Kapu, 2007. április (20. évfolyam, 4. szám)

KULTÚRA - Csordás Mihály: Hívnak a harangok

KULTÚRA1 perc késéssel, de azt csinálta végig, nézte, csodálta, amit teszel. Sosem sajátította ki a hangulataidat. Kudar­caidban is benne volt nyakig. Ki volt hát a befolyásoló és a befo­lyásolt? Milyen ember ő, aki te vagy? Letörték szép nők a kedvét, mert ki­derült ürességük, kitűnő eredmények nem kápráztatták el, így te is lehango­lódtál. Aki veled társul egy dolog vég­hezviteléhez, azt teszi amit te, nem vagy egyedül a cselekvésben. Tükörbeni másod előtted áll, cipeled őt láthatatlanul végig a léten. Soha­sem maradsz egyedül. (A szférák hallgatása) Jövőlakó lettél, mindez megesett veled, s a tükörben másoddal is. Tu­datosan vállaltad a viszonyt. Azonos pozíciót foglaltatok el, egy látnivalót néztetek, egymást befolyásoltátok, ugyanazt a dolgot végeztétek. A ha­tást az eredményt is együtt értékeli­tek. Egyformán lever a kudarc. Még­is kettőtök közül ki gyakorolt hatást a másikra? Ki a befolyásos, ki a befo­lyásolható? Összhang van köztetek, a szociálpszichológia szerint ez kon­form viselkedés. De te nem vagy konformista, szemben állsz a több­séggel, sosem voltál összhangban ve­lük. Önmagad tükrözője vagy, ön­magadért, önmagad ellen: tanú. Ám ez a viszony nem a te tulajdonságod­ra vall. Megszülettél, megüzented magadnak, oda és addig kell men­ned. Tulajdonságaidat magaddal hordozod, ezek munkálnak, hatnak befelé-kifelé, tulajdonságok hatnak rá mások irányából és ez viszonyt alakít ki velük. Mert a viszony nem tulajdonság, hanem annak eredmé­nye, az a hatáskötelék, amely kiala­kul egy emberen belül és emberek között. A viszony fokmérője a hely­zetnek, állapot-meghatározó, törek­vés-irányadó, kilátás-tanácsadó. Szü­letéseddel jövőbe készültél, tulaj­donságaid (amelyek csak a tiédek) függetlenné tettek. Ha lemondanál róluk, értékviszonyaid is megváltoz­nának mások irányába. (A jövő emlékei) Ha meg akarsz maradni, meg kell maradnod önmagadnak. Génjeid által tovább adod magad, így jön létre Is­ten végtelensége. Akkor is feljön a Hold, s valakit kiemelnek anyja lábai közül. Véres lesz, sír, nyávog, mert nem tudja mitévő legyen. Hatást gya­korol a körülállókra, s nem sejti, mi az. Esetleg ott leszel, megcsodálod szemében a Holdat, mert benéz az ab­lakon. Ni, mondod, a Hold-szemű király. Óriássá nő a pici, s ahogy növek­szik, egyre törpül, mígnem egy majda­ni órában ócska porhüvelyét eltakarít­ják az útból. Születése újra felidézi a töprengést: milyen volt a tiéd? Nem emlékszel, ő sem a magáéra. Megmu­tatod, mit hoztál, számot adsz, s a he­lyet (pozíciót) amelyet elfoglaltál bi­zonyságul, hogy csak a tiéd. Nem vagy pótolható, „csak” a helyedbe áll vala­ki, már a sajátjaként „másképp”. A ha­tás, amelyet életed során gyakoroltál (vagy nem) környezetedre, tulajdon­ságaidból fakadó, de hierarchikus és beskatulyázott. Bőrzsákban élsz, így azonosulsz önmagaddal a társadalmi térben. Történelmi kategória vagy, és indentitás-hordozó. Te Ő vagy, de Ő semmiképpen Te. Emlék- s élmény­foszlányokból összeáll ugyan valami virtuális képe a folyamatnak, de neki nincs emlékezete rólad, hogy milyen leszel egy majdani máskor. Mert te ak­kor, mai éneddel nem voltál a kép­ben, csak mint titok. Adott volt egy társadalmi tér, de egyetlen napot sem azonosultál vele, mert változó és mú­landóság-érdekű lettél, minden perc­ben, órában, napon. Mégis mindket­ten érzitek. Ő is Te vagy és Te is Ő. Cenzúra-emlékezeted rostájában megmaradt idő-identitásod, mert él­ményeid vannak irányába. (Az emlékezés joga) Mitől távolodtál el és mihez köze­ledtél? Van-e társadalmi azonossá­god? Te vagy, ugye te vagy, aki voltál? Ugye nem hasonlott meg tudatodban az az első, akit ha felidézel, magadat keresed vele. Kisebbségérzete van, mert felszaporodtak éveid és neked is előtte, mert ő időtlenségből hozott ide téged. Asszimilálódtál belé, s egyi­ketek sem méltatlankodik, mert köl­csönös, nem került többségbe. Élmé­nyed Ő, múlt-kategória, jelen-fele­más, neki nem lehetsz élet-élmény, sors-élmény, nem jártál éneddel nála. Te vagy a mindenkori jelöltje önmaga képviseletének, általad hozta nyilvá­nosságra magát, azt aki nincs itt. S mint élmény-csomag a jövő felé küld­te önmagát általad. Egymáshoz érve, ha különböztök is, lettetek idő-kate­gória. Különbözőségetekben hordoz­zátok azonosságotok, mert az Idő nem hasonlít önmagára. Az Idő ön­maga kerete, válasza, kérdése, megvá­­laszolhatatlansága, a láthatatlan öklé­vel, oldalnézet silbakoló jelenlévő Ti­tok. ■ Dr. Csordás Mihály (Délvidék) Hívnak a harangok Alig fél emberöltővel ezelőtt még hétezer lelket számláló, majd két és fél évszázados korú vajdasági falu. Kishe­gyes, zöld fűben és virágokban pompá­zó kertjeiben és utcáiban, fénytől ra­gyogó otthonaiban, majd az ilyenkor mindig színükig megtelő templomá­ban mosolyogtak lelkünkbe húsvétja­­ink. Együtt vannak a templomban min­den évben a sok megpróbáltatáson át­esett utódok, de szemük hiába keresi azokat, akik nem a terített asztalok kö­ré ülnek velünk, hanem messzire men­tek el a térben vagy az időben. Az ak­kori kivándorlók és a még régebbi elő­dök hiányát bizonyára ugyanígy érez­ték apáink is, csak mi, a gyermekek nem gondoltunk léttel és nemléttel, amelyek között megleltük a tiszta és megtisztító locsolkodások és piros to­jások várva várt ünnepét. Hogy ki támad fel a feltámadás nap­ján az emlékezetünkben vagy a hi­tünkben? Akiket nagyon szerettünk. A húsvéti feltámadás az ő kiváltságuk. A hazajövetel pedig azoké, akik messzi­re bolyongtak a falu határain kívül, de az élet jogán idetartoznak erősen, hi­ába is űzték el őket éjjel hordozott be­hívók, vagy csak a jobb megélhetés vá­gya, a megmaradás erős ösztöne! Ha­zahívják őket az apró gyermekkoruk óta ugyanúgy felcsendülő harangok (amelyeknek a kötelein hintáztak ve­lünk együtt vásott kölyök korukban), a kútnál szertartásosan lefolytatott lo­csolkodások emlékképei, a piros tojá­sok selymes simulása a markukban, a felvizezett kölni átható illata... Hazavárják őket azok, akik vannak. KAPU XX. ÉVFOLYAM

Next