Katholikus Néplap, 1855. július-december (8. évfolyam, 1-26. szám)

1855-09-05 / 10. szám

^ 79 h* A­resztül fúrt mellyből. — Egy bretagnei katona igy kiáltott^nok dandárja élén végrehajtá ugyan a parancsot, de a csa­­egy a sátorba belépő paphoz: „Oh ön maga a jó Isten! Most­­­ta hevében mellét golyó fúrta keresztül. Midőn sátorába midőn önt láttam, és ön megáldott, úgy vagyok, mintha­­ hozatott, előbb papot hitt, azután pedig orvost. Az orvos veszélyesnek nyilvánítá a sebet, de nem hagyott fel minden reménynyel, így múlt el három nap félelem és remény közt. Harmad napra a tábornok komornyikja futva jött hozzám kiáltván: „Szaporán tisztelendő úr, szaporán a tábornok halálán van.“ Én sietve épen akkor érkeztem, midőn a 4-ik osztály tábori papja e hősléleknek az utolsó feloldozást fel­adta. Másnap a tábornok nagy ünnepélyességgel temet­­tetett el, atyámat, anyámat, testvéreimet, egész családomat, magát a jó Istent láttam volna Mi többre van szükségem ? Oh sem­mire ! most meghalhatok.“ — ,,Mi, ön hivat engem? Így szökitok meg egy tisztet, kinek halálos ágyához vezettek; ön az egész sereg legerősebb szelleme, a hitetlenség tanító­ja!“ „Igen uram, én vagyok. Én őszintén és egész szivem­ből akarok meggyónni, mert lássa , a hitetlenség, a külszín váljon az ember protestáns-e vagy pogány, jó még él az ember, de ha halni kell akkor az ember az ördögé.“ A de­rék fiatal ember megtette kötelességét, és nem szégyelte magát társainak megváltani, miszerint őket csak ámította , olly elveket állitván fel, minőket bensőleg sohasem vallott. És ezen őszinte vallomások után, buzgó ima közt kiadá lel­két. — Egy Francziaországból érkező gróf, a mint a hajó­ból kiszállt első kérdése, mellyet öcscséhez intézett, volt: hol gyónhatok meg ? Öcscse megmutatta neki a tábori pap sátorát. A fiatal hadnagy tüstént oda futott, és megnyervén a feloldozást,megszíd­ta gyóntatójának kezét és szólt: „Te­hát most nyugodt lehetek ?“ „Menjen békeségben fiam! mondám neki, menjen békeségben!“ „Jólvagyok, válaszolt ő, most miután Istennel békeségben vagyok, bátor s vitéz le­hetek.“ — Néhány nap múlva hős halállal múlt ki a csatatéren. Egy nap utasítást kaptam , hogy egy katonának , ki szökési kísérleténél rajtakapatott, tudtára adjam , miszerint kegyelem kérése elutasíttatott, és hogy a halálra készüljön. „Oh én azt megérdemeltem! kiálta föl; én egy becstelen va­gyok, gonosztettet követtem el, s nem vagyok érdemes, hogy tovább éljek; társaim tekintetét kiállani nem tudnám. De egy dolog bánt: atyám még él. Ő olly jó volt irántam, és most fájdalmat okozok neki.“ Ezt mondva keservesen sírt. Én vigasztaltam és mondám, hogy írni fogok atyjának, és őt tudósitani, hogy fia mint egy keresztény halt meg, róla még halálában is gondolt és bocsánatáért esedezett. Midőn a szerencsétlen remény elhette, hogy apja meg fog vigasz­­­taltatni, megszűnt sírni, pénzét átadta hogy családjának küld­­jem el, töredelmesen meggyónt, és lélekéberségét el nem veszít. „Végezzetek ki, ismétlő többször, megérdemeltem, derék pajtásaimnak példát adtam a gonoszságra, hadd lás­sák most rajtam a bánat példáját is.“ — Illy érzelmek lel­kesítik derék fiatal katonáinkat. Közepette a sok hibáknak, mellyekre őket az emberi gyarlóság és rész példa vezeté, ők keresztények; ezzel minden megvan mondva ők keresz­tények és reménylenek, Ők reménylenek és nem félik a halált, mert annak, ki életét adja oda testvérei é­s ha­zájáért, igénye van a jutalomra Attól, ki egy az ő nevében nyújtott pohár vizet sem tud elfelejteni. — Ha csata viva­­tott, akkor nincs különbség a sebesült oroszok és francziák közt; katonáink a sebesülteket a csatatéren testvéreiknek tekintik; egyaránt emelik fel őket a vértől ázott földről, fel­teszik a betegek szekerére, ugyanazon sátorban egymás mel­lé rakják, s orvosaink gondjukat viselik. Elleneink becsüle­tére legyen mondva, a sebesültek, kik a legnagyobb gonddal ápoltatnak, nagy háladatosságot nyilvánitnak. Francziaor­­szág nevét tanulják köztünk ismerni és áldani, és ők ezt őszintén látszatnak tenni. — Én sokszor épülök ezen embe­rek hitén. Ha a betegek közt járok és hozzájuk lehajtok, megragadják a mellemen lefüggő keresztet, csókokkal halmoz­zák s nagy ájtatosságot mutatnak. Egyik közülök feloldoz­tatni kívánt. „Azt nem tehetem, te szakadár vagy.