Kapu, 2011. január (24. évfolyam, 1. szám)

KULTÚRA - Urbán Péter: Nyelvészek az igazságért

Urbán Péter Nyelvészek az igazságért Konferencia a Czuczor-Fogarasi szótár újbóli elismeréséről M­últját és jövőjét, vagyis gyökereit és útját kereső polgári értelmiségünk egyik fontos témája népünk erede­te, őshazájának elhelyezkedése, nyel­vünk rokonsága. Utóbbi olyan érzékeny kérdéssé vált szellemi életünkben, hogy az azt érintő megszólalások, új eredmé­nyek mindig indulatokat váltanak ki, a témát már nem is parázsló, hanem lán­goló viták kísérik. A közelmúltban le­zajlott Czuczor Gergely-Fogarasi János­­emlékkonferencián a tudomány embe­rei diskuráltak és disputáltak nyelvünk rokonságáról és múltjáról, rendkívül iz­galmas régi-új eredmények fényében. Az eseményt a Magyar Művészeti Aka­démia, a Magyar Kultúra Alapítvány és a Diófa-kör szervezte. Idfszet a konferencia önértelmezé­séből „Czuczor Gergely (Andód, 1800. de­cember 17. - Pest, 1866. szeptember 9.) és Fogarasi János (Felsőkásmárk, 1801. április 17. - Budapest, 1878. január 10.) életművét már keletkezésekor viták övezték. A magyar nyelv szó­tárának elvi alapjait és munkamódszerét (részben az ún. nyelvmetafizikai irányzatot, vala­mint a gyökelméletet) a későbbi nyelv­tudósok kevésbé tudományosnak, »naiv­nak« ítélték, a magyar nyelvtudomány az elmúlt csaknem másfél évszázadban nem hasznosította az abban lefektetett gondolatokat. Nem nyelvészek sokszor, nyelvészek pedig olykor fölvetették a Czuczor-Fogarasi-út tárgyilagos, kritikai felülvizsgálatát, s az abban lévő értékek újrafölfedezését. Ezért is kezdtek hozzá többen, több oldalról a Czuczor-Foga­­rasi-hagyomány feldolgozásának, a szótár teljes, illetve válogatott újrakiadásának. A Czakó Gábor által szervezett Diófa­kor harmadik éve gondolkodik a szótár­ról, a Czuczor-Fogarasi-útról.” Beszámoló az elhangzott előadásokról Fekete György megnyitója után Ben­­cze Lóránt egyetemi tanár, nyelvész a tudás dinamikájáról beszélt. A pro­fesszor a tudomány és művészet viszo­nyáról, a mechanikus tudás elégtelensé­géről adott elő. Számos alkotót, tudóst, művészt idézett, Arany János szavai sze­rint: „A nyelvnek törvényeit: / Széppé, jó­vá mi teszi-­ Nyelvész urak jobban »tud­­ják«, / a költő­ jobban »érzi«.’’ Érvelése szerint az egyes tudományos eredmé­nyek mindenhatóvá emelése ugyanúgy félrevezető és az igazságot elfedő ténye­ző, mint a szokatlan jelenségek elutasí­tása, vagy a hatalmi pozíció révén való erőérvényesítés. Hangsúlyozta azt is, hogy fontos az érzelmileg megalapozott felismerés, az érzelmeknek fontos szere­pük van a tudomány világában is. Az emocionálisan megalapozott érdeklő­dés, vagyis a meggyőződés nem választ­ható el az értelmen alapuló teljesít­ménytől, idézte L. Gerhard Volkert. A nyelvész koncnok számára a haza nem szent szó, ő a nyelv csontvázát tárja föl, de nem mutat rá, hogy ezt a csontvázat az idegrendszer tartja egyben, és a test eltakarja a szem elől. Ahogy a test orga­nikus egész, ugyanúgy a nyelv is az, te­hát egészében kell vizsgálni. A Czuczor-Fogarasi szótárt egy jócse­lekedet eredményének nevezte Bencze Lóránt, későbbi történetét azonban a ki­tartóan és ostobán dolgozó tehetségte­­lenség fejezetének látja. Rámutatott