Katholikus Néplap, 1862. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1862-02-27 / 9. szám

70 — (Jún. 9, 4.). Ne szaporítsuk a mulasztások vétkeit. Éljünk a jóra való alkalommal. A jövő Isten kezében van. Ma nekem, holnap neked. Le­het, hogy tán bűneink miatt elvétetik tőlünk is, mint egykor Izrael népétől az Isten országa s valamely távoleső világrésznek adatik. Ki tudja, nem kapjuk-e még ez életben a kölcsönt vissza? Nem szorulunk-e a szorultakra?... Nem fogjuk-e a melegkeb­­lűek, a részvevők buzgalmát, a köz­­adakozásokat még mi is igénybevenni?... „A­mily mértékkel mértek, visszaméretik nektek“ (Luk. 6, 38.). A jónak mindig van ellensége; a gonosz szellem talál módot a romlásra; s a­hol nem árthat, legalább azon van, hogy a jónak növekedését gátolja. A sz. László királyról nevezett társulat Isten segítségével köztünk is megalakult. Hogy a havi illeték kellemetlen adó gyanánt ne tekintessék, hogy a szent társulat­nak vallásos külseje, jövője, maradandósága legyen, más buzgó hívek példájára, püspökünk ő kegyelmessége jóváhagyásával, templomi szertartással köttetett össze, melynél fogva minden hó 1-ső vasárnapján, mise közben, ,Offertorium”-kor, a tagok körüljárják az oltárt, s megcsókolván béke jeléül a keresztet, két kis koszorús leányka által tartott edénybe teszik le szere­­tet-filléreiket. A szép példaadás nálunk vonzó erővel birt. De, fájdalom, itt is vannak és pedig maguk a helység elöljárói közt konkolyvetők, kik, hogy a tagoknak ekkénti szaporodását gyön­gítsék, őket eme, szeretet leleményezte buzgóságtól elvonni nem irtóznak, azt rebesgetvén, hogy igy majd sok pénz megy ki a faluból (kárhozatos önzés!); csakhogy aztán azt is hozzá kel­lene ám tenniök, hogy hová és mi­re? — Vannak kiadások, melyeket soha sem szoktunk megbánni, s melyekre halálunk ágyán is gyönyörrel emlékszünk ! ... Azon egyre kérjük az Is­tent : mentsen meg minket oly állapottól, melyben havonkint hat krajczárt sem volnánk képesek a felebaráti szeretet oltárára letenni ! Tróczonfalvi: Katholikus hitélet. Osli, febr. 7. 1862. Értesítés az „Örökös­ Rózsafüzér“-nek két évi folyamáról. Felöttő lehet a gondolkozó keresztény ka­­tholikusra nézve a jelen, olyannyira hithideg időkben két nagy­mérvű társulatunk egyszerrei megalakulása. Mindkettő napról napra növekszik, szaporodván tagjainak már is tetemes száma: értjük az Oltár-társulatot és az Örökös­ Rózsafüzért. Amannak fő czélja az üdvözítő Jézusnak az Oltári­szentségben való folyto­nos imádása és a szegényebb egyházaknak a szükségesekkel való fölszerelése, illetőleg az isteni­ tisztelethez alkalmas földi­­szitése; ennek pedig ugyanazon üdvözítő Jézusnak imádása és Máriának, az ő szűz szent Anyjának tisztelete, fölajánltatván az egész szent rózsafüzér a szegény haldoklóknak segélyezé­sére. Amaz megkezdé pályafutását 1859-ik évi november hó 6-ik napján ő eminentiájának, az esztergomi bibornok-érseknek ma­gas pártfogása­ és engedelmével; emez néhány nappal előbb u. m. nov. első napján indult próbafutásra, melyet dec. 8-án, az­az : a boldogságos Szűz szeplőtlen fogantatása ünnepén bevé­gezvén ,s a maga életrevalóságáról meggyőződvén, teljes ké­születtel útra kelt 1860-ik évi február 1-je napján ő méltóságá­nak, Simor János győri megyés-püspöknek jóváhagyásával és atyai áldása kíséretében. Nézzük továbbá mindkettőnek kiindulási pontját. Az érdem­dús kegyes-tanitó-rendiek pesti társházának szerény lakosa, ut. Tautwein Nép. János tanár ur, az édes Jézus szőlejében egy­szerű de fáradhatlan munkás, mondotta ki a szót: „Áldassék vég­nélkül s dicsőittessék a legfelségesebb Oltári­ szentség!“ azonnal megértvén azt a szeretett két magyar hazának katholikusai, min­den rangú­ és rendűek mind egyenkint, mind tömegesen gyüle­keznek Jézus imádására. Az Örökös­ Rózsafüzér még mindezek­nél egyszerűebb s parányi személyiségünk hozzájárultával a csaknem egészen ismeretlen, Osli nevű faluból terjedő szét. La­kásunk, lelkészkedésünk Sopron megyében, az úgynevezett Rá­baközben van s kisded nyájunk összesen 846 katholikus lé­lekből áll. Bötű szerint látjuk beteljesülve rajtunk szent Pál apostol mondatát: „És a világnak nemtelenét s elvettettjeit választotta az Isten“ (Kor. I. 1, 28.). Az osztó igazság méltán igényli, hogy a két szent társu­lat működése fölemlítésénél annak előzményei is