Kárpáti Igaz Szó, 2002. január-március (83. évfolyam, 1-49. szám)

2002-01-03 / 1. szám

Шграіі Igaz Szó 14 Ha érvényesek azok az elet szerint a XX. század világtörtéi­ben valójában 1914-ben, a világhábi jelt adó szarajevói merénylettel kezd et. 1989 táján, a »létező szocializmus« világi összeomlásával ért véget, akkor alighanem az is tény, hogy az »igazi« XXI. század 2002-ben virrad fel. Más megfogalmazással: az a kor, amelyet a két világégést hozó, véres totalitarista diktatú­rákat szülő és a velük szembeni ellenállásról emlékezetes XX. század képviselt, voltakép­pen 2001. szeptember 11-én ért véget. A Világ­kereskedelmi Központ és a Pentagon elleni me­rényletekkel, amelyek nem annyira áldozataik számával írták be magukat a krónikába és éle­tünkbe (bár ez a szám is szörnyűséges volt, különös tekintettel arra, hogy békeidőben, ár­tatlanok haltak meg), hanem a támadás irá­nyával, módjával, jellegével, ködös céljaival. Mindazzal, ami azt jelezte, hogy miközben — a híres Tatárpuszta hőseinek mintájára — a védők a sivatag felől várták az ellenséget, amely abból az irányból sokáig nem jött, mert már nem is jöhe­tett, az ott és úgy csapott le, ahogy el sem tudták vol­na képzelni. Természetesen igaz, hogy min­den új konfliktus szereplőinek jó ré­sze az előző tech­nikájából indul ki, nincs is jobb mód a vereségre. A vesztesek mindig lemaradtak egy háborúval, például a Maginot-vonallal a franciák az első világháborús típusú fenyegetés ellen ásták be magukat, megkönnyítve Hitlernek, hogy egy­szerűen megkerülje az erődítményeket és hátba támadja a francia sereget. A japánok is védhették volna még egy ideig szigeteiket, ha hála Einsteinnek és Szilárd Leónak, az ame­rikaiak nem fejlesztik ki időközben az atom­bombát. A XX. században megvívtak két világhá­borút és elmaradt — bár lezajlott — egy har­madik is, amelyben főleg a be nem vetett fegy­verek játszották a főszerepet: a terjeszkedni próbáló Szovjetunió és a szabad világ védelmét elsősorban magára vállaló Egyesült Államok precízen legyártotta azokat a tömegpusztító eszközöket, amelyekről mindkét fél pontosan tudta, hogy bevetésük öngyilkosság lenne még akkor is, ha netán le tudnák velük győzni az ellenfelet, és kipróbálta a technológiát, amely célba juttatásukhoz szükséges lett volna. Ez a különös hadviselés a kölcsönös meg­semmisítés bizonyosságára, a félelem egyen­súlyára alapozva őrizte meg a békét az egy­mással szemben álló szuperhatalmak között, a haditechnikai patthelyzet pedig lehetővé tette, hogy a többi tényezőben (így a gazdasági teljesítőképesség, emberi jogok) terén a Nyugat javára kialakult fölény puskalövés nélkül eldöntse ezt az erőpróbát. A szovjet biroda­lom beleroppant hatalmának elnyomó kény­szereibe — saját állampolgárainak féken tar­tásába, a gondolatok szabályozásába, a hatalmi szóval kiiktatott verseny hiányának súlyos következményeibe. A múlt század második felét olyannyira meghatározta ez a szembenállás, hogy amikor a váratlan heppiend (mármint a szovjet blokk vége) bekövetkezett, akadt olyan társadalom­­tudós — az amerikai Fukuyama —, aki »a történelem végéről« tett közzé nagy vissz­hangot kiváltó okfejtést. Holott csak annak a bizonyos kornak volt vége, amelyet a hi­degháború határozott meg. Ám annak ellenére, hogy a múlt század kilencvenes éveire csak egyetlen szuperhatalom, az Egyesült Államok, illetve a köré épült szövetségi rendszer maradt a porondon, a hatalmi tényezők gondolkodását még a korábbi konfliktusok sablonjai és struktúrái határozták meg. Bár a szovjet birodalom megszűnt, azóta is a féken tartására kialakított szövetségi