Kárpáti Igaz Szó, 2017. január (13. évfolyam, 1-14. szám)

2017-01-26 / 11-12. szám

AZ IGAZI ORSZÁGOS KÖZÉLETI LAP www.kiszo.net 2017. JANUÁR 26., CSÜTÖRTÖK • MEGJELENIK 1920. JANUÁR ЗІ-TŐL• XIII. ÉVFOLYAM 11-12. (2217-2218.) ÁRA: 4.00 UAH A NAP: Je dl«bj­­our «áis­ai Többfelé számíthatunk napos időre, tartósabban felhős, ködös tájak elsősor­ban délnyugaton lehetnek. A keleti-északkeleti szél néhol átmeneti- A * * x leg megélénkül­­het. Hajnalban -5, -16, napköz­ben -6, +2 fokot mérhe­tünk. Pénteken és szomba­ton ismét egyre többfelé lehet tartósan borongás, ködös az idő. A hóval bo­rított, tartósabban derült tájakon hajnalban ismét lehet -20 fok körüli fagy, és a legtöbb helyen nap­közben is fagyni fog. Á­rfolysunk­ra A hrivnya külföldi va­lutákhoz viszonyított hi­vatalos középárfolyama. (NBU, 2017.01.25.) USD 27,42 EUR 29,16 HUF 94,34 gr­2comnYTissi­dLasiit sí Idén januárban eddig 500 vállalkozó adta visz­­sza működési engedélyét Ungváron. É­vIPcaircoitSJÚláj sí 112 éve találták meg Dél- Afrikában a Cullinan-t, a világ legnagyobb gyé­mántját. Ftej t­öwr­­ojj & Melyik tudóst nevezik a hidrogénbomba atyjá­nak? (A megfejtést lásd la­punk 7. oldalán) A GYERMEKUTAZTATÁS ÍROTT SZABÁLYAI Az olasz rendőrség sze­rint emberi mulasztás is okozhatta a veronai busz­tragédiát. Ám azt, hogy pontosan mi, még mindig nem lehet tudni. Bármi is történt, a kérdés az, meg lehet-e előzni az ilyen ka­rambolokat? Ukrajnában és Kárpátalján szigorú szabá­lyokhoz van kötve a gyer­mekek csoportos utaztatása. Mintáiról Igor Sztefanec, az egykori DA1 baleset­megelőzési osztályának volt vezetője lapunknak kifejtet­te, a minimum tíz főből álló társaság utaztatása számít csoportosnak. A szolgáltatás megrendelője köteles gon­doskodni csoportvezetőről, aki felelős a gyermekek biztonságáért. Harminc fős, illetve annál nagyobb csapat esetében már az orvos jelen­léte is kötelező. Ukrajnában az autóbusz­­szal való utaztatás megva­lósítható menetrend szerin­ti vagy különjáratokon. A szervezett gyermekcsopor­tok esetében szigorú sza­bályok vannak érvényben, melyek elsődleges célja a lehető legnagyobb bizton­ság garantálása. A rendőr őrnagy elmondása szerint e téren a közlekedési eszközt üzemeltető felelőssége a mérvadó. A szolgáltató kö­teles olyan járművet rendel­kezésre bocsátani, amely­ben az ülőhelyek száma nem kevesebb az utazókénál. Az autóbusz tökéletes műszaki állapotban kell hogy legyen. A volánhoz kizárólag olyan személy ülhet, aki leg­alább 5 év autóbuszvezetői gyakorlattal rendelkezik. Amennyiben 5 vagy annál több járműből álló menet­oszlopról van szó, elenged­hetetlen a rendőri kíséret. Arról már Szerhij Szlobodanyuk, a megyei közlekedésbiztonsági fő­osztály vezetője tájékoztat, hogy a szolgáltatást nyújtó személyfuvarozó cég vagy vállalkozás köteles szer­ződést kötni a gyermekek utazását szervező illetékes intézménnyel. Ebben rög­zíteni kell a menetirányt, a megállóhelyeket. Az előírás szerint 50 kilométerenként kötelező beiktatni egy kis szünetet, 100 kilométeres távon legalább két pihenőt. Három-ötórás periódusok­ban pedig a fuvarozónak a gyermekek étkezése miatt kell megszakítania az utat. Hosszú távú utazáskor a szerződésben rögzíteni kell az éjszakai szálláshelyről való gondoskodást, ma­gyarázza a főosztályvezető. A mi szabályaink szerint ugyanis kiskorúakat szállí­tó tömegközlekedési jármű sötétedés után nem tartóz­kodhat az utakon. Rossz időjárás, például zivatar, vihar, hófúvás esetén is tilos a közlekedésben részt ven­nie. Az autóbusz csak akkor indulhat el, ha van érvényes forgalmi engedélye, amit a műszaki vizsga során fél­évente kötelező megújítani. Fontos tudnivaló, hogy az iskolásokat szállító járm­­ű az év első napjától érvényben lévő szabály szerint nem lépheti túl az óránkénti 70 kilométeres sebességet. És amennyiben a sofőr rend­ellenességet tapasztal vagy rosszullét kerülgeti, köteles azonnal megállni és tájékoz­tatni a cégét a problémáról. Ilyenkor