“ „Én szakadár, oe azt nem tudom, én arra nem vagyok meg­tanítva; én csak azt tudom, hogy Istenhez akarok. Vezessen engem Istenhez a mi ilyen után akar. Csak hogy hozzá jöjjek — csak hogy hozzájöjjek.“ — Egy másik golyót kapott ha­sába, úgy hogy minden segítség lehetetlen volt. Én bemen­tem sátorába, hol a halál fájdalmával küzdött. Megmutattam neki mellkeresztemet s megáldom. Erre ő tüstént összetevő kezeit, imádkozott, megszűnt ordítani, s a legnagyobb nyugalommal halt meg. Társulati uj tagok. Kalocsai egyházmegyében: ngs és ft. Bedcsula Tamás apát s őrkanonok ur, ala­pi­t­ó tag lett. Kassai egyházmegyében : nt. Góca Mór premontrei rendi áldozát; nt. Diisnyey János gönczi néhány óra múlva plébános. Csanádi egyházmegyében : tek. C­s­aj­ághy Már­­a­ligyagyuna nyugalommal van meg. — Lourmel tábornokion püspöki uradalmi kormányzó Makón alapi­tó tag lett, parancsot kapott a közeledő ellenséget visszaverni. A tábor-égi Ungvári kerületben: t. ez. Spéty Lipót cs. k. kincstári er- Wü­r­t­e­m­b­e­r­g. A­b­­­s­g­m­ü­n­d, juli. 31. Ma reg­geli 7 órakor indult meg az első gabonaszekér a városka melletti kápolnától, hol beszenteltetett a plébánia templom­hoz. Elől kereszt és zászlók vittettek; a szépen felékesitett szekér után pedig az iskolás gyermekek lépdeltek, kezükben virágok­­s koszorúkkal, sarlók­­s gereblyékkel. A menet, mellyen a huzák tisztviselői, a község tanács, a helybeli pap­ság és tanítók jelen voltak, imák és énekek közt, a haran­gok zúgása s a trombiták harsonája közepette vonult be a templomba, hol a predikáczió és nagy mise végével a jelen­levők hálatelt szívvel zengték el a „Téged Isten dicsérünk“ éneket. A meghatott imádkozók szemeiben a hála forró kö­­nyei rezegtek. — Nem emlékezünk van-e valahol honunk­ban szokásban a megtermett gabona illyetén, hálaadással összekötött beszentelése, s azért mi ez üdvös szokást a t. ez, lelkipásztorok figyelmébe ajánljuk; már csak azon indok­ból is, hogy az illyen hálaünnep, midőn egy részről a jámbor hívek sziveit a mennybéli Atyához irányozza, más részről ama igazságról szerez nekik meggyőződést, miszerint „sem az a ki plántál, sem az a ki öntöz valami, hanem a ki a növekedést adja — Isten.“ Becs. Ama misekönyv, mellyet a cs. k. akadémia szép­művészeti osztályának tagjai ő felsége a Császár meghagyá­sából a szent atya számára készítenek, jövő tavaszra készü­­lend el, s egyike leend az újabbkor legjelesb remekműveinek. A szöveg szabad kézzel tollal lesz írva s a lapok szélei gyö­nyörű eredeti rajzokkal ékesítve. A kötés szinte igen gazdag leend. A munkával a főváros legelső művészei vannak meg­bízva. Tirol, Brennsbichl­ben aug. 8-án ugyanazon he­lyen, hol tavai ő felsége a szász királylyal az ismert szeren­csétlenség történt, nagy pompával egy uj kápolna szentelte­­­tett fel. Ő felsége az özvegy királyné az nap este érkezett meg és az éjt azon szobában tölté, mellyben a nemes király meghalt. Másnap 9-én a királyné meggyónt s mise közben magához véve az Oltári-szentséget. A kápolna szép modor­ban van építve; az oltár gothizlésü, rajta feszület s gyönyö­rű Máriakép. Egy Li y­o­n i lap három kath. missionarius megöleté­­séről hoz tudósítást, kik i. é. feb. 1-én Óceániában, Tappa­­nuli tartományban a vad battasnép közt lelték halálukat. A battasok emberhúst evő törzs, s a három vértanú e vad törzs megtérítését tűzte ki magának feladatul. A kannibá­lok meg nem elégedvén áldozataik halálával, iszonytató ün­nepet rendeztek, mellynek folytán hulláikat fölemésztet­ték. Egyike a missionariusoknak lyoni születésű, hol e bor­zasztó hir nagy szomorúságot okozott. Szent-István-Társulati-ügy.

Next