Katholikus Néplap, 1862. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1862-09-11 / 37. szám

PEST, SEPTEMBER 11. 37. szám. II. FÉLÉV. 1862. Megjelenik e lap hetenkint egyszer, csütörtökön. Előfizetési díj : helyben félévre 1 frt 31 kr., s egész évre 2 frt 62 kr. a. ér.; vidékre postán félévre 1 frt 66 kr., s egész évre 3 frt 32 kr. a. ér. Az előfizetési pénzek a Szent-István-Társulat ügynöki hivatalába (Lipót-utcza 8. sz.) bérmen­­tesen, a lap szerkesztését illető levelek pedig a „Katholikus Nép­lap“ szerkesztőségéhez (kegyes tanitórendüek épülete 35. sz.) intézendők. Az isteni ige hallgatása. (Folytatás ) A szent­ irás s más egyéb, az egyházi hatóságtól hely­benhagyott vallási könyvekben ugyan csak úgy találhat­juk föl a lelki kincset, Jézus tanítását, miként az egy­házi beszédek hallgatásában. Ámde, ki tagadhatja még­is azon elsőbbséget, melyet a szent tannak élő szavak­ előadása kezdettől fogva vívott ki magának? Átalában igaz, hogy a tudományok bármelyikének élő szóvali előadása sokkal vonzóbb, s e szerint sokkal előnyösebb is, mint ha azt csupán írás által kellene sajátunkká ten­nünk. Van valami vonzó a szavakban, van valami élet­adó az élő szóvali előadásban, mit a holt betű vissza nem adhat. Csupán csak a tudományok tudományának, a keresztény religiának előadásában tehát állana fölfor­­dítva az erkölcsi világ e tekintetbeni rendszere? Az isteni ige majd világító lámpához, majd pörölyh­ez, majd két­élű kardhoz hasonlíttatik a szent­ irásban : „Világító lámpa lábaimnak a te igéd“, mond a zsoltárok ihletett írója, „és világosság ösvényeimnek“ (Is. 118, 105).— „Fölöttébb égető, Uram, a te igéd, s a te szolgád szerette azt.“ „Valljon az én igéim“, mond az Ur Jeremiásnál „nem olyak-e, mint a tűz, s mint a pöröly, mely szét­zúzza a sziklát?“ (Jer. 23, 29.) Igenis, sz. Pálként: „Élő az Isten igéje és hatalmas, s hathatóbb a kétélű kard­nál, mely behat az elmének és a léleknek oszlásáig, az izeknek és velőknek, és a gondolatoknak és a szív igyekezeteinek megválasztója“ (Isid. 4, 12). Nem a sz. könyvek kiosztásával, hanem predikálásával téritette meg sz. Péter apostol a keresztény egyház zsengéjét, ama háromezerét, mert elméjök­ s lelkekbe hatott be­széde. Nem a szent könyv, hanem isteni szózat esett le az égről, mely Sault megtérité. O, mikép sz. Pál, nem leveleinek írásával, hanem predikálása által téritett meg oly sokat. Ez által hatott az areopagi bölcs Dénes lel­kére, mert „világitó lámpa“ valának szavai, melyek a pogány bölcselet sötét ködét eloszlatták. Sz. Ágostont sz. Ambrus predikálása téritette meg. Theodosius csá­szár szivéről szintén sz. Ambrus beszédei olvasztották le az aczélkérget s­őt, a büszkét példás bűnbánatra ve­­zérlették; mert ezek olyanok valának, „mint a tűz és pö­röly, mely szétzúzza a sziklát.“ — De korunkban is, ha­tottak volna- e olyannyira az emberek megjavítására a franczia Bossuetek és a magyar Pázmánok, ha csak írásban adták volna ki egyházi beszédeiket s ha nem hangoztatták volna azokat a hallgatók ezerei előtt? Vagy számtalan jeles hittérítőink szerezhettek vol­na-e annyi sok dicső vívmányt a kath. egyház javára, ha nem élő szóval, hanem csak a bibliák osztogatásá­val működtek volna a pogány népek megtérítésénél? Roppant nagy különbség van tehát az Írottak és a szóval előadottak között az isteni igének hirdetését ille­tőleg. Valóban boldogok, kik Isten igéjét hallják s azt megőrzik. Boldogtalanok ellenben, mert egy nagy lelki élvezettől fosztják meg magukat, kik a predikáczióhall­­gatást kerülik ? Vannak, kik azért kerülik predikáczióinkat, mert ott keserű igazságokra találnak, melyek nem izlenek nekik. Epen ez az, mi miatt olyannyira gyűlöltetnek s folytonos bántalmazásoknak kitevék az egyház, szolgái. Epen e miatt fordulnak el sokan egyházi beszédeinktől, meg nem tudván szívlelni a keserű igazságokat ők, kik­nek mindenben , még az igaztalanokban is kedveznek otthon. Megsértve érzik magukat, ha a valót meg nem hazudtoló tükör tartatik eléjök, kik a világ hazug tük­réhez nagyon hozzászoktak. Sújtva találják magukat, személyeskedés- s nemtelen czélzásokról btM^k&k, ha a főkép napjainkban uralkodó bűnök ny^PBRikkali ostromlásához fogunk. Innét van azután­i predikáczió­­nak megvetése! — Mily ellenmondás ! Álszenteskedés­­i képmutatásról vádolnak minket; ajánlják, hogy őszin­tén beszéljünk; nyiltszivüséget s egyenességet hangoz­tatnak, s mégis , ha mindezeket követjük, követ dob­nak reánk. Épen úgy történik e tekintetben az egyház szolgáival, mint azt Mikeás prófétával az ó­szövetség­ben megtörténtnek olvassuk. Ez szintén gyűlölteték Akáb Izrael királyától, mert keserű igazságot hangozta­tott előtte, azon négyszáz prófétával ellenkezőleg, kik csak hízelgő dolgokat jövendölgettek neki. A miért is 37

Next