Kárpáti Igaz Szó, 1995. július-szeptember (76. évfolyam, 69-107. szám)

1995-09-19 / 102. szám

fi 1 Tírpísi lit­ír író -------------- - Identitás Szabadegyetem (Nagykanizsa, 1995) Jellegzetes bükkösöktől, gyertyános-tölgyesektől körül­ölelve, a gyógyvizéről híres Zala­­karos szomszédságában és nem messze a Balaton délnyugati csücskétől öt út találkozásánál fekszik N­agykanizsa. Neve a szláv eredetű »Knysa-fejedelmé, hercege« szavakból származik. Ebben a formában fordul elő első írásos említése, amely az 1245. évből való. Itt került sor az Identitás Sza­badegyetem III. évfolyamának soron következő rendezvényé­re, melynek ezúttal a Thúry György Kereskedelmi Szak­­középiskola adott helyet. Cseke Zoltán igazgató úr, a szervezőbizottság elnöke és munkatársai emelni tudták a tavalyihoz képest a rendezvény színvonalát, a résztvevők szel­lemi igényeinek kielégítését, valamint biztosították az anyagi feltételeket, azt a magas fokú szeretetet és odaadást, ami a résztvevők jó érzését biztosítot­ta. Amikor három esztendeje megrendezték Kanizsán az Iden­titás Szabadegyetem első »év­folyamát«, voltak akik — s talán nem is indokolatlanul — csóvál­ták a fejüket. Minek kell ez a magyarkodás — mondták —, miért kell még ilyen prog­ramokkal is szítani azt a jól érzékelhető ellenszenvet, mely úgyis körülvesz bennünket? Hogy aggodalmaiknak lehetett valami alapja, azt az is igazolja, hogy a tavalyi, második kurzu­son már a nemzetbiztonsági »szakemberek« is ott ültek a hallgatók között, mert attól tar­tottak, hogy valami malőr tör­ténik. Szerencsére nem jött közbe semmi s mára talán már egy kicsit meg is szelídült az alapgondolat, hogy tudniillik foglalkozni kell a nemzeti azo­nosságtudat kérdéseivel, és az ezzel kapcsolatos problé­mákkal. Ismét voltak hallgatók szinte az egész Kárpát-medencéből. Kassától Mariborig, Pozsonytól Brassóig terjed a kör. Az idei Identitás Szabadegye­temen a rendezők egy teljes napot szenteltek a 750. évét ju­biláló Kanizsa múltjának is­mertetésére. A Szabadegyetem nyitóelő­adását a rendszerváltás egyik meghatározó politikusa, Pozs­­gay Imre tartotta. Többek között kitért az Euró­pai Unióhoz való csatlakozás kérdéseire is. Gondolatai tanul­ságosak lehetnek számunkra is. — Mindenekelőtt világosan kell beszélni: szóhasználatunk­ban elfogadtuk azt a nyugati frazeológiát, amely szerint Eu­rópába tartunk. Mi ezer év óta Európában vagyunk! Európai kultúrát hoztunk létre, még­pedig az egyik legsajátosabbat, legszebbet, amire büszkék le­hetünk. Ezt nem érdemes elvesztegetni semmiféle unió oltárán és céljaira. Viszont­ az Európai Unió fontos nekünk, mert a belépés gazdasági-tár­sadalmi előnyökkel, nemzet­közi kapcsolatépítéssel járhat, tehát magam is híve vagyok a csatlakozásnak. De nem szere­tem azokat az illúziókat és azt a porhintő politikát, amelyek azt a képzetet keltik, hogy ez egy közeli dolog; vagy azzal kecseg­tet, hogy az EU egy gyógyászati intézmény, amelyik majd kike­zel bennünket a nyavalyáinkból. Aki körülnézett, az láthatja: ebbe az unióba csupa sikeres, a problémáikat megoldó or­szágok kerültek. Tőlünk is ezt várják. A Szabadegyetem hallgatói több kérdést