Katholikus Néplap, 1860. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1860-02-23 / 8. szám

PEST, FEBRUÁR 23. 8. szám. I. FÉLÉV. 1860. Megjelenik e lap hetenkint egyszer , csütörtökön. Előfizetési dij : helyben félévre 1 frt 31 kr., s egész évre 2 frt 62 kr. ausz. ér.; vidékre postán félévre 1 frt 66 kr., s egész évre 3 frt 32 kr. au. ér. Az előfizetési pénzek a Szent-István-Társulat ügynöki hivatalába (Lipót-utcza, 8. sz.) bérmen­tesen, a lap szerkesztését illető levelek pedig a „K­atholikus Néplap“ szerkesztőségéhez (Pest, Képiró-utcza, 4. sz.) intézendők Hamvazó-szerda. A legjobb, mert gyermekei lelki üdvét szünetlenü­l óhajtó édes­anyánk, az egyház, a lármás, sok által túláradó élvezet­tel,de nem mindig üdvösen töltött,használatukkor mézédes, de következéseikben rendesen ürömkeserű­ farsangi mu­latságok fejére meghozza és rátörí­ti a vezeklés szőrzsák­­­ját s a bűnbánat hamuját. Ez utóbbival behintve gyerme­kei fejét, így szólítja meg őket e kevés szóból álló, de a leg­­könnyelműbbet is megrázkódtatni képes figyelmeztetéssel: „Emlékezzél meg ember, hogy por vagy, s porrá leszesz !“ — S ezt hamvazó­ szerdán teszi, vagyis a nagyböjt első napján. Miért? ennek okát igen helyesen fejti meg egy jeles szó : „Azért, úgy­mond, hogy a nagyböjti szent időt teszünk üdvös sanyargatása mellett vétkeink siratá­­sára, s megtérésünk eszközlésére fogjuk szentelni azon boldog reményben, hogy ha mi a hamuban s zokogás­ban vezeklett niniveiek példáját követjük, épen úgy, mint ők, igazság helyett bocsánatot, kárhozat helyett irgalmat fogunk az Urnál lelni“ (Népsz. egyh. Arch. I. k. 119.1.). — Úgy van, mert e nagyjelentőségű szavak : „Emlékezzél meg ember, hogy por vagy, s porrá leszesz ! “ — eszünkbe juttatják minden földi öröm- s élveknek szétrombolóját, a halált; ennek emlékezete előidézi komolyabb gondol­kozás útján a bű­nbánatot, mely ha tökéletes, kieszközli Istennél a bű­nbocsánatot, s ekkér megszerzi a lelki üd­vöt. Ez állítás bebizonyítása volna czélja a jelen érteke­zésnek , melynek fejtegetését azonban mielőtt megkezde­­nék, talán nem lesz felesleges elmondani a hamvazás eredetét az ezt még tán nem, vagy legalább tökéletesen nem ismerő olvasóink előtt. „Miként az írásban olvassuk,mond ugyanazon jeles szó, hajdan a zsidók ha bűneik fölött bánkódtak, vagy vala­mely szerencsétlenségek miatt keseregtek, hamut szoktak fej­ükre szórni. Innen származtatható az egyház ama haj­dani jegye, mely szerint a kik valamely czégéres, s az egyházi törvények által név szerint megrótt súlyos bűnt követtek el, miután azt egyéb bűneikkel együtt előbb tit­kon meggyónták, ama bűnök nyilvános megvallása mellett nyiratlan fővel, s szőrzsákba öltözve, a nyilvános vezek­lők közt a templom külső tornáczában foglaltak helyet, hol őket a püspök a papsággal együtt erre rendelt imák s szertartások közt hamuval s szentelt vízzel meghinté; s ha a gyakran évekig tartott nyilvános vezeklés különféle fokozatain töredelmes bűnbánatuknak, s igaz megtéré­süknek kielégítő bizonyságát adták, őket ünnepélyes szer­tartások mellett, rendszerint nagycsütörtökön feloldoz­ván, s az egyházzal kiengesztelvén, a hívek közönségébe visszafogadta s az Ur sz. testében, melynek vételétől mind­addig el voltak zárva, részesítette. A hamvazás s püs­pöki áldás vétele végett ezen vezeklőkhez áhitatos buz­galmuk ösztönéből más jámbor hívek is önként csatla­koztak, s a hamvazkodás szokása az egyházban mindinkább közönséges lett, míg azt végre a tizenegye­dik században (1090.) II. Orbán pápa átalános köteles­séggé téve,megparancsolván, miszerint h­a­m­v­a­z ó­s­zer­­dán a papok és világiak, férfiak és nők hamut hintesse­nek fejeikre (Lonovics, fölidézett műnk. 114. lap.).—íme a hamvazás eredete. Már most térjünk ér­tekezésünk főpontjára. A hamuhintés alkalmával mondott­amaz igen-igen komoly szavak: „Emlékezzél meg ember, hogy por vagy, s porrá leszesz !“ — még a legnagyobb világfit is gon­dolatokba ejtik. Mert a halál emlékezete körü­l­belül ily­­szerű eszméket ébreszt föl benne: Ember! meghalsz, porrá leszesz; ne vedd tehát oly könnyelműleg a halált, mert az mint a tolvaj épen akkor, midőn nem is véled, fog berontani hozzád , s mielőtt elfogadására megtennéd hal­­hatlan lelked részéről a szükséges készületeket, kegyelem nélkül elrablandja éltedet. Gondold meg, miként előzi meg azt néha a legnagyobb nyavalya, melyhez képest netán ed­dig volt betegségeid mindcsak silányok, törpék ! Képzeld magadnak,mily hajborzasztó torz­ alakokban fognak ekkor előtted megjelenni bűneid, rád gúnyosan vigyorogva, szerencsétlen helyzetednek örülve, s súlyos nyavalyád következtében bűneidért eleget nem tehetvén, fölriadt lelkismereted rettentő kínjain elvteljesen kaczagva! Jus­son eszedbe, te, világ fia, te, ki bűnös vagy, mindezek mellett kinos helyzete lelkednek, midőn az "bűnös volta következtében félve és rettegve járuland azon hajthatlan.

Next