Katholikus Néplap, 1851. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

1851-01-16 / 3. szám

18 Minthogy pedig a’ fegyelem szigort követel, ennek pedig szükség’ esetében fenyítékben is kell mutat­kozni, mind a’ szigor, mind a’ fenyíték az iskolai intézetben is nélkü­lözhetlen a’ kellő fegyelem’ fen­­tartására és a’ siker’ valósítására, pedig úgy az erkölcsiség’ tekintetében, mint a’ külső rendszer’ foganatosításában. Tudjuk ugyanis a’ megromlott emberi természet’ hajlamaiból, hogy inkább kész, nemcsak a’ lehetőségig kifejlett értelmű, de még a’ fejlődésben keveset haladt, de napról napra ha­ladó gyermek is a’ rosszra és tilosra, mintsem a’ jóra és szabadra. Tudjuk, hogy a’ gyermeki paja­kosságok, ha idején korán nem korlátozódnak, könnyen erkölcstelenségre fajulnak. Tudjuk, hogy az imádság, ájtatoskodás és egyéb keresztényi kö­telességek’ gyakorlata, eszökbe sem igen jut a’ gyermekeknek, ha arra nem nógat­tatnak, nem kö­­teleztetnek. Pedig ha gyengébb korukban azokat nem gyakorolják, meg nem szokják, később talán örökre is elmulasztják. Azért semmi sem szüksé­gesebb az iskolai intézetekben, mint az erkölcsisé­­get illető és érdeklő fegyelem, szigor és fenyiték, mellyek által a növendékek a jóra, az erkölcsre hajtassanak, és azok gyakorlatába megtartassanak. Ugyanezek kívántatnak az iskolai elkerülhe­tetlenül szükséges kü­lrendszer állandó fentartá­­sában is, kivált az elemi iskolákban, hol a' rend-­­ hez még nem szokott, virgonéz, gyengekorú ta-­­­nulók közt csak alkalmas fegyelem, okos szigor, és­­ helyes fenyiték által eszközölhető, hogy magukat­­ a­ kellő iskolai rendszerhez alkalmazzák, a’ jó ma­gaviseletben naponta jobban és jobban erősödje­nek, és a szorgalmas tanulásban időről időre előbbre­­ haladjanak. — De a mint mondám, legyen a* fe­gyelem alkalmas, azaz, a’helyhez, a­ tanulók élet­korához, neműkhez szabva. Legyen a’ szigor okos,­­ az az mérsékelt és nem túlfeszített. Legyen a fe- i nyitók helyes, az az, inkább lágyabb, mint kelleti-­ nél keményebb, megérdemlett és nem elhamarko­dott, indulatból sohasem, és mindég higgadt elha­tározottságból származott és ollyan, mellyröl bizto­san föltehetni, hogy nem hasztalanul, de czélsze­­rű­en alkalmaztatik. — Itt tehát a’ tanítók’ okos belátása, és fölfogása igényeltetik. És hol ezek hiányzanak, ott a’ durva önkény, és vad indulatból származott igaztalan eljárás van napi­renden, az is­kolai intézet’ gyalázatára, az intézet tagjainak pe­dig legnagyobb kárára. Ugyanazért érdemes elemi iskolatanitók, fo­gadjátok szívesen hozzátok intézett egyszerű szó­zataimat. Vegyétek azokat telketekre. Használjátok hivatali pályátok’ dicsőségére és tanítványaitok’ jó­létére, boldogságára, hogy dicső hivatástoknak megfelelvén, áldásban legyen, s maradjon emléke­zetetek nemcsak azon polgártársaitok közt, kiknek az élet’ rögös és tövises mezején, bölcs oktatói,és jótevő vezetői valátok, de a’ később ivadéknál is. Az Ur kegyelme működjék általatok és veletök! Vezerle Gáspár: Jézus’ szent neve* napjára. Tizennyolczszáz esztendeje körülbelül, hogy G­enezar et is taván egy kisded hajó vitorlázott a' túlsó part felé. Eleinte az idő szép volt ’s a’ hajó csöndesen ’s biztosan haladott kitűzött czélja felé. De ime egyszerre nagy szélvész támad, a’ tenger’ hullámai mindinkább dagadnak, s már már a’ kis­ded hajót elnyelni fenyegetik. — A’ hajóban ülök megrettenve költik föl a’ hajóban nyugodtan alvó mesterüket, kinek neve Jézus, és mondják: ,.Uram szabadíts meg, különben elveszünk.“ Föl­kel Jézus, parancsol a’ tengernek s a’ szeleknek; s ezek, parancsszavára, azonnal lecsendesednek. Ezen kis, s a’ hullámokkal küzdő hajó, képe a’ katholika anyaszentegyháznak. Ez is már tizennyolcz század óta halad a neki kitűzött utón, mellyen csak ritkán mosolygott neki a’ fényes nap, hanem többnyire ellenséges szelek támadtak ellenébe, mellyek ötét eltemetni fenyegetődztek. De midőn a’ veszedelem legnagyobb volt, ’s a’ hajóban ülök

Next