tettek fel Pozsgay Imrének: a kettős állampolgár­ságról, a demokrácia értelmezé­séről, az ország hangulatáról, a nemzeti kisebbségben élő ma­gyarokról, az alapszerződé­sekről. A délelőttök történelmi, iro­dalmi, kultúrtörténeti és művé­szettörténeti előadásokkal és beszélgetésekkel teltek el, a dél­utánonként népi kismestersé­gek tanulása, gyöngyfűzés, fa­faragás, háncsbaba-készítés és tojáshímzés, valamint népdal, néptánc, versmondás, sportolás szerepelt a résztvevők prog­ramjában. Minden este volt irodalmi kávéház, különböző műsorok­kal, színielőadásokkal, kamara­­hangversennyel. Az érdekesebb előadások közül megemlíteném: A szel­lemi környezetvédelem (iden­titás) a mai magyar ku­ltúrában (előadó: Rajnai Miklós), Otthon — idegenben (előadó: Gazda József, Kovászna). Az Alap­­szerződésekről vitaindítót tar­tott Szentiványi István külügyi államtitkár. Magyarságtudat kisebbségben (előadó: Gál Sán­dor, Kassa, aki irodalmi estet is tartott saját költészetéből és prózai műveiből), Erdély politi­kai identitása (előadó: Fábián Ernő). Sikere volt a kárpátaljai festő­művészek kiállításának, ami az Erkel Ferenc Olajipari Művelő­dési Házban volt megrendezve: Zincsenkó Irén (olaj), Turák An­géla, Szalay Myrtill (pasztell), Hasznyák László (akvarell) több mint 70 képzőművészeti alkotá­saiból. A kulturális programok közül kiemelkedő volt még Galambos Lívia operaénekesnő előadói estje, valamint a kirándulás az Őrségbe, ahol a XIII. századi templomok hagytak maradandó emlékeket a résztvevőkben. A Nagykanizsai Identitás Sza­badegyetem egyik meghatározó motívuma, hogy a határon kívül és belül minél többen megért­sék: egy nemzet kultúrájának védelme, ápolása nem feltét­lenül azonos a másik nép kultúrájának, s magának a nép­nek, az eltiprásával. Az egymás mellett élésből, a mások érté­keinek elfogadásából gyönyörű kép alakulhat ki. Olyan ez, mint egy nagy rét. Attól szép, hogy sokféle, sokszínű virág díszíti. F­cA Ernő Ungvár KATONA-NAPLÓ (9. folytatás) Október 20. A tegnap érkeztünk »haza«, ugyanis —ahogy azt egy öreg baka megjegyezte — »mezőgazdasági hadgyakorlaton« voltunk három hétig. Abban a kolhozban dolgoz­tunk, amelyik a mezőgazdasági kultúrákat szállítja a hadseregnek, vagyis: etet. Ha jobban odafigyelek, láthat­tam -tudhattam volna, hogy valami készül: utólag visszaemlékszem, hogy augusztus—szeptember folya­mán nagyobb volt a rend, a katonai csínyek, kihágások, engedetlen­ségek, lazaságok ritkábbak voltak, mint annak előtte, kevesebben jár­tak és vásároltak a kantinban. Ez utóbbi azt jelentette, hogy ... kevesebb keksz és édesvíz fogyott, ami korábban divat volt mert a kantinban lehetett egy keveset lazítani, találkozni a haverokkal és udvarolgatni az ott dolgozó lányoknak-asszonyoknak, és ami a legfontosabb: olcsó volt a mahár­­ka, a keksz és az édesvíz. Az utób­biak elidegeníthetetlen részei voltak a katona kosztjának: négy-öt keksz, utána vagy közben egy palack mál­­nás-citromosvíz, az előbbi feltan­­kolódik az utóbbival, tele a gyo­mor, szent a béke. A Kantin-bojkottnak tudatos oka volt: a bakák nem költekeztek, gyűjtötték a zsoldot, mert — mint később kiderült— szükség