Katholikus Hetilap, 1884 (40. évfolyam, 1-52. szám)

1884-09-18 / 38. szám

__L Megjelenik minden csütörtökön. — Előfizetési ár: egész évre 4 frt, fél évre 2 frt, negyedévre 1 frt. — Hirdetések ára: 4 hasábos petitsor 8 kr Az előfizetési pénzeket a Szent-István-Társulat igazgatóságához, a kéziratokat a lap szerkesztőségéhez (IV. Lövész-utcza 13. sz.) kérjük küldeni. Budapest, 1884. 38. szám. Szeptember 18. Kettős büszkeségünk. A sugárúti műcsarnok e hó elseje óta naponkint ezer és ezer látogatót lát. Munkácsy képe ama nagy delej, mely még messze vidékről is idehozza a műkedvelő és műértő közönsé­get, hogy bámuljon, csodáljon — épüljön. Mi is ott voltunk, ismételve is ott voltunk; mi is bámultuk, csodáltuk e remek alkotást, — mi is épültünk azon ama ezrekkel és ezrekkel .... De nem akarjuk magunkat átengedni személyes ér­zelmeinknek. Ne szóljon e helyen belőlünk az egyéniség. Általános szempontra akarunk helyezkedni Mun­kácsy ezen mesteri remek alkotásának megbirálásánál, mely kettős büszkeségünknek forrása. Igen — kettős büszkeségünknek. Azért t. i. mert Krisztust a Kálvárián ábrázolja. Azt a világot megrendítő drámát, azt a világot átalakító eseményt, azt az uj világot létrehozó haláltusát, mely az egész történelem legnevezetesebb és legfontosabb eseménye volt és marad mindörökké; azt az életet adó halált, mely szent vallásunk alapja, megváltásunk befe­jezése, Istennel való kibékülésünk záloga volt. S mire a naturalizmusba sülyedt, érzékeket csik­landozó művészet nem képes, mire a rideg inditások­­ban és obscouritásokban bővelkedő, minden eszményi­­ségtől megfosztott realizmus nem képes, mit soha, de soha sem fog elérni, legalább állandóan nem fog elérni soha, azt a vallási motívum, azt a mindenkor szép, min­denkor igaz, mindenkor egyformán magasztos vallási motívum elérte. Az összes művelt világ bámulja ezt az alkotást, mert vagy kifejezve találja benne szívének legszentebb érzelmeit, vagy kedves, talán rég szunnyadozó érzelme­ket felelevenítve és felélesztve lát ama élethű vonások­ban, melyek egy boldogabb, egy hivő életkor felejthe­tetlen emlékeinek legkedvesebb középpontját oly mes­­terileg ábrázolják, mintha jobb időkből, boldogabb, meg­­elégedettebb időkből egy oly ismeretes, de oly rég nem hallott kedves hang feléledne sok ember szivében, úgy láttuk, úgy olvastuk azt le sokaknak arczáról. A­mi igazán és valóban szép, mindenkire és min­denkoron beíz hatással. De nincsen szebb valami, nincsen magasztosabb, mint az Istenember élete és halála . . . . A­mi nekünk a legszentebb, az a legszebb is— azt mutatja újból Munkácsy képe . . . De ez a kép — Munkácsy képe. Egy hazánkfiának műve. A dicsőség, melyet ecsetjével magának szerzett, részben a mienk is. A büszkeség, mely szivét joggal eltöltheti, részben a mienk is. Nem lehet az rossz fa, melynek ilyen gyümölcse van. Nem lehet az az utolsó nemzet, melynek fia a világnak legelső festőművésze. Hazánk, nemzetünk becsülete kétségkívül sokat nyert Munkácsy által. Sok történt — igaz — a­mi képes lemosni hazánk és nemzetünk nevéről azt az oly soká, oly igazságtalanul tűrt félreismerést és kicsinylést, hogy ne mondjuk megvetést. A művelt világ lassankint igaz­ságosabb kezd lenni irányunkban. De Munkácsy oly nagyon megérdemlett hírneve egy uj oldalról, egy uj szempontból teljessé teszi rehabilitácziónkat. És ez az, mi igazán büszkeséggel tölti be szí­vünket. Adja isten, hogy e hazának mentői több fia mindig nagyobb és nagyobb dicsőséget áras­szon szegény ha­zánkra, — hogy dicső legyen a magyar név, tisztelettel és elismeréssel hangoztatva minden művelt népektől. Dr. —an—

Next