Kapu, 2007. január (20. évfolyam, 1. szám)

1956 KOSZORÚI - A meneküléstől az integrációig : Konferencia 1956 útóéletéről

2007. 01 . 1956 KOSZORÚ, de köztudott az is, magyar papok se­gítették a menekültek segélyezésének megszervezését, míg az osztrák állami rendszer össze nem állt, ezekről hogy­hogy még csak említést sem tesz Ken­de Péter? Pomogáts Béla szóvá tette: Kende Péter éppígy megfeledkezett a Katolikus Magyar Értelmiségi Mozga­lom jelentőségének méltatásáról is. Bujdosó Alpár (Bécs) arról beszélt, hogy a magyar menekültek között 6.000-7.000 egyetemista és főiskolás volt, ami a legélesebben világít rá a Rákosi-féle kommunista rendszer elvi­­selhetetlenségére, hiszen felsőfokú képzésre szinte kizárólag a rendszer hivatkozási alapjául unos-untalan em­­legetetett munkásságból és a vele szö­vetséges parasztságból származó fiata­lokat vették fel. Az 1945-ben életre hí­vott Magyar Egyetemisták és Főisko­lások Szövetsége alapítói voltak a ta­nárai ezeknek a diákoknak. Az újra­szerveződött MEFESZ tagjai közül né­­hányan - áthatva attól a politikai fele­lősségtől, hogy az ázsiai és afrikai or­szágokra különösen súlyos veszélyt jelent a Szovjetunió hazug propagan­dája, 1957-ben tájékoztató körútra in­dultak. Indiában egy politikus azzal fogadta őket, hogy a magyaroknak nem kellett volna forradalmat kirob­bantaniuk, hanem ha érni hagyták volna a folyamatokat, a forradalmi fe­szültség átterjedhetett volna Szovjet­unió által elnyomásban tartott többi országra is. Vorosilov (marsall, 1945- 47-ig a Szövetséges Ellenőrző Bizott­ság elnöke, 1953-60-ig a Szovjetunió Legfelső Tanácsa Elnökségének elnö­ke) Indonéziában tett látogatásakor a magyar diákküldöttséget az államve­zetés ki akarta utasítani az országból, amit a vezérkari főnök - védelmébe véve őket - meghiúsított. A magyar küldöttséget Japánban is heves táma­dások érték egyes diákvezérek részé­ről - miközben Vorosilov ott is a kis népek szabadságáról szónokolt. A MEFESZ jövőt illető politikai elképze­lése elsősorban Magyarország semle­gességét jelentette, diktatúraellenes­­séget, a terménybeadást és a norma­­rendszert is csak felülvizsgálni és eny­híteni akarták - követeléseikből lát­szik, hogy valamiféle „szocialista de­mokrácia” lebegett a szemük előtt. Mielőtt Pomogáts Béla (Budapest) előadásának lényegi megállapításához ért volna, tréfásan megkérte Szili Ka­talint, a Magyar Országgyűlés elnökét, a konferencia másik fővédnökét, hogy ne hallgasson oda, majd így folytatta mondandóját: „míg - különösen 1956 után - a népi, a polgári és a szocialista irodalom Nyugaton egyaránt balolda­li volt, addig Magyarországon mind­máig nincs hagyománya, jelenléte a baloldaliságnak”. A nyugati magyar irodalom az értékek megvédését látta el, „ezért sokan reméltük, hogy 1989- 90-ben sok szellemiséget kapunk tő­lük - sajnos erre nem került sor...” Borbándi Gyula (München) nem tudott személyesen eljönni, a Szabad Európa Rádióról szóló előadását felol­vasásban hallgathatta meg a közön­ség. A SZER-t 1951 késő nyarán az el­nyomó hatalmak elgondolkodtatására és nem forradalmak előkészítésére hozták létre. A politikai vonalat Wa­shingtonban határozták meg, ennek megjelenítése a nemzeti szerkesztősé­gek antikommunista rádiósainak fel­adata volt, amiben „soha semmi kény­szert nem tapasztaltam”. Nagy Imre szovjetunióbeli előéletét és itthoni ténykedését is ismerve, közte és Ráko­si Mátyás között nem tettek lényegi különbséget, míg belátták, "Nagy Im­re 1956 egyik mártírja volt." A SZER- től 56 után a 289 munkatárs közül több mint tizet elbocsátottak, a ma­gyar osztály összlétszáma 400 fő volt. „Nem látok különbséget a