üvegházadban ne csak a vakondlelkű cselekedetek és érzelmek találjanak talajt, hanem a leg­­odaadóbb szerelem híres palántái is nő­jenek. A leghatásosabb drog...Tudod te, hogy erre van a legnagyobb kereslet. A csomagolás és a reklámja pedig utánoz­hatatlan! Elérted, hogy a kéj artikulátlan sikolyait és hörgéseit, amitől a világosság álnok erkölcsössége fintorog, a te sötét múzsáid legszebb versekbe és zenébe foglalják. Megtanítottad az embereket — az állatok bujaságával szeretkezni, mert ettől válik emberivé a szerelmük. Elhitet­ted velük, hogy a szerelem, amit te adsz nekik, olyan erővel bír, amivel az Istent is le lehet győzni. Mert ők ezt akarják hin­ni, s ennek biztosítékául olyan mécsest kaptak tőled, amelyet senki soha nem tud eloltani, mert az a szívükben fog égni — a szerelem mécsesét. No deee... — az Öreg játékosan kacsint és szájához emeli a fiaskót. — Ne játszd a Prométheuszt. Ahogy ismerlek, biztos vagyok abban is,

Next