Kárpáti Igaz Szó, 2014. szeptember (10. évfolyam, 127-142. szám)
2014-09-02 / 127. szám
2014. szeptember 2., kedd HÁGÓN, HATÁRON INNEN KÁRPÁTI IGAZ SZÓ 3 Mitől lesz télen melegünk? Szeptembert mutat a naptár, és sokakat foglalkoztat a fűtési szezon kérdése. A keleti helyzet nem csillapodik, míg az ukrán-orosz gázháború továbbra is konfliktusforrást jelent az ország számára. Mindezek miatt kétségessé válik a gázszolgáltatás stabilitása, ami mindannyiunk életére kihatással lehet. A probléma súlyát jól érzékelteti, hogy a kormány szintjén zajlik az ötletelés az energetikai függetlenség, a gázfogyasztás, s így a függőség mérséklése érdekében. Júliusban nagy port kavart Arszenyij Jacenyuk felvetése, miszerint kedvezményes tarifát kell ajánlani azoknak a civil áramfogyasztóknak, akik a gázkazánról a villanyalapúra térnének át. Ez sokakat érinthet, hiszen becslések szerint Ukrajnában a használatban lévő kazánok közel 67 százaléka gázalapú. A Miniszteri Kabinet által elfogadott határozat szövegét továbbították az energetikai szektor szabályozásáért felelős nemzeti bizottsághoz (NERE). Mint arról korábban beszámoltunk, július elsejével új tarifák léptek életbe, melyek nem hagyták érintetlenül azokat a háztartásokat, melyekben elektromos energiával oldják meg a fűtést. A még hatályban lévő rendelkezés szerint ezeket a fűtési szezonban - október elseje és április harmincadika között - a következőképp számoltatják el: ha a havi fogyasztás nem lépi túl a 3600 kW-ot, 23,7 kopiskába kerül egy kW. Ellenkező esetben 95,76 kopiskát kell majd fizetni egységenként. Az NKRE sajtóközleménye szerint a1t00 kW-os határ 5000 kW- гіa módosulhat. A hírek hallatán sokan morfondírozhatnak a váltáson, már csak az utóbbi idők árváltozásai miatt is. Ne feledjük, május elsejétől jelentősen nőtt a gáz ára, ráadásul a jövőben további drágulásokra számíthatunk: a Miniszteri Kabinet áprilisi határozata szerint a következő években szakaszosan hajtják végre a módosításokat, melynek idén „még csak” az első etapját éljük. Az elképzelés szerint 2015-ben 40, 2016ban 20,2017-ben újra 20 százalékkal emelik a lakossági gáz árát. Sok a kérdőjel az áramszolgáltatás körül is. Ha az emberek tömegesen szánnák rá magukat a váltásra, nagymértékben növekedne az áramfogyasztás. Elmondható, hogy a miniszterelnök által életre hívott kezdeményezés kifulladt, kommentálta lapunknak Artem Martinyuk, a megyei elektromos művek főigazgatójának első helyettese. A megye hálózatának terveit még az 1960-as években készítették, ám azóta jelentősen növekedett a fogyasztás, a terhelés. Például akkoriban háztartásonként napi 1,5 kW fogyasztást vettek alapul, míg manapság 5 kW-tal kalkulálnak egy-egy projekt készítésekor. Mindezt úgy, hogy nem számolnak az áramalapú fűtéssel. A hálózat a jelenlegi állapotában nem áll készen a tömeges átállásra. A '90-es években semmi javulás nem történt ezen a téren, a modernizációba pedig csak az utóbbi években vágtunk bele, tette hozzá a szakember. Ha valaki mégis a váltás mellett dönt, nagy választékból válogathat a szaküzletekben. A villanykazánok árát leginkább a teljesítményük határozza meg. Az átlagosnak mondható, 90-110 négyzetméternyi raktér fűtésére tervezett eszköz ára 2000 és 2700 hrivnya körül mozog. A nagyobb teljesítményűekért értelemszerűen mélyebben a zsebünkbe kell majd nyúlni. Persze mindez csak azok számára opció, akik gázkazánról váltanak, s így nem kell a nulláról kiépíteniük egy komplett fűtési rendszert... A villanyalapú fűtés egyéb buktatókat is rejt, hiszen a tulajdonosoknak nem kevés fejfájást és kiadást jelent a szükséges engedélyek beszerzése a villamos művektől. Ráadásul úgynevezett kéttarifás villanyórára is szükség van, ami legalább 2000 hrivnya. Mindezek tetejébe áramhiány is fenyeget, mivel az országban problémát jelent az erőművek nyersanyaggal való ellátása. Aki pedig áramfejlesztő vásárlására adja a fejét, annak nagy pénzre lesz szüksége: egy 5-5,5 kW-ot produkáló gép ára 6100, míg egy 7 kW- osé 9300 hrivnyánál kezdődik. Az eget verő árak mellett ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ezek a masinák sok benzint fogyasztanak. Nem kevésbé bonyolult a helyzet a vegyes tüzelésű kazánok esetében. Sok tényezőt kell figyelembe venni egy hasonló jellegű eszköz beszerzésekor és felszerelésekor - magyarázza az ungvári Váraljai Tibor, akinek a fűtőrendszerek beszerelése, karbantartása a szakterülete. - Esetükben gondoskodni kell az égéstermékek megfelelő elvezetéséről. Külön engedélyek szükségesek a kémények használatához. Mindez nemigen kivitelezhető tömbházakban. - Milyen költségekkel kell számolni? - Hatalmas a szórás ezen a téren. Ukrán gyártású kazánokhoz 3000 hrivnya körül is hozzá lehet jutni, ám ezek gyenge minőségűek. Ha színvonalra vágyunk, 5000 hrivnya körül már beszerezhető egy kisebb háztartásnak megfelelő, külföldi gyártmányú masina. A felső határ pedig a csillagos ég... A szakember elmondása szerint kazán és kazán között is van különbség. Aki módosabb, gyakran előnyben részesíti az úgynevezett fojtva égő kazánokat, melyek energiafelhasználása hatékony. Viszont a borsos áruk - 600 eurótól kezdődően - miatt sokaknak elérhetetlen. Téglási István A hatékony energiafelhasználású kazánok akár 600 eurót is kóstálhatnak fotó: Zankó Barnabás Megéri gazdálkodni Vidékünkön egyre ritkább, hogy valaki földművelésre adja fejét. Aki régebben belevágott, tudja, milyen nehézségekkel kell szembenéznie. - Mióta az eszemet tudom, földet művel a család - emlékezik vissza a kisdobronyi Úr Géza. - Édesapám a vasúton dolgozott, de volt gondja a háztájira is, én pedig ebben nőttem fel. Az iskola befejezése után bevonult katonának. Mikor 1992-ben leszerelt, egy másik világba csöppent. - Az elején nehéz volt. Hiába osztották szét a földet a népnek, technika vásárlására nem jutott pénz. A kezdetek kezdetén mindenki igyekezett megművelni parcelláját, de idővel növekedett az önköltség és sokan feladták. Mi kitartottunk, hiszen a munkahelyen keresett összegből akkor sem lehetett megélni. Igyekeztünk az emberek igényei után menni, talán ez is a fennmaradás titka. Eleinte a községtől béreltek földet, idővel pedig, 1998- ban farmer lett belőle. Akkoriban bővült a családi gazdaság egy traktorral. - Három hektáron termesztünk kukoricát, búzát, krumplit. Évente tíz disznót is felnevelünk. Bár lassan már nem éri meg, mert nagy a termény önköltsége. Emellett három tehénről és két borjúról is kell gondoskodni. - A fóliasátor szintén sok munkát ad... - Valóban, mindenkinek ki kell vennie a részét a munkából. A két nagy fóliasátor nyolc árat foglal el. Ráadásul van egy kisebb a palántanevelésre. - Hogyan zajlik az értékesítés? - Bérelt helyem van a csapi piacon, ahol magam értékesítem a termést. Ami a nagybani felvásárlókat illeti, Ungvárra, Munkácsra kell vinni az árut. De csak akkor járunk jól, ha a hágón túlról is jönnek az érdeklődők. Ha ők nincsenek, akkor alacsonyak lesznek az árak a nagy túlkínálat miatt. Összességében nem panaszkodom, mert a fóliából meg a háztájiban felnevelt jószágból jól kijövünk. -Tervei? - Szeretnék még több szarvasmarhát tartani, látok benne fantáziát. Gondoltam már új traktor vásárlására is, de az méregdrága, ráadásul a már meglévőhöz megvan minden tartozék. T.I. Úr Géza nem panaszkodik Téglási István felvétele. Eseménymorzsák Nem történt sírgyalázás Egy ungvári lakos jelentette a rendőrségen, hogy valaki meggyalázta a Kálvária dombon lévő hősi temetőben a háborús övezetben elesett katonák végső nyughelyét. A sírkertben a detektívek három hanton fedeztek fel égésnyomokat. A lángok martalékává lettek a fejfák és a koszorúk. A rendőrségi tájékoztató szerint nem történt vandalizmus. A tüzet a meggyújtott gyertyák és mécsesek okozták, melyek lángja belekapott a koszorúkba. Nincs okmány felelősség ellen A megyei állami közlekedésrendészet (DAI) Dokumentum fedőnévvel akciót hirdetett a felelősségre vonás alól kibúvókat keresők ellen. A fő cél, hogy kiszűrjék azokat, akik visszaélnek a birtokukban lévő, munkavégzésükhöz a rendőrség támogatását kérő igazolványokkal, egyéb okmányokkal. Mint azt a megyei közlekedésrendészet sajtószolgálatán elmondták, jelenleg egyetlen olyan okmány sem létezik, mely jogalapot nyújtana a közlekedési szabályok megsértőinek a felelősség alóli kibúvásra. Ratusnyak is ringbe száll Szerhij Ratusnyak, Ungvár korábbi polgármestere úgy döntött, indul a parlamenti választáson. Erről Facebook-oldalán számolt be. Indoklásul azt írta: „Az országnak jelenleg nem szószátyárokra és bűnözőkre van szüksége, hanem harcos, határozott beállítottságú emberekre. A képviselő, az katona is. Olyan, mint én is vagyok. Szégyenletes, hogy előzőleg a kárpátaljai választók egyharmada 200 hrivnyáért adta el a voksát...” Mercedesek véres találkozója Tragikus kimenetelű közlekedési balesethez riasztották a mentőket a Kijev-Csap főút egyik szolyvai járási szakaszához. Kisanna (Hanykovica) térségében két, utasokat szállító Mercedes mikrobusz frontálisan összeütközött. A karambolban két személy szörnyethalt, nyolcan súlyos sérüléseket szenvedtek. A járművek annyira összeroncsolódtak, hogy az utasokat a tűzoltóknak kellett kiszabadítaniuk. A tragédia okát szakértők vizsgálják. Megdrágult a palackos gáz A szeptember elsejei állapot szerint a kárpátaljai fogyasztók kiegyenlítetlen gázszámlája meghaladja a 61,5 millió hrivnyát. A szolgáltató vállalat az év elejétől 1200 notórius tartozót lekapcsolt a hálózatról. Mint arról Viktorija Tominec, a Zakarpatgaz PRT helyettes vezetője tájékoztatta a médiát, mindent megtesznek, hogy a nehézségek ellenére zavartalan legyen a gázszolgáltatás, ám a tetemes díjhátralék miatt ez komoly veszélyben forog. A vállalat helyettes vezetője elmondta továbbá, hogy tegnaptól megdrágult a palackos gáz. A 21 kilogrammos kiszerelésű PB gáz 170, a 11 kilós pedig 89,05 hrivnyába kerül. Pszichológushoz küldték a buszvezetőket A lakossági panaszok nyomán pszichológiai vizsgálatnak vetették alá az ungvári tömegközlekedési eszközök vezetőit. A lélekbúvár megállapítása szerint az autóbuszok, iránytaxik sofőrjei óriási lelki nyomásnak vannak kitéve, de konfliktushelyzetekben tudniuk kellene önuralmat gyakorolni. Ennek a követelménynek azonban sajnos messze nem minden buszvezető felel meg. A vizsgálaton átesettek közül mindössze húszan jelentették ki, hogy udvariasak és előzékenyek lesznek az utasokkal szemben. Szerhij Belej, a városi közlekedési osztályvezetője elmondta: a sofőröket ezentúl havonta kétszer fogják pszichológushoz küldeni. KISZO-összeállítás