Katholikus Hetilap, 1873 (29. évfolyam, 1-52. szám)

1873-10-23 / 43. szám

43. szám. Pest, 1873. Október. 23. Megjelenik minden csütörtökön. — Előfizetési ár : egész évre 4 frt, fél évre 2 frt. negyed évre 1 frt. — Hirdetések ára : 4 hasábos petit sor 8 kr. Az előfizetési pénzeket, valamint a lapba szánt kéziratokat a Szent-István-Társulat igazgatóságához (Lövész utcza 11. sz.) kérjük küldeni. Az egyetemes egyház és nemzeti egy­házak. Az eddigiekből láttuk, hogy mit tett a protestan­­tismus a lelkismeretek méltóságára nézve, midőn az egyetemes egyház helyébe nemzeti egyházait állította. Művének mindenütt ugyanazon eredményei vannak : a népek politikai fejére ruházott korlátlan vallási min­denhatóság, a szabadság ürügye alatt és annak nevé­ben a lelkismeret elnyomása, a hitvallásnak országok határai szerinti felosztása: »Cujus regio, illius religio« (a­kié a tartomány, azé a vallás). Feladatunkhoz képest most szemügy alá veszszük a nemzeti egyház egy másik példáját : a görög, neve­zetesen az orosz egyházat. A bajok közt, melyek a múlt századokból reánk ma­­radtak, alig van régibb a görög szakadárságnál. A törté­­netíró, ha e gyászos szakadás első eredetére vissza akar pillantani, alig tudja, hol állapodjék meg. Görögország elfoglalván Kis-Ázsiát, Thrácziát, Syriát, Egyiptomot, egész Keletre görög jelleget nyomott; míg Róma beha­tolván Hispániába, Galliába, Afrikába, Germániába, tőle egész Nyugat latin jelleget nyert; e nagymérvű megkülönböztetés, mely az ó­világnak egy birodalomba való egyesülését túlélte, tekinthető kiindulási pontjául annak, ami bekövetkezett. Midőn Konstantin Rómából visszavonulva By­­zanczba tette át császári székét, a keletiek és rómaiak közt levő feltűnő különbség a versengés jellemét ölte magára. Ekkor két világváros volt : Roma, mely meg­szokta volt az egész világnak parancsolni, és Konstan­tinápoly, mely telve nagyravágyással, nagyratörő reményekkel a Roma általi hosszú elnyomatásért be­szélt lihegett. Nehéz volt az egyházat menten tartani azon érzel­mektől , melyek akkor a keleti és nyugati világot izga­tottságban tartották. A római püspök minden időben, Keleten úgy mint Nyugaton, az egyetemes egyház fejé­nek tekintetett. Követei által elnökölt a niczeai zsina­ton ; a keleti zsinatok és püspökök több ízben hozzá­folyamodtak vitályaik elintézésére, a fegyelem szabá­lyozására, a hitdolgok megállapítására. De ha a pápa az összes egyház egyetemes püspöke volt, nevezetesen püspöke volt a római egyháznak, és feje az egész nyu­gati pátriárkaságnak; e körülmény, mely a görögökben féltékenységet kezde ébreszteni, a pápa és több keleti püspök kánoni állása közt némi hasonlatosságot látszott előidézni, mert több keleti püspök szintén kiterjedett joghatósággal birt bizonyos egyháztartományok fölött; e joghatóságot részint az apostoloktól nyerték, mint az alexandriai és antiochiai pátriárkák, részint újabb volt e hatalom, mint a jeruzsálemié, részint még el sem ismert, mint a konstantinápolyié. A keleti pátriárkák igen széleskörű hatalommal bírtak. De nem is ez egye­dül képezte a görög egyház erejét. Isten ez egyházat ki­váló lángelmékkel áldotta meg. Ezen egyházban fény­lett egy sz. Athanáz, egy sz. Cyrill, egy Aranyszáju sz. János, egy Nazianzi sz. Gergely, egy sz. Vazul. Azon­­fölül volt ez egyháznak politikai hatalma is. Görög­ország saját császárral birt. És e császárok sorában vol­tak közben kitűnő fők is, mint Konstantin, Theodo­sius, Justinián. Ezen kitűnő fejedelmek mellett a püspökökhöz közel állott a veszély, hogy a hatalom varázsa alatt meghajoljanak, és hogy az ellentétességük mellett is összeférő kevélység és gyöngeség — az udvaronczok e szokott két tulajdona — férkőzzék lelkekhöz. A törvény­­alkotók is megtették a magukét: az őket jellemző rugé­­kony szellemmel mindinkább kifejték az absolut hata­lom rendszerét, és a hízelgés, kielégített nagyravágyás és emberimádás ez összegéből képződött lassan kint esz­ménye a görög császárnak, ki a birodalom kedvező napjaiban az egyháznak theologusa is, védnöke is volt. 43

Next