Kassai Ujság, 1927. augusztus (89. évfolyam, 172-196. szám)

1927-08-13 / 182. szám

182. szám, 1927. agunszíus 13. FORD ■ zenél;­,­­eher AUTOMOBILOK, AUTÓBUSZOK, FORDSON traktorok mezei szerelvények i­sszes alkatrészek DOODRICD pneomackok sr. autoriz. képviselője CSR-ban: Nemzetközi Kereskedelmi Társaság k. f. Bratislava, Stefánikova 4. — Telefon: 20—30 sz. Színház és Művészet EGY ISMERT AMERIKAI SZÍNÉSZNŐ A SZÍNPADON HALT MEG Newyork, augusztus. Newyork 48-ik ut­cájának színházában ma a színpadon já­ték közben összeesett és meghalt Jona Mathis, az ismert nevű amerikai színész­nő. Jona Mathis a főszerepet játszotta, mi­közben hirtelen felkiáltott: — Meghalok, anyám, meghalok! Ezután élettelenül terült el a földön. Szívszélhűdésnek esett áldozatul. Az el­hunyt művésznő többek között „A négy apokaliptikus lovas1” és a „Ben Mur“ című filmmű szcenariupjainak a szerzőnője. Jona Mathis is azok közé a színésznők közé tartozott, akiket Rudolfo Valentino fede­zett föl. F­I­L­M­H­Í­R­E­K : KORZÓ MOZGÓ — BIO RADIO LIGETI NYÁRI MOZGÓ: A Ligeti Nyári Mozgó előadásai este 9 órakor kezdődnek. Állandóan katonazene. Pénteken: AZ ELVÁLT ASSZONY. Főszereplők: Marcella Albani, Mady Christians, Walter Ahla és Bruno Kästner A mult szezon legkedvesebb operette-sikere, í­m­­ely fel volt díszítve a derűs filmek minden sajátságos karakterisztinokjával, előnyös saját­ságával. Mulattató, finom kiállítású­, pazar ren­dezésű, nagyszerű megjátszású. Minden bizon­­nyal jól fog mulatni rajta az, aki másodszor is megtekinti. Szombat—vasárnap: A VÖRÖS FAJ PUSZTULÁSA. Főszereplő: Richard Dix. Meghatóbb, könnyekig megindítóbb apotheo­­zist még nem írtak egy tragikumba süllyedt népfajról, mint ezt, a gyönyörű megrendezésű Famamet-filmet, amely a rézbőrű faj első dicső napjaitól a jelen szomorú pampákon nyargaló ősöktől napjaiig el­vel. A egy haldokló faj vérrel és szenvedéssel írott vonala vezet a modern reservációkban sínylődő utódokig és ebben a véres vonalban sok bűne van a fehér embernek, amit ez a film leplezetlen őszinte­séggel sok, nagyon drámai jelen­eten keresztül megmutat. A szezon legőszintébb, legművészibb, amellett a legmozgalmasabb amerikai filme­k A FAIRBANKS-HÉT valósággal a szenzáció erejével hatott a nagyközönség soraiban. A Zorro-filmek, a Robin Hood, a Bagdadi tol­vaj, a Három testőr megannyi kedves emlék, amit szívesen felelevenít mindenki, amellett így egymás mellé állítva dokumentálják alko­tójuk művészetének teljességét. Értesülésünk szerint a Korzó Mozgó, Bio Radio és Ligeti Mozgók igazgatósága a Fairbanks-hétre kü­lön sorozat­jegyeket fog kibocsájtani, amik elővételben is kaphatók lesznek. AZ APOLLÓ MOZI HÍREI: BIBLIA — ÓTESTAMENTUM II részben, 20 felvonásban egy előadás keretében. Előadások kezdete 1í és­­ 9 órakor. A világ teremtése, Ádám és Éva, a vízözön, a bábeli torony, Ábrahám és Izsák, Szodoma és Gomo­­ra, Jákob, József és Putifárné, az egyiptomiak csapása, Izrael népének távozása Egyiptomból, a tíz parancsolat és Mózes halála, Salamon király, Sulamit. — Bemutatva augusztus 12-én, pénteken. APACSSZERELEM. (Paris.) Dráma 6 felvonásban. Egy forró francia történet, mely Páris apacs­tanyáin játszódik le. Ezen filmen nagyszerűen van megörkítve az apacsélet minden nyomora és