SZER-esek és a többi magyar életfelfogása, kap­csolatrendszere között.” Dávid Gyula irodalomtörténész (Kolozsvár): 1956 szeptember 3-án egy hónapra Budapestre utazott, az Országos Széchenyi Könyvtárat láto­gatta, disszertációján dolgozott. A ko­lozsvári román egyetem rektora októ­ber 26-án: „Vigyázat! Erdélyt el akar­ják rabolni a magyarok!” Másrészt hi­vatalos román felajánlás történt a for­radalom fegyveres leverésében való részvételre... „Ellenséges rádiók” hall­gatása és a hallottakról folytatott be­szélgetések okán súlyos - 22 év és a fe­letti - börtönítéletek születtek. A „szá­monkérések hosszú éveken át tartot­tak, a kolozsvári teológia 21 hallgató­ját ítélték el még 1959-ben is, a ma­gyar Bolyai Egyetem és a román Babes Egyetem „összeolvasztásakor” két professzor öngyilkos lett. A ma­gyar 1956-tal kapcsolatos eddig is­mert utolsó letartóztatásokra 1965- ben (!) került sor. Az összesen 20.000 letartóztatott 10-15 százaléka volt ma­gyar, de így is a megfélemlítés vált a magyar kisebbség erőszakos beolvasz­tásának egyik fő eszközévé - a Securitate ekkor építette ki besúgói hálózatát... Dávid Gyula hét év után 1964-ben szabadult, „a börtönajtó tiszta választóvonal volt”. Deák Ernő (Bécs) az Ausztria által befogadott magyar diákok sorsáról és szervezettségéről beszélt. Az öt ma­gyar gimnáziumban a menekült diá­kok térítésmentes elhelyezésen és tel­jes ellátáson túl még 20 schilling zseb­pénzt is kaptak, az osztrák állam ki­emelten fontosnak tartotta, hogy mi­nél gyorsabban be tudjanak kapcso­lódni a képzési rendszerbe. 1957 feb­ruárjában 3.046 hallgató vett részt fel­sőfokú képzésben, az ösztöndíjasok száma 1957-58-ban 1.011, 58-59-ben 1.078, 59-60-ban 796, 70-71-ben 36 volt. Hamarosan megalakult a Szabad Magyar Diákok Szövetsége, a bécsi csoport vezetője 1967-ben a teljes irattárral Magyarországra szökött és társait CIA-ügynökökként „leplezte le”. Az érem másik oldalára tartozik, hogy az 1959-ben Bécsben megrende­zett Világifjúsági Találkozóról az Oszt­rák Diákszövetség (Österreichische Studentenschaft) segítségével a har­madik világból érkezett vendégeknek megmutatták a „vasfüggönyt” - a ha­tás nem maradt el... Kovásznai Ernő (Svédország) fel­idézte, a svéd kommunista párt helye­selte a Szovjetunió Magyarország elle­ni fegyveres támadását és lapjuk Sza­badságharcosok? című cikke nácik­nak nevezte a magyar menekülteket, a józan többség november 4-én nagy tüntetést szervezett a székházuk előtt, betörték az ablakokat, kidobálták az újságokat. A szovjet nagykövetség előtti tiltakozást követően oda is üve­geseket kellett hívni. Eközben az or­szágban nagy ruhagyűjtési akció folyt, szeszmentes hetet javasoltak, a gyufa árának háromnegyed részét a magya­roknak ajánlották fel. Hivatalos kül­döttséget indítottak útba Ausztriába, hogy onnét - például tbc-s - betege­ket, időseket, elesetteket hozzanak! így került Svédországba egy eredeti­leg az USA-ba készülő orvos, akiről a szűrővizsgálat kiderítette, tbc-s. Fél­éves szanatóriumi kezelés után fel­épülve fél éven át fizetség nélkül kel­lett dolgoznia a professzor mellett az egyetemi klinikán, hogy kiderüljön, elegendő-e a tudása. Svédország ak­kor közel sem volt olyan gazdag, mint most. A megkérdezettek 90 százaléka 1959-ben úgy vélte, Magyarországon anyagilag jobban élne, két évvel ko­rábban 70 százalékuk látta így. Svéd­ország 7.800-8.000 magyart fogadott be, akik nagy része gyorsan be tudott illeszkedni, de nemsokára gyárkapu­kon olvasni lehetett: „Magyar mene­külteknek nincs felvétel”. Svájcról Kanyó Tamás és Parragi László tartottak közös előadást. Ha­zánknak a szovjet Vörös Hadsereg ál-

Next