Katholikus Néplap, 1861. július-december (14. évfolyam, 28-53. szám)

1861-09-12 / 38. szám

302 mája alatt mindazon vallástársulatok élnek, melyek a tőle való elszakadásból erednek. Ő nem tekintheti fiának, sem fiai lelki rokonának azt, ki tanításával ellen­kezőt hiszen és vall. Nem elég a lelki rokonságra, hogy a hitágazatoknak, mint elleneseinktől állittatik, csak né­mely alaposabbjaiban megegyezzünk. A kath. egyház nem teszen különbséget az alapos hitczikkelyek, me­lyeket üdvösségünk veszélyeztetése nélkül nem tagad­hatunk, és n­e­m­ a­lapos hitczikkelyek közt, melyeket kétkedésünk alá vetni, sőt tagadni is üdvösségünk veszélyeztetése nélkül mindenkor lehetne. Krisztus Urunk midőn apostolait az egész világra tanítani s ke­resztelni küldte, nyilván meghagyta nekik: „Elmenvén, tanítsatok minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, Fiúnak és Szentléleknek nevében; tanítván őket, hogy megtartsák mindazokat, valamiket pa­rancsoltam nektek.“ — és hozzáadja : „A ki nem hi­szen, elkárhozik“ (Mát. 28, 19. 20.; Márk 16, 16.). S ehhez váltig ragaszkodott mindenkor s ragaszkodik folyvást az egyház, kiközönitvén mindenkit, ki nem mindent hiszen, mit Jézus tanított. Midőn tehát nem fogadhatjuk keresztszülőkül a más­ vallásunkat, csak következetesek maradunk mi magunkhoz, el nem fo­gadhatván azt, mit az egyház el nem fogadhatónak ismer. A keresztszülőnek kötelessége keresztgyermeke helyett a kath. hitvallást röviden elmondani. Már hogy mondhassa ezt el egy olyan, ki a katholika egyházon kívül van nem csak, sőt ennek elvileg ellensége, át nem látjuk! A helyettes elmondásnak nem csak szóval, hanem ennek a szív- s lélekbeli öszhangzásával is kell történnie, minthogy magától a megkeresztelendőtől, ha érett korában kereszteltetnék meg, ilyetén előadása a hitvallásnak kivántatnék. Nem tesz-e tehát valóságos gúnyt űzni az egyház intézményeiből, mikor olyanok is hivatnak meg keresztszülőküt, kik előtt azoknak semmi beesők, s kik tudvalevő elvöknél fogva olyatén vallo­mást nem tehetnek? De maguk ezen meghívottak is, hacsak nem elvtelenek, igen válságos állásba hozathat­nak , midőn, habár csak a megkeresztelendő helyett, olyasmit kellene bevallaniok, a­mi meggyőződésekkel össze nem fér. Nem annyit tesz-e ez megint, mint a Krisztustól több ízben kárhoztatott képmutatást egyhá­zunk szentséges falai közé behozni akarni, a melytől, mint hiszszük, minden jobbérzelmű utálattal fordul el, nem akarván azok sorába állíttatni magát, kikről Üdvö­zítőnk Izaiás próféta szavaival mondja, hogy csak száj­jal tisztelik őt, de az ő szivök távol van tőle ? — Midőn tehát a más­ vallásuakat a keresztszülőség nagyjelentő­ségű tisztségére el nem fogadhatóknak nyilvánítjuk, azért is teszszük, nehogy ők maguk kénytelenittetvén meggyőződésök ellen vallani, zavarodásba hozassanak. Ha a megkereszteltnek szülei elhalnának, vagy azt a vallásban oktatni elhanyagolnák, a keresztszülőnek álland kötelességében, neki az egyház tanítása szerint vallási oktatásokat adni. Ezt hogy fogná egy nem-ka­­tholikus megtehetni, ismét át nem látjuk! Hiszen ha tudná is azt, mire oktatandó a gyermek, nagy kérdés, valljon nem épen az ellenkezőre