vigsága és amelynek főszerepét a nagyszerű Joan Crawford és Charles Ray alakítja — Bővített zenekar. — Bemutatva augusztus 13. és 14-én (szombat és vasárnap.) Előkészületben i „Csákó és kalap”" reprize Harry Liedtkével és Roda Rodával a főszerep­ben. Ezen világsláger bemutatásának kereté­ben, csupán az esti Hercz Pista, a nevető előadásnál (119) lép fel Budapest közkedvelt komikusa. Ezt követi a híres farkaskutyának, Roland­­nak a Vas idegek című nagyszerű tűrnje. Nappali jegy elővé­teli pénztár Haden Endre csemegekereskedésében. Fő­ u. 41. (Telefon­­szám: 441.) Az Apolló-Mozi telefonszáma: 2c. KASSAI ÚJSÁG Szcifil­eatan indulnak az európai óceánrepülők A Junkers-művek két pilótája, Risz­tics, a magyar világrekorder és Loose a legutóbbi távirati jelentésünk sze­rint szombaton reggel vagy este star­tolnak. Az időjelentések kedvezőek. A harmadik Junkers-gép startja kisebb motorjavítás miatt későbbre marad. Madberghet a folytonos ünneplés annyira Mmerítette, hol abbahagyta • a további repülést Guillement lezuhant és nyomban meghalt Kennecke pilóta -startjára minden elő­készület megtörtént és ha semmi közbe nem jön, a pilóta m­­a délután 4 órakor felszáll. Ugyancsak minden percben várják a Mis Columbia startját. Levine nem New­ Yorkba, hanem Filadelfiába akar repülni, mert a filadelfiai kereskedelmi kamara 25.000 dollár jutalmat tűzött ki erre a repülésre. Mint Versaillesből jelentik, Guillement repülőhadnagyot — aki Páris—Peking— Moszkva—Páris körrepülésre készül­t tegnap este halálos­ baleset érte. Gépének motorja Trianon felett 1000 méter magas­ságban felr­obbant, és a gép lezuhant. A pilótát holtért­­ találták a romok között. New­ Yorkból kaptuk a hírt, hogy Lind­bergh, az óceán első legyőzője, aki 66 amerikai­­ városba­ indult körrepülésre miután 17 várost bejárt, abbahagyta útját, mert a folytonos ünneplés annyira kimerí­tette, hogy képtelen volt folytatni a kör­repülést. Hisztics, a világhírű magyar pilóta csak egy Milivóg magyar szilvóriumot visz óceánijára (Saját tudósítónktól.) Risztics János, a világrekorder magyar pilóta, aki minden valószínűség szerint még a mai nap folya­mán indul az óceán átrepülésére, beszél­getést folytatott egy magyarországi újság­íróval és elmondta pályafutását az első sikerektől a világrekordig. Arra a kér­désre, mennyi idő kell az óceánrepülés előkészületeihez, azt felelte, hogy jófor­mán semennyi.­­ „Csak kihúzzuk a gépe­ket a hangárból, beülünk és indulunk. A pénz nem csábít, nem­ pénzért repülök, hanem a dicsőségért. Feltétlenül bízom gépemben. Minden részvétem és gyászom. Nungesseré és Colié, de ami nekik nem sikerült, nekem sikerülni fog. Akkor bor­zalmas volt az időjárás, ők pedig túlságo­san heves vérnek voltak, nem­ számítottak és nem gondolkoztak. Ide pedig józan szá­mítás kell. Az út Európából Amerikába sokkal nehezebb, mint fordítva. Hogy éjjel vagy nappal startolunk-e, az nekem tel­jesen mindegy­. Kibírja-e az út fáradalmait? — Természetesen. Nemrégiben vendég voltam: egy magyar lakodalmon és három nap, három éjjel táncoltam, ittam. Ez fá­rasztóbb volt. — Csak egy csodaszert viszek magam­mal: egy kis üveg magyar szilvóriumot. Nagyon szeretem Németországot. A né­metek jók voltak hozzám, megnyitották az érvényesülés útját