Katholikus Néplap, 1857. július-december (10. évfolyam, 26-51. szám)

1857-07-01 / 26. szám

De, nagyatyám­! — mondá Ferkó, a­mint leér­keztek,­: miért gyújtja fel az Isten a maga házát, hogy magának kárt csináljon? Hol a te hited, fiú? Nem tudod-e, mit mondott az Isten Salamonnak? „Ha — úgymond­­, — elfordul­ván elhagyjátok rendeléseimet és parancsolatimat,___ kigyomlállak és kiirtalak titeket az én földemről, me­lyet nektek adtam; ezt a templomot is, melyet nevem­nek szenteltem fel, elvetem előlem, és közgúny tárgyul, s tanulságul adom minden népeknek, úgy hogy ezen a hires neves házon álmélkodni fog minden átmenő, mondván: miért cselekvők igy az ur... ezzel a tem­plommal? kiknek majd azt felelek: mert elhagyták az urat, őseik Istenét... azért jövenek reájuk mindezen veszedelmek. És igy az Isten, azért gyújti fel hajlé­kát, hogy megmutassa nekünk, miszerint megveti i­­mádságaikat, a­mint mi is megvetjük őt, káromolván az ő fenségét, mint valami aljas dolgot; hogy porba tipor­ja büszkeségünket a fényes templommal, kik nem ir­tóztunk megfertőztetni a sz. Lélelek templomát, a mi testünket, hogy megbüntesse fösvénységünket, mert nem csak sok költségbe, de sok veríték és fáradságba is kerül, m­íg egy templomot felépíthetünk. Intő példa az ilyen csapás másokra nézve is, sőt attól tartok, hogy ez csak előpostája a jövő évi drágaságnak, és az utána következő éhségnek, mert már korunkban nagyon megsokasodtak a Vandalok. Valóban 1770-ben drágaság, 1771-ben pedig éhség köszöntött be, mely hazánkon kívül is, főleg a cseheknél, a svájcziaknál, és a sváb földön szörnyű fokra emelkedett. Kérem, nagyatyám ! micsodák azok a Vandalok, kiket említett? Azok, édes fiam ! a Krisztus káromlói, az ő Isten­ségének ellenségei, egy olyan nemzet, mely Spanyol­­országból kivezetve, éjszaki Afrikát, Numidiát a sz. Á­­goston hazáját, Genzerich királyuk alatt, rémítő ke­gyetlenségek és pusztítások közt foglalta el. S mindezt látnia kellő sz. Ágostonnak, a Hippói püspöknek, 430- ik évben, épen élete alkonyán, a város három hónapi ostromaltatásában, mialatt fel is adta jámbor lelkét. Vadabb népet nem is képzelhetni a Vandáloknál, mert megtudott kegyelmezni a pogány Attila, ki Isten osto­rának neveztetett, a keresztény Rómának Nagy Leo pápa esedezésére, de a Vandal Genzerich, ki 455-ik évben, Eudoxia császárné felszólítására Olaszhonba betört háromszázezer fegyveres élén, hogy vérbosszút vegyen Maximuson, a császárné férje gyilkosán, mert keresztény létére 14 napig fosztogatta és raboltatta Rómát, iszonyú utálatosságok és kegyetlenségek kö­zött. Otthon is megfosztotá katholikus alattvalóit tem­plomaiktól, püspökeiket nyomorba vzette, többeket ke­gyetlenül kivégeztetett, és elkeseredéssel üldözte Jé­zus Istenségének imádóit. Azonban az üldözés dühe még nagyobb fokra hágott utódában, Hunerich király alatt, ki kegyetlenségeiben még a vérengző Diocleti­­ánt is meghaladta, mert az afrikai virágzó egyházat, egészen a vértanuk honává tette, csak hogy kiirthassa, minden kigondolható kínokkal, a Jézus Istenségének imádóit. Nem volt város, nem falu, hol nem valónak láthatók emberek : levágott orral, csonkított fülekkel, kiszúrt szemekkel, kezek vagy lábak nélkül, szétmar­czangolt tagokkal, roncsolt