Kapu, 2007. május (20. évfolyam, 5. szám)

VILÁGSZERTE - Fadrusz-emlékmű Zilahon - Skrivanek Dániel: Rigómező, 2007

2007. 05. VILÁGSZERTE következménye a nemzetközi össze­függésrendszeren belül. Mindez hat­ványozottan érvényes a koszovói vál­ságra, valamint annak napjainkban is folyamatban lévő rendezésére, ponto­sabban a rendezésre tett kísérletekre. Ezek közül is az egyik legígéretesebb az ENSZ főtitkárának koszovói külön­megbízott­jának, Martti Ahtisaari ko­rábbi finn kormányfőnek tervezete, melyet természetesen számtalan kriti­ka és támadás ért a - benne veszélyes precedenst látó - nemzetállami politi­kusok részéről. A Kárpát-medencei magyarság többszörösen is érintett ebben a kérdésben. Egyrészt közvetle­nül a délvidéki magyarság sorsát ille­tően, másrészt pedig a már említett precedensteremtés miatt, egy minden vitán felül álló, az ENSZ áldásával megvalósuló korrekt rendezési terv ugyanis - magától értetődően - pél­daként kell szolgáljon hasonló termé­szetű problémák orvoslásához. Vagyis a kisebbségi kérdés európai színvona­lú rendezéséhez. Az elmúlt több mint egy esztendő­ben déli szomszédunknak „drámai” fejleményekkel kellett szembenéznie. Ezekről lapunk hasábjain is bőven esett szó kiváló szerzőtársaim tollá­ból. Ezért itt és most csupán Monte­negró kiválását és annak következmé­nyeit, a Hágai Nemzetközi Bíróság előtt lezajlott, Szerbiát genocídium­mal vádoló pert és a tavaly február 20- án megkezdődött bécsi Koszovó-tár­­gyalásokat hangsúlyoznám ki. Ezen egymástól el nem választható, egy­másra komoly hatással bíró kérdések komplexuma súlyosan megterhelte az országot kívül-belül egyaránt. Ilyen körülmények között kellett szembe­néznie az ENSZ-től érkező rendezési tervvel, amely - a szerb értelmezés szerint - példátlanul, a jogállamiság elveit veszélyeztető módon támadja Szerbia területi integritását, szuvere­nitását. Csakhogy ennél jóval többről van szó. Szerbiának ugyanis szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy la­kosságának egy jelentékeny része nem szerb nemzetiségű. Szembe kell néznie azzal is, hogy a szerbség böl­csőjének tekintett Koszovó már réges régen elveszett számukra, a csatát az albánok a demográfiai bombájukkal nyerték meg. Az is világos, hogy en­nek beismerése bármely párt részéről egyenlő az azonnali politikai öngyil­kossággal. A probléma mindazonáltal kezdettől fogva túlnőtt Koszovó, sőt, Szerbia határain. A dél-szerbiai tarto­mány jövőbeni (jog)állása ugyanis nemcsak országos, nem egyszerűen balkáni, hanem kelet-közép, valamint délkelet európai összefüggésben me­rül fel. A széles körű autonómia és a teljes függetlenség szerb, illetve albán törekvései a nemzetközi rendszer di­namikájából adódóan hatással vannak térségünk többi államára is. Magyar nézőpontból nézve talán éppen ez a legfontosabb tanulság, amire nem árt komolyan odafigyelni. Ha Koszovó az albán elvárásoknak megfelelően füg­getlenedik, az azt az üzenetet (is) hor­dozza, hogy a fegyveres felkelés, el­lenállás meghozza gyümölcsét, és nem a nemzetközi jog alapelvei - mint például az államok szuverenitása és területi integritásuk megőrzése -, hanem a számbeli fölény határozza meg a területi egységek státusát. Amennyiben viszont Koszovóban szé­les körű autonómia valósul meg, úgy nem kizárólag a szerbiai kisebbségek hivatkozhatnak a precedensértékkel bíró döntésre, hanem a kelet-közép­­európai etnikumok is követelhetik ki­sebbségi jogosítványaik kiterjesztését. Az azonban már szinte biztosnak te­kinthető, hogy a történelmi jogra való hivatkozás önmagában nem sokat nyom a latban egy területi igény érvé­nyesítésekor. A szerbek történelmi igénye elvitathatatlan, mint ahogy az albánok realitások talaján álló követe­lései is. Éppen ezért Koszovóban alig­ha lehet mindkét fél számára elfogad­ható megoldást találni. Amire viszont a magyar nemzetstratégáknak oda kell figyelnie, az az, hogy bárhogy ala­kul is Koszovó sorsa, a nemzetközi nyomásra megvalósult rendezésből mindenképpen profitálnia kellene a magyar ügynek. Ha például a koszo­vói különmegbízott elképzelései sze­rint egy önálló(bb) Koszovón belül széleskörű szerb autonómia valósul meg, akkor evidens, hogy a vajdasági magyarok legalább annyit követelhet­nek maguknak (mint szerbiai kisebb­ség), mint amennyi a koszovói szerb kisebbségnek megadatik. Persze ahogy a régi római mondás tartja: Quod licet levi, non licet bovi - va­gyis amit szabad Jupiternek, azt nem szabad az ökörnek. Sok múlik tehát a délvidéki magyar érdekképviselete­ken (az elnöki tisztében megújult VMSZ-en is), hogy mennyire nézik (nézhetik) szarvasmarhának a vajdasá­gi magyarokat. Mint már utaltam rá, nem csak a délvidéki magyarság számára égetően fontos a koszovói rendezésből való „profitálás”. Maga Kostunica szerb kormányfő jelentette ki, hogy Szerbia „Koszovóért harcolva a nemzetközi igazság és rend lényeges elveiért hat- kevés a nyugdíja, és elmúlt 62 éves? Ha rendelkezik budapesti saját tulajdonú lakással, akkor az Ön segítségére is szolgálhat a Budapest, XVIII. kerület, Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzat által létrehozott „lakásért életjáradék” alap, amely rendszeres havi járadék mellett akár 1 millió forint készpénz egyszeri kifizetését is lehetővé teszi. Szeretne többet tudni a „lakásért életjáradék”-ról? Érdeklődjön, és kérjen részvételi szabályzatot irodánkban. Cím: 1181 Budapest, Baross u. 7. Tel.:/fax: 290-31-65, 294-29-63 Ügyfélfogadás hétfőn: 8.00-16.00-ig, szerdán: 8.00-16.00-ig, pénteken: 8.00-11.30-ig

Next