fölsoroltassa­nak. S ily tekintetből nem késünk nyíltan bevallani azt, misze­rint az édes hazában néhány évtized óta keletkezett jámbor társulatok tették fogékonyakká a katholikusok kebleit a fel­­említett két szent társulatnak elvállalására, nevezetesen: az élő lelki szent rózsafüzér-társulat, melynek anyahelye Győr; a boldogi. szűz Mária szeplőtelen szent szivéről czimzett társulat melynek anyahelye Pannonhalma — Győri-Szent-Márton; a kisded Jézusról nevezett egyesület, melynek fővédnöke ő emi­­nentiája, az esztergomi bibornok-érsek; igy több hasonló egy­letek előkésziték a sziveket; sőt maga a Szent-István-Társulat­­on díszes állásával és kiadott jobbnál jobb irodalmi műveivel roppant hatással vezényletté és vezényli most is az összes ma­gyar katholikusokat az együvé sorakozásra, s nem ketlünk remé­nyünkről tanúskodni, miszerint a legújabb időkben keletkezett s dicső sz. László királyunkról nevezett társulat semmivel sem áll alább a többieknél, sőt a kész elméket még szorosabb roko­­nulásra és áldozatkészségre serkenti, hogy a világ láthassa, miszerint Mária országában, forrón szeretett hazánkban, szám­talanok szive szent hévvel földobog, mikor Jézus Krisztusnak imádására, dicsőült szentjeinek tiszteletére, a szent evangélium hirdetésében fáradatlanul működő hitterjesztők gyámolitására, s édes hit- és nyelvrokonaink s egyéb szegény élő, haldokló avagy már kimúlt feleink segélyezésére buzdíttatnak, ébresztetnek. A mik általunk eddig elmondattak, nem bevezetése, ha­nem lényeges része szándéklott értesítésünknek, igy tűnhetvén föl ügyünk kellő szent fényében; s ismerje is meg ki-ki az Istennek bölcs és atyai gondviselését, s koránse essék kétség­be, ha fölötte az ég beborulni, a tátongó mélység­et elnyeléssel fenyegetni, a rohanó szélvészek végromlását okozni látszanak. Jusson eszébe, miképen vigasztald meg az Ur Horeb hegyén a búslakodó prófétát, Illést: „És meghagyok magamnak Izrael­ben 7000 férfiút, kiknek térde meg nem hajolt Baal előtt“ (Király, III. 19, 18.). Az „Örökös­ Rózsafűszér“-be mindegyre uj tagok íratják be magukat s az eddig általunk megirt és kiosztott imaórák összes száma: 15,412. Legújabban jelentkeztek a következő helyekről, u. m.: Bácsmegyéből Tatháza ; Fehérmegyéből Duna-Pentele, Herczegfalva, Kálózd, Perkáta, Rácz-Almás, Sár-Keresztur, Sá­­rosd és Sz.-Miklós ; Győr megyéből Újfalu; Kis-Kunságból Kun- Sz.-Miklós; Komárom megyéből Komárom; Pest megyéből Cser­tő, Pest és Tas; Tolna megyéből Bölcske; Veszprém megyéből Dég, Fokta és Ravazd. Az „Örökös-Rózsafü­zér“-be összeroko­­nult helységek száma eddig : 157. Szent társulatunknak útmu­tató könyvecskéje most adatott harmadik kiadásra sajtó alá. Eszmetársulat következtében kijelentjük, miszerint a boldogi. szűz Mária kis Officiuma kijött a sajtó alól, s mihelyt a könyv­kötők elkészítik a példányokat, igen tisztelt elvrokonunkat fe­lőle értesíteni el nem mulasztandjuk. — Áldja Isten igyekeze­tünket, áldjon Isten mindnyájunkat! Jáky Ferencz: Bács-Madaras. Ft. szerkesztő úr ! Az egyház jelen szo­morú napjaiban, midőn e másfél ezredet túlélt éltető­ fát meg­csonkítani oly sokan hivatottaknak vélik magukat önelbizako­­dásukban, vajmi megnyugtató tapasztalni az egyházához híven ragaszkodó kath. kebelnek, hogy vannak Isten szellemétől át­hatott és ihletett férfiak, kik e medréből kicsapongó árnak ha­tárt szabni tudnak és akarnak; hogy léteznek és alakulnak egyletek, melyek bennünk a katholikus öntudatot és hitéletet ébresztik, ápolják és szilárdítják. — Van helységünkben is vi­rágzásnak örvendező Sz.-Olvasó-Egylet, mely az istentiszteletet az Ur fölszentelt házában közösen végezi, megemlékezvén az Ur ezen szavairól: „A hol ketten, vagy hárman egybegyű­lnek az én nevemben, ott vagyok én is közöttük.“ Különben is a közös istentiszteletnek megvan a magán-istentisztelet fölötti előnye, habár az utóbbi sem mellőzendő. És ezt örömünkre szol­gál körünkben tapasztalhatni: a családapák otthon háznépek­­kel együtt nem csak ájtatoskodnak, hanem azt tanítják, oktat­ják s nevelik is egyszersmind. Ez egyik legfőbb oka annak, hogy közénk nem igen hathatott el még az erkölcsöknek a kor­szellem által mintegy parancsolt és divatba jött romlottsága. Népünk szorgalmasan eljár a templomba s áhítattal részesül a szentségekben, mert érzi emberi gyarlóságát s tudja, hogy

Next