Kassai Ujság, 1931. február (93. évfolyam, 26-48. szám)
1931-02-01 / 26. szám
93-ik évf. 26. szán*. r»nrte«it«»6w <in MgditMTfftni; MnStce lassa. FS-n. 64 Hidasiul (Nemzeti Színházzal szemben). Telefon: 185. ooooooMegjeleníti naponta oooooo Főszerkesztő: SJW. KÖVES ILLÉS Előlszerísl díjait helyben ín vidéken: Egy egész évre 240 korona, félévre 120 korona, negyedévre 1 O korona, egy hónapra 22 korona - Egyes számára 1 korona Bethlen tájékoztatta a francia kormányt Budapest, jan. 31. (Saját tud. táv.) De Vienne francia követ kihallgatáson jelent meg Bethlen István gróf miniszterelnöknél és megkérte Bethlent, hogy a francia kormány kérésére informálja őt bécsi útjának eredményeiről és politikai útjairól. Bethlen gróf kijelentette, hogy a francia sajtó tendenciózusan írt bécsi látogatásáról. Most is csak azt ismételheti, amit már többször határozottan kijelentett, hogy bécsi útja nem irányul egyetlen európai állam ellen sem és tárgyalásának eredményei nem sértik a francia érdekeket. Ezután szívélyesen elbeszélgetett a francia követtel. Véres utcai harc Drezdában Drezda, január 31. (Saját tud. táv.) A Freibergerstrassén tegnap a kommunisták és a munkanélküliek nagy tüntetést rendeztek. A tüntetők beverték az egyik dohánykereskedő kirakatait, mert a trafikos a nemzeti szocialista párt tagja. A rendőrség kivonult, a tömeg azonban szembeszállt a rendőrökkel és egy rendőrtisztet súlyosan megsebesített. Erre nagyobb rendőrcsapatok vonultak ki és gummibottal szétverték a tüntetőket. Több kommunistát letartóztatak. Jugoszlávia és Csehszlovákia kapcsolatai (Saját tudósitónktól.) Az uj jugoszláv követ, dr. Kramer Albert, tegnap audiencián jelent meg Masaryk köztársasági elnöknél és átadta a szokásos formalitások keretében megbízó levelét. Az audiencián jelen volt Benes külügyminiszter is. A követ megbízó levelének átadása alkalmával rövid beszédet tartott, amelyben leszögezte, hogy Jugoszlávia őszintén kívánja a konszolidációt és a két ország közötti kulturális és gazdasági kapcsolatok kimélyítését. Jugoszlávia most még jobban mint annak előtte kívánja- hogy Csehszlovákiával való elválaszthatatlan egysége a szlávság kulturális erejét minél jobban kidomborítsa. Masaryk köztársasági elnök válaszában szintén a két ország közti kapcsolatok kimélyítésének szükségességét hangoztatta és mindenekelőtt kiemelte a gazdasági kapcsolatok kiépítésének fontosságát. ■ BBí Megbuktatták Starhemberg keresget, bizalmat szavaztak az ellenzéknek Bécs, január 31. (Saját tudósítónktól). Starhemberg herceg, a Heimwehr vezére, az osztrák nemzeti tanács elnökének ma bejelentette, hogy lemond mandátumáról. Az innsbrucki Heimwehr ülésén Steidle dr. foglalkozott a szervezet ügyeivel és beszédében élesen támadta Starhemberget. Tiltakozott Starhembergnek azon állítása ellen, hogy ő (Steidle) kényszerítette volna a miniszteri tárca elfogadására. Azután Starhemberg miniszteri szerepléséről beszélt. Elmondta, hogy a herceg működését a Heimwehr rossz szemmel nézte. Starhemberg merész kijelentéseit sohasem követte tett, sőt kijelentéseit másnap rendesen lecáfolta. Az ülés résztvevői egyhangúan bizalomat szavaztak Steidlenek. A Bo X. elindult Délamerikába ms ác@ámn át! ürüggyel készítette elő, hogy a kekereskedelmi repülést fejleszti. Az utóbbi hat esztendő alatt tizenkét repülőgépkészítő gyárat építettek s ezekben főleg 1929 óta éjjel és nappal dolgoznak. A repülőgépgyárakra szükséges összegeket minden lehetséges erőszakkal szedik ki az orosz munkások és parasztok zsebéből, igen nagy összegeket köszönhetnek a sorsjátékokon maradt nyereségeknek is. 1929 végén az „Osoviahkin“ (repülő- és kémiai társaság) a legnagyobb erőfeszítéseket tette, hogy az orosz