Katholikus Néplap, 1862. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1862-09-18 / 38. szám

A jó leány. Férjhez mennék, férjhez kérnek, Ökre, lova a legénynek, Szántóföldje, kaszálója, Pénze annyi, hogy csak szórja. Barna, piros az orczája, Gyönyörűség nézni rája; Szép termete, karcsú, nyalka, Hejh­heh sok lány kapna rajta. Nekem nem kell, mert hiába, Ha beállít a csárdába, Alig pillant a kancsóra, Már az Istent káromolja. — 314 - m­e. Nem szabad azt másunnan venni, hanem csak a mennyei földmives magtárából, melyet gyermekeinek lelki táplálására kijelölt. Jézusnak ezen magtára maga az ő általa alapitott egyház, hol a jó mag a Szentlélek ellenő­rködése mellett mindig őriztetik. Ő azon galamb képében elrejtett isteni bölcseség, mely folyvást műkö­dik Jézus tanítása, a nagy buzahalmaz fölött, hogy abba konkoly vagy szemét be ne vegye magát. S hahogy mégis az ellenséges ember merészkednék konkolyt hin­teni közé, ő azonnal kiszemeli, kitisztítja attól s mesz­­sze űzi el magától a búzahamisítót. Azt kívánni tehát, hogy a korszellemhez simuljunk egyházi beszédeinkben, nem tenne egyebet, mint kívánni, hogy ne Jézusnak magtárából, hanem a világbölcselet magtáraiból ve­gyük a híveink szivébe vetendő­ buzaszemeket. Nem tennénk-e tehát hűtlen szolgái az Urnák ilyetén eljárá­sunk által ? Annyit tenne ez, mint konkolyt hinteni a búza közé s megkárosítani a mennyei földmivest, ki azért bocsátkozék le hozzánk, hogy tiszta magot vessen szivünkbe s oly kenyeret teremtsen ott, mely az örök életre táplál minket. S mily gyümölcsöt teremne aztán az oly konkolyos búza ? Oly gyümölcs volna az, minő­ről Flavius József a zsidó háborúkról irt történetében teszen említést, mely az ó­korban a tűzeső által elpusztult Sodom­a környékén található lett volna, mely kívülről ugyan szépnek ennivalónak látszék, de belülről füsttel s hamuval telve valam oly gyümölcsöt, melynek izétől még késő utódaink fogai is megvásulnak. A gyümölcs nem lehet jobb az elvetett magnál; ha a mag nem jó, gyümölcse is rész leszen. — Ha mi a világ szellemé­től átjárt tanokat hirdetnek, azok nem Isten , hanem világszerinti tettekben gyümölcsöznének, romlandó gyümölcsben, mely meg nem marad, mely örök életet sehogy nem adhat; holott egészen más gyümölcsöt ter­meszteni Krisztustól hivatva vagyunk , úgymint ki ta­nítványaihoz s ezek törvényes utódaihoz mondá: „Én választottalak titeket és rendeltelek titeket, hogy el­­menvén, gyümölcsöt hozzatok, és a ti gyümölcsötök megmaradjon“ (Ján. 15, 16.) A ki mint vet, úgy arat. Igen helyesen iitetünk e tekintetben sz. Pál apostol ál­tal: „Meg ne csalatkozzatok, úgy mond, az Isten bün­tetlenül meg nem csufoltatik; mert, a mit az ember ve­­tend, azt fogja aratni is. A ki testi vágyakodást vet, a testből arat veszedelmet; a ki pedig lelkének tökélete­sítésére vet, a léleknek előmeneteléből arat örök életet“ {Grál, 6. r.). (Vége követk.) Haffner Ignácz. Fáj a szivem, hogy’ ne fájna? M’ért is olyan rosz a szája? Szép is, dús is, de férjemnek... Inkább szivem repedjen meg. „Jóság fája az életnek: Arnyin a jók nyugtot lelnek; Zöldet, virul, hajt szüntelen És gyümölcsül üdvet terem.“ Életednek bus alkonyán Ezt hagyod rám, édes anyám, S mert leányod híven szeret, Meg is tartja intésedet. Nagy kőházba férjhez kérnek : Ökre, lova a legénynek, Szép kilátás, aranyhegyek, De én hozzá mégsem megyek. Lázár. Ember tervez, Isten végez. — Népies beszély. — I. Milyen az élet, olyan a halál. „-------Ah ! a kis harang ! Haldoklik hitvesem.* Magyarország felső részén, főn a magas Kárpá­tok bérczeinek tövében kies völgyben egy kis falu fek­szik, melyet mi Békefalvának fogunk nevezni. Ha a hegy tövénél elterülő síkságról tekintjük Békefalvát, nem látunk belőle mást, mint a templom bádogos tor­nyát és a magasabb helyen szomorkodó várdüledéket, a házakat lombos fák takarván el. Hogy könnyebben tájékozhassa magát az olvasó történetünk színhelyén, képzeljen magának mindenek előtt délről éjszak felé húzódó hegylánc­ot, melynek tövében közvetlenül az alatta fekvő házak után gyümölcsös kert, tetején pedig lombos erdők vannak. A falu végén magánosan álló szik­ladomb van, melyen a düledező vár romjai hevernek; egy csörgedező patak mellett áll a templom, homlokza­tával a vár, hátulsó részével pedig a falu felé fordulva. A kis patak, mely a várrom alatt bontakozik ki a szik­lák közöl, átfolyja a hegy mentében az egyetlen, de hosszú utczát és egy a falu végén vidáman kerepelő mal­mot hajt. Ezen futólagos leírásból kiviláglik, hogy Bé­kefalvának szép, sőt Regényesnek mondható fekvése van. Ezen előnyt még becsesebbé teszi azon körülmény, hogy a természeti szépséghez anyagi jólét is járul, mi különben nagyon ritkán szokott történni. Ugyanis a hegy tövénél kezdődő róna ízletes kenyeret, a hegy szőllőnedvet és tüzelőt szolgáltat. Meg is látszik az anyagi jólét Békefalván. A terméskőből épült házak csinosak és tiszták; a templom és tanoda jó karban áll­nak; csak a korcsma van feltünőleg elhanyagolva, mi nagy dicséretökre válik a békefalviaknak. Maga a la­kosság vidám kedélyű, munkás, józan és, hála Istennek! tiszta erkölcsű. Abban, ki legelőször jön a népes városból vagy más faluból Békefalvára, mindez édes és felejthet­­len benyomást hagy hátra. A nyugodt és békés, mert

Next