Kárpáti Igaz Szó, 2005. január-március (86. évfolyam, 1-46. szám)

2005-01-29 / 13-14. szám

KÁRPÁTI G. IGAZ SZÓ Szombati tárca Zoltán, a nyugdíjas mérnök talán már húsz éve nem látta Mártát. De lehet, hogy több. Ilyen nagy város­ban kicsi a véletlen összeakadás es­élye. És most szembetalálkoztak az utcán. Márta egy nagyon szép szőke kislányt vezetett kézenfogva, úgy kétéves lehetett. »A dédunokám« - mondta egy kis büszkeséggel. A fér­fit ez kissé szívenütötte, először maga sem tudta, miért. Igen, talán azért... Mert az eszébe jutott (társtalan em­berek gondolatai el-elkalandoznak ilyen irányban), hogy ha úgy alakul, ez a szép kislány az ő dédunokája is lehetne. Dédunoka... Ez a szó kissé misztikusan, s amolyan fájó-jólesőn zsongott az elméjében. Beszéltek pár szót. Márta elmond­ta, hogy a lánya meghalt, a veje új­ranősült, s ő most az unokájával él és ezt a kicsit neveli. Zoltánnak nem volt magáról különösebb közölni­valója. Közös téma nemigen akadt. Mentek mindketten a dolgukra. Tá­vozása előtt a férfi megsimogatta a kislány fejét. Azután valami okból szerette volna elfelejteni ezt a talál­kozást a kis szőke csöppséggel, de ez nem sikerült. Állandóan körülötte jártak a gondolatai. Az a régi, titkolt szerelem... Zoltánnak már menyasszonya volt. Anna. Menyasszony, akit soká ostro­molt, akinek hosszan küzdött a vi­­szontérzelmeiért, míg sikerült magához melegítenie, kimondatnia vele az »igen«-t. S érdekes mód, mintha a be­leegyező válaszával meg is szűnt vol­na az a lenyűgöző hatás, amelyet An­na a férfira gyakorolt. Együttléteik kényszeredettek lettek, azután egy­egy nézeteltérés, majd veszekedés, és egyre több. És kivált azután, hogy Annának kellemetlenségei, konfliktu­sai adódtak abban az iskolában, ahol vegytant tanított, s ez állandó idegességgel, feszültséggel töltött el. A férfi úgy látta, hogy a menyasszo­nya eléggé összeférhetetlen természet, mindenkivel baja van. És kezdte úgy érezni, hogy rosszul választott, mert hát az érzelmei is hűlőben voltak. Talán legjobb lett volna fölbontani a jegyességét, de úgy látta, ezt nem te­heti meg az után, hogy olyan hosz­­szan és kitartóan ostromolta Annát. Márta... Kolléganő volt, minőségi ellenőr annál a vállalatnál, ahol Zol­tán is dolgozott. Attól a naptól, hogy elfoglalta az állását, különös érdek­lődést mutatott Zoltán iránt. A férfi­nak is tetszett Márta. Kedves, simulé­­kony, kis termetű, de maga ez is köl­csönöz neki valami kislányos bájt. Eleinte a lány vonzalmát igyekezett észre nem venni. Ő mégis... vőlegény. De ahogy Annával kezdett elhidegül­­ni a viszonyuk, már többet gondolt Mártára, mint a menyasszonyára. Ar­ra azonban nem szánta rá magát, hogy kezdeményezzen. De kezdemé­nyezett Márta. Pedig ismerte Annát, tudott a jegyességükről, sejthette a kialakuló kapcsolat kilátástalansá­­gát, mégis... Úgy látszott, az érzel­mei, amelyek a mérnök iránt támad­tak, igen erősek. Hívogatta Zoltánt ide-oda. Egy kis sétára, moziba, fagy­laltra, pohár sörre. Az eleinte húzó­dozott, de azután annál szívesebben tartott a lánnyal, bár gondot okozott, hogy ezeket az együttléteket Anna előtt titokban tartsa. Eleinte csak baráti csevegés, Márta nem szorgal­mazza a továbblépést, hisz Zoltán vő­legény. De az egyik mozielőadás al­kalmával a férfi már nem állja meg. Átöleli, megcsókolja. »Nem, nem, ezt nem kell...