Kapu, 2001. szeptember (14. évfolyam, 9. szám)

GONDOLKODÓ - Czike László: Cigány, cigány vagyok magam is!

gondolkodó Czikó László Cigány, cigány vagyok magam is! (anti száraz regényrészlet) Amit írok, a legkevésbé sem a pol­­gárpukkasztás kedvéért írom, de nem is azért, hogy előnyöket kovácsoljak magamnak. Egyszerűen a kendőzetlen igazság kedvéért, ugyanis nem halha­tok meg úgy, hogy kicsiben és nagy­ban csupa hazugság legyen körülöt­tem. Családomat - minden józan kon­zervativizmusa ellenére - nemzedé­kekre visszamenőleg kizárólag a tole­rancia, az empátia és a befogadás eré­nye jellemezte, amit bizonyos óvatos liberalizmusnak is tekinthetünk. Engem azonban egészen mégsem fogadtak el, illetve „be”, hogy miért, az majd a továbbiakból kiderül. A rassz­izmussal kapcsolatos nézeteimet, ál­láspontomat - túl azon, hogy bizonyos mértékig jómagam is érintett lehetnék, sőt, vagyok! - a következő idézetekkel tudom, s szeretném bemutatni és alá­támasztani. Barátom, Sándor András író - aki nyugodt lelkiismerettel mondhatott ilyeneket! - így oktatott engem: „Meg­különböztetek, tehát tanítok!”. Keresztanyám mondta gyakran, hogy amennyiben az életben még egy­szer zsidóüldözés lenne, ő zsidó szár­mazásúnak vallaná magát. Bozóki András politológus egyik írá­sában olvastam: „Ha minden magyar zsidónak, és minden zsidó magyarnak tekintené magát, megszűnne minden identitási zavar, szembenállás.” A Biblia szerint a zsidó vallás tiltja a gótokkal való házasodást az ortodox férfiaknak, mert zsidónak csak az szá­mít, akinek az édesanyja zsidó volt. Mi­ért is szaporítanák a keresztényeket?! - hallani a mai torz vélekedést. Senki, akit befogadtak, nem kényszeríthető az asszimilációra, azonban tény, hogy a vérkeveredés növeli a tolerancia kész­ségét. Számos bizonyító példát isme­rek, ellenpéldát pedig máig egyet sem. Jómagam az ún. kommunista rend­szerben születtem, nőttem fel, értem férfivá, alapítottam családot, nemzet­tem, és feleségemmel együtt minden különösebb családi segítség nélkül fel­neveltem féltucat gyermeket. Este foly­tattam egyetemi tanulmányaimat, mi­közben igen fiatalon harminc fős főosz­tályt vezettem, s szereztem közgazda­­sági diplomát. Nem számítottam mun­kás származásúnak, szakmai előmene­telemet, s tanulmányaim folytatását mégsem korlátozta semmi és senki. Tisztességes magaviselettel és szorgal­mas munkával majdnem bármit elér­hettem, egyre feljebb kerültem a társa­dalmi ranglétrán, és soha senki nem kérdezte, hogy honnan jöttem. Az átkos rendszernek magas beosztást, megbe­csült szakképzettséget, biztos egzisz­tenciát és reményteli jövőt köszönhet­tem, továbbá új lakást, és népes csalá­dom anyagilag is problémamentes ellá­tását, felnevelését, gyermekeim nagy számát természetesen tradíciónak, val­lásos érzületből fakadónak tekintették - mégsem szenvedtem hátrányt emiatt soha. Hogy mindez mennyire sok, szin­te minden, azt csak ma láthatjuk egé­szen tisztán, amikor mindezeknek a hi­ánya mindennapjaink ordító valósága. Munkás származásom hiánya egyetlen „komoly problémát" mégis okozott, ne­vezetesen azt, hogy ún. "ebzárlat miatt" ismételt kérelmeim ellenére sem vettek fel az MSZMP tagjai közé, egészen­­ 1984-ig. Az MSZMP ugyanis ennyire komolyan vette az előírt származási kvótát, még abszolút megbízhatónak és ígéretesnek tartott kádereket sem vett fel, ha a kvóta nem tette lehetővé. Ak­koriban még nem voltak hetvenéves if­jú demokraták... Látva és átélve gyors és zökkenő­­mentes társadalmi felemelkedésemet, egyre inkább elhittem: számomra a fel­ső határ a csillagos ég. Miközben ebbe az illúzióba ringatva magam éltem, dol­goztam, tanultam, szerettem és hittem, hittem a hihetetlent, addig szép fokoza­tosan eljutottam egyéni lehetőségeim felső határához, anélkül, hogy idejében észrevettem volna. Szinte a sorscsapás hirtelenségével derült ki: egy nagyon is meghatározott ponton túl már nem sza­bad többet tudnom, többet akarnom hi­ába minden ajánló szuperlativusz, ún. „első ember” belőlem nem lehet soha­sem. Mert már azt a társadalmi beren­dezkedést is a különböző ki nem mon­dott kasztokból való származás predes­­tinációja jellemezte, s nagyon érdekes tény, hogy a rendszerváltás, illetve az egész elmúlt tíz év ún. társadalmi hala­dása nemhogy nem törölte el, hanem átvette, s még tovább is fejlesztette azt. A rendszer hazugságának lényegi, mély titkát egy szuperelit, mint felkent moszkovita főpapság őrizte, és aki ava­tatlanként került a titok közelébe, azt rögtön elűzték onnan. Az ún. szocialis­ta szubkultúra, a legvidámabb barakk kizárólag a szovjet fegyverek árnyéká­ban létezhetett. Minden rémsége és szépsége is ebben a titokban gyökere­dzett. Gondos ápolók, orvosok és pszi­chiáterek őrizték éberen az egyszerű nép rózsaszín álmát. Elborzadtál és megrémültél, meghasonlottál, amint ezt még idejében megértetted. Az emberi faj a Földön egyetlen, egységes egész. Nincs tehát több em­beri faj, csak ez az egy. Vannak viszont az evolúció során ki­alakult helyi változatok, ún. rasszok. Meggyőződésem, hogy a rasszok spe­ciális tulajdonságaik, jellemzőik alap­ján történő tudományos (és akár köz­nyelvi) megkülönböztetése nem bűn, nem rasszizmus, csupán hasznos is­meret egymás kölcsönös másságáról. Különben is, ha nincs megkülönböz­tethető különbség, nincsenek rasszok sem, vagy népi jellegzetességek - ak­kor miről tanítana Sándor András? A rasszizmus előítélet, a másság eleve el­ítélése, alaptalan általánosítás. Mind­ezek után azt is megállapíthatjuk, hogy Magyarországon olyan sajátos keveréknép él, amely magyarok, ku­nok, szerbek (rácok), svábok, tótok, zsidók, görögök, horvátok, törökök, bolgárok, cigányok, oláhok és más ná­ciók sok évszázados együttéléséből és részbeni összeolvadásából alakult ki. Mindazonáltal különálló, sajátos jel­legzetességeik ma is léteznek. Néhány évvel ezelőtt egy falusi es­küvőn vettünk részt. Szemben ültünk a bejárattal, s egy­szer csak belépett, négy-öt már kapa­tos vidéki legény. Némelyikük szemlá­tomást vidám roma csávó lehetett. "

Next