rend­szert, a NATO-t, illetve annak gépezetét pró­bálják résztvevői­k­ és a stabilitás »impor­tálására« törekvő, katonailag hirtelen köztessé vált térbe került kelet-közép-európai államok — átalakítani az új feladatok elvégzésére. (Jó időbe telt, míg ez legalább részlegesen sikerült, főleg a Balkánon). Az ENSZ, amely a meg­változott helyzetben a biztonsági architek­túrának az eddiginél fontosabb elemévé vál­hatott volna, továbbra is megmaradt vitaklub­nak egészen a szeptember 11-i merényletekig, amikor először ismerték fel tagállamai, hogy alkalmas keretet nyújthat az új össze­fogásokhoz, például a terrorizmus ellen. Az a bizonyos szeptemberi nap, amikor ki­tűnt, hogy a támadás akárhonnan jöhet, hogy puszta papírvágó kisekkel mindenre elszánt emberek fegyvertelen h utásszállító gépeket­ is tömegpusztító fegyverekké alakíthatnak át, hogy a világ fejlettségi szintjeiben kialakult hatalmas egyenlőtlenségek fanatikusok öngyil­váíthatják ki, ez a nap hirtelen vakító­­st vetett arra a »szép új világra«, amely lésről lépésre alakult ki az utóbbi évtizedek echnikai-információs forradalmával. 2000-be a tűzijátékok parádéjával léptünk be, kissé megelőlegezve naptárilag is az új évszázadot, 2001-et már vitathatatlanul úgy köszöntöttük, hogy múlt időben kezdtünk beszélni az elmúlt századról, de 2002-hez most valóban úgy jutottunk el, hogy tudjuk: ami eddig történt, kitörölhetetlen előzmény volt ugyan, de már más világban járunk. A 2001-ben végződött vagy 2002-ben kez­dődő kor az új működési módé, amelyben ed­dig ismeretlen vagy meg nem értett kihívá­sokkal kell szembenéznie a glóbusz minden lakójának. Végérvényesen abba a korba lé­pünk, amikor sorsunk elválaszthatatlanul ösz­­szefonódik olyan történésekkel, amelyek a Föld akár legtávolibb, legismeretlenebb pont­jain zajlanak (ki tudott szeptember 11. előtt Tora Bora barlangjairól?), amikor szimultán és velünk esik meg minden (ha az első becsapó­dás hírére be­­kapcsoltuk tévékészülé­künket, még »szemtanúi« lehettünk a második gép robbanásának a WTC tor­nyainál). Olyan új világban élünk, amely­ben az előre­látás időha­tára zéróra csökkent (ki gondolta volna szeptember 10- én, mi jön másnap?). Ebben az új korban nem alkalmazhatók az előző század szabályai, ezért mondja fel például a Moszkva és Washington között kötött ABM-szerződést a Bush-kor­­mányzat: ez a rakétaelhárító rendszerek kiépí­tésének tilalmával a »kölcsönösen garantált megsemmisítés« tipikusan hidegháborús (bár akkor működőképesnek bizonyult) elvére ala­pozta volna a holnap biztonságát is, holott ma már nem két szuperhatalom néz farkasszemet a nap 24 órájának minden másodpercében. Vi­szont nem lehet kiszámítani az ismeretlen el­lenfél viselkedését: az új korban a félelem sem a régi, és főleg kölcsönössége mit sem ér olyanokkal szemben, akiknek szemében saját életük is csak a pusztító fegyverek egyik válfaja. Racionális szuperhatalmak katonai erőfe­szítésében a túl­fegyverkezésnek is volt értel­me, ha a kiindulópont a fegyverek gyakorlati felhasználásának elkerülése volt éppen azzal, hogy fenntartották az »overkillben«, az ellenfél többszörös megsemmisítésének lehetőségében is az egyensúlyt. A »lator államok« felelőtlen fenyegetése viszont elég aggasztónak tűnt már szeptember 11. előtt is ahhoz, hogy Washington új eszközöket keressen velük szemben még a régi biztonsági elvek ledöntése árán is — a szep­temberi dráma csak bizonyította az aggodalom jogosságát. A szörnyű nap nyomán gondolkodik a világ intenzívebben olyan új tényezőkről is, mint amilyen például az információk szüntelen áradása és hatása (részben ennek