Kárpáti Igaz Szó, 2014. szeptember (10. évfolyam, 127-142. szám)

2014-09-02 / 127. szám

2014. szeptember 2., kedd HÁGÓN, HATÁRON INNEN KÁRPÁTI IGAZ SZÓ 3 Mitől lesz télen melegünk? Szeptembert mutat a nap­tár, és sokakat foglalkoztat a fűtési szezon kérdése. A ke­leti helyzet nem csillapodik, míg az ukrán-orosz gázhá­ború továbbra is konfliktus­­forrást jelent az ország szá­mára. Mindezek miatt kétsé­gessé válik a gázszolgáltatás stabilitása, ami mindannyi­­unk életére kihatással lehet. A probléma súlyát jól ér­zékelteti, hogy a kormány szintjén zajlik az ötletelés az energetikai függetlenség, a gázfogyasztás, s így a füg­gőség mérséklése érdeké­ben. Júliusban nagy port ka­vart Arszenyij Jacenyuk fel­vetése, miszerint kedvezmé­nyes tarifát kell ajánlani azoknak a civil áramfogyasz­tóknak, akik a gázkazánról a villanyalapúra térnének át. Ez sokakat érinthet, hiszen becslések szerint Ukrajná­ban a használatban lévő ka­zánok közel 67 százaléka gáz­alapú. A Miniszteri Kabinet által elfogadott határozat szövegét továbbították az energetikai szektor szabályoz­­ásáért felelős nemzeti bizott­sághoz (NERE). Mint arról korábban beszá­moltunk, július elsejével új tarifák léptek életbe, melyek nem hagyták érintetlenül azokat a háztartásokat, me­lyekben elektromos energiá­val oldják meg a fűtést. A még hatályban lévő rendel­kezés szerint ezeket a fűtési szezonban - október elseje és április harmincadika kö­zött - a következőképp szá­moltatják el: ha a havi fo­gyasztás nem lépi túl a 3600 kW-ot, 23,7 kopiskába kerül egy kW. Ellenkező esetben 95,76 kopiskát kell majd fizet­ni egységenként. Az NKRE sajtóközleménye szerint a­­1t00 kW-os határ 5000 kW- гіa módosulhat. A hírek hallatán sokan morfondírozhatnak a váltá­son, már csak az utóbbi idők árváltozásai miatt is. Ne fe­ledjük, május elsejétől jelen­tősen nőtt a gáz ára, ráadá­sul a jövőben további drágu­lásokra számíthatunk: a Mi­niszteri Kabinet áprilisi hatá­rozata szerint a következő években szakaszosan hajtják végre a módosításokat, mely­nek idén „még csak” az első etapját éljük. Az elképzelés szerint 2015-ben 40, 2016­ban 20,2017-ben újra 20 szá­zalékkal emelik a lakossági gáz árát. Sok a kérdőjel az áramszol­gáltatás körül is. Ha az em­berek tömegesen szánnák rá magukat a váltásra, nagy­mértékben növekedne az áramfogyasztás.­­ Elmondható, hogy a mi­niszterelnök által életre hí­vott kezdeményezés kiful­ladt, kommentálta lapunknak Artem Martinyuk, a megyei elektromos művek főigazga­tójának első helyettese.­­ A megye hálózatának terveit még az 1960-as években ké­szítették, ám azóta jelentősen növekedett a fogyasztás, a terhelés. Például akkoriban háztartásonként napi 1,5 kW fogyasztást vettek alapul, míg manapság 5 kW-tal kal­kulálnak egy-egy projekt ké­szítésekor. Mindezt úgy, hogy nem számolnak az áramalapú fűtéssel. A háló­zat a jelenlegi állapotában nem áll készen a tömeges át­állásra. A '90-es években semmi javulás nem történt ezen a téren, a modernizáció­ba pedig csak az utóbbi évek­ben vágtunk bele, tette hoz­zá a szakember. Ha valaki mégis a váltás mellett dönt, nagy választék­ból válogathat a szaküzletek­ben. A villanykazánok árát leginkább a teljesítményük határozza meg. Az átlagos­nak mondható, 90-110 négy­zetméternyi raktér fűtésére tervezett eszköz ára 2000 és 2700 hrivnya körül mozog. A nagyobb teljesítményűekért értelemszerűen mélyebben a zsebünkbe kell majd nyúlni. Persze mindez csak azok szá­mára opció, akik gázkazánról váltanak, s így nem kell a nulláról kiépíteniük egy komplett fűtési rendszert... A villanyalapú