« - ellenkezik egy ideig Márta, de azután annál buzgóbban viszonozza a csókot. Szerelem... És a mérnök azon töp­reng már: kár, hogy lekötötte magát. Úgy érzi, Mártával majd boldogabb lehetne. Azután szerelmük kiteljesedésének kedvez valami. Anna kórházba kerül. Magas láz, valami súlyos vírusfer­tőzés. Zoltán persze naponta meglá­togatja, de szabad idejének nagyob­bik része most a Mártáé. Boldog órák... Egy vasárnap: kirándulás. A földre heverednek egy kispagony­­ban. Csókok. A férfi simogatja Már­tát; ott is, ahol illik, ott is, ahol kevés­bé, ott is, ahol nem. A lány hagyja. És látszik: még »azt« is hagyná. De Zoltán nem megy tovább. Mégis: ő nem szabad ember. Vőlegény. »Fele­ségül veszed Annát?« - kérdi Márta egy fölhevült pillanatban. Szégyen­lős válasz: »Igen.« A lánynak elgör­bül a szája, de nem sír, csak szomo­rúan néz rá. »Én már ilyen szerencsét­len vagyok...« És elmondja, hogy ab­ban a városban, ahol a tanulmányait végezte, volt egy ugyanilyen esete. Hazafelé menet Márta jókedvet szín­lel, bolondozni próbált, de Zoltán an­nál nyomorultabban érzi magát. Kel­lemetlen a dolog. Annyira, hogy a fér­fi le is építi ezt a kapcsolatot. Épp szabadságra megy. Mártával megbe­széli, hogy közben majd be-benéz érte a gyárba, de egy hónap alatt egyszer sem keresi. Márta megérti ebből: vé­ge! És át is lép egy másik vállalathoz. Anna és Zoltán összeházasodnak. Idővel Márta is férjhez megy. Zoltán házassága azonban két év múlva zá­tonyra fut. Parázs összetűzések után elválik Annától. Arra gondol: bár­csak Márta most szabad volna, fele­ségül venné. Azután - a Márta iránti nosztalgiából vagy más okból? - nem nősül újra. Annától nem születtek gyermekei, egyedül él. Mártát nemi­­gen látja, de hall róla egyet-mást. Hí­rül veszi, meg megözvegyedett, de most már nem gondol az egybekelé­sükre. Már kihűltek az érzelmei, és meg is szokta az egyedüllétet, meg különben is: már mindketten idősek. Azután hosszú-hosszú évek teltek el, s ő már csak ritkán gondolt Mártára. És most ez a találkozás. De nem a m­ár öreg, elvirágzott Márta mozgat­ta meg az érzelmeit, hanem a déduno­ka. Volt valami olyan csalárd képze­te, mintha ehhez a dédunokához neki. Márta egykori szerelmének, valami mó­don mégis köze volna. Szinte a magá­énak érezte. És elkezdett vágyni utána. A végén nem állta meg, fölkeresi. Visz neki egy nagy tábla csokoládét. Kiderítette, hol laknak Mártáék, s már a házuk előtt állt, mikor rádöb­bent, hogy milyen nagy ostobaságra készül. Hogy Márta milyen szemmel nézne rá! »Ugyan, mit keres ez itt hosszú évtizedek múlva?« Hát per­sze... Csak nevetségessé tenné magát. Visszafordult. No és a csokoládé? Leült egy padra, eszegetni kezdte. Csakhogy... nem ízlett. Mintha kissé penészes lett volna. De valószínűbb, hogy a Zoltán szájíze volt rossz. Balla László. A KÁRPÁTI IGAZ szó galériája - Barend van Orley A flamand festő (kb. 1492-1542) pályája el­sősorban a kiváló olasz mester, Raffaello hatá­sa alatt alakult és teljesedett ki. Olajjal festett portrékat, gobelin- és üvegfestmény-terveket készített, de akad néhány grafikája is. A fiatal V. Károlyról