következmé­nye például az a népvándorlás a világ gazda­gabb tájai felé, amelyet egy anyagilag jobb élet létének megismerése vált ki ott, ahová annak csak híre-képe jut el, elviselhetetlenné téve az addig az élet rendjének hitt szegényes sorsot). Az első következtetések közé tartozik az a felismerés, hogy a fejlettségi szakadék nem csupán a mélyponton élők számára lehet drá­ma, hanem a csúcsra jutottaknak is, csök­kentése tehát mindenki számára létkérdés. Vagy ott a kérdőjel, hogy mire vezet az internetes világháló, amely összekapcsolhat bankokat, embereket, építőket, álmodókat, de gátlástalan spekulánsokat és pedofil bűnözőket is, amellyel élni és visszaélni egyaránt — és főleg újképpen —lehet. Vagy: miképpen mű­ködjenek, működhetnek (lehetőleg együtt) a különböző civilizációs kultúrák, hogyan tart­ható fenn kinek-kinek az identitása egy olyan világban, amelyben egyre jobban keverednek népek, ismeretek, ütköznek a hagyományok, elképzelhetetlen szikrákat pattintva ki. Vagy a kérdések kérdése: hogyan éljünk a korlátozott erőforrásokkal úgy, hogy a fejlődés fenn­tartható maradjon? Íme néhány az új kor dilemmái közül. A válaszok csak ezután fognak megszületni, XXI. századunkban, amelyről szeptember 11. óta mindannyian sejtjük, hogy más rendet hoz, mint elődei. 2002 úgy virrad fel, hogy az emberiségnek immár a jövő valós kérdéseire kell felelnie. Ez nem csak páratlan kihívás, de új esély is a valós megoldások kidolgozására. (MTI-Panoráma) 2002. a­b kérdései Nemzetközi élet 2002. január 3., csütörtök »Fittyet hányok az euróra« Bossi euroszkeptikus Miközben az olasz tájékoz­tatási eszközök valóságos népünnepélyként tudósítanak az euró bevezetésének első napjáról, Umberto Bossi, az Északi Liga vezére és a jelen­legi jobbközép kormány mi­nisztere szerint az új közös va­luta nagyon is hidegen hagyja az olaszokat. »Én fittyet hányok az euró­ra, és azt hiszem, senki mást sem érdekel« —jelentette ki a La Repubblica című olasz napilapnak Bossi, aki eddig is komoly fenntartásokkal kezel­te az európai integráció folya­matát. Bossi — aki Silvio Ber­lusconi kormányában minisz­terként foglalkozik az orszá­gos hatalmi hatáskörök tarto­mányi szintű lebontásával — egykor a fejlett északi or­szágrész »felsőbbrendűségét« hirdette az olasz nemzeti egy­séggel szemben, bár szakadár törekvéseiről már lemondott. Az euró és a földrész integrá­ciója kapcsán azonban mosta­ni interjújában éppen a nem­zetállam fontosságát hangsú­lyozza a »jakobinus diktatúrá­ra« törekvő Európa-közpon­­túsággal szemben. Elhanyagolható ténynek te­kinti az euró bevezetését, hi­szen — mint fogalmazott — »Európa mint közösség még nem létezik, a nemzetközie­­sítés pedig óhatatlanul a de­mokrácia elvesztéséhez ve­zet«. »Ha a nemzetállam el­halna, vele pusztulna a de­mokrácia is« — hangoztatta Umberto Bossi, aki megis­mételte álláspontját, miszerint szerinte a jövő Európája csak­is a nemzetállamok konföde­rációjaként képzelhető el, amelyben a hatalom »alulról építkezik«. Hasonlóképpen szkeptikus Antonio Martino védelmi mi­niszter, aki a Quotidiano Na­­zionalénak adott interjújában úgy véli: kudarccal végződhet az euró nagy kísérlete. A poli­tikus szerint ugyanis a kezdeti eufóriát leszámítva az új euró­pai valuta fokozhatja a poli­tikai feszültséget az Európai Unió tagállamai között. »Ettől a pillanattól fogva egyetlen közös pénzpolitika létezik, és egyáltalán nem biztos, hogy az mindenkinek megfelel majd« — fűzte hozzá Martino. Az ilyen fanyalgó álláspon­tok ellen emeli fel szavát a La Stampa hasábjain Romano Prodi, az európai bizottság el­nöke, aki annak idején