ar­ra, hogy a nyelvtörténeti munkák csep­pet sem ideológiamentesek, és a nyelv­­tudomány kezdetektől fogva politika­­függő, mindez cáfolja a tudománynak, mint objektív, külső hatásoktól mentes igazságnak a tényét. Hibának tartja azt, hogy a finnugor nyelvelmélet eltolta a modalitást, vagyis a valószínűt bizonyos­nak, a lehetségest valószínűnek nevezi. Végül javasolta, hogy nyelvtanításunk legyen művészet és mesterség egyszerre, a nyelvet tapasztalati úton még gyer­mekként kell befogadni. Balázs Géza professzor „A megszakadt hagyomány...” címmel tartott előadást, a Czuczor-Fogarasi szótár történetét vizsgálta. Tőle megtudhattuk, hogy a művet már születésekor támadták és vi­tatták. Szarvas Gábor őrültnek nevezte a két szótárírót, de Gáldi László és Balázs János zseniális szófejtésként értékelték a munkát. Negatív és pozitív vélekedések övezték tehát a művet. Ekkoriban ho­lisztikus módon, vagyis komplex tudo­mányként értékelte a romantika a mun­kát, később a nyelvet formális, logikus módon figyelték. Az elmúlt 150 évben a tudománypolitika bizonyos eredménye­ket teljesen kiirtott, elhallgatott, ez szül­te a másik oldalról felmerülő összeeskü­vés-elméleteket és a naiv fejtegetések tömkelegét. A jelentős eredmények kö­zött tarthatjuk számon a két kutató hangmetafizikai megközelítését, az alak és jelentés közötti kapcsolatok lényeges­sé emelését. A hangok metafora-tesztje mára bebizonyította, hogy egyes han­goknak jelentést befolyásoló szerepük van. A gyökelmélet szintén komoly fel­fedezés, a leíró nyelvészet azóta a szótő fogalmát vezette be. Az egyetemi tanár rámutatott, hogy a magyar nyelvben a toldalékolás mellett mellékstratégia a gyökrendszer, vagyis a mássalhangzók közé illesztett magánhangzók magas vagy mély hangrendje jelentéshordozó erővel bír. Fontos tényező a felhason­­lításnak nevezett fogalom is, amely a nyelven belül keresi egy-egy szó vagy szótő fejlődését. Az antropológiai meg­közelítés, vagyis a nyelv és a nép (nyelv és lélek) összefüggése is figyelemre mél­tó elmélet. A szótár alkotói az egész ha­gyomány figyelembevételével alkották meg művüket, gondol­kodásmódjuk kritikai felülvizsgálatával lehet eljutni az igaz megállapításokhoz. Ha a tudo­mány kirekeszt egy használható elméle­tet, akkor „kileng az inga”, és ez vissza­üt, fogalmazott Balázs Géza. Czakó Gábor író „Észjárásunk és a magyar gyökrend” című előadásában a belső nyelvfejlődésről beszélt. Vélemé­nye szerint a gyökök lényegesebbek, mint a szótövek, nyelvünk mélyebb ré­tegét mutatják be. Rámutatott (például a piros szótőnél a pir gyök az elsőrendű szóalkotó elem bemutatásával), hogy a gyökváltozatokat toldalékoljuk, vala­mint arra, hogy a magyar nyelvben gya­kori a szófaj­váltás. A magyar szóteremtő nyelv, ezért hazánkban nincsenek nyel­vükben szegények. Hiszen a 2000 gyö­köt 300 toldalékkal egészíthetjük ki, és ezt még igemódosítókkal is tovább gaz­dagíthatjuk, így az anyanyelvi beszélő számára hatalmas (szinte végtelen) le­hetőséghalmaz tárul fel. Ennek ellenére a tankönyvekben a belső szóképzésről kevés szó esik, arról pedig még keve­sebb, hogy nyelvünk egy szerves önépítő rendszer. A magyar szó eleje is azért hangsúlyos, mert ott található a gyök, a KAPU XXIV. ÉVFOLYAM

Next