volt arra a néhány rubelre. A magatartási hányados is tuda­tosan »megszerkesztve« javult, mert csakis a jó magaviseletű, fegyel­mezett katonák utazhattak, már­pedig utazni a legtöbb öreg akart. ... Külön e célra kiutalt vonattal utaztunk. A szerelvény kb. 18—20 vagonból tevődött össze: külön vagonokban voltak a nyugati régiók (Lemberg, Ungvár, Ivano-Fran­­kovszk stb.) egyetemeinek, főisko­láinak, szakközépiskoláinak diák­jai: ezredünk »küldöttei« éppen egy vagonnyian voltunk. Kb. tíz órát utaztunk, amelynek során a legem­lékezetesebb az volt, hogy a vagon­ban is megtartották, azaz levezették a politikai foglalkozás esedékes óráit az éppen aktuális témakörben, amelynek kvintesszenciája: a ro­hadt kapitalisták éheztetik a sze­gény népet, Amerikában búza he­lyett gyomot termelnek, nálunk vi­szont olyan termések vannak, hogy a kolhozisták képtelenek betaka­rítani, azért leszünk segítségükre. Nem konzerváltam volna ezen esemény magasztos tartalmát, ha... nem tapasztaltam volna ott-tartóz­­kodásunk napjaiban az ellen­kezőjét: a tanyán, mert ott voltunk, férfit csak mutatóban lehetett látni: az aggokat, a kolhoz elnökét, a párt­titkárt, egynéhány technikai szak­embert, na meg a gyerekeket; a la­kosság 95 százaléka nő volt. A férfilakosság felköltözött a közeli városba:­­cukorgyárban dolgoztak, hogy mikor, látogattak haza — talány maradt, mert ottlétünk ideje alatt nem­ érkezett egy sem. A bakák, na meg a vehemens női sza­kasz nem is hiányolta őket. Ami a termelést illeti, a kolhoz cukorrépa- és tengeri­ termesztéssel foglalkozott. A föld valódi fekete föld volt: egy-egy kifordított rög valóságosan csillogott a kelő nap fényében. Olyan hatalmas cukor­répákat húzogattunk ki a talajból, mint egy-egy ötliteres korsó. Pedig mint megtudtuk­— az ültetéstől a betakarításig nem nyúlt hozzá sen­ki: nem volt gyomtalanítás, kapálás, sorozás, ritkítás, beültették és... be­takarították. A tengeriföldek két-két és fél ki­lométer hosszúságúak voltak, ám azokon is látszott a gondozatlan­ig jele: nem ritkították, csak itt-ott látszott, hogy kapálgatták. Ahogy végigvonultunk egy-egy soron, egy nap oda-vissza, tavalyi termésen jártunk: tengericsöveken, tengerikó­lókon, nem volt kinek betakarítani a termést, viszont volt ellenőrzés. Hogy ne legyen gond, s hogy meg­legyen az a bizonyos piros pont az ellenőröktől, sín­darabokat vontató traktorokkal letarolták a lábon álló kultúrát, leesett a hó, betakarta a mezőket, jött az ellenőr, szétnézett a végtelen síkságon és közös meg­elégedéssel konstatálták, hogy... megtörtént a betakarítás. Hogy de facto miként számoltak el, az titok. Apropó, a traktorok. Emlékszem, az egyik iskolai tankönyvünkben volt egy festmény­repró: Sztálin atyánk meglovagolja az egyik hazai vaslovat. A kolhoz traktorai nem az előbbit, hanem az utóbbit juttatták eszünkbe: nyitott motorház, hatalmas vaskerekek óriási háromszögű szegecsekkel, vezetőfülke nélkül, beindítani kurb­­lival lehetett, úgy a tizedik nekive­­selkedés után. Olyan sebesen ha­ladt, hogy le lehetett szállni róla, elszívni egy cigarettát, majd utána eredve, úgy tíz méter gyaloglás után felülni vissza a bakra. Nem