oktatná-e őt? Nem hogy biztosíttatnék tehát, sőt a legnagyobb veszélynek tétetnék ki egy nem-katholikus által a gyermek vallási nevelése. Már csak azon öntudata, hogy nem-katholikus keresztszülője van, mily nagyon képes volna őt a hit­közönyösségnek martalékul dobni! Mit érne tehát, ha az úgynevezett műveltebb világ kegyét megnyernétek hitközönyös tettetek által, de e miatt elveszítenétek Krisztus kegyelmét, jól tudván, hogy a ki az egyházat nem hallgatja s megveti, magát Üdvözítőnket veti meg? (Luk. 10,16.) —Mit érne, bármily drága, ez után szerzett keresztszülői ajándék, ha ez által mind tinmagatok, mind gyermeketek a lélek kárát vallanátok ? „Mit is használ az embernek, mondja Üdvözítőnk, ha az egész világot megnyeri is, de lelkének kárát vallja? avagy micsoda váltságot foghat adni az ember a maga lelkéért ? (Mát. 16, 26.) Ne vélje tehát megvetve magát senki is nem-ka­tholikus polgártársaink közöl, s ne nézze sérelemnek, ha az egyház őt a keresztszülői tisztségre el nem fogad­hatja. Hiszen már csak az imént röviden előadottakból nyilvánvaló, hogy nem valami indulatosságtól, hanem csupán a fenebb előadott alap­ okok által vezéreltetik ez eljárásában. Azokban pedig senki kedvéért nem tágít­hatunk. Mit az egyház a kereszténység első századában sz. Higin pápasága alatt a keresztatyákat s anyákat illetőleg rendelt, ugyanahhoz egész mostanság állhata­tosan ragaszkodik, kárhoztatva mindazokat, kik a ke­­resztszülőségben bármi néven nevezendő visszaéléseket becsempészni merészkedtek. Nincs tehát miért hivat­kozni az egyháznak itt-ott fölmerülő e tekintetbeni tü­relmére. Valamit egy ideig eltűrni, még nem teszen ugyanazt helyeselni. Mondják bár a hitközönyösök, hogy a társas vi­szony, mely e hazának összes polgárai közt van, megkí­vánja, miszerint nem-katholikus polgártársaink is a ke­resztszülői tisztségre elfogadandók volnának. A polgári viszony föl nem fog bomlani azért, ha anyaszentegyhá­­zunk parancs­szavára figyelve, a más­ vallásunkat a ke­­resztszülőségtől illő módon elutasítjuk. Ha valaki enge­delmes fia az egyháznak, azért nem szűnt meg lenni egyszersmind jó polgára a hazának. Ezt más helyen, hol tüzetesen tárgyaltatik e tétel, megc­áfolh­atlan ved­­vekkel bebizonyítva olvashatjuk. Itt csak annyit aka­runk megjegyeztetni, hogy koránsem valami emberte­lenség­, vagy hazafitlanságnak bélyegzendő a fenebb em­lített egyházi tiltakozás. Hová jutnánk akkor, ha egy­házunk intézményeivel rendelkezni bárkinek jogában állana! Hová jutnánk, ha mindenért, mit az egyház el­lenségei tőlünk zokon vesznek, országos lármát ütni kel­lene ! Mi úgy hiszszük, hogy az egyház hasonló tiltako­zása , miután csupán vallási szertartásaira vonatkozik s csupán csak hiveit illeti, nem tartozik azon dolgok közé, melyek a közbékét fölzavarhatnák. Úgy hiszszük, hogy sokkal fontosabb teendői vannak hazánknak , mintsem hogy oly dolgok latolgatásával bíbelődnék, melyek po­litikai körén kívül esnek, melyek ártalmára sehogy nem lehetnek, s melyekkeli bajoskodása inkább ingerültséget okozhatna mint az annyira óhajtott egyességet., Haffner Ignácz, Oda ismét........... Oda ismét egy reményem, Mit szivem már birni vélt,

Next