Katholikus Hetilap, 1882 (38. évfolyam, 1-52. szám)

1882-04-20 / 16. szám

Megjelenik minden Csütörtökön. — Előfizetési ár: egész évre 4 frt, fél évre 2 frt, negyedévre 1 frt. — Hirdetések ára: 4 hasábos petit sor 8 kr. Az előfizetési pénzeket a Szent-István­ Társu­lat igazgatóságához, a kéziratokat a lap szerkesztőségéhez (IV. Lövész­ utcza 13. sz.) kérjük küldeni. Budapest, 1882. 1(2. szám. Április 20. A söpredék uralma. (Mag) Törökországnak nincsen ar­istokracziája s még most is, úgy, mint századok előtt, az utolsó favágó, ha van hozzá esze és bátorsága, vezérré lehet és intéz­heti nem csak hazája, de társadalma sorsát. Ezért van is mit tűrni a jó törököknek, kiket utó végre is azon dicső­séggel fognak kikergetni a miveit Európából, hogy jobb barátjai voltak a kereszténységnek, mint a mai czivili­­záczió hősei. Nem politikai, hanem társadalmi szempont­ból veszszük a dolgot, mert ezen lapok hasábjai csak társadalmai kérdéseknek vannak nyitva. És mégis, mig az izlámnak szemére vetik ezen igen helyes értelemben felfogott demokrácziát s az üstfoltozóból miniszterré lett főurat más kollégák fitymálják s csak félvállról néznek rá, addig a világ legmiveltebb nemzeténél, a francziánál föl sem veszik, hogy kih­ívó országámítók, kávéházi és csapszéki szónokokból lett államférfiak egy olyan ország sorsát vezessék, mely a katholikus társadalomban vezér­szerepre van hivatva. Ezen jelenség a franczia társadalomban annyira közönséges már, hogy azon csodálkozni sem lehet; a söpredék uralma ez, melynek mint a lepke­bábnak eljött ideje. S ezen söpredék, melynek rendezett viszonyok között csak lent az iszapban van helye, — most ural­kodik a társadalomban, törvényeket ir elő a lelkiisme­retnek, meggyőződésnek, felállítja a boldogulás szabá­lyait, körvonalazza az ismeretek határait, uralkodik lelken, szivén, elmén s hinti szét szennyeit, mint meg­annyi magvát a közjólétnek, melynek visszás áldásai alatt nyög a világ. A kereszténység volt az első e világon, mely a nép­jog fenségét hirdette, mely a valódi nemes, és áldásos demokráczia elveit megállapította. Hanem ezen dicső tan, az erkölcsi befolyás, a közjólétre irányzott törek­vés egyenjogúságát hirdette, és nem a zsarnokoskodó val­­lástalanság, s tolakodó erkölcstelenség magánuralmát; ezen tan­ az ész, jellem, becsület s munka aristokracziá­­ját állapította meg, nem a henye, kih­ivó és a más kárán boldogulni akaró demokrácziát, melynek haszon­lesése megöl minden tisztességes iparkodást, önzése kiirt minden felebaráti szeretetet, dölyfössége felülmúl min­den gőgöt, mely valaha létezett e földön. E demokrati­kus söpredék ámítja a népet, fosztogatja a jobb meggyő­ződést, egyedüli hatalmában dicsekszik az emberi jogok tiszteletével, rongyokkal, piszokkal takarja el bíborát, s az egyéni szabadság romjain hirdet a szabadságot. A társadalom már az előbbi századokban is látott nagy küzdelmeket, kiállott nagy viharokat, szemben állott nagy veszélyekkel; de azon eszmének vezérei, kik a társadalom jobb sorsáért küzdenek, a jellem emberei voltak. Lehettek téves magán meggyőződés, szenvedé­lyek, rögeszmék rabjai, de nem voltak az önérdek szol­gái. Hozhatnánk föl számos példát a történelemből, kik jót akartak — rosszul. A világesemények e vezér­­férfiainak jellemében egy közös vonást találunk, mely a századok múltával kibékíti az utókort az ő hibáikkal. De azon század nem fog elérkezni soha, mely kibékítse a világot azok törekvéseivel, kik a jelen társadalom legszentebb intézményeiben hosszú küzdelmek eredmé­nyét megsemmisíteni törekesznek. A keresztény katholika anyaszentegyház évezredes hivatása ezen uralom ellen küzdeni; hivatása minden áldozatot, a­mi lehetséges, meghozni a keresztény társa­dalom megmentéséért. Azért ne csodálkozzék senki sem, hogy szemben ezen uralommal, Francziaországban az egyház egyelőre védő állást foglal el, s csak inti, óvja híveit, nehogy ez általános veszély örvényébe hull­

Next