láttunk sehol kukorica­szá­rítókat, azaz sajátosan oldották meg azt a problémát: a csűrök oldal­falaiból hiányzott minden második deszka, a szél ki-be kujtorgott, szárította a csöveket. Volt azonban valami, amiben csúcstartók voltak: cukorrépa-pálin­ka főzésében.. A tanya minden la­kosa kiérdemelte volna a nagymes­­teri címet: 70—80 fokos szamo­­gonkát főztek minden portán, any­­nyi volt belőle, hogy öntözésre is elegendő lett volna. Az első találkozásom ezzel a nemzeti itallal emlékezetes volt. A járási központ állomásáról autóval szállítottak a »tetthelyre«, sáros, gödrökkel teletűzdelt földutakon. Alaposan össze- és felr­ázva érkez­tünk meg a tanya központjába, ott fogadott a helyi intelligencia kb. esti hat óra tájban. Egy, valamikor szebb napokat látott volt kúriában szállásoltak el: a szobák padlóira szalma volt terítve, arra borítottuk köpenyeinket, fejünk alá a hátizsá­kainkat, a vacsora a magunkkal hozott menázsi volt, ám előtte... Arra lettem figyelmes, hogy társaim nagy vehemenciával körülzsonga­­nak egy idősebb nénikét, aki takarító volt a kolhozirodaként is funkcionált épületben. Hosszas rábeszélés után sikerült meggyőzni a mamát: két ember kíséretében el­vonult, majd több palackkal tértek vissza. Az üvegekben majdnem­ fe­­hér folyadék volt; tengericsutkával voltak bedugaszolva. Egy üveg ára 1 rubel volt (Akkor értettem meg, mi volt a laktanyai spórolás; a dörzsöltek tudták, hová megyünk). Parancsnokaink a helyi elöljáró­ság vendégszeretetét élvezték, úgy­hogy zöld út volt nekünk is. Előke­rültek a pléhcsuprok, két és fél de­­cisek voltak, körbejártak. Soha éle­temben nem hajtottam fel egyszer­re ilyen adagot, de vállalnom kellett, mert kilógtam volna a sor­ból, elvesztettem volna hitelemet a katonák szemében. Figyeltem, ho­gyan »végzik ki« a bögre tartalmát: mozdulatlanságba merevedtek, felvitték a csuprot az álluk szintjére, mélyet lélegeztek, majd kifújták a levegőt és be a piát! A bal kézben ott volt a darab szárított hal, ezt szagolgatták kísérőként. Próbáltam utánozni őket, de elvétettem a sor­rendet: ajkaimhoz emeltem a csup­rot és akkor... vettem mély léleg­zetet. Sosem felejtem el! Olyan bűz csapta meg orromat, hogy azonnal felszólalt a gyomorsavam, de lesz, ami lesz alapon kortyolni kezdtem Úgy a harmadik nyelet után fellá­zadt emésztőcsatornám felső eme­lete valahol a nyelőcső közepe táján­ küldte volna vissza a büdös levet, néhány pillanatig libikókáz­­tunk, én lefelé küldtem, az meg felfele. Óriási erőmbe tellett, hogy ne valljak szégyent, de végül is si­kerü­lt. Még a sor közepe táján se járt a bögre, már olyan bűz töltötte ki a tanterem méretű szobát, hogy elá­jultak a svábbogarak és potyogni kezdtek a legyek a plafonról. Szöllősy Tibor obsitos szakaszvezető |-----------------------------------------------------­ Naptárunk | Nagyszőlősön | van örök nyuclvahelye Ötven éve halt I meg Révész Imre | Mint egyik levelében írta, egész | I életében a magyar élet érdekelte, I I kisdiák korában megfigyelte a deb­­­­receni cíviseket, később a szentesi­­ parasztokat. A fél évszázaddal ez- ' lelőtt elhunyt Révész Imre (1859— | | 1945) műveit valóban