pilótákat képessé tegye a téli időben való repülésre. Ezerszám gyártották a csúszó areoplánokat. Ezek közönséges gépek, de ha leszállásra kényszerülnek, a szárnyak összehajthatók és a pilóta nagy sebességgel haladhat a jégen és a havon át. Igen jelentős eredményeket értek el abban, hogy a gépeket biztosítsák a befagyás ellen. Az 1931. év programjában elsősorban a nagy, sokmotorú gépek építése szerepel. Ezek a gépek alkalmasak nagy távolságok berepülésére bármily időben. A vörös hadsereg légügyi osztályának vezetője, Khorkoff tábornok, ebben az esztedőben a légi haderőt elsősorban a városok bombázásában gyakoroltatja. A pilóták nagy tömegekben, negyvenével, ötvenével szállnak fel és gyakorolják a városoknak órákon át tartó bombázását. Khorkoff tábornok taktikája szerint az elkövetkezendő háborúban az orosz légi haderő a megtámadásra kiszemelt városok ellen elsősorban a „morális” areoplánokat küldi harcba, amelyek csak azzal a céllal hajigálnak bombákat, hogy pánikot okozzanak. Utóbb következnek a súlyos, nehéz gépek, amelyek hatalmas bombákat dobálnak, alkalmasakat arra, hogy rombadöntsenek egész háztömböket. Ezek után kerül sor a gyujtógépekre, a amelyekről ledobott bombák lángba borítják a romokat. Az orosz légi haderő sorrendben utolsónak mérgező gázokkal teli bombákat hajigál le. Lisszabon, jan. 31. (Saját tud. táv.) A „Do X“ német repülőgépóriás ma reggel startolt Lisszabonból az óceán átrepülésére. A gépet előzően teljesen kijavították. Ismeretes, hogy a „Do X“ szárnyát tűz pusztította el. A javítási munkálatok több hétig tartottak. A gép amerikai útja során először a Kanári-szigeteken, Las Palmasban száll le. A szovjet óriási hadirepülőgéprajt épités 18.000 pilótát képez ki Asszonyok a houshaverők közt London, jan. 30. (Saját tud. táv.) A Daily Mail * szenzációs, bizonyára világszerte nagy feltűnést okozó eredeti moszkvai tudósításban számol be a szovjet legújabb hadikészülődéseiről. A „Daily Mail“ cikke szerint a szovjet az 1931. évben elsősorban légi haderejét fogja fejleszteni. A szovjet urainak véleménye szerint az aeroplánokra feltétlenül szükségük lesz, amikor elindulnak régóta tervezett szörnyű hadjáratukra, hogy leigázzák egész Európát. A szovjet 1925-ben kezdte meg légi haderejének építését, de ma már hatalmas arányúvá nőtt és a szakértők véleménye szerint az orosz légiflotta egyenlő erejű a legnagyobb európai államok légiflottájával, de a legtöbbet erőben, felszerelésben felül is múlja. A szovjet óriási összegeket költ a repülés tudományos elővitelére, de különösen a mérgező gázok előállítására. Oroszország pilótiskoláiban ez idő szerint 18.000 pilóta tanul s ezek a lehető legalaposabb kiképzést nyerik, amire elég példa, hogy a tanfolyam három évig tart. A készülő pilóták között igen nagy számmal vannak asszonyok is és ezek részt vesznek a hadi aeroplánok minden felhasználási módjában, a bombavetés mesterfogásaira is kitanítják őket. Az új orosz pilóták óriási tömegét hatezer német kiképzőtiszt tanítja. Az orosz hadi légiflotta hatalmas megnövekedését a szovjet idáig meglehetősen takarta a világ elől, mert légierejének növelését azzal az Wasárisap, !§£!• febr. 1, JANUAR 31 SZ OMBAT Ma mutatja a FORUM A SZERELEM a világ legszebb németül és magyarul beszélő filmét! JOE MAY-nak a Hindu síremlék, Szerelem tragédiája rendezőjének legszebb alkotása. — Hét világhírűs elismert kedvelt nagy sztár! — Rendezés, megjátszás, technika, hangfelvétel mesterműve. — NAGY KATÓ, GRETL THEIMER, HALMAY TIBOR, SZŐKE SZAKÁLL, FRANZ LEDERER, KURT GERON, OTTO WALBURG. — Kérjük az előjegyzett jegyeket mielőbb beváltani. Vasárnapi jegyek elővétele egész nap. Vasárnap d. u. fél 3 órakor mérsékelt helyáru előadás. Tel. 833 //i