Kassai Ujság, 1931. február (93. évfolyam, 26-48. szám)

1931-02-01 / 26. szám

93-ik évf. 26. szán*. r»nrte«it«»6w <in MgditMTfftni; MnStce­ l­assa. FS-n. 64 Hidasiul (Nemzeti Színházzal szemben). Telefon: 185. o­o­o­o­o­o­Megjeleníti naponta o­o­o­o­o­o Főszerkesztő: SJW. KÖVES ILLÉS Előlszerísl díjait helyben ín vidéken: Egy egész évre 240 korona, félévre 120 korona, negyedévre 1 O korona, egy hónapra 22 korona - Egyes szám­ára 1 korona Beth­len tájékoztatta a francia kormányt Budapest, jan. 31. (Saját tud. táv.) De Vienne francia követ kihallgatáson jelent meg Bethlen István gróf miniszterelnök­nél és megkérte Bethlent, hogy a francia kormány kérésére informálja őt bécsi útjának eredményeiről és politikai útjai­ról. Bethlen gróf kijelentette, hogy a fran­cia sajtó tendenciózusan írt bécsi látoga­tásáról. Most is csak azt ismételheti, amit már többször határozottan kijelentett, hogy bécsi útja nem irányul egyetlen európai állam ellen sem és tárgyalásának eredményei nem sértik a francia érdeke­ket. Ezután szívélyesen elbeszélgetett a francia követtel. Véres utcai harc Drezdában Drezda, január 31. (Saját tud. táv.) A Freiberger­strassén tegnap a kommunisták és a munkanélküliek nagy tüntetést ren­deztek. A tüntetők beverték az egyik dohánykereskedő kirakatait, mert a trafi­­kos a nemzeti szocialista párt tagja. A rendőrség kivonult, a tömeg azonban szembeszállt a rendőrökkel és egy rend­őrtisztet súlyosan megsebesített. Erre na­gyobb rendőrcsapatok vonultak ki és gummibottal szétverték a tüntetőket.­­ Több kommunistát letartóztatak. Jugoszlávia és Csehszlovákia kapcsolatai (Saját tudósitónktól.) Az uj jugoszláv követ, dr. Kramer Albert, tegnap audien­cián jelent meg Masaryk köztársasági el­nöknél és átadta a szokásos formalitások keretében megbízó levelét. Az audien­cián jelen volt Benes külügyminiszter is. A követ megbízó levelének átadása al­kalmával rövid beszédet tartott, amelyben leszögezte, hogy Jugoszlávia őszintén kí­vánja a konszolidációt és a két ország közötti kulturális és gazdasági kapcsola­tok kimélyítését. Jugoszlávia most még jobban mint annak­ előtte kívánja- hogy Csehszlovákiával való elválaszthatatlan egysége a szlávság kulturális erejét mi­nél jobban kidomborítsa. Masaryk köztársasági elnök válaszá­ban szintén a két ország közti kapcsola­tok kimélyítésének szükségességét han­goztatta és mindenekelőtt kiemelte a gaz­dasági kapcsolatok kiépítésének fontossá­gát. ■ BBí Megbuktatták Starhemberg keresget, bizalmat szavaztak az ellenzéknek Bécs, január 31. (Saját tudósítónktól). Starhemberg herceg, a Heimwehr vezére, az osztrák nemzeti tanács elnökének ma bejelentette, hogy lemond mandátumáról. Az innsbrucki Heimwehr ülésén Steidle dr. foglalkozott a szervezet ügyeivel és beszédében élesen támadta Starhember­­get. Tiltakozott Starhembergnek azon ál­lítása ellen, hogy ő (Steidle) kényszerítette volna a miniszteri tárca elfogadására. Az­után Starhemberg miniszteri szereplésé­ről beszélt. Elmondta, hogy a herceg mű­ködését a Heim­wehr rossz szemmel nézte. Starhemberg merész kijelentéseit soha­sem követte tett, sőt kijelentéseit más­nap rendesen lecáfolta. Az ülés résztvevői egyhangúan bizal­­o­m­at szavaztak Steidlenek. A Bo X. elindult Délamerikába ms ác@ámn át! ürüggyel készítette elő, hogy a ke­­kereskedelmi repülést fejleszti. Az utóbbi hat esztendő alatt tizenkét repülőgépkészítő gyárat építettek s ezek­ben főleg 1929 óta éjjel és nappal dolgoz­nak. A repülőgépgyárakra szükséges ös­­­szegeket minden lehetséges erőszakkal szedik ki az orosz munkások és parasztok zsebéből, igen nagy összegeket köszön­hetnek a sorsjátékokon maradt nyeresé­geknek is. 1929 végén az „Osoviahkin“ (repülő- és kémiai társaság) a legnagyobb erő­feszítéseket tette, hogy az orosz