Kassai Munkás, 1907. március-június (1. évfolyam, 1-17. szám)

1907-03-16 / 1. szám

1. szám. KASSAI MUNKÁS 3. oldal: nyomorult éhbérért dolgozni. Csenevész tanoncokat reggel 5 órától esti 9—10 óráig robotoltatnak, s a helyett, hogy iparában kiképeznék, házi munkákra, csecsemő ringatásra használják fel és ennek tetejében hideg, nyirkos odúkban halnak. Tudunk „tekintélyes" iparos műhelyeket, ahol a segéd és tanonc nedves pinceszobában kénytelenek a „humánus“ munkaadó jóvoltából a „teljes ellátást“ élvezni. Évente 80.000 lélek pusztul tüdővész és hasonló beteg­ségben és ha van e betegségnek termő talaja, úgy az ilyen munkaadónál ugyancsak bő az aratása. Rámutatunk arra, hogy miként tisztelik az „urak“ nálunk a törvényt, miként osztályoz a főkapitány úr. Mert egy bizonyos, ha a munkások saját érdekeiket megvédel­mezendő, értekezletre összegyűlnek, oda menten ráront rendőrlegényeivel, mert ez kedves cselekedet és talán hasznos ... De az iparhatósági teendők terén így fest a valóság. Egyelőre ennyit. Várjuk az „intézkedést“, mert ellen esetben kényte­lenek leszünk magunk intézkedni. vében elkurjantja magát az utcán, menten ott terem­ a rendőrség s be vele a „dutyiba“. De ugyanakkor nem késik a rendőri sajtó az eset rémes megírásával. Most azonban hallgat. Vele együtt az összes helyi lapok hall­gatnak ! Ja! Haltenberger úr vegyileg tisztit, fest és ez sokat megmagyaráz. De hol maradt a rendőrhatósági vizsgálat ? A 37302/95. számú rendelet 100 forintig terjedő pénz­bírsággal sújtja azt a gyárat, amely 24 órán belül a bal­esetet be nem jelenti. Ha be volt jelentve, hol maradt a vizsgálat ? Ha nem, akkor tessék a törvénynek érvényt szerezni, ha az éppen munkaadó is. Végezetül van egynéhány szavunk a gyár munkás­nőihez. Haltenbergerné őnagysága szorgos tevékenységet fejt ki a „keresztény szociális“ szervezkedés terén, teszi azt saját jól felfogott zsebe érdekében, hogy munkásai jám­bor, türelmesek legyenek, mert az eltévedt és tudatlan munkást lehet szipolyozni, de az öntudatosan szervezett munkás hitvány éhbérekért nem adja oda munkaerejét, lelkierejét pedig egyáltalán nem. És ebből az esetből meg­tanulhatják, hogy a tőke gyilkolni is kész a profit érdeké­ben, még akkor is, ha a tőke tulajdonosa „keresztény szociális“ úr. Gallérvasalás embervérrel! A kapzsi tőkének határt nem ismerő lelketlensége, a profitdüh és kizsákmányolás gazsága nap-nap után szedi áldozatait a proletárok soraiból. A fogyasztó közön­ség nyakló nélküli kiuzsorázása, a munkásság testi és lelki erejének gyalázatos kiszipolyozását jellemzi az alábbi eset: A Haltenberger Béla kelmefestő és tisztító gyár­ban, hol háromnegyed részben nők, leányok — többnyire 13—15 évesek — dolgoznak különböző gépeknél, Bányász Emilia 14 éves kis leány is e gyárban a gallérvasaló gépnél volt foglalkoztatva, amidőn is munka közben a gép hengere fölött átnyúlt, hogy ott valamit megigazítson, jobb kezeleje a gázzal izzóvá sűtött henger alá szorult s tenye­rét teljesen összeégette, ugyannnyira, hogy ha sérülését ki is heveri, örökké munkaképtelenné válik. Rövid idő alatt már a második eset, hogy a meg­sérült munkásnő teljesen munkaképtelen nyomorék lett. És e miatt vétkes mulasztás terheli a gyárost, aki a féke­vesztett profitdühében, a mindenároni vagyonszerzés miatt serdületlen leányokat alkalmaz ilyen munkák elvégzésére, akiknek nyomorult bért — mint Bányász Emíliának is napi 25 krajcárokat — fizet, íme a munkaadó huma­nizmusa. Megrendelőit, a fogyasztóközönséget elárasztja körlevelekkel, „hogy munkabér javítás miatt kénytelen az árakat felemelni“ és ugyanakkor ilyen nyomorult éhbérek­kel „díjazza“ munkásait. Tudjuk azt, hogy Haltenberger úr 10.000 koronát érő állami szubvenciós gépekkel „fejleszti a hazai ipart“, s míg egyrészről felsrófolja a tisztítási árakat, másrészről a „keresztényi szeretet“ nagyobb dicsőségére bőrig nyúzza munkásait. A gyár a gázkiömléstől gyilkos levegőjű, alacsony tákolmány. Nincs rendszeres szellőztető­vel ellátva, valósá­gos melegágya a tüdővésznek. A baleset megtörtént, ha egy munkásember jóked­ Hazugságok rügyfakadása. Elérkeztünk sok baj és viszontagság után a tavasz hónapjába, melyet a költők olyan sok rossz és mesterkélt verssel üdvözöltek már, hogy azt hiszem, ezektől való félelmében jött meg olyan nehezen, — talán akarata elle­nére is. Én nem üdvözlöm, mert semmi örömöm benne, hiszen a kényszerűségből velejáró melegen kívül nem ho­zott magával semmit sem, ami különös jókedvre derítene. A szabadság és a szerelem időszakának nevezik a tavaszt. Vájjon csakugyan az-e, aminek az emberek mond­ják? Korántsem! A munkásnépnek legalább sem szabad­ságot, sem szerelmet nem jelent. Ha a szabadság az emberi jogok teljes érvényesüléséből áll és a szerelem a gondtalan, nemes gyönyörök boldogító érzése, akkor ne­künk munkásoknak a tavasz éppen olyan ellenséges, zord évszak, mint a zuzmarás, rideg tél, mely holttá merevíti a természet mozgalmas elevenségét. Nincs okunk örven­dezni a tavaszi napsugár aranycsillogásán, nincs okunk ujjongani a rügyfakasztó, langyos szellőcske lengedezésén, mert mi továbbra is azok a jogtalan és embermivoltunk­­ból kivetkeztetett teremtések maradunk, amilyenek a tél fagyos hóleple alatt voltunk. Megdöbbentő igazság,­­ de letagadhatatlan. A mun­kásnép sorsán és helyzetén mit sem változtat az évszakok váltakozása. Nekünk a nyár erősbödő melege csak újabb gyötrelmet jelent, mikor a fülledt levegőjű műhelyben, a pokoli kazántűz mellett töltjük el a napot, nekünk a tél hidege megszázszorozza a munka fáradalmát, ha merevvé fagyasztja kezünket, vagy ha a pihenés órájában meg­dermeszti tagjainkat. Mindenütt és mindenkor csak a kín­jait érezzük az életnek, s a természet úgy bánik velünk.

Next