Katholikus Néplap, 1855. január-május (8. évfolyam, 1-18. szám)

1855-02-21 / 8. szám

halandónak iini kötelessége, és feladata. Mert ha vannak is egyének a társaséletben, kik testi tusát víni nem kénytelenek, sem a hont fegy­verrel védni nincsenek hivatva; de alig találha­tók ollyanok, kiknek belső elleneik ne volnának, s azokkal igen gyakran szembeszálni ne tartoz­nának, tudván a mindennapi tapasztalásból, hogy a test és lélek „egymással szüntelen ellenkeznek, és viaskodnak.“ És mi az oka ennek ? talán kérdi­tek, hiszen a test a lélek hajléka, a lélek pedig a test elevenítője; és így a test és lélek teszik az egész embert. D­e könnyű ezt megfejteni, ha megemlékezünk mind a kettőnek különböző ere­detéről. — A test ugyanis a föld anyagából lé­vén alakítva, anyagi, a lélek pedig az Isten szája által leheltetvén a testbe, magának az Istennek mássa, és tiszta szellem, mint maga az Isten. Mi­vel pedig mind a kettő uralmi jogot tulajdonít magának az egész emberre nézve, nem csoda, ha harcz és viaskodás tör ki közöttük, és a győ­zelmi borostyán után mind­ketten leledzenek. S miután a szomorú tapasztalás azt bizonyítja, hogy az anyagi érdekek és érzelmek a szellemieket háttérbe szorítják, miután a testi érzékek fel­ül emelkednek a lélek erején; s miután a bűnök ter­jedelmesebb tért foglalnak el az egész ember­ben, mint az erkölcsök a belsőben, nem csoda, ha a tusában a test győztes a lélek ellen, annyival inkább, minthogy a bűnnek csábító fejedelemé, a a gonosz szellem kedvezőbben, s vakmerőbben tudja hirdetni és ajánlani vészes édességeit, mint az erkölcsiség szende angyala szigorú követeléseit. Ez ugyanis távol minden csábításoktól a teen­dők irányául az isteni törvényeket tűzi ki, és ezeken alapítja az ember valódi boldogságát, mellyel csak azokat biztatja és biztosítja, kik azok hiv teljesítői; ellenben a bűnök fejedelme, kit az Üdvözítő sátánnak, azaz ellenkezőnek ne­vez, a test hajlamait, ösztöneit, érzékeit, és gyö­nyöreit hirdeti kielégítő jóknak, és mind azokat, mik ezeket gátolják, korlátozzák vagy tiltják, szabadon megvetendőknek hangosan nyilványit­­ja. És ez az oka, hogy a gonosz szellem, mint bűnök fejedelme hatalmas uralmat tud gyako­rolni az emberek belsejében, az akaraton és szí­ven, lebilincselve tartván az észt, és olly hóditó vezéreket állitván tábora élére, kik a csábítás szép hangjával a toborzást sikerrel végrehajtani igen ügyesek és képesek, következőleg a lélek elleni harczot is győzedelemmel kivíni. Kik le­gyenek pedig ezen fondorló főbb vezérek, kik leghatályosabban működnek a belső emberben a lélek leigázására, megismertetni nem lesz feles­leges. Az elsőt hát, mint legtekintélyesebbet a bű­nök tábora élén, igy ismertetem meg, ott áll ő a roppant sereg előtt mint korlátlan parancsnok vakító fényben, uralkodó tekintettel, egyebeket megvető lenézéssel egész maga él­bizottságában, balkezét csípőjére támasztva, jobbjában fegyvert villogtatva s parancsait büszke hangon osztva ki. És mi neve ezen dölfös bünvezérnek? „Kevély­ség.“ Mit hirdet parancs szavaiban? Ezt­ mind­nyájan rám nézzetek s engem kövessetek; távol legyen tőletek a gyáva pulyaság; fentartsátok fejeteket és szüntelen szemeitek előtt tartván méltóságtokat, gyalázatos magatok lealázásával be ne mocskoljátok azt. És honnan veszi erede­tét ezen bünvezér? Az égből, ki volt ott nemzője? Egy angyal, kit Luczifernek hittak, van-e és hol jelenleg is biztos lakhelye? van itt a földön, az emberek szivében, a hol igen igen kedvesen mu­lat s hatalommal uralkodik. — Úgy van: az ég­ben kezdődött a kevélység, hol Luczifer angyali méltóságával s boldogságával meg nem eléged­­vén, hanem isteni dicsőségre, s hatalomra vágy­ván , pártot ütött a Mindenható ellen, s büszke elbizottsággal kiáltá: „Fölmegyek az ég­be, az Isten csillagai fölibe felmagasztalom ki­rályi székemet. A felhők magassága, fölibe hágok és hasonló leszek a Felségeshez.“ És mi sikerű kimenetellel? A legszerencsétlenebbel, mert a győzhetetlen isteni erő egy pillanatban lefújtá a felfuvalkodottat, „s­alátaszita poklokra, a verem legmélyebb fenekére.“ És megtört-e csábító ha­talma a tehetetlenségig? Nem: mai nap is foly­tatja vészes szerepét, és ha megbukott is, csak magára nézve bukott meg egészen, de kárhoza­­tos elveit mai nap is hinti, és terjeszti a világ minden részeibe, az emberek minden rétegeiben, kiknek vezérükül tolván fel magát, ha nyiltan nem működhetik is megbuktatásukra, de alat­­tomban be tudja magát fúrni a vigyáztalanok szívébe, és a kevélységre, mint dicső erényre he­víti fel az elámítottakat siralmas következéssel. Érezték a kevélység vészes következéseit az e törvény időszakában Fáraó, Jeroboam, Nabuko­­donosor, Boldizsár, Antiokus és többen. Érezték későbbi időkben is egyesek úgy, mint társadal­mak, mint hirdetik ezt a történelem hű lapjai. De mai nap is milly sok áldozatjait mutatja fel a világ a kevélységnek, tudjuk, mert látjuk s tapasztaljuk . Mindezek mellett pedig alá száll­­t a világ kevélyeinek száma, és tapasztalható-e a kevélység uralmának csökkenése? Épen nem, sőt növekedik hatalma és zászlója alá naponta többen, és többen csoportoznak, miután a ren­detlen maga becsülés, és tisztelet követelés, a hiú

Next