Katholikus Néplap, 1861. július-december (14. évfolyam, 28-53. szám)

1861-09-26 / 40. szám

PEST, SEPTEMBER 26. 40 szám. II. FÉLÉV. 1861. Megjelenik e lap hetenkint egyszer , csütörtökön. Előfizetési díj : helyben félévre 1 frt 31 kr., s egész évre 2 frt 62 kr. a. ért.; v­i­d­é­k­r­e postán félévre 1 frt 66 kr., s egész évre 3 frt 32 kr. a. ért. Az előfizetési pénzek a Szent-István-Társulat ügynöki hivatalába (Lipót-utcza, 8. sz.) bérmen­­tesen, a lap szerkesztését illető levelek pedig a„Katholikus Néplap“ szerkesztőségéhez (Pest, Zöldfa-utcza, 14. sz.) intézendők. Szent Mihály napjára.K­­i mint az Isten ? Ő teremtett mindeneket: a tűzkő­től a gyémántig, a fűszáltól a Libanon czedrusáig s a leg­kisebb féregtől egész a czethalig s elefántig, a harmat­­csepptől a kimeríthetetlen tengerig mindent ő idézett elő és hozott létre. „Oh Uram Istenem, mondá Jere­miás próféta, ime te teremtetted az eget és a földet nagy erőddel és kinyújtott karoddal­ semmi sem lehe­tetlen te nálad“ (32, 17.). D­a­n­­­e­­ próféta szerint: „Isten akarata szerint cselekszik mind az ég erejével, mind a föld lakosival; nincs, a ki kezének ellenállhatna, vagy kinek szabad volna tőle számot kérni, mondván: ezt miért cselekedted ?“ (4, 32.). Sz. Pál megjegyzi: „Oh ember, ki vagy te, hogy felelgess Istennek? Valljon mondja-e az edény a fazekasnak, miért csináltál engem igy? avagy nincs-e a fazekasnak hatalma a sáron?“ Az Úr Isten, ki törvényeket szabott a teremtmé­nyeknek, az emberi­ nemet a hatalom és szeretet viszo­nyaival magához fűzte és lekötelező. Ezen viszonyt nincs ember, a­ki fölbonthatná. Az ugyan lehetséges, hogy ezen köteléket ama szent Fölség irányában vala­mely teremtmény megszegje, de hát azután mi lesz annak a vége? Oh az ember csak úgy érdemes ember névre, ha magát zabolázni tudja és akarja eszével; az ember csak akkor érdemes ember névre, ha illő korlátok kö­zött maradván, a törvényeket tiszteletben tartja, a pa­rancsolatok szerint tud is, akar is élni. Isten szeretete az, mely e földi életnek illatot és virágot kölcsönöz. Va­lamint a pálmafa gyökereivel mélyen behatva a földbe, onnan, a mélységből szivja az éltető nedvet, fölszivárog­tatja az ágakba, hogy életet adván, lengő levéllé s illa­tos virággá változzék, úgy az ember is Istenben meg­nyugodván, belőle meríti az élet forrását s erejét, hogy napjai elteljenek illattal és virággal, örömmel fordít­hassa orczáját az örök élet világító sugara felé. Létez­hetik-e a sugár ama nap nélkül, a melyből kiömlött ? Ha a sugár nem létezhetik nap nélkül , úgy az ember sem Isten nélkül, a ki őtet teremté. Sz. Ágoston szerint:­­ „Nyughatatlan az ember szive, mig benned meg nem nyugszik, oh Isten!“ Az Úr Isten még a legremekebb teremtményeit, az angyalokat is alája vetette a megpróbáltatásnak, hogy kitüntetett hitbeli hűségek és engedelmességek által ér­demesítsék magukat az örök boldogság gyönyöreinek élvezetére. Az atya Isten az ő egyszülött fiának megtes­tesülését kijelentő angyalainak, a végből, hogy imádják Jézust, a­ki Krisztusnak hivatik. És az angyalok legna­gyobb része ezt meg is tette, hanem Luczifer és társai nem engedelmeskedtek, elvonták magukat az isteni szol­­­­gálattól. Ugyan mi történt a kevély angyalokkal? Erre megfelel Izaiás próféta, mondván: „Luczifer! te ki azt mondád szivedben: fölmegyek az égbe, az Isten csil­lagai fölé helyezem királyi székemet, ugy­e, hogy levo­­natott pokolba a te kevélységed? ugy­e bár lezuhant a te holttested a pokol fenekére?“ (14, 13.). Ez tény, e lett dologról szent János evangélista a titkos jelenés könyvében azt írja: „Nagy harcz jön az égben. Mihály és társai tusakodtak a sárkánynyal, s ama nagy sár­kányt, a régi kígyót, a ki ördögnek és sátánnak hivatik, letaszították a mennyek egéből az örök tűzbe.“ Igen, a nagyravágyás és gőg, a kevélység és engedetlenség volt az oka, hogy Luczifer és társai, a kevély angyalok ki­­parancsoltattak mennyeknek országából, letaszíttattak a pokolba az örök kárhozat helyére, honnan nincs mentség, nincs kiszabadulás. Lám, mily iszonyatos a bű­nfekély, mely még az angyalokat is ily hamar átváltoztatá a sötét­ség szellemeivé! Ellenben a mély alázat, a szolgálattal készség, engedelmesség, Isten iránti buzgó tisztelet és hódolat annyira fölmagasztalák Mihály arkangyalt, hogy a mennyei seregek fejedelme jön. A ki át van a hittől hatva és kissé komolyabban elmélkedik az emberi­ nemnek története fölött, annak lehetetlen észre nem vennie, hogy e földön a jó és go­nosz örökös küzdelemben vagyon. A lázongó lélek, vagyis, mint sz. Péter mondja, „az ördög, mint ordító oroszlán körüljár, keresvén, kit elnyeljen.“ A gonosz lé­lek örökké küzd az ember ellen, ki az Úr Istennek titkos ereje által segíttetve, legyőzheti a sátán incselkedéseit. 40

Next