fűtés egyéb buktatókat is rejt, hi­szen a tulajdonosoknak nem kevés fejfájást és kiadást je­lent a szükséges engedélyek beszerzése a villamos művek­től. Ráadásul úgynevezett kéttarifás villanyórára is szükség van, ami legalább 2000 hrivnya. Mindezek te­tejébe áramhiány is fenye­get, mivel az országban prob­lémát jelent az erőművek nyersanyaggal való ellátása. Aki pedig áramfejlesztő vá­sárlására adja a fejét, annak nagy pénzre lesz szüksége: egy 5-5,5 kW-ot produkáló gép ára 6100, míg egy 7 kW- osé 9300 hrivnyánál kezdő­dik. Az eget verő árak mellett ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ezek a masinák sok benzint fogyasztanak. Nem kevésbé bonyolult a helyzet a vegyes tüzelésű kazánok esetében.­­ Sok tényezőt kell figye­lembe venni egy hasonló jel­legű eszköz beszerzésekor és felszerelésekor - magyaráz­za az ungvári Váraljai Tibor, akinek a fűtőrendszerek be­szerelése, karbantartása a szakterülete. - Esetükben gondoskodni kell az égéster­mékek megfelelő elvezetésé­ről. Külön engedélyek szük­ségesek a kémények haszná­latához. Mindez nemigen ki­vitelezhető tömbházakban. - Milyen költségekkel kell számolni? - Hatalmas a szórás ezen a téren. Ukrán gyártású kazá­nokhoz 3000 hrivnya körül is hozzá lehet jutni, ám ezek gyenge minőségűek. Ha színvonalra vágyunk, 5000 hrivnya körül már beszerez­hető egy kisebb háztartás­nak megfelelő, külföldi gyárt­mányú masina. A felső határ pedig a csillagos ég... A szakember elmondása szerint kazán és kazán között is van különbség. Aki módo­sabb, gyakran előnyben ré­szesíti az úgynevezett fojtva égő kazánokat, melyek ener­giafelhasználása hatékony. Viszont a borsos áruk - 600 eurótól kezdődően - miatt sokaknak elérhetetlen. Téglási István A hatékony energiafelhasználású kazánok akár 600 eurót is kóstálhatnak fotó: Zankó Barnabás Megéri gazdálkodni Vidékünkön egyre rit­kább, hogy valaki földműve­lésre adja fejét. Aki régeb­ben belevágott, tudja, milyen nehézségekkel kell szem­benéznie. - Mióta az eszemet tudom, földet művel a család - emlé­kezik vissza a kisdobronyi Úr Géza. - Édesapám a vasúton dolgozott, de volt gondja a háztájira is, én pedig ebben nőttem fel. Az iskola befejezése után bevonult katonának. Mikor 1992-ben leszerelt, egy másik világba csöppent. - Az elején nehéz volt. Hi­ába osztották szét a földet a népnek, technika vásárlásá­ra nem jutott pénz. A kezde­tek kezdetén mindenki igye­kezett megművelni parcellá­ját, de idővel növekedett az önköltség és sokan feladták. Mi kitartottunk, hiszen a munkahelyen keresett összegből akkor sem lehetett megélni. Igyekeztünk az em­berek igényei után menni, talán ez is a fennmaradás tit­ka. Eleinte a községtől bérel­tek földet, idővel pedig, 1998- ban farmer lett belőle. Akko­riban bővült a családi gazda­ság egy traktorral. - Három hektáron termesz­tünk kukoricát, búzát, krump­lit. Évente tíz disznót is fel­nevelünk. Bár lassan már nem éri meg, mert nagy a ter­mény önköltsége. Emellett három tehénről és két borjú­ról is kell gondoskodni. - A fóliasátor szintén sok munkát ad... - Valóban, mindenkinek ki kell vennie a részét a munká­ból. A két nagy fóliasátor nyolc árat foglal el. Ráadá­sul van egy kisebb a palán­tanevelésre. - Hogyan zajlik az értéke­sítés? - Bérelt helyem van a csa­pi piacon, ahol magam érté­kesítem a termést. Ami a nagybani felvásárlókat illeti, Ungvárra, Munkácsra kell vinni az árut. De csak akkor járunk jól, ha a hágón túlról is jönnek az érdeklődők. Ha ők nincsenek, akkor alacso­nyak lesznek az árak a nagy túlkínálat miatt. Összességé­ben nem panaszkodom, mert