Kassai Ujság, 1929. szeptember (91. évfolyam, 200-223. szám)

1929-09-01 / 200. szám

S1-S& év­. 200. szám. Ifi A Fórum Mozgó még az ősz előtt rekord­­műsorokban részesíti közönségét Szombaton és vasárnap: I. Az accatfunder Lilian Harvey, Werner Fuetterer, Dina Grália és Bruno Kästner re­mekbe készült slágervígjátéka A legfessebb kadett William Boyd mesteri drámája Hétfőn — Kedden: Sárgaliliom Bíró Lajos világsikert aratott drá­mája, amelyben Billie Dowe és Olive Brook megalapozta világhírét II. Rose Hary A világhírű operette­­nváltozata a főszerepekben Joan Crawford és John Murr. A zenekar teljes partie­­túrával kiséri ezt a világslágert Szerdán , csütörtökön; S Huszárcsin­y Billie Dowe és Lloyd Hughes magyartárgyú slágere­i. Két pokoli nap «II Carlo Al­dini izgalmas tempójú artistadrámája Pénteken: Kelet pokla Henry Stuart gyönyörű slágere a modern Kínáról és Filmkabarett Csupa szenzáció! Állandó két órás műsorok! Jön az ősz! 111 Síátn* rwfccU y t^lcUÁ ltll­&? 2­9 1 Vasárnap, 1029. szept. 1. »trft—tfl..«' *• Mafloh).««»l: KoSice-Ka.sa, FÖ­ n. 64. i­a-sw»«?«* ti Tpp Blöll.elé­l dijak helyben és vidékem Egy egész évre 21< földsilnl. (Nemien Szintjénel szemben) Telefon: 186. Főszerk­esztő: D_ KÖVES Ifi/LES korona, félévre 108 korona, negyedévre 84 korona, egy hónapra »6 korona.­­ Egyes szám ára 1 korona. a Ellopták a sírból mérgezett ember holttestét Palesztinából menekülnek az idegenek, az arabok tovább folytatják a vérengzéseket 1­1 ~ Jeruzsálemben aránylagos nyugalom van, de a vidéken ömlik a vér Jeruzsálem, aug. 31. (Saját tud. táv.) Jeruzsálem utcáin angol katonák cirkál­nak és tartják fenn a rendet. Ma reggel sir John Chancellor főbiztos nagy katonai megerősítésekkel a városba érkezett.. Jeruzsálem belvárosában egyelőre nyu­galom van, de a feszültség egyre foko­zódik. Az amerikai főktyszulátus minden európainak azt a tanácsot adja, hogy hagyja el a várost. A vonatok zsúfolásig tele vannak mene­kültekkel. A lapok még mindig nem jelen­nek meg. Mozza és Arluk falvakat az arabok tel­jesen elpusztították. Mozzában egyébként 70 arabot letartóztattak az angol katonák. Safetben ma éjszaka véres összeütkö­zésekre került a sor, az arabok meg­támadták a zsidókat, 9 zsidót megöl­tek, 1fl-at megsebesítettek, még mielőtt a katonai erősítések megér­keztek volna, a zsidónegyedet felgyújtot­ták. Jeruzsálem külvárosaiban is több helyen összetűzésekre került a sor ma éjszaka. Legutóbbi attrakciójuk például az volt, hogy „fölfedezték“ Mózes sírjai! Hogy meddig terjed a rekvizitumon körül folyó harcokban az eszmei és meddig az üzleti elem , azt nagyon nehéz eldönteni, leg­alább is a mi fogalmainkkal. Nem lehet azonban kizárólag ebből a szempontból megítélni a Palesztinai eseményeket Fontos momentum az események meg­ítélésénél A HARCIAS MOHAMEDÁNIZMU­S amely éppen úgy befolyásolja a paleszti­­nai eseményeket, mint az indiaiakat. Az arab ugyan nem áll olyan határozottan a harcias mohamedánizmus alapján, mint az Indiai mohamedán, aki semmi más eszme vagy hatalom világhegemóniáját nem is­meri el, csak a mohamedán imperializmu­sét. Az arab egyéni harcokban éli ki ma­gát, de forradalmi megmozdulásra csak akkor képes ha harcias erőit valamilyen hatalom csoportosítani tudja egy cél körül. Megállapítható tény, hogy a természetes ellentét, mely az arabok harcias természe­tére vezethető vissza, a zsidók és az ara­bok között nem nagyobb, mi­nt az egyes arab törzsek között, az az ellentét, mely most országos pogrommá fajult — m­ester­­ségesen táplált antagonizmusok eredmé­nye.­ ­ MESTERSÉGESEN SZÍTOTT ELLENTÉTEK közvetlen forrását most abban a körül­ményben találhatjuk meg, hogy a hatodik kivándorlás előtt egyes Palesztina­ körök féltik pozíciójukat a beözönlő zsidóktól.­­ Maguk az arabok nem idegenkednek a zsidó bevándorlástól, sőt az első beván­dorlások idejéből igen kellemes emlékét őrzik a kolonizálók bevonulásának. J­iffá­­ban például, ahol ma elemi erővel lángol a pogrom, az első kolonizációk idején úgy- Mi az oka a palesztinai zendülésnek ? A Palesztinai fronton ismét föllángolt a harc, többszáz halott és többszáz sebe­sült, a zsidók házai lángokban állnak, Pa­lesztina éjszakáiban arab handzsárok vil­lannak, az egész civilizáció megdöbbenve áll a Palesztinai események előtt, a zsidók Varsótól Newyorkig nyugtalanul járkál­nak a klubokban, a kávéházakban és a parlamentek folyosóin a kis szatócs és a hatalmas bankvezér riadtan forgatja az új­ságokat — a pogrom szele járja be a vi­lágot. A SZENTFAL REJTÉLYE Az első kérdés, ami mindenütt felindul- Mi a közvetlen oka a szenvedélyek fel­lán­­golásának? A kritikus pontja a Palesztinai életnek — a jeruzsálemi szentfal. A szentfal, amint ismeretes, a régi zsidótemplom megma­radt fala, ahová ma a jámbor zsidók jár­nak imádkozni. A szentfalat az arabok a maguk birtokának tekintik. Hajlandók len­nének ugyan erről a birtokjogról lemon­dani száz fontért, de a zsidóknak az az ál­láspontjuk, hogy nem hajlandók megvásá­rolni valamit, ami históriai jogon is az­­övék. Amilyen groteszknek tetszik innen Európából ennek az indoknak az alkal­­mazása, annyira markánsan jellemzi az ottani viszonyokat Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a szent földön az úgynevezett eszmei kérdések sokkal forradalmibb erővel lépnek fel, mint ná­lunk Európában. Jeruzsálem három ural­kodó vallás ősforrásának színtere, a vallá­si kérdések történelmi múltja az esemé­nyek legmarkánsabb karakterisztikum­a, akár arról van szó, hogy egy új agrárkul­tú­­ra alakuljon ki, akár a szent szőnyeg kifoltozása van napirenden. Mi sem termé­szetesebb, mint hogy az emberiség babo­náiból harcias valóság válhat máról-hol­napra ott, ahol évezredes múltja van min­den fetisizmusnak. Nem múlik el évtized, hogy az arabok ne fedeznének fel valami­lyen szent emléket a vallások hőskorából,

Next