megmintázott képmása a budapesti Szépművészeti Múzeum tulajdo­nában van. Az alkotás modellje, Szép Fülöp kasztíliai király és Őrült Johanna fia, 1516-ban került a spanyol trónra. Három év múlva, 1519- től egyszersmind német-római császárként uralkodott és az európai politika irányítója volt csaknem négy évtizeden keresztül. A császár jellegzetes Habsburg-ajka már ezen a Fiatalkori, különben eléggé idealizált portréján is megfigyelhető. Tudvalevő még, hogy idősebb korában több ízben is megörökítette őt Tiziano, akinek Augsburgban ült modellt hosszú órákon át. Barend van Orley - korának egyik legis­mertebb portrémestere­­ a helytartónőknek, Ausztriai Margitnak és utódjának, Máriának (az özvegy magyar királynénak) az udvari fes­­tőjeként kamatoztatta nem mindennapi tehet­ségét, forma- és színérzékét. Az V. Károly császárt ábrázoló portréi közül ket­tőt a párizsi Louvre, egyet a nápolyi múzeum őriz. ___________________________________Barát Mihály Barend van Orley: V. Károly csá­szár képmása Legendák nyomában Svájc szívében felhők felé nyújtóz­kodó, zöldellő fenyvesekkel borított, roppant hegyek zárják pompás fogla­latba a jégáraktól ki­vésett medrében többnyire csendesen ringó, viharban viszont vadul hullámzó Luzerni-tavat, melynek felszínén - ha csak viharos szél nem kavarja fel a habokat - cso­daszép tükörképet vetnek az Alpok ezüstkoronát viselő, s az ég kék hát­tere előtt fehéren felragyogó, fenséges csúcsai. Erdővidéknek is nevezik e he­­gyes-völgyes tájat, a tó mellékén elte­rülő három ún. őskanton, Schwyz, Uri és Unterwalden földjét, mely a sváj­ciak függetlenségi háborúja folytán be­vonult mind a történelembe, mind a le­gendairodalomba. .. A német romantika egyik legna­gyobb alakja, Friedrich Schiller drá­mai költeményt, Gioacchino Rossini, az olasz zeneművészet óriása pedig ope­rát írt a vidék legendás szülöttéről, Tell Vilmosról, akinek a neve összefonó­dott a Habsburg-ellenes szabadságharc históriájával. Történt ugyanis - meséli a monda -, hogy Hermann Gessler, a császár által a svájciak nyakára ülte­tett, zsarnokoskodó helytartó Altdorf főterén felállíttatott egy póznát, melynek csúcsára ráfüggesztette a kalapját, s megparancsolta, hogy minden arra járó ember köszöntse a helytartói fejfedőt. Teli Vilmos, a számszeríjával mesteri­en bánó, híres vadász azonban hajlít­­hatatlanabb gerincű volt annál, sem­hogy megsüvegeljen egy élettelen tár­gyat, így nem alázkodott meg a póznán függő kalap előtt, amivel, persze, ki­hívta maga ellen a fegyveres kíséretével épp’ arra lovagoló Gessler haragját. A helytartó pedig arra kényszerítette a vadászt, hogy száz lépésről lőjön le egy almát vele tartó kisfia, a tízéves Walter fejéről. Teli nehéz szívvel, de végül is engedelmeskedett a kegyetlen parancs­nak, s vállához emelte fegyverét. Cél­zott, lőtt, s az alma nyílvesszőtől átfúr­­tan esett le a földre. Ám amikor a helytartó megkérdez­te: miért vett elő két nyílvesszőt a tegezéből, a va­dász nyíltan a sze­mébe vágta, mi­szerint a második nyilat neki szánta, arra az esetre, ha az elsővel véletle­nül a fiát találta volna el. A merész szavak hallatán a nagyúr dühbe gu­mit, lefogatta Telit, s gályára hurcol­tat­ta, hogy átkelve a tavon, örökös fog­ságba