Katholikus Néplap, 1850. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1850-05-30 / 22. szám

dögvész’ emlékére valamelly nap, sz. Flórián vér­tanú’ napja pedig majd átalánosan szokott megszen­teltetni olly czélból, hogy az egek­ Ura e’ véd­­szentnek szószólása által a’ tűzi veszedelmet eltá­­voztassa. E’ buzgó szent szokás régi időktől fogva meg volt Dér föld Sopronmegye’ helységében is, hol a’ hívek minden szolgai munkától megszűnve egyedül Istennek szolgáltak, ülő ünnepet szentelve sz. Flóriánnak tiszteletére. Azonban nem annyira buzgósága lankadt a’ híveknek, mint a' múlt évtized majd mindenütt feltűnt hithidegségének Isten verte szelleme, — a’ régi öregeket bölcsességben felülmúlni vágyó fi­atalság közt elterjedve itt is — vita támadott a’ helységnek lakosi között: valljon sz. Flórian’ napja megünnepeltessék-e, vagy sem? — A kérdéses ünnepi megszentelés több pártolóra találván, a’ régi szent szokás folytatólag megtartatott. E’ kérdés évenkint, ’s néha ugyancsak he­vesen is, sőt talán ártatlanoknak botrányára is fel szokott merülni 1842-dik évig; ezen évben azon­ban az Isten valóban csodálatosan oldotta meg azt, mellyet érdemesnek tartunk tanulságul minden hit­rokonunknak köztudomására juttatni; t. i. sz. Fló­­rián napja’ előestvéjén gyűlést, s ugyancsak zava­rost tartván a’ helység’ lakosi, a régi ünnepeknek megszentelését elhatározó ugyan a híveknek több­sége, mellynek azonban tettleg ellenszegülve a’ fi­atalság, abban egyezett meg, hogy más nap u. m. sz. Flórián’ napján az ünnepi szertartásnak kézi­munka általi megcsúfolására összebeszélvén, bar­maikat, szekeret és ekét készítenek el, a munkára indulandók korán reggel. Azonban mi történik!!! Éjfélkor, alig kezdődik sz. [Flórián’ napja, félre vezetnek a’ harangok, rémilő szélvész támad, dühöng a’ tűzvész, ’s csak néhány ház marad épen, többi mind por­ s hamuvá ég, benég több barom, szekér, szerencsés volt, ki az oltásnál billeget nem kapott! így lett nevezetessé sz. Flórián’ ünnepe Dérföldön, hol azon év óta e’ napnak megszente­lését többé már senki kérdésbe nem vonja, hanem kitelhető buzgalommal tartatik azon helységi ünnep. Valóban mély benyomást tesz ezen szomorú esemény minden istenfélőnek keblében, ha mind­járt esetileg, vagy bármelly okból támadott is a’ tűzi veszedelem , ’s nyíltan emlékeztet arra ben­nünket, hogy nem lehet az Istennel ujjat húzni. Közli: Tóth A. plébános. A’ társadalmi bajak’ gyógyszerei. (Folytatás). Második gyógyszerül ajánljuk a' földi ja­vaknak megvetését. A’gazdagság’ megvetése nagy lélekre mutat. „Sokkal kevesbbé becsüljük azokat — mond egy szent­ atya — kik gazdagság- és külfényben élnek, mint azokat, kik mind ezt bír­ják, és még is nagylelkűleg fölébe emelkednek.“ A’ bőség ápolja a’ szenvedélyeket, és bűnökre in­gerel. Azért ismétli az evangeliom is szüntelen azon tanitást, hogy a’ gazdagnak nehéz mennyek’ országába bejutni. — Az evangeliom’ ezen tanítása főleg a mi anyagi, kincsek után kapaszkodó ko­runkban talál legnagyobb neheztelés- és ellenzésre; de nem ép’ ez mutatja-e a’ betegséget, mellyben jelenkorunk siűlödik ? Példákat találunk erre a’ régi korban is. A’ hajdani Romáról mondják: „Mi­óta a’ szegénység kiköltözött belőle, ölében a’ bűn és gonoszság telepedtek meg.“ Ha tehát nekünk Krisztus a’ földi javak megvetését parancsolja és ajánlja, úgy egy magot ültet az emberek’ szivébe, melly a’ társadalmi rend’ föntartását illetőleg a’ leg­szebb­­gyümölcscsel kecsegtet. Ez által nemcsak számtalan igazságtalanság, erőszak és gonoszság elől zárja el az ajtót, hanem egyszersmind a’ leg­különfélébb, legemberszeretőbb jótékony intézetek­ számára bőséges forrást nyit. Hiba volna azonban 22 *

Next