Református Reálgimnázium, Karcag, 1878

'd~U.Gyl^ GL^hr^ ^ I. A példák vonzó hatása, mint legfőbb eszköze a nevelésnek. Exempla trahunt. IAT vallás és közoktatásügyi m. kir. miniszter által 1876. 4^1 julius hó 22-én kiadott Középiskolai Rendtartás 53. §-a egy a nevelés és oktatás valamely kérdé­séről egyenesen a fiuk szüleinek szánt, va­lamint esetleg, helyi érdekű tudományos értekezésen látja czélszerűnek megkezdeni a nyilvános számadásra szánt évi értesít­ményt. Én az említett „Rendtar­tás“ megnevezett czikke első szakának megfelelőleg, nem szándékozom valamely magasabb tudományos tárgyról fellen­­gősen értekezni, a­mi legfelebb is csak a szorosabb érte­lemben vett tudományokkal foglalkozók közöl érdekelhetne valakit, de a fiuk szülei közül minél kevesebben tartanák méltónak az elolvasásra, hanem igenis kísérletet teszek az el­tlltott jelszavakból kifolyólag oly tárgyra irányozni a ne­veléssel foglalkozók figyelmét, mely mindenki előtt ismeretes ugyan, majd nem úgy mint az éltető levegő és mégis csak kevesen vannak, kik erre mindenben lelkiismeretes figyelmet fordítanak. Ez a közönségesen ismert és mégis vagy talán, épen ezért kevesek által méltányolt tárgy a „példa ne­velő hatása“, melyből önként foly­ó szabály : csak jó példát mutasson a növendékek előtt m­i­n­d­e­n nevelő, tehát minden tanár vagy tanító és minden szülő. A nyomdai költség kímélése végett csak na­gyon röviden, csak a legfőbb vonásokban kívánom feltüntetni, hogy mikben és miért kell a növendékek előtt mindenkor jó példát mutatni? !*

Next