előttem, de a hazám mégis Magyarország volt. Ha utam sike­rül, ellátogatok Budapestre. Bizony eszébe jut a veszedelem is, amely Risztics Jánost fenyegeti, amikor gépmadarával nekivág az ismeretlen és titokzatos óceánnak, hogy ő legyen az első, aki Európa felöl átrepül és egy kis pesti öregasszony feje köré is a világhír­név glóriáját fonja. A veszedelem gondo­latára felszaladnak a könnyek ik Risztics János édesanyjának öregedő két szem­ébe. És úgy sírástól felhozott pillantással me­rült vissza fantáziája a múltba és halássza ki onnan azokat az apró mozaikokat, ame­lyekből a magyar óceánrepülő darabos és érdekes figurája összetevődik — Féltem­ nagyon féltem — meséli to­vább — a Janit, de hát mit csináljunk vele. Nem lehet beszélni neki. Olyankor ő nem gondol se az anyjával, se a feleségével, csak megy. Nem lehet neki parancsolni! Olyan volt ő már pici gyerekkorában. Egészen más gyerek volt, kérem szépen, a Jani, mint a többi. Nem járt ő se futbal­lozni a térre, se pedig később lányoknak kurizálni. Csak ült a konyhában, folyton sört-faragott, meg Verne­­regényeket olvasott. Azt szerette a legjobban, hordták haza a könyvtárból Tucatszámra Ilonka lá­nyommal, úgy falták együtt. Meg aztán olyan akkurátus repülőgépmodelleket csi­nált fából meg vászonból, olyan precízet és tökéleteset, hogy mindenki csodájára járt. A hangja elhalkul, lelki szemeivel biztos a pöttöm kis Janikát látja, aki pedig de régen kikerült már az ő anyai védő­szár­nyai alól. Aztán meséli tovább az élet­­történetét: — Reáliskolába járt és­ mikor jött a há­ború, önként jelentkezett és bevonult. Elő­ször a 44-esekhez került, de aztán átkérte magát a repülőosztaghoz és a frontra már mint képzett pilóta ment ki. Rettenetes napokat álltam ki, amíg ő az olasz fronton volt. Egyszer le is zuhant, fél arca elégett, hónapokig nyomta Triesztben az ágyat Mikor vége lett a háborúnak, hazajött, megnősült, magyar lányt vett feleségül. Soha sem volt vele semmi baj­ is. A diskurzus végére megjelenik az apa Ezüstbajuszos, szikár férfi az öreg Risztics bácsi. Nem szól bele semmit fele­sége előadásába, csak nagyokat és komo­lyakat bólint. Mikor pedig vége az inter­júnak, Riszticsné még utánam szól, mint­egy önigazoltatásként: — Mindennap imádkozom érte. A fron­tokon megsegítette az imádságom, talán az óceán fölött sem hagyja majd elveszni... Ezeket mondotta Risztics János magyar pilóta anyja talán éppen azon a napon, amelyen fia Nungesser és Coli szomorít példája ellenére nekivág az óceánnak. Beszélgetés Edzard-dal, a távrepü­lés új világrekorderével Dessau, aug. 12. Harmadfél éve, hogy szemben ültem utoljára Edzard Kornéllal, a brémai repülőtér irodájában. Akkor még ismeretlen pilóta volt, ma a távrepülés világrekordjának birtokosa a magyar Rasztic­­csal együtt. Harmadfél év előtt nagy lelkesedéssel szállította repülőgépen a Berliner Lokal-Anzeiger reggeli kiadá­sának példányait a Keleti tenger partján fekvő városokba. Ma este ismét együtt ültem vele a des­­saui Ratskellerben. Természetesen világ­rekordjáról beszélgettünk: a Junckers­­gépek és motorok csodálatra méltó telje­sítményeiről. A magával vitt 140 kilo­gramm­ olajból a L5-motor alig 45 kilo­grammot fogyasztott. A hűtővízből viszont semmi sem veszett el. A benzin azonban