vesse a küssnachi várban. A rab viszont megszökött a hajóról, majd másnap lelőtte a várából kilovagoló zsarnokot, megadva a jelet a szabad­ságharcra, melyben a svájciak kemény küzdelemben legyőzték az ellenük felvonuló császári hadakat, s kivívták hegyes-völgyes hazájuk függetlenségét. Ez tehát a legenda. És mi a valóság? A svájciaknak a XIII. század végére tényleg elegük lett a császári gyámko­ Teli Vilmos dásból - különösen azt vették zokon, hogy a Habsburgok családi birtokként kezelték a földjüket s mint arról a mondában is szó esik, a három őskan­ton képviselői Rüth­ mezején, 1291 -ben szövetséget kötöttek egymással, meg­vetve ezzel a leendő államszövetség alapjait. Ám ezt követően jó ideig csak szórványos csetepatékra került sor a szabadságharcosok és a császári fegy­veresek között, míg csak 1315-ben Szép Frigyes osztrák herceg, egyúttal német király öcs­­cse, Lipót herceg haddal nem vonult a rebellis tarto­mányba, hogy biz­tosítsa ott család­ja zavartalan ural­mát, s magasabbra nem csapott a há­ború tüze. A lé­nyegesen kisebb schwyzi gyalogság azonban - az Úri­ból érkezett szövetséges haderővel együtt - a Morgarteni-hágónál szétverte az osztrák sereget, s az első győzelem után újabb kantonok csatlakoztak a szövetséghez, tovább erősítve azt. Szükség is volt a megerősödésre, lé­vén, hogy az elkövetkező 73 év során három háborút kellett megvívniuk a Habsburgok ellenében, akik a XIV. század végén még egyszer, utoljára megpróbálták uralmuk alá venni Sváj­cot, ám a hegylakók két döntő csa­tában legyőzték a császáriakat, s a Habsburgok - 1394-ben - húsz évre szóló fegyverszünetet kötöttek az ál­lamszövetséggel, amivel lényegében elismerték a svájciak függetlenségét... Élt-e Tell Vilmos, s játszott-e sze­repet a szabadságharcban? Schiller az 1400-as évekből fennmaradt elbe­szélések nyomán írta meg a legendás szabadsághősről szóló verses drámá­ját, mely elbeszélésekben nyilván a még korábbi, szájról szájra szálló mondákat jegyezték le. Ám a szabadságharc régi krónikáiban hiába is keresnénk Tell Vilmos nevét, ott ugyanis szót sem ej­tenek róla. Egy történész, bizonyos Joseph Eutych Kopp pedig - a XIX. század derekán - a három őskanton levéltárainak az áttanulmányozása során arra a következtetésre jutott, hogy Tell Vilmos nem is létezett. A sváj­ci társadalom, persze, felhördült a dolog hallatán, de később beletörődött a megváltoztathatatlanba. A fia fejéről az almát lelövő íjász alak­ja egyébként ismert vándormotívum az európai legendakincsben, fellelhető az angol, a német, a dán, a norvég, sőt az izlandi folklórban is. A »Gesta Dano­rum« (A dánok cselekedetei) című krónikában ráadásul a vadász, Tiki (vagy Toko) is két nyílvesszőt húz elő a tegzéből, majd a kirobbanó felkelés­­ során lenyilazza Kékfogú Haraldot, a zsarnok uralkodót. Teli Vilmos története tehát nem más, mint egy szép legenda, de valósághű visszfényt vet benne a népek hel felcsapó, hol a parázs alatt nyugvó szabadságvágya... Lajos Mihály Az almára nyilazó Teli Vilmos Gyökerek 2005. január 29., szombat Kalendárium hava Február havának régi magyar neve Böjtölő hava. E név erede­te azzal magyarázható, hogy február a böjt első hónapja, mi­vel a nagyböjt kezdete rendsze­rint erre