Református Reálgimnázium, Karcag, 1878
'd~U.Gyl^ GL^hr^ ^ I. A példák vonzó hatása, mint legfőbb eszköze a nevelésnek. Exempla trahunt. IAT vallás és közoktatásügyi m. kir. miniszter által 1876. 4^1 julius hó 22-én kiadott Középiskolai Rendtartás 53. §-a egy a nevelés és oktatás valamely kérdéséről egyenesen a fiuk szüleinek szánt, valamint esetleg, helyi érdekű tudományos értekezésen látja czélszerűnek megkezdeni a nyilvános számadásra szánt évi értesítményt. Én az említett „Rendtartás“ megnevezett czikke első szakának megfelelőleg, nem szándékozom valamely magasabb tudományos tárgyról fellengősen értekezni, ami legfelebb is csak a szorosabb értelemben vett tudományokkal foglalkozók közöl érdekelhetne valakit, de a fiuk szülei közül minél kevesebben tartanák méltónak az elolvasásra, hanem igenis kísérletet teszek az eltlltott jelszavakból kifolyólag oly tárgyra irányozni a neveléssel foglalkozók figyelmét, mely mindenki előtt ismeretes ugyan, majd nem úgy mint az éltető levegő és mégis csak kevesen vannak, kik erre mindenben lelkiismeretes figyelmet fordítanak. Ez a közönségesen ismert és mégis vagy talán, épen ezért kevesek által méltányolt tárgy a „példa nevelő hatása“, melyből önként folyó szabály : csak jó példát mutasson a növendékek előtt minden nevelő, tehát minden tanár vagy tanító és minden szülő. A nyomdai költség kímélése végett csak nagyon röviden, csak a legfőbb vonásokban kívánom feltüntetni, hogy mikben és miért kell a növendékek előtt mindenkor jó példát mutatni? !*