fejekkel, vagy másként el­­nyomorítva A hegyeken és erdőkön az oda menekül­tek és éhen haltak csontjaik fehérlettek mindenfelé, szét­hurczoltatva a vadállatoktól. A nép is, annyira utánozta kegyetlenségeiben királyát, hogy minden em­beri képzeletet felülmúlna, a­mit elkövettek. De ugy­e megvigasztalta Jézus az ő népét annyi szenvedések között? — kérdező Ferkó. Jól mondod, fiam! Fényes csodát mivelt az Isten, az ő szegény népének vigasztalására, csak az Utikai mezőn is, hol a nehéz munkára kényszerittettek. Egyik hitvalló ugyanis, egy előkellő férfi, fél kezére béna lévén, annyira, hogy nem is mozdíthatná, másik kezé­vel azon nehéz munkát, melyre erőszakoltatott, nem végezhette; de zsarnok szolgái, minden irgalom nélkül kényszeriték őt a lehetetlenségre. Elkeseredtek ezen a többi hitvallók, és egyszerre térdeikre omolván a me­zőn, felkiáltottak sírva az Isten fiához, adná vissza ép­ségét a szenvedő kezének, és azon perczben meggyó­gyult a száraz kéz, a vad Arianok előtt. — Még jele­sebb az, a mi Tipásában történt, egy afrikai tenger­parti városban, mely most Tifásnak neveztetik. Ide a kegyetlen Hunerich király, egy Bulimándes nevű ari­án püspököt küldött, hogy vonja el a katholikusokat a Jézus imádásától; de a nép szétfutott, és csak­nem ü­­résén találta Bulimándes a várost. Ezért Hunerich fel­bőszülvén, parancsot adott egy hadcsapatnak, hogy a város és a környék minden lakosinak nyelve és jobb keze vágattassék f el, ha vonakodnának megtagadni a Jé­zus Istenségét. A nép összehajtatott a környékről, de annyi temérdek emberek közt, csak egy sem találtatott, ki áruba bocsátotta volna hitét életéért. A parancs en­nélfogva irgalmatlanul végrehajtatott a sokaságon. De tetszett az Istenfiának megdicsőiteni magát, az ő ren­dületlen hitű szolgáiban, mert kivágattatván nyelvök gyökerestől még is oly tisztán és folyvást beszéltek, mint azelőtt, dicsőítvén Isten nagy izgalmát. Elszéled­­tek ők azután, mint megannyi élő csodái Jézusnak, az egész világra, hatvanan pedig közülök Konstantinápoly­­ba mentek, Zenó császár uralkodása alatt, hol nagy tisztelettel fogadtattak, még a császári udvarban is, holott akkor a görögök harminczöt évre, elvalának sza­­ladra a Római egyháztól. Valóban ritka hitelességű, és czáfolhatatlan tör­ténet ez, mert Victor a Vitai püspök, ki megérte a Vandal üldözéseket, egyenesen oda utasítja az olvasót: menjen. — úgymond, — Konstantinápolyba, ott fogja találni Reparatus alszerpapot a császári palotában, a­ki, noha nincsen nyelve, miként arról mindenki saját szemeivel meggyőződhetik, mégis oly világosan és tö­kéletesen beszél, mint akárki más. Gáza Aeneas pe­dig, egy tudós plátói bölcsész, azt mondja ama csoda felől, a lélek halhatatlanságáról, értekezésében: „Én magam láttam őket, — úgymond, — beszéltem velük, hallottam őket beszélni. Kívántam megvizsgálni, ha valljon nyelvök elvesztése után, nem valami más esz­köz által hozatik-e létre, az a világos és érthető be­­széd? Fölnyittattam­ tehát szájukat, mert füleimnek e­­gyedül nem hittem, úgy gondolván, hogy szemeimet is használnom kellene, és most láttam, hogy valóban gyökerestől ki van vágva nyelvök. Magamon kívül le­­vek csodálkozásomban. Megfoghatatlan az, nem csak 228 suvvav-

Next