a fóliából meg a háztájiban felnevelt jószágból jól kijö­vünk. -Tervei? - Szeretnék még több szarvasmarhát tartani, látok benne fantáziát. Gondoltam már új traktor vásárlására is, de az méregdrága, ráadásul a már meglévőhöz megvan minden tartozék. T.I. Úr Géza nem panaszkodik Téglási István felvétele. Eseménymorzsák Nem történt sírgyalázás Egy ungvári lakos jelentette a rendőrségen, hogy valaki meggyalázta a Kálvária dombon lévő hősi temetőben a há­borús övezetben elesett katonák végső nyughelyét. A sír­kertben a detektívek három hanton fedeztek fel égésnyomo­kat. A lángok martalékává lettek a fejfák és a koszorúk. A rendőrségi tájékoztató szerint nem történt vandalizmus. A tüzet a meggyújtott gyertyák és mécsesek okozták, melyek lángja belekapott a koszorúkba. Nincs okmány felelősség ellen A megyei állami közlekedésrendészet (DAI) Dokumentum fedőnévvel akciót hirdetett a felelősségre vonás alól kibú­vókat keresők ellen. A fő cél, hogy kiszűrjék azokat, akik visszaélnek a birtokukban lévő, munkavégzésükhöz a rend­őrség támogatását kérő igazolványokkal, egyéb okmányok­kal. Mint azt a megyei közlekedésrendészet sajtószolgálatán elmondták, jelenleg egyetlen olyan okmány sem létezik, mely jogalapot nyújtana a közlekedési szabályok megsértőinek a felelősség alóli kibúvásra. Ratusnyak is ringbe száll Szerhij Ratusnyak, Ungvár korábbi polgármestere úgy döntött, indul a parlamenti választáson. Erről Facebook-ol­­dalán számolt be. Indoklásul azt írta: „Az országnak jelenleg nem szószátyárokra és bűnözőkre van szüksége, hanem har­cos, határozott beállítottságú emberekre. A képviselő, az katona is. Olyan, mint én is vagyok. Szégyenletes, hogy elő­zőleg a kárpátaljai választók egyharmada 200 hrivnyáért adta el a voksát...” Mercedesek véres találkozója Tragikus kimenetelű közlekedési balesethez riasztották a mentőket a Kijev-Csap főút egyik szolyvai járási szakaszá­hoz. Kisanna (Hanykovica) térségében két, utasokat szállító Mercedes mikrobusz frontálisan összeütközött. A karam­bolban két személy szörnyethalt, nyolcan súlyos sérülése­ket szenvedtek. A járművek annyira összeroncsolódtak, hogy az utasokat a tűzoltóknak kellett kiszabadítaniuk. A tragédia okát szakértők vizsgálják. Megdrágult a palackos gáz A szeptember elsejei állapot szerint a kárpátaljai fogyasz­tók kiegyenlítetlen gázszámlája meghaladja a 61,5 millió hrivnyát. A szolgáltató vállalat az év elejétől 1200 notórius tartozót lekapcsolt a hálózatról. Mint arról Viktorija Tominec, a Zakarpatgaz PRT helyettes vezetője tájékoztatta a médiát, mindent megtesznek, hogy a nehézségek ellenére zavartalan legyen a gázszolgáltatás, ám a tetemes díjhátralék miatt ez komoly veszélyben forog. A vállalat helyettes vezetője el­mondta továbbá, hogy tegnaptól megdrágult a palackos gáz. A 21 kilogrammos kiszerelésű PB gáz 170, a 11 kilós pedig 89,05 hrivnyába kerül. Pszichológushoz küldték a buszvezetőket A lakossági panaszok nyomán pszichológiai vizsgálatnak vetették alá az ungvári tömegközlekedési eszközök vezetőit. A lélekbúvár megállapítása szerint az autóbuszok, iránytaxik sofőrjei óriási lelki nyomásnak vannak kitéve, de konfliktus­helyzetekben tudniuk kellene önuralmat gyakorolni. Ennek a követelménynek azonban sajnos messze nem minden busz­vezető felel meg. A vizsgálaton átesettek közül mindössze húszan jelentették ki, hogy udvariasak és előzékenyek lesz­nek az utasokkal szemben. Szerhij Belej, a városi közlekedési osztályvezetője elmondta: a sofőröket ezentúl havonta két­szer fogják pszichológushoz küldeni. KISZO-összeállítás

Next