Katholikus Néplap, 1852. július-december (5. évfolyam, 28-52. szám)

1852-08-04 / 32. szám

251 tagja nem lehet, s hogy mesterségét folytathassa , kü­­l­­önféle adózásoknak vettetik alá, mellyek alól a pro­testáns mesterember felmentetik. Ő két legénynél töb­bet nem tarthat, nehogy vetélkedhessek amazokkal. Ha a kézimunkásnak egyebe nem volt, mint munkája s az ezért járó napi bére, még abban is sérti őt a törvény, azt rendelvén, hogy a napszámos, ha olly kath. ünne­pen nem dolgozik, melly az angoloktól elismerve nincs, nehéz büntetésnek vettessék alá. — A katonaság szá­­mára megengedtetett a katholikusok lovait lefoglalni; s ha talán az 50­0. forintnál többet ért, lefizetvén érte az 50­0. forintot, bátran elvehette tőle azt akármellyik protestáns.­­ A katonaság tartására kétszeresen fize­tett a katholikus, s az esetben, ha a király vagy ke­reskedők hajóit a tengeri rablók elfoglalnák, azt is ne­kik kellett kipótolni. Ha valaki személyében vagy bir­tokában sértetett, a törvény ismét a katholikust tartja gonosztevőnek, s az­ ő vagyonából szolgáltat a meg­sértett protestánsnak elégtételt. Szóval a törvény elő­re kimondotta átkát a katholikus felett, kinek boldog­­nak lenni nem szabad. Ő még a csendes családi élet boldogságát sem érezheti; mert a zsarnok törvény ki­terjeszkedik ide is, itt is megfosztja őt mindenétől. — Azért egyszerre megsemmisít minden protestáns s ka­tholikus között fenlevő vegyes házasságot, habár több gyermekek származtak is már abból, s elrabol a kath. résztől minden vagyont és gyermekét, a protestáns félnek ítélvén oda azokat. A pap , ki még ezentúl ve­gyes házasságot megáldani mert, felakasztatott. Ha a protestáns meghalt, s örökösei katholikusok voltak, a meghalt vagyonában nem ők, hanem a távolabb rokon protestánsok részesültek, a katholikusok kizáratván, habár a vagyonok végrendeletileg voltak is nekik ha­gyományozva. Érvénytelennek mondatott ki minden adomány vagy ajándék, mit katholikus protestánsnak jószívűségéből nyerne, hogy igy minden szeme szét­­lövessék a láncznak, melly a protestánst a katholikus—­hoz vonná, s elhárittassék minden, mi által a két fele­kezet, barátság- vagy háladatosságból vonzatnék egy­máshoz. De lélekkinzóbbá talán mégis senkinek sem lé­tetett helyzete, mint egy kath. atyának. Mit érezhetett ugyanis ő , ha gyermekeire tekintvén — kiket e vi­lágra nemzett, kiket szeret minden felett — elgondolja, hogy azok szenvedni fognak enyhület nélkül, mint ő szenvedett; hogy halála esetén azoknak gyámola nem szülő anyjok leend, mint azt a természet ösztön- és észszerüleg követeli, hanem egy idegen, az ő kath. vallásának ellensége ? — Egy birtoka van csupán, s ez kath. hite; de valljon biztos-e arról, hogy gyer­mekei e hitnek hívei fognak maradni, midőn azokat a törvény pártolja az atyai hatalom, többet mondok, maga az isteni törvény ellen. „Tiszteljed atyádat és anyá­dat, hogy hosszú életű lehess a földön, mellyet a te Urad Istened ad te néked.“ Így szólott Isten villám­lás és égdörgés között a sinai hegyen. „Ne tiszteljed őket“, arra oktat ezen embertelen törvény; mert ha valamellyik kath. apának egyik fia, bát akarván hozni apja agg napjaira, protestáns lett, a többi gyermekek elmellőzésével ezen fiút illette az atyának minden va­gyona, kinek nem volt szabad többé tulajdon javaiból legkisebbet is eladni, elzálogosítani, ajándékozni, vagy végrendeletileg többi gyermekeinek hagyományozni, bár minden vagyonát tulajdon fáradalmival szerzetté. Minden javai tulajdonosának már ezentúl hittagadó fia, s­­ az atya csak haszonbirtokosnak tekintetett. S nem kellett b e remegni az atyának, valahányszor gyerme­keire gondolt, hogy ennyi kedvezés végre egyiket el fogja csábítani hitétől, azon hittől, mellynek követése miatt nem egyéb, mint üldözés és nyomor várakozik rá? — A törvény épen igy részesíti minden kedve­zésben a hittagadó papot. Az ő jóléte csak egy alá— valóságtól függ : ha t. i. megtagadja kath. hitét, s a protestáns vallásra lép, a törvény előbb 200, később 300, végre — mert hol nagylelkűebb a zsarnoki ha­talom, mint mikor egy alávalóság fizetése forog kér­désben — 400 pengő forint évenkinti fizetést rendelt holta napjáig. Rövid kivonatban láttuk a törvényeket, mellyek alatt Izland egy századig élt. Lassúk ezek, de annál kegyetlenebbek’; tudományosan vannak összeszer­kesztve, s olly alkalmatosak a nép elnyomására,elsze­­gényitésére, s a kath. hit kiirtására, hogy ember bűnös ügyességében ezeknél tökéletesebbet alig alkotott. — Lássuk a jövő vasárnap következményeit. Mester István, Scholastica és Benedek. Szűz szent Scholastica és Benedek Ismerve van, tudom, előttetek, Ismerve : a testvéri szeretet Mint tartá össze e két jó szivet. A központ, mellyben egyesültének, Az Isten volt, kit hőn szerettenek. Hogy szivüket tisztán megőrzenék, Mellyhez bűn mételye nem fére még, Hogy lelkeikben minden gondolat Legyen Istennél kedves áldozat, A világot mindketten megveték, És éltüket magányba temeték. De a hit áttört a zárdák falán, Mint a napfény sötétlé és után. Apácza egyik, másik szerzetes, Szent életéről jól ismeretes. Scholastica a magányt kedvese, Otthon magát egyedül ott lelé, Ott lelte fel a világon, csak ott, A miért szíve titkon dobos,ott. 32*

Next