az életből | | merített élmények frissessége, a | | falusi témák hiteles bemutatása , jellemzi. A megjelenített alakokat, figura- | | csoportokat mindig egymáshoz való | | viszonyukban, lélektanilag is egy­ I I máshoz fűzött helyzetben ábrázolta, i E szemléletben fogant legjobb­­ munkáinak zöme: »A törvény ' I nevében«, Csárdában, »Baleset I | után«, »A menekülő«, Dac, »Festő | I a faluban«. Az alakok modellállása,­­ I a fénykezelés finomsága, a jelenetek­­ egész drámaisága nemegyszer köz- I­vetlen láttatják a csodált mester, I | Munkácsy hatását. I Petőfi-témájú kompozícióin a I I költővel történő érzelmi azonosulás­­ szándéka, a szabadságharc éltetése I a legfontosabb. E képeinek és a I I költő verseihez készített nagyszámú | | illusztrációinak központi helyük van | | életművében. A »Petőfi a nép­i ■ között« és a »Petőfi a táborban« ■ nosztalgikusan idézik föl a szabad-I­ságharc tüzének, eszméinek őrzését. | A magyar vidék, a falusi és ta- | I nyasi hétköznapok tanulmányo- | í­rására alapozva születtek az alföldi­­ szegények életét megdöbbentő való- I­ságukban, részletesen bemutató­­ I életképek Tengerihántás, Haza- | I térők, »Mindennapi kenyerünket« I lés különösen a kritikai realizmus i ■ egyik csúcsát jelentő Panem! c. . • munkája, amely a lélektani jellem- ‘ I zés tekintetében is legérettebb kom- I | pozíciója. Aligha véletlen, hogy I I szakmai körökben ez váltotta ki a I I legnagyobb elismerést és a művé­­­szettörténetben Révészt gyakran I egyműves festőként, a Panem I­­I alkotójaként emlegetik. I Ez a meghatározás mégsem I­I tekinthető pontosnak, hiszen ecsetje­i alól kikerült számos jól sikerült I arckép - szegényember-képm­ások, I | parasztportrék, önarcképe stb. - , | | továbbá jelentősek zsánerképei, I ■ könyv- és újság-illusztrációi. A Ti- ■ sza-vidéken, Boszniában, Szara­jevóban és Nagyszőlősön készült I | rajzai maradtak az utókorra. I Ez utóbbiakkal kapcsolatosan el­­ kell mondani, hogy sok szál fűzte őt .­­ Nagyszőlőshöz. A Sátoraljaújhelyen I I született Révész festőnövendék ko- I I rában gyakran meglátogatta Nagy- I |­szőlősön élő nővérét, itt töltötte­­ vakációit. Később, immár ismert I művészként, feleségével együtt I | ismét idelátogatott. Kedvelte ezt a | I helyet, sok ihletet mentett a fel- I ■ tőrségéből. Zenész cigányok, pász- ■ torok alakját is nemegyszer meg-I örökítette ezen a tájon. 1942-ben lányával, Tabódyné | | Révész Klárával visszatért Nagy- | ■ szőlősre és itt élt egészen haláláig. . ■ Elszegényedve tengette életének | | utolsó éveit, ugyanakkor gazdag | | örökséget hagyott maga után. | | Műveit a Magyar Nemzeti Galé­­­­ájában, a Katona József Múzeum­ . | ban, a Kárpátaljai Boksay József | | Szépművészeti Múzeumban és má- i I sutt őrzik. Szülővárosának kéz- I­e deményezésére 1989-ben egy vári- i '­dor-emlékkiállítást rendeztek mun- I káiból. Örök nyugvóhelyén, a I | nagyszőlősi temetőben az idén köp- t­íjafát állítottak emlékére. ■ Révész Imre szellemi hagyaté- . ' kának ápolását vállalta fel az öt­ö­s évvel ezelőtt megalakult Révész I­I Imre Társaság, amely vidékünk | [magyar képző- és iparművészeti! ; tömöríti. /barát/'

Next