pilótákat képessé tegye a téli időben való repü­lésre. Ezerszám gyártották a csúszó areo­­plánokat. Ezek közönséges gépek, de ha leszállásra kényszerülnek, a szárnyak összehajthatók és a pilóta nagy sebes­séggel haladhat a jégen és a havon át. Igen jelentős eredményeket értek el ab­ban, hogy a gépeket biztosítsák a be­fagyás ellen. Az 1931. év program­jában elsősorban a nagy, sokmotorú gépek épí­tése szerepel. Ezek a gépek alkalmasak nagy távolságok berepülésére bármily időben. A vörös hadsereg légügyi osztályának vezetője, Khorkoff tábornok, ebben az esztedőben a légi haderőt elsősorban a városok bombázásában gyakoroltatja. A pilóták nagy tömegekben, negyve­nével, ötvenével szállnak fel és gya­korolják a városoknak órákon át tartó bombázását. Khorkoff tábornok taktikája szerint az el­következendő háborúban az orosz légi haderő a megtámadásra kiszemelt váro­sok ellen elsősorban a „morális” areoplá­­nokat küldi harcba, amelyek csak azzal a céllal hajigálnak bombákat, hogy pánikot okozzanak. Utóbb következnek a súlyos, nehéz gépek, amelyek hatalmas bombákat dobál­nak, alkalmasakat arra, hogy romba­­döntsenek egész háztömböket. Ezek után kerül sor a gyujtógépekre, a amelyekről ledobott bombák lángba borít­­­­ják a romokat. Az orosz légi haderő sorrendben utolsó­nak mérgező gázokkal teli bombákat hajigál le. Lisszabon, jan. 31. (Saját tud. táv.) A „Do X“ német repülőgépóriás ma reggel startolt Lisszabonból az óceán átrepülé­­sére. A gépet előzően teljesen kijavítot­ták. Ismeretes, hogy a „Do X“ szárnyát tűz pusztította el. A javítási munkálatok több hétig tartottak. A gép amerikai útja során először a Kanári-szigeteken, Las Palmasban száll le. A szovjet óriási hadirepülőgéprajt épit­és 18.000 pilótát képez ki Asszonyok a houshaverők közt London, jan. 30. (Saját tud. táv.) A­­ Daily Mail * szenzációs, bizonyára világ­szerte nagy feltűnést okozó eredeti moszkvai tudósításban számol be a szov­jet legújabb hadikészülődéseiről. A „Daily Mail“ cikke szerint a szovjet az 1931. év­ben elsősorban légi haderejét fogja fej­leszteni. A szovjet urainak véleménye szerint az aeroplánokra feltétlenül szük­ségük lesz, amikor elindulnak régóta ter­vezett szörnyű hadjáratukra, hogy leigáz­zák egész Európát. A szovjet 1925-ben kezdte meg légi haderejének építését, de ma már hatalmas arányúvá nőtt és a szakér­tők véleménye szerint az orosz légiflotta egyenlő erejű a legnagyobb európai államok légiflot­­tájával, de a legtöbbet erőben, fel­szerelésben felül is múlja. A szovjet óriási összegeket költ a re­pülés tudományos elővitelére, de külö­nösen a mérgező gázok előállítására. Oroszország pilótiskoláiban ez idő szerint 18.000 pilóta tanul s ezek a lehető legala­posabb kiképzést nyerik, amire elég példa, hogy a tanfolyam három évig tart. A ké­szülő pilóták között igen nagy számmal vannak asszonyok is és ezek részt vesz­­nek a hadi aeroplánok minden felhaszná­lási módjában, a bombavetés mesterfogásaira is kitanítják őket. Az új orosz pilóták óriási tömegét hat­ezer német kiképzőtiszt tanítja. Az orosz hadi légiflotta hatalmas megnövekedését a szovjet idáig meglehetősen takarta a világ elől, mert légierejének növelését azzal az Wasárisap, !§£!• febr. 1, JANUAR 31 SZ OMBAT Ma mutatja a FORUM A SZERELEM a világ legszebb németül és magyarul beszélő filmét! JOE MAY-nak a Hindu síremlék, Szere­lem tragédiája rendezőjének legszebb al­kotása. — Hét világhírűs elismert kedvelt nagy sztár! — Rendezés, megjátszás, technika, hangfelvétel mesterműve. — NAGY KATÓ, GRETL THEIMER, HAL­­MAY TIBOR, SZŐKE SZAKÁLL, FRANZ LEDERER, KURT GERON, OTTO WAL­BURG. — Kérjük az előjegyzett jegyeket mielőbb beváltani. Vasárnapi jegyek elő­vétele egész nap. Vasárnap d. u. fél 3 órakor mérsékelt helyáru előadás. Tel. 833 //i

Next