az időszakra esik. Ele­ink Halak havának is nevezték, ugyanis február 21-e és március 20-a között a Nap a Halak je­gyében jár. A hónap jelképei gyakran sze­repelnek régi ábrázolásokon. Februárt esőszínű ruhába öltö­zött, repülő alakként ábrázolták, jobbjában a Halak jelével. Mivel a mezei tennivalóknak is ekkor volt a kezdete, ezért gyümölcs­fáit, szőlőtőkéit metsző, meglett korú férfiúként is gyakran sze­repel. De megjeleníthette ráncos képű aggastyán is. A hónap első jelentős ünnepe a február 2-ára eső Gyertya­szentelő Boldogasszony napja. A római katolikus egyház Szűz Mária tisztulására emlékezik ezen a napon. Már a VII. szá­zadban a keresztények gyer­tyákkal a kezükben a templo­mok és a szent helyek körül kör­­­meneteket tartottak, dicsőítő éne­keket és zsoltárokat énekelve. A gyertya megszentelésének elter­jedése Európában körülbelül a XII. századra tehető. A szentelt gyertya, mint Krisz­tus jelképe, egyike a legrégibb szentelményeknek. Az emberek nagy becsben tartották, és a sub­lótban, ládafiában őrizték, eset­leg szalaggal átkötve a falra he­lyezték, vagy valamelyik szent­képre akasztották. Keresztelésig az újszülött mellett világított, hogy a»pogánykát­« ki ne cserél­jék a gonosz, rossz szellemek. Amikor a fiatal anya először ment a templomba az úgynevezett egyházkelőre vagy avatásra, szintén szentelt gyertyát vitt a kezében. A szentelt gyertya jelentőségét bizonyítja az is, hogy gyertyát égettek a súlyos beteg vagy a halott mellett. Egyes települé­seken a haldokló kezébe adták, "hogy annak fényénél múljon ki a világból". Mindenszentek és halottak napján, de más nagyobb ünne­peken, húsvétkor és karácsony­kor szintén meggyújtották. Az egész magyar nyelvterületen, így vidékünkön is elterjedt hiedelem volt, hogy vihar, égzengés, vil­lámlás és jégeső alkalmával szentelt gyertyát kell gyújtani. A szegedi táj népének hagyomá­nya szerint a világ végén, amikor három napig sötétség lesz, csak a hétszer megszentelt gyertya fé­­nyeskedik majd. Ezért minden család igyekezett a búcsúkban díszes gyertyákat vásárolni, hogy azokat hét esztendőn át megszenteltesse. A Kárpát-medencében általá­nosan elterjedt időjárás- és ter­mésjósló hiedelmek kapcsolód­nak ehhez a naphoz. Kárpátalja magyarlakta településein is köz­ismert, hogy ha ezen a napon kisüt a nap, és a medve meglát­ja az árnyékát, akkor vissza­megy a barlangjába. Ha így törté­nik, úgy még negyven napig tart a hideg. Általában úgy vélik, hogy ha február másodikán jó idő van, akkor későn tavaszodik. Ellenkező esetben a Mura-vidé­ken úgy tartották: Gyertyaszentelőkor, ha esik a hó, fúj a szél. Nem tart sokáig a tél. A Gyertyaszentelő Boldog­­asszonyt követő jeles dátum a З.-ára eső Balázs napja a kalen­dáriumban. Szent Balázs püs­pököt már a VI. században mindenfajta torokbetegség gyó­gyítójának tartották. Legendája szerint a püspök megmentette egy özvegyasszony fiát, aki hal­szálkát nyelt. Az asszony hálá­ból ételt és gyertyát vitt neki. Ennek emlékére szokás az úgy­nevezett Balázs-áldás vagy más néven balázsolás, amikor is a pap a gyermek álla alá két gyer­tyát tesz és imát mond. Almát is szentelnek ilyenkor, abban a hit­ben, hogy a torokfájás ellen al­kalmas gyógyszer. Tóth Viktor

Next