Olasz­ország miniszterelnökeként vitte be országát a közös euró­pai valuta »zónájába«. Elis­meri ugyan, hogy az új dolgok mindig kétkedéssel járnak, de nem fogadja el azt a szem­léletet, amely »megreked a nemzetállamok valóságában«. Szlovákia: Schuster balesete Közúti baleset részese volt hétfőn a szlovák államfőt, Ru­dolf Schustert és feleségét szállító gépkocsi. Mindketten enyhe sérüléseket szenvedtek. A gépkocsisor, amely lakó­helyéről, Kassáról pozsonyi hivatalába vitte Schustert, Nyit­­ra környékén a rossz látási viszonyok miatt egy feltorlódott gépkocsioszlopba ütközött. A balesetnek hét könnyebb sérültje volt: az elnök a könyökét ütötte meg, a felesége arca pedig felhorzsolódott. Kínai püspököt temettek A kínai Hopej tartomány­ban szerdán eltemették Mattia Pej Santet, Peking katolikus püspökét, akit a Vatikán neve­zett ki, de akinek rangját a kínai hatóságok soha nem ismerték el. A 83 éves Santöt, aki de­cember 24-én hunyt el, két­­háromszáz ember kísérte utol­só útjára a Hopej tartomány­beli Csangcsiapu településen —jelenti az AFP. Santo 1980-ban történt ki­nevezése előtt, a kulturális forradalom idején tíz évet raboskodott munkatáborban. A kínai hatóságok tavaly házi őrizetbe helyezték a püspököt, s a rendőrség egészen haláláig megfigyelés alatt tartotta. Kínában két katolikus egy­ház működik: a Vatikánhoz hű illegális egyháznak becslések szerint mintegy 10 millió híve van. A kormányzat által elismert úgynevezett hazafias egyháznak hivatalos adatok szerint négymillió tagja, 5 ezer temploma és 70 püspöke van. Francia katonák Kabulban Haj­sza Omar mella után Miközben amerikai tengerészgyalogosok a tálibok és az al-Kaida táborai után kutatnak, folytatódott a hajsza Omar mella után is. Megérkeztek Kabulba az afganisztáni nemzetközi békeerőkben részt vevő első francia katonák. Mint Brad Lowell, az af­ganisztáni amerikai parancs­nokság szóvivője közölte, mintegy kétszáz amerikai ten­gerészgyalogos kedden a tálib milicisták és az al-Kaida ter­rorszervezet egy korábbi tábo­ra után kutatott. Az akcióban részt vettek tálibellenes afgán erők is. A szóvivő szerint a felfegyverzett és harci heli­kopterek által is támogatott egységet nem érte támadás. A haditengerészet helikopterein mintegy száz katona indult el Kandahárból még hétfő éjjel, hogy folytassa a hajszát Mo­hammed Omar mellá, a táli­bok vallási vezetője után. Omar mellá akkor tűnt el, amikor Kandahárt a tálibelle­nes erők elfoglalták december elején — utal rá az AP. Szerda délelőtt megérkezett a bagrami katonai támasz­pontra az afganisztáni nemzet­közi békeerő első nyolc fran­cia katonája. (A hajnali órák­ban egy 20—30 fős nemzet­közi felderítő csoport is lan­dolt Kabul repülőterén.) A francia katonákat szállító első repülőgép Dusanbéból, Tá­dzsikisztán fővárosából érke­zett, és még egy gépet várnak a délutáni órákban mintegy tíz katonával. A békefenntartó erő létrehozásáról szóló egyezményt hétfőn parafálták Kabulban. Az erő január vé­gére mintegy 4500 fős lesz, s 550 francia katona vesz részt benne. Hamid Karzai, az át­meneti afgán kormány minisz­terelnöke a The New York Times-ban szerdán megjelent interjújában kijelentette: egyetért azzal, hogy az ame­rikai katonai tevékenység folytatódjék a terrorizmus tel­jes felszámolásáig. Az afgán politikus ugyanakkor aggodal­mának adott hangot amiatt, hogy növekszik a polgári ál­dozatok száma. »Véglegesen fel akarjuk számolni a ter­rorizmust Afganisztánban, de biztosítanunk kell azt is, hogy­­a­ polgári lakosság ne szen­vedjen« — idézte az amerikai újság Karzait. Tálibellenes katona védi a kabuli repülőteret.

Next