Katholikus Néplap, 1862. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1862-07-10 / 28. szám

PEST, JULIUS 10. 28. szám. II. FÉLÉV. 1862. Megjelenik e lap hetenkint egyszer, csütörtökön. Előfizetési dij : helyben félévre 1 frt 31 kr., s egész évre 2 frt 62 kr. a. ér.; vidékre postán félévre 1 frt 66 kr., s egész évre 3 frt 32 kr. a. ér. Az előfizetési pénzek a Szent-István-Társulat ügynöki hivatalába (Lipót-utcza 8. sz.) bérmen­tesen, a lap szerkesztését illető­ levelek pedig a „Katholikus Néplap“ szerkesztőségéhez (Pest, Zöldfa-utcza, 14. sz.) intézendők. Egyházi művészet. „Uram ! szeretem házadnak ékességét.“ (Zs. 25, 8.) Sok szépet és érdekest olvastunk már katholikus lap­jainkban a hazai egyházművészet alaposabb s határo­zottabb irányú mozgalm­­airól. Hálás köszönettel említ­jük meg az isteni szolgálat méltó megtartásához szüksé­gelt tárgyakat,melyekkel hazánkban sok szegény tem­plom fölszereltetett oltáregyletünk által. Áldja meg a jó Isten mindazon asszonyságokat s jámbor szüzeket, kik Isten templomának fölékesítésére is fordítják kezeik munkáját. Mindemellett még sok tennivaló lenne egyházi mű­vészetünkre nézve. Ugyanis nem csak falukon, hanem sok városokban is találunk templomokat, melyek üres s meztelen falaik, idomtalan oltáraik miatt inkább na­­gyobbszerü mulatóhelynek illenének, de nem Isten há­zának. Láttam képeket, melyeken a szeplő nélkül fo­­gantatott sz. Szűz hajfürtös fővel, meztelen nyakkal, a legújabb divatu ruhában s kertjükkel van ellátva, noha sz. Pál mondja, hogy a szüzek fejhajokat fedez­­gessék. Bizonyos templomban sz. Katalin gipszből ön­tött szobra áll a főoltáron, meztelen melle s emlői meg­botránkoztatnak minden két­ embert, ki csak rá tekint. Egy más templomban sz. József szobrán egészen vö­rösre festé a kontár művész az emlitett szentnek arczát. Boldog emlékű Kop­ácsy József hg-primás még mint veszprémi püspök látogatás alkalmával bizonyos német plébániában a falun kivül egy nagyon föltűnő keresztre akadt, melyen Krisztus harisnyával vala festve. Nap­jainkban pedig az egyházi liturgia s rovatok ellen vajmi összevissza kontározott templomi öltönyök, fehér­nemű ruhákat s sz. edényeket találunk némely divat­raktárakban, sőt itt-ott kath. sekrestyében is. Az „usus romanus“ szerint készült templomi ru­hák s casulák nagyon is ritkák. A karkendő (manipu­lus) p. o. össze van varrva, holott a Caeremonial. Episc. (L. 2. Cap. 8. N. 32.) két kis szalagot parancsol, me­lyekkel a pap karjaira köttetik a manipulus; de a stola, velum, bursa s palla sem egyeznek meg az egyházi, vagyis a római rítussal. A sok tarka-barka szinü virá­gokkal hímzett miseruhákat nem is említvén, a többi fehérneműeket, milyenek: az oltárterítők (mappae alta­ris), nyakkendő (amic­us), fehéring (alba), öv (cingu­lus), kehelytörlő (purificatorium), kehelytakaró (palla) , testtartó (corporale), nem pamutos, mint sok tem­plomban található, hanem tiszta len- vagy kendervá­szonból akarja a római egyház (S. R. C. 25. Maii 1819.). A Rituale Rom. parancsolja, hogy provisio alkalmával egy külön sz. edénybe tétessék a legméltóságosabb Or- tári-szentség, egy különbé­­pedig a szent olaj. Az első edény, melyben a viaticum van, fehérszinü hosszú­kás, vagy selyem velummal fedezik be; a másik az „oleum infirmorum “-mal selyem zacskóba vagy viola­­szinü bursába tétetik. Láttam már többször dohány­­zacskó-formájú, se nem fehér-, se nem viola-, hanem vörös­ szinü sacculust vagy bursát. „Oh idők örö­kös királya! így bánnak veled! Te megvetésben epedsz“, mondja egy franczia püspök. De hát mi okozta azt, hogy a keresztény művészet ennyire hanyatlott? A 16-ik századbeli hitszakadás so­kat rontott nem csak a hit, hanem a liturgia dolgában is. Az akkori hitujitók pusztították templomainkat és az azokban föltalált egyházi ruhákat s szent edényeket. E szomorú idők óta a világi hatóság lett sok helyen az építőmester s egyházi művész, írja egy kath. műlap. Biz nagyon furcsa az, hogy például csillagász-torony építésénél szakértő csillagászra, betegápoló-intézetnél tapasztalt orvosra, iskolánál értelmes tanférfiúra, szín­háznál szinészre, gyárnál ügyes gyárosra bizatik az uj épület elrendezése, a mesterség pedig és semmi más az építőmesterre. Ellenben a kath. egyházban minden­féle jött-ment ember, néha-néha nem keresztelt építő­mester is akarna templom-terveket csinálni, egyházi ruhákra formákat s mintákat szabni, ezeket és egyéb az isteni szolgálathoz szükségelt szent edényeket készíteni, képeket faragni vagy festeni, kath. liturgiát, archaeo­­logiát, rítust, rubrikát, sőt még dogmatikába vágó dol­gokat is privát ízlése után, mint egy bizonyos N. L. ur egy legújabb „Press-Courant“ -ban oktalanul írja, fér-28

Next