az utolsó csöppig elfogyott. A gép minden javítás nélkül áll készen az amerikai útra. Természetesen felvetem a kérdést, hogy miként bírták ki 52 óráig a levegőben? Az első nap volt a legnehezebb. Az első éjjel mindketten, Risztics és Edzard is fennmaradtak. Csak a második nap kezd­ték egymást felváltani. Négy órát aludt az egyik, azután négy óráig kormánynál volt. Így cseréltek szerepet. Edzard az egész 52 óra alatt mind­össze két csomag kekszet, két pere­cet, néhány gyümölcs­bonbont evett és rágó­gumit szopogatott. A magukkal vitt többi élelmiszerek érin­tetlenül maradtak. — Csak az állandó ülés volt kényel­metlen — panaszkodik Edzard. — összes tagjaim megfájdultak, az egyik sarokból a másikba csúsztunk. Megpróbálkoztunk le­vegővel töltött párnákkal is. — Az egész utazásban a kiszállás volt a legrosszabb, egészen összetörve kerül­tünk ki a gépből. A fáradságot azonban csakhamar leküzdöttük és feleségem alig tudott rábírni, hogy néhány órára feküd­jek le. Edzard általában úgy beszél bravúros teljesítményéről, mint egy jelentéktelen epizódról és bízik abban, hogy Risztics­­csel együtt új rekordidő alatt teszi meg az utat Amerikába. Látogatás a világrekorder magyar pilóta családjánál Kissé töpörödött, alacsony kis .­öreg­asszony Risztics Jánosné. Fekete hajába erősen belemarkolt már az ősz. Tésztás kézzel, színehagyott­ háziruhában áll a bérkaszárnya folyosóján és mesél a fiáról. Egyszerű asszony és egyszerű, minden pátor nélküli a hangja. Nincs benne semmi sem a művelt emberek patétikus büzkesé­­géből, sem pedig az egyszerű emberek tudálékosságából. Egészen úgy beszél Jani fiáról, mint mikor még a szoknyájába fogódzva bukdácsolt végig a konyhán. Ezt mondja: — Nem jött még a Janitól semmi hír, pedig írtunk is, sőt tegnap sürgönyt is küldtünk neki, hogy izenje m­eg mi van vele. Hogy mi történt? Mikor indul? Mert nem tudunk még semmi bizonyosat... Aztán felnéz a felhőtlen ragyogó kék égre, azt kémleli és úgy folytatja tovább. —• Gyönyörű időnk van ma is, lehet, hogy Jani talán ma nekivág, bár igaz, hogy ott Dessauban nagyon rossz idők járnak. A lányom mesélte, aki kint volt a nyáron vakációzni­ egy hónapig a fiamnál. Azt meséli, hogy arrafelé Dessauban amíg nálunk rekkenő hőséggel tűzött a nap, egyetlenegyszer sem látták a csillagos eget, mindig csak esett. Hát azért olyan bizonytalan ott a felszállás. De talán ma mégis nekivágott. Csak az Isten segítse meg az én Jani fiamat, 9 oldal. Alapittatott 1904. évben 7937 Kohn-féle szr. leánynevelő­intézet és internet«. “A bennlakó német elemi, áll. német reform real gymnasiumi és szlovák középiskolai tanulók számára. Idegen nyelvek, zene, festés, tánc és kézimunka. Egyéni nevelés, gondos felügyelet és elsőrangú, szigorú rituális ellátás. Szlovenszkó egyetlen intézete, hol a német nyelvet egy iskolai év alatt elsajátítani lehet. Prospektust küld az igazgatóság­. IBI Továbbképző - intézet oly jó családból való leányok számára, kik iskolai tanulmányaik befejezése után nemcsak zene, festészet és kézimunkában, hanem iro­dalom, világtörténet, földrajz, német, francia, angol nyelvben akarják magukat alaposabban kiképezni. A műszaki tárgyakon kívül az ös­­­szes felsorolt tárgyakban középiskolai ta­nár nyújt szakszerű oktatást.

Next