Kapu, 2004. október (17. évfolyam, 10. szám)

TÁRCA NÉLKÜL - Czike László: Orbán Viktor újjászületése

tárca nélkül kesergő soraimra hölgy ismerősömtől az alábbi választ kaptam: „Ugyanúgy látja ő is, ahogy te, csak másképpen fogalmazta. Ne­kem nagyon tetszik ez a beszéd, mert ahogyan mindannyian lát­juk az anyagi javak herdálását, és hogy 'a bontási anyag' milyen gaz módon bánt vele, jó, ha 'kiolvassuk az eseményekből', hogy a Lucifer-követők nem is tehetnek másképpen. Nekik nem a ha­za, nem a másik ember a fontos, nem a kegyelem, nem a közös­ség, nem a 100 százalék, hanem az önzés, az átverés, a tízparan­csolat elleni magatartás. Mert az 'Isten majma' elhitette velük, hogy az a jó... A valóság mégis megmutatja, hogy nem jó. Mégis megmutatja, hogy akik bíztak a kegyelem erejében, azokat a kegyelem meg is tartotta. Milyen csodálatosan erősödik az a fele az országnak, akik ezt így látják! Ami még ennél is nagyobb csoda, hogy Ma­gyarország volt, és reméljük, elkövetkező miniszterelnöke, Or­bán Viktor is így látja. Ez a csoda! Mit ír a 127,­­ Zsoltár? 'Ha az Úr nem építi a házat, az építők hiába fáradnak. Hogyha az Úr nem őrzi a várost, az őr hiába őrködik fölötte.' A 'bontási anyag' az Úr nélkül építi a 'házat', a nem sziklára épült házat, és el is fogja sodorni az ár. Vajon a rabolt gazdagság megmenti őket? Nekünk elég, ha 'az Úr őrzi a várost'; mi va­gyunk a hitből és hittel 'élő kövek' városai, s nem fogja elsodor­ni az ár... "Nektek tehát, mivel hisztek benne, dicsőségetekre válik, a hi­tetlenekre ellenben ez vonatkozik: „Az a kő, amelyet az építők elvetettek, szegletkő lett”, a botlás köve és a botrány sziklája... (1 Pét 2,7) Én így értelmezem.” „ Térjünk most vissza a hithez, amely meggyőződésem szerint az események végső mozgatórúgója volt. Idézzük föl, hogy a dik­tatúrákat - különösképpen a kommunista diktatúrát - Magyaror­szágon végül is két közösségtípus élte túl: a család és az egyházi közösségek. A történelmi egyházak létükkel biztosították az embe­reket arról, hogy létezik, nem pusztult ki az a másik, az ezeréves lelki Magyarország. Mi, közép- és kelet-európai újrakezdők, akik ismerjük a keresz­tény hitnek ezt a megőrző erejét, azt kérdezzük: Miért akarnánk mindezt a jót megvonni egész Európától? Miért ne törekednénk arra, hogy ez a jó megjelenjen Európa közös alkotmányában? Bár Európában mindenki valamilyen módon a keresztény hit gyü­mölcseiből él, ám ennek sokan nincsenek már a tudatában. Ha mi nem mondjuk el nekik, ha nem teszünk tanúságot az őket is hordo­zó hitbeli örökségről, akkor ki fogja ezt megtenni helyettünk? ” Bizony, amikor Margó sorait elolvastam, kezdett valami, vala­mi új felderengeni! Azt írta, hogy Orbán gyakorlatilag ugyanúgy látja a rendszerváltás óta kialakult gazdasági és politikai helyze­tünket, mint én, csak ezt másképpen fejezi ki... Más oldalról megközelítve: én inkább a hiányt, a felhalmozódott és máig meg­oldatlan problémákat (a dolgok fonákját) látom, Orbán pedig a megvalósult csoda (a szabadság?) révületében él, azon örvendve, hogy a kommunizmus évtizedeiben is sikerült megőrizni a hit és a család összetartó és közösségformáló erejét. Míg a 'bontási anyag' által széthordott, privatizált társadalmi tulajdon, az eltűnt népvagyon hiányán kesergek, Orbán az isteni kegyelem nagysze­rűségét dicséri... Orbán nagy ívű gondolatmenete „égi magasságokba” emeli a rendszerváltást. Az elemzés szükségessé teszi, hogy mi is vele emelkedjünk, mert a szöveg minden rejtett, kódolt üzenete tisz­tességgel csak úgy tárható fel, ha szakrális dimenzióit kicsinyes „földhözragadtságtól” mentesen igyekszünk megragad­ni... Újból és újból (összesen 3-4-szer) elolvastam a beszé­det, amelynek egyes részeit más beszédekből már ismer­tem, s rádöbbentem: egy moduláris elemekből összera­kott, folyamatos szakrális építkezéssel állok szemben, melynek háttere a teljes emberi és magyar múlt, az időho­rizontja pedig egy beavatottként felismert isteni jövő, ami minden hívő ember számára egylényegű. Minél jobban el­mélyedtem a tanulmányozásában, annál tisztábban átlát­tam többrétegű mondanivalóját... Miről is van szó? A szakrális fejedelemről. Azokról a gondolatokról, melyek azt az államférfit foglalkoztatják, aki nemcsak abban érdekelt, hogy degeszre tömje saját maga és szűkebb lobbitársai zsebét a rendelkezésére álló ciklus ideje alatt. Azokról a szakrális királyainkról beszélek, akik akkor is összeurópai mértékkel gondolkodtak, amikor a vén Eu­rópát kicsinyhitű, uralkodásra méltatlan királyok vezet­ték, és elveszni látszottak a keresztény hagyományok és gyökerek. Szent István, Szent László és Hunyadi Mátyás szakrális királyainknak egyaránt voltak súlyos vívódása­ik, amikor rádöbbentek: Európa kétarcú Magyarország vonatkozásában. Mikor mi a népek bölcsőjére gondol­tunk, ők, mint újszülött kisdedet, martalékul vetettek ta­tárnak, töröknek. Mikor mi Európa szabadságáért ontot­tuk vérünket, orosz hadsereg tiporta széjjel az osztrákkal szemben kivívott függetlenségünket. Később Trianonban megcsonkították, majd újabb büntetésül a Szovjetunió gyarmatává engedték veszni Magyarországot... Amikor pedig 1956-ban a világ szabadsága, demokráciája volt a tét - Európa csak hallgatott, a Szabad Európa kivételével. Nekünk „Európához tartozni” elérhetetlen álmunk volt, mindig újabb csalódások vártak ránk. Ideje lenne a valós örömünknek! Most viszont az Unió teljes jogú tagjai vagyunk, és a hazánk immár a többé fel nem osztható Európai Unió földterületének szerves, elidegeníthetetlen része. S jogos, indokolt a félelmünk, hogy afféle perifériális kerítésnek, majomfogónak kellettünk csak, a várható modernkori (ke­let-nyugati irányú) népvándorlás fel-és letartóztatására. Új védelmi sáncnak az egykori tizenkettek közé - miként a sötét középkorban. Hol van már a Mátyás, akinek bús hadát egykor Bécsnek büszke vára nyögte? A legnagyobb szomorúságunk mégis az, hogy miközben mi - akik a ke­reszténységet ezer évvel ezelőtt épp az Európába illeszke­dés céljából vettük fel! - rendszert váltottunk, lemondva földről, társadalmi tulajdonról, kivívott életszínvonalról, egyenlőségről a szabadságunk elnyeréséért, most úgy ta­láljuk: mire Európa „visszafogadott” bennünket, elveszí­tette önazonosságát. Márpedig ha Európa már nem ke­resztény, miért jöttünk mi ide? Mi megőriztük hitünket, vallásunkat, összetartozásunkat, közösségépítő családi kötelékeinket, de mit ér nemzetmegtartó erőnk immár Eu­rópa részeként, az európai keresztény gyökerek nélkül? „E tekintetben Nyugat-Európa, tehát azok az országok, melyeknek nem kellett átélniük az ateista átnevelő tábort, az egyházüldözést, első pillantásra még úgy tűnhet, sze­rencsésebb helyzetben vannak. Önöknél nem szűnt meg az egyházi jelenlét folytonossága, mely a bölcsőtől a kopor- KAPU 2004. október 1­5.

Next