a szolgáltató másik járművet kell hogy biztosít­son az utazás folytatásához. Lidija Macecka, a megyei políció közlekedésbizton­sági osztályának szóvivője kifejtette, hogy a csoportos utazás szándékáról min­denképp értesíteni kell a rendőrséget. A szervezők pedig kötelesek kioktatni a gyerekeket a biztonsági elő­írásokból, a le- és felszállás rendjéről és a menekülés le­hetőségeiről baleset esetén. Az utazás befejezését kö­vetően a csoportvezetőnek alá kell írnia a menetlevelet, amelyben rögzítődik a meg­tett távolság, az indulás és a megérkezés időpontja, vala­mint az eredeti menetirány­tól történt esetleges eltérés indoklása. A szóvivő tájékoztatója szerint a szigorú előírások­nak, illetve azok betartásá­nak köszönhetően vidékün­kön az utóbbi másfél-két évtizedben gyermekeket szállító autóbusszal nem történt komolyabb baleset. Balogh Csaba A volánhoz csak ötéves gyakorlattal rendelkező személy ülhet Zinkó Barnabás felvétele Szempont ÚJABB ÁREMELÉSEK - MEDDIG LEHET TŰRNI? Erről .­: Újabb áremelések borzolják az ország lakosságának idegeit. Az üzemanyag drágulása révén az élelmisze­rektől, a szolgáltatásoktól kezdve az alkoholon át a dohánytermékekig gyakorlatilag mindennek felment az ára. Vajon az újabb emelés hogyan hat a fogyasz­tók mindennapi szokásaira, s nem vált-e ki tiltakozási hullámot? - Véleménye szerint lesz­nek, akik az újabb áremelés miatt most hagyják abba a dohányzást, esetleg vissza­fogják alkoholfogyasztásu­kat? - Nyilván visszaesik az említett termékek forgalma, úgy 30 százalékkal. Az első időkben mindenképpen. Ez nem az én felmérésem, a tengerentúl készítettek ilyen jellegű statisztikát. Eszerint a középkeresettel rendelkező átlagpolgárok, mivel kénytelenek beosz­tani jövedelmüket, ilyenkor visszafogják kiadásaikat. Ám a tapasztalat azt mutat­ja, nem olyan módon, hogy egészségesebb életmódra váltanak, hanem pont el­lenkezőleg: mindenből a legolcsóbbat, azaz a leg­rosszabb minőségűt vásá­rolják majd.­­ Mintha újabb tűréspró­bának vetnék alá a magas áraktól amúgy is szenve­dő lakosságot. Vajon nem vált-e ez ki tiltakozó akci­ókat? - Nem tartom valószínű­nek. Az aktív dolgozó réteg egy ideje a tiltakozásnak egy új módját választja: külföldre távozik. A hatá­rainkon túl munkát válla­lók száma mára különféle számítások szerint öt-tíz­millió között mozog. Az Európai Unió országaiban menedéket vagy munkát kérők számát tekintve Uk­rajna a hatodik helyen áll, csak olyan országok elő­zik meg, mint Szíria, Irak, Eritrea, mely egyébként Afrika és a világ legszegé­nyebb országa, Szomália, Nigéria. Sajnos a távozók között számottevő a kuta­tók aránya is. Az Ukrán Nemzeti Akadémia az el­múlt években háromezer szakembert bocsátott el, azon belül kandidátusokat, doktorokat. Csak Német­országban több ezer ukraj­nai tudós dolgozik.­­ Az áremelések révén több adó kerül az álla­mi költségvetésbe. Vajon mennyi jut abból a szociális kiadásokra? - Ilyen jellegű felmé­rések nem készülnek. De amennyiben jól gazdál­kodnának az illetékesek, a pluszbevétel révén biztosíthatnák az oly­kor akadozó, késlekedő szociális juttatásokat, idejében kifizethetnék az állami alkalmazottak bérét. Magyar Tímea Fegyir Sándor szociológus r­r Hirdetés KARPATALJAI LELKI ELSŐSEGÉLY TELEFONSZOLGALAT 095-600-8005 / 097-600-8005 BIZALOMMAL HÍVHAT MINKET! Telefonáljon, ha úgy érzi, ♦ nincs kivel megbeszélnie a magánéleti, munkahelyi, életvezetési gondjait. Ha úgy érzi, ♦ elakadt a megoldások keresése során, HA ÚGY ÉRZI, ♦ kell egy kívülálló, aki segít eligazodni az összekuszálódott szálak között, HA ÚGY ÉRZI, ♦ nincs értelme az életének, ♦ ha sötét gondolatok gyötrik. Bárki - Ön is­­ lehet bajban, kétségben. Bátran hívja a telefonszámainkat, ÉJJEL-NAPPAL VÁRJUK HÍVÁSÁT. Biztassa erre ismerőseit is, akiket az élet terhe nyom. Program a jövőről 2. old. Halábort elkerüli a gólya 3. old Milyen nyelven károgjon a varjú? 4. old Tanuljunk meg elesni